VMA Hesa Fredrik Nån mer som hörde tutan?

Permalänk
Medlem

VMA Hesa Fredrik Nån mer som hörde tutan?

Blev skitskraj ju klockan 2200 på en Söndag liksom nån som vet varför?

MSB:s och polisens hemsidor ligger nere också.(Verkar uppe nu)

Lite update

Det var inte riktigt meningen. I samband med en uppgradering gjordes det ett test av systemet och råkade skicka i väg en signal, säger Lars-Åke Stevelin, operativ chef vid Räddningscentralen i Stockholms län, till TT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EVLp2/hesa-fredrik-tjuter...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

DN säger att det var falskt alarm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fiskebulle Skönt att man vet om det är på riktigt eller inte känns tryggt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator

Väldigt dåligt skött som många påpekat utan faran över-signal, utan meddelande på de korrekta kanalerna osv..

https://twitter.com/krisinformation/status/884143100536528899

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det här är sidan du ska gå in på vid VMA!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Saddl3r:

Det här är sidan du ska gå in på vid VMA!

Nja primärt ska det väl publiceras på text-tv (s100), sändas på SR och TV. Nu efter 01jul även sändas ut som SMS.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nja primärt ska det väl publiceras på text-tv (s100), sändas på SR och TV. Nu efter 01jul även sändas ut som SMS.

För att ge vidare information se: https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden-behallare/1...

Händer en olycka i Rissne där det är fara för allmänheten, kan dom skicka ett sms till alla telefoner i Rissne med information. Men inte hört om några som fått det idag.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Undra om folk ens vet vad de ska göra när larmet verkligen går. Betvivlar det starkt, i mitt bostadsområde reagerade folk knappt på larmet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014 Tänkte detsamma kollade ut ingen verkade bry sig själv såg jag till att alla fönster och dörrar var stängda.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hörde det inte ens. Så vad jag lärt mig är att jag lär vara en av de första som ryker vid eventuell kris.

Permalänk
Medlem

Msb omdirigerade trafik till en blogg wordpress blogg som även den dök, problem med hemsidor och 'fara över' har ännu inte ljudit.

Trovärdighet är alltid att ifrågasätta men flera som skriver om att ha sett intressanta flygplan både i tyresö och nacka samt ute i skärgården.

Om något händer en myndighet, och vi inte har fått 'fara över' signalen utan först får information på twitter från msb.

Är verkligen fara över? Går den information som kommit ut nu, att lita på? Varför inte sända 'fara över', även om det var ett misstag?

Säger inte att något har hänt eller händer, men noterar att den långa ljudsignal som ska säga att 'det är lugnt' inte har ljudit ännu.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Perfekt med en fuck-upp ju! Stor sannolikhet att det kommer leda till en debatt där fler blir mer informerade samt att man nagelfar driften av systemet!

Permalänk
Medlem

Finns det någon statistik över antal falska VMA alarm?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Har övningen i Östersjön, även kallad "öppna alla böcker för Putin", redan börjat?

Permalänk
Medlem

Det är under all kritik.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket dåligt att ett meddelande om falsklarm inte stort pryder både msb.se och krisinformation.se. Står under nyheter och i en tweet, men inget som sticker ut och påkallar uppmärksamhet. På krisinformation måste jag scrolla för att kunna se det. Borde ju vara det första man ser när man kommer in på sidan, som SVT har vid meddelanden till allmänheten eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Ja, man blev ju skraj. Sen fanns ingen info på varken SVT text 599 eller på P4 Stockholm. Alla myndighetssidor gick ned och inget på nån nyhetssajt. Sunkigt att det kan råka gå av. Och att det inte gick att avbryta lite snabbare. Ljöd ju ganska länge liksom.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Väldigt dåligt skött som många påpekat utan faran över-signal, utan meddelande på de korrekta kanalerna osv..

https://twitter.com/krisinformation/status/884143100536528899

Skrivet av Daemon:

Nja primärt ska det väl publiceras på text-tv (s100), sändas på SR och TV. Nu efter 01jul även sändas ut som SMS.

Ja, om man nu råkar dra igång VMA-systemet så får man väl rimligen gå hela vägen och meddela sig genom de riktiga kanalerna att det var ett misstag.

