Kalibrering av ny oled - Lurendrejeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Borde inte spela någon roll? Dom är väl glada om dom kan ta betalt för tjänsten gissar jag.

Läste någonstans att det endast var för tv:n köpta hos dem, men hittade inget om det på deras hemsida vid snabbtitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kalibrering funkar inte. Har jämnfört många skärmar på Mediamark där dom står bredvid varandra, den kalibrerade återger verkligen inte bilden som verkligheten är. Bilden är väldigt trist och gråaktig. Färgerna är helt och hållet nerdragna till botten och kommer inte fram så som ögat ser det. Den okalibrerade skärmen är mycket bättre.

Du har nog missuppfattat hur korrekta färger ser ut. Men överdrivna färger gillas av dom flesta utan direkt koll, därför det finns butiksläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sp0de: 100 timmar är en god tumregel. Nu är detta inte så stort problem som det en gång var eller är med exempelvis projektorlampor vilka skiftar mycket tydligare i vitbalans de första tiotalen timmar.

Och hur ofta ska man sedan kalibrera kontinuerligt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Kanske aldrig?

Det beror på. De som arbetar yrkesmässigt med färg behöver göra det med ett mellanrum om några hundra timmars drift. Men då sitter de ofta med skärmar som har mycket högre precision än en konsument-TV. Och de kalibrerar för att försäkra sig om att det är rätt innan de sätter igång. Fel färger på skärm i en sådan situation kan ju i slutändan kosta hundratusentals eller miljontals kronor.

Som vanligt konsument skull jag säga att varje år ifall du är väldigt kräsen och känslig för färgändringar. Varje gång du byter lampa på en projektor är en annan situation.

Mycket av vad en kalibrering gör idag är att se till att man har rätt grundförutsättningar. Rätt dynamik i bilden, rätt ljusnivå. Rätt tonkurva. Det är sådana fel som har störst inverkan på bildens upplevelse. Ifall TV:n innan kalibrering inte kan visa skuggtoner som annat än svarta sjok är det ett stort och störande fel. Ifall vitbalansen efter kalibrering driver mot lite mer blått, röda toner är aningens mattare och liknande efter ett år är kanske sak samma.

Permalänk
Medlem

Återupplivar den här gamla tråden.

Är det någon som på senare år har betalat för Mediamarkts tv-kalibrering? De menar ju att de pysslar med ”riktig” kalibrering. Hur var resultatet - är ni nöjda?

Visa signatur

Konsolgubbe