Köpte ett Z270G Gaming för mitt senaste bygge. När jag packade upp kortet noterade jag att det fanns fläckar ovanpå ljudkretsen som jag aldrig sett på något annat kort. Det ser ut som vattenfläckar som torkat in.
Jag satte ihop systemet utanför lådan och provstartade, fläktar gick igång men LED-lampan för minnet indikerade fel. Testade några olika placeringar och kom fram till att det var A2 kontakten som var orsaken. Testade att montera det i lådan och kunde starta systemet med enbart en sticka i B2. Uppdaterade BIOS till senaste version och testade igen men samma fel. Testade även med ett par andra minnen i A2 men fick samma fel, de fungerade dock alla i B2.
Skickade tillbaka moderkortet till återförsäljaren med beskrivning av de fel jag upplevt men har idag fått svaret att de testat och inte hittat något och därför skickar tillbaka samma kort till mig.
Jag undrar dels om olika minnen kan fungera/inte fungera i samma kontakt, vilket verkar osannolikt. Dels om den kylare jag har (Dark Rock 3) kan påverka kontakten negativt, om jag råkat montera den felaktigt.
Efter tester när jag fått tillbaka kortet så ligger felet troligen hos ett av mina minnes-par. Datorn fungerar inte med 2x8GB Trident Z RGB 3200MHz och inte heller vid första försöket med ett par Corsair Vengeance 2x8GB. Men efter att att startat om ett par gånger så gick det.
Så nu blir det att returnera G.Skill minnena i stället.