Program för redigering av photo och video(4K).

Permalänk

Program för redigering av photo och video(4K).

Har nyligen köpt en Panasonic G80 som klarar video i 4K och tänkte det är dags att lära sig mer om photo och video redigering. Har använt bara en gammal version av photoshop C3 innan för bilder. Och tänkte höra med er så att jag väljer rätt program från start.

Har funderat på adobe elements photoshop/premiere, men läste att den inte riktigt hanterade RAW filer korrekt i vissa fall? Är detta tillräckligt bra program eller?
Sedan har jag läst mycket om Lightroom, och det verkar som om man kan redigera bilder där också. Lite förvirrad blir man och undrar vad man skall med photoshop till i så fall?

Vad använder ni för program, för och nackdelar?

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Har nyligen köpt en Panasonic G80 som klarar video i 4K och tänkte det är dags att lära sig mer om photo och video redigering. Har använt bara en gammal version av photoshop C3 innan för bilder. Och tänkte höra med er så att jag väljer rätt program från start.

Har funderat på adobe elements photoshop/premiere, men läste att den inte riktigt hanterade RAW filer korrekt i vissa fall? Är detta tillräckligt bra program eller?
Sedan har jag läst mycket om Lightroom, och det verkar som om man kan redigera bilder där också. Lite förvirrad blir man och undrar vad man skall med photoshop till i så fall?

Vad använder ni för program, för och nackdelar?

RawTherapee: (Lightroom alternativ)
http://rawtherapee.com/

Krita: (Photoshop alternativ)
https://krita.org/en/

GIMP: (Avancerat Photoshop alternativ) - Folk som är vana vid Photoshop brukar hata interfacet, finns dock tillägg som löser det.
https://www.gimp.org/

Fördelar: Inte Photoshop, programmen är Open Source och gratis/"donationware", finns för alla större OS.
Nackdelar: Inte Photoshop, ny inlärningskurva -finns dock gott om YouTube-material och tutorials.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Affinity Photo, är så gott som lika kapabelt som Photoshop och i vissa aspekter t.o.m bättre. Har dessutom en mycket billig licens.
Hitfilm Express(eventuellt Pro), ett av de bästa gratis videoredigerings programmen för Windows/MacOS

Permalänk
Medlem

Lightroom är gjort för fotoredigering och sortering.
Photoshop är gjort för all sorts bildmanipulation.

Lightroom är mycket lättare att hantera bilder i då det är byggt för fotografer - Photoshop är knöligare.

Du bör i första hand skaffa Lightroom och i andra hand Photoshop.

För video: Adobe Premiere Pro eller Final Cut Pro.

Permalänk

Jag har innan gått en högskolekurs som behandlade photoshop så jag kan photoshop hyfsat, inte nybörjare och har använt det länge. Läste att moderskeppet rekommenderade inte att man skulle köpa photoshop elements längre om man är fotograf utan det räckte med lightroom.

Gimp har jag testat innan och det var kraftfullt, men jag har ju som sagt lite photoshop kunskap redan.

Och Hitfilm verkar onekligen ett mycket bra program för video editing. Såg dock att det inte har 4K stöd Och Hitfilm pro kostar +3000 kr. Lite för dyrt för mig.

Lightroom verkar väldigt bra och alla gillar det. Men jag tar inte så jätte många bilder just nu, men det blir säkert med tiden. Men samtidigt så verkar lightroom ha en del bild editing funktioner också, så man kanske inte behöver en ny photoshop.

Har kollat på paketet Adobe elements premiere och photoshop som är relativt billiga. Den har 4K stöd och premiere verkar ha fått bra betyg i alla fall. Dock så skall den tyderligen inte kunna exportera till H.265/HEVC.
Så jag undrar är detta ett stort hinder för video utvecklingen att man inte kan exportera video till H.265/HEVC?

Skall man bara köpa Premiere elements så kostar den typ 900 kr. Men såg ett annat populärt program som har fått bra betyg är Cyberlink Director 15 ultra kostar bara 675 kr. Och cyberlink har stöd för H.265 vad jag kan se.

Hur viktig ät H.265 egentligen?

Visa signatur

Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Permalänk
Medlem

@bigvanilla: Senaste Hitfilm express versionen har fått 4K stöd. https://hitfilm.com/compare. Sen behöver man ju inte köpa hela Pro paketet. Köp bara de plugins du tycker du behöver ifall du inte klarar dej med express versionen. En annan av fördelarna med Hitfilm är att du får editor och compositor i samma paket. Du behöver inte som i Adobes fall, köpa både premiere och after effects.

Angånde H265, skulle jag säga att detta inte är superviktigt. Du kan alltid exportera till ett lossless format och sedan encoda till H265 med Handbrake eller Dali's Mustache om H264 inte duger.

Permalänk

Tack, det blir nog så att jag kör med Hitfilm och köper Lightroom.

Tack för alla råd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ligtroom är bra skit. Men gällande film så missa inte Davichi Resolvera 14, helt grattis och klarar UHD 4K.