Just hur slapphänt situationen hanterades när den väl var ett faktum känns ju klart värre än att råka tuta med VMA-systemet, vilket ju i sig är dåligt.

Skrivet av Olegh:

Perfekt med en fuck-upp ju! Stor sannolikhet att det kommer leda till en debatt där fler blir mer informerade samt att man nagelfar driften av systemet!

Ja, det är väl det enda positiva, att det kanske leder till förbättring när man på detta vis påvisar att det uppenbart finns brister.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Faktiskt riktigt läskigt, speciellt här jag bor och högst upp i huset också. Vissa dagar kan det låta som om en jumbojet eller liknande är på väg att störta, och hela huset i princip skakar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

*Tar på mig foliehatten*

"Var på Din vakt mot falska radiosändningar. Tänk på att även välkända svenska radioröster kan imiteras. Lyssna kritiskt!"
- Om Kriget Kommer 1961

*Tar av mig foliehatten*

Under all kritik att samhällsfunktioner inte verkar fungera alls.
Flertalet av mydighetsbaserade informationkanaler gick ned.
Dessa skall vara dimensionerade för sådant här, såväl övning, misstag eller skrapt läge.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Inaktiv

På flera sätt var väl detta det ultimata beviset på att systemet har stora brister. Nedan är några saker som har rapporterats in.

1. P4 visste ingenting och fortsatte sända musik
2. Sajter som ska fungera vid kriser hade kraschat
3. Det gick inte komma fram till polisen eller 112
4. Ingen fara över-signal spelades

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqQr4/samhallsfunktioner-...

Hoppas detta leder till debatt och förändring av systemet. Vi kan väl även hoppas nu att Radiotjänst inte längre kan gömma sig bakom argumentet "Vi fyller en viktig samhällsfunktion vid kriser". Sociala medier har tagit över den funktionen. Sorry för OT.

Permalänk
Inaktiv

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqQr4/samhallsfunktioner-...

Telefonlinjer och hemsidor kraschade när flera ringer eller kollar sidorna.
Verkar allvarligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

@Peppar2014 Tänkte detsamma kollade ut ingen verkade bry sig själv såg jag till att alla fönster och dörrar var stängda.

Egentligen en nackdel med den "fria" tillgången till filmer/musik etc, tyvärr tror jag inte att någon person av dagens ungdom skulle avbryta sitt filtittande/musiklyssnande eller ens lyssnar på radio. Och för att inte tala om alla dessa hörlurar, dagens ungdom har ju fullt upp att begrava nyllet i mobilen.

Skulle vara roligt att veta vad dom skulle prioritera, kläder eller sina elektronikprylar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

På ett sätt var väl detta det ultimata beviset på att systemet har stora brister. Nedan är några saker som har rapporterats in.

1. P4 visste ingenting och fortsatte sända musik
2. Sajter som ska fungera vid kriser hade kraschat
3. Det gick inte komma fram till polisen eller 112
4. Ingen fara över-signal spelades

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqQr4/samhallsfunktioner-...

Hoppas detta leder till debatt och förändring av systemet. Vi kan väl även hoppas nu att Radiotjänst inte längre kan gömma sig bakom argumentet "Vi fyller en viktig samhällsfunktion vid kriser". Sociala medier har tagit över den funktionen. Sorry för OT.

Det komiska i kråksången är väl som tidningarna skriver, de ringer runt i ett led för att kolla om det är ett falsklarm. Man kan tycka att på 2000-talet borde de ha bättre koll.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Känns ju ganska allvarligt det här.. som många andra tycker jag man bör ha gått hela vägen med "faran över", och ordentlig information via dom informationskanaler man ska vända sig till. Att det tog över 30 minuter för krisinformation.se att publicera en liten "nyhet" på sin hemsida känns ju näst intill skandalöst. Sommarjobbare? Sen att alla berörda myndighetshemsidor gick ner är ju under all kritik, MSB borde ju ha bandbredd förberedd för just dessa ändamål. Tänk om något sker på riktigt, och hundratusentals, kanske miljontals människor vill nå dessa informationskanaler..

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Avstängd

@metalkiller78: Tyvärr rent önsketänkande, kan garantera att ingen myndighetssida har den bandbredden. Se enbart på DDoS attackerna som skedde, sidorna gick ner på fem röda.

Det är som jag sagt i flera år. När "ryssen" väl kommer kan vi dra ner byxorna och trycka upp röven i vädret, för vi har inte en j*vla chans.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Nja primärt ska det väl publiceras på text-tv (s100), sändas på SR och TV. Nu efter 01jul även sändas ut som SMS.

Tyvärr så håller väl detta med text tv inte längre, mig veterligen har alla kanaler förutom SVT övergett text-tv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon193054:

På flera sätt var väl detta det ultimata beviset på att systemet har stora brister. Nedan är några saker som har rapporterats in.

1. P4 visste ingenting och fortsatte sända musik
2. Sajter som ska fungera vid kriser hade kraschat
3. Det gick inte komma fram till polisen eller 112
4. Ingen fara över-signal spelades

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqQr4/samhallsfunktioner-...

Hoppas detta leder till debatt och förändring av systemet. Vi kan väl även hoppas nu att Radiotjänst inte längre kan gömma sig bakom argumentet "Vi fyller en viktig samhällsfunktion vid kriser". Sociala medier har tagit över den funktionen. Sorry för OT.

P4 stockholm hade information om at det var falsklarm inom första kvarten. De var före de flesta andra och det var där jag min bror hörde informationen först (som bor i sthlm jag för övrigt pratade i telefon med med samtidigt som detta hände). Det var medan sosalarm.se fortfarande låg nere och msb/DN med flera inte haden någon info om detta.
Så de var tämligen snabba på att få ut information om det här, jo.
Att P4 däremot inte var förinformerade om det här var kanske inte så konstigt...

Sociala medier har inte ersatt den här funktionen alls ännu. Möjligtvis andra tidningar (aftonbladet var snabbare på bollen här) men sociala medier har inga granskare eller fakttakontroller. Social media är en bra djungeltrumma för diverse rykten och man kan samlas och fråga "vad hände?" tillsammans, men först behöver verifierad information nå ut från en publicist som både gör sitt jobb i att ta reda på lite mer information och dessutom har ett publicistiskt ansvar och där behövs mer än social media fortfarande.

Edit: Vidare är det MSB som har ansvar för vad som sänds ut i dessa situationer även i P4. De går in och bryter de lokala sändningarna och tar över kanalbandet. Kritiken du har mot public service är i det här fallet misstiktad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

P4 stockholm hade information om at det var falsklarm inom första kvarten. De var före de flesta andra och det var där jag min bror hörde informationen först (som bor i sthlm jag för övrigt pratade i telefon med med samtidigt som detta hände). Det var medan sosalarm.se fortfarande låg nere och msb/DN med flera inte haden någon info om detta.
Så de var tämligen snabba på att få ut information om det här, jo.
Att P4 däremot inte var förinformerade om det här var kanske inte så konstigt...

Sociala medier har inte ersatt den här funktionen alls ännu. Möjligtvis andra tidningar (aftonbladet var snabbare på bollen här) men sociala medier har inga granskare eller fakttakontroller. Social media är en bra djungeltrumma för diverse rykten och man kan samlas och fråga "vad hände?" tillsammans, men först behöver verifierad information nå ut från en publicist som både gör sitt jobb i att ta reda på lite mer information och dessutom har ett publicistiskt ansvar och där behövs mer än social media fortfarande.

Jag bor också i Stockholm. Slog på radion och hörde musik, kolllade text-tv men ingen info. Fick till slut infon från Twitter (krisinformation.se officiella konto). Givet att ni fick infon via P4 och jag hörde musik så kan jag bara dra slutsatsen att ni fick infon senare än mig.

Permalänk
Medlem

Bor inte i Stockholm men insåg att det var högtid att jag såg över vår kris-plan, eller ja, ser till att det finns radio/mat/vatten/ficklampor, batterier och annat jag får komma på, det är ju bra att det blir en diskussion innan om/när fienden väl står där och vi lämnat dörren öppen:p
Mina medeciner gör att fungera blir svårare dock,