Vilken högtalare föredrar ni och varför?

Permalänk
Medlem

Vilken högtalare föredrar ni och varför?

Hej på er homies,

Jag hade tänkte köpa en ny högtalare men utbudet är relativt stort och jag börjar bli fundersam. Tyvärr har jag inte haft någon bra högtalare sen innan att jämföra med men era åsikter kan säkert hjälpa mig. Prismässigt så är jag villig att ge max 2300kr.

Jag funderar mellan dessa tre:

Harman Kardon Onyx Studio 3
https://www.dustinhome.se/product/5010996364/onyx-studio-3?ss...

Marshall Headphones Kilburn
https://www.spelbutiken.se/produkt/marshall-kilburn-speaker/A...

JBL Xtreme
http://www.jbl.se/barbara/JBLXTREMEBLKEU-Z.html?color=Black-E...

Vad tycker ni? Jag kanske har uteslutit någon riktigt bra högtalare vid samma prisklass? Tacksam för alla svar )

Permalänk
Medlem

Marshall Headphones Kilburn
https://www.spelbutiken.se/produkt/marshall-kilburn-speaker/A....

rekommenderar jag. mycket batteritid, och bra ljud.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Skulle absolut provlyssna Audio Pros modeller innan jag bestämde mig.

Permalänk

Har en Harman Kardon Onyx Studio 3 som jag köpte för runt 1000kr. Riktigt trevligt ljud och batteritid för pengarna. Ser också betydligt trevligare ut än många andra högtalare för det priset

När jag köpte min så kollade jag inte överdrivet på många andra alternativ. Men nu i efterhand så tycker jag att skillnaden är marginell mot dyrare alternativ och att många portabla högtalare är överprisade

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Bose Soundlink Mini 2 helt klart. Ljudet är fantastiskt, litet format och batteritiden utmärkt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

@Juggernawt: det är den sämsta högtalaren av alla som nämnts, ska du inte ha en protabel så satsa på Harman Kardon eller audio pro. Ska du har en portabel köp JBL charge 3. Bose låter skit tyvärr och basen är platt och saknar mellanregister. Försök att göra ett frekevs svep med en Bose så ska du se vilken hängmatta du har i handen samtidigt som att all bas är 100hz ingen färg alls

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Har både en HK Onyx Studio 1 och 3 samt Bose Soundlink 2 - Bosen klart bäst ljud på. Men det beror mest på hur/var man placerar högtalaren och vilket ljud man själv föredrar. Stjärten delad och allt det där.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jag har JBL Charge 3, det är modellen mindre än extreme och har extremt bra ljud, stark bas och bra batteritid.
Har provat extreme i butik, ingen dum pryl

Permalänk
Medlem

@Juggernawt: Jag förstår att alla tycker olika och har olika smak men bosen förvränger allt ljud och inget låter som det är tänkt.
Allt blir bara platt och saknar dynamik.
Att prata bra ljud och Bose i samma mening är ingen idé.
Jag äger också en soundlink mini Ii och en charge 3 samt en onyx 2 och jbl och h&k utklassar Bose när det kommer till dynamik och båda spelar neutralare även om ingen är neutral.
Och visst finns det dom som tänder på mycket bas, jag var själv sådan i mina yngre dar och andra gillar 370hz och då är hesa Fredrik en våt dröm.
Men bra ljud bör ju rimligtvis vara så som producenten tänkt ljudet och då vill du har ett så plant ljud som möjligt och vill du sedan förstöra det som Bose gör kan du istället göra det med en eq.
Men det är dumt att begränsa ljudet vid högtalaren för det går inte att ta bort färgat ljud i efterhand.

Kolla denna med ett par bra neutrala lurar så förstår du varför Bose är skit den klarar ju inte ens att spela rätt.
https://youtu.be/mQRhBbxKY4o
Charge 3 som portabel eller audio pro, Hk som fast högtalare. Annars har ju naim gjort en fin pjäs men den går ju lös på 7-8k.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Men bra ljud bör ju rimligtvis vara så som producenten tänkt ljudet och då vill du har ett så plant ljud som möjligt och vill du sedan förstöra det som Bose gör kan du istället göra det med en eq.

Förstår hur du tänker, men producenten är den som förstör mest nu för tiden genom att lägga på mixning för portablet ljud snarare än att lyssnas på med rejäl HiFi. Ett snabbt tips är att lyssna på de tre, inte så jättbra, men helt klart sänderproducerade Green Day albumen Uno, Dos och Tres för att sedan lyssna på Demolicious, som är utgåvorna som bandet skickade till sin producent.

OT: Slår ett slag för Audion Pro här, mycket trevliga högtalare och även den minsta fyller bra, har bra batteritid samt kan även ladda externa USB pryttlar och tar även analogt ljud om man vill.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Självklart har inte producenten alltid rätt men och om du tycker att producenter förstör låtar idag bör du ju kolla på vad ljudingenjören gör när han mastrar.

Men det jag menade var att det är dumt att måla in sig i ett hörn med ett jäkligt färgat ljud vilket bose säkerligen är världsledande på.
Har du ett neutralt ljud så kan du med ganska lätta medel få ett bose sound, dra upp loudness på max och sätt ett dsp filter på 100hz så är du där. Men du kan inte med lätta medel ta bort ett bose sound och få det att låta neutralt om du vill lyssna på en annan typ av musik en dag.
På JBL charge och extreme går det att göra när man aktiverar extreme mode men detta ska man göra med stor försiktighet då högtalaren kommer att försöka spela 4hz om du säger till den att göra det, vilket kan leda till en förstörd högtalare.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Själv äger man en Harman Kardon GO PLAY 2016, helt galet nöjd! Så rekomnederar jag.

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem

Köp begagnat om du kan, för 2000 kr får du en ganska stor äldre stereo som låter oerhört mycket bättre än nått av de småsaker som är populära idag.
Börja med att besöka alla lokala secondhand butiker och kolla vad som finns där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Omdöme

Skrivet av lasseTM:

@Juggernawt: Jag förstår att alla tycker olika och har olika smak men bosen förvränger allt ljud och inget låter som det är tänkt.
Allt blir bara platt och saknar dynamik.
Att prata bra ljud och Bose i samma mening är ingen idé.
Jag äger också en soundlink mini Ii och en charge 3 samt en onyx 2 och jbl och h&k utklassar Bose när det kommer till dynamik och båda spelar neutralare även om ingen är neutral.
Och visst finns det dom som tänder på mycket bas, jag var själv sådan i mina yngre dar och andra gillar 370hz och då är hesa Fredrik en våt dröm.
Men bra ljud bör ju rimligtvis vara så som producenten tänkt ljudet och då vill du har ett så plant ljud som möjligt och vill du sedan förstöra det som Bose gör kan du istället göra det med en eq.
Men det är dumt att begränsa ljudet vid högtalaren för det går inte att ta bort färgat ljud i efterhand.

Kolla denna med ett par bra neutrala lurar så förstår du varför Bose är skit den klarar ju inte ens att spela rätt.
https://youtu.