Permalänk
Medlem

Snabb Ram fråga

Har ett MSI B150M Bazooka moderkort och har tänkt uppgradera minnen. Har ddr4 och undrar om alla ddr4 minnen passar i mitt kort?
Har checkat på moderkortets kompabilitets lista med minnen men om jag hittar minnen och söker upp samma modell så finns de ibland inte. Är det bara för att de inte har alla minnen eller är det för att inte alla passar?.

Lista: https://www.msi.com/Motherboard/support/B150M-BAZOOKA.html#su...

Permalänk
Permalänk
Medlem

MSI listar bara de minnen som de själva testat och kan garantera till 100% att de fungerar. Men i teorin ska varje DDR4-sticka vara kompatibel.

Permalänk
Medlem

@dunis90: Okej, perfekt tack!

Permalänk
Medlem

Moderkortet har som @Rick69 säger bara stöd för DDR4-2133, men minnen har ju ingen egen klockfrekvens utan bara en av tillverkaren specad frekvens som de garanterat ska klara. Det går med andra ord att köpa "snabbare" minnen och köra dem i 2133MHz om man så vill, ifall man råkar hitta några billiga.

Men när du säger att du tänkt uppgradera minnena så antar jag att du vill ha mer minne? Om du i dagsläget har två stickor så kan du i så fall köpa två till. I teorin kan du blanda lite hur du vill, men för minsta risk för strul är det bäst att försöka matcha minnena så mycket som möjligt, helst samma modell du har.

Permalänk
Medlem

@perost: Har för nuvarande dessa :
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...
Men skall uppgradera till 16gb för att säkra mig för framtiden men då så tänker jag om jag ska skaffa 2 nya 4gb eller sälja dessa och köpa 2st 8gb som är lite snabbare med 2400. Då skulle jag utifall jag skaffar ny kaby lake processor i framtiden få ut full kraft ur de nya jämtemot de gamla. För snabbhetes på moderkortets ram fart ökar från 2133 till 2400.

Permalänk
Medlem

@Hasse444: Nej ditt moderkort stöder inte snabbare än 2133MHz på grund av B150 styrkrets. Sätter du i 2400 kommer det att funka, men köras i 2133. Köp du ett sett till av de ram du har för bästa kompatibilitet och byt ut GTX960 till 1070

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett problem är det lika bra att testa köpa två nya 8GB-stickor och använda dem tillsammans med dina 4GB-stickor. Generellt är det inga problem.
Om man ska fylla RAM-portarna är det alltid skönt att ha för mycket RAM och inte behöva oroa sig för RAM-krav på flera år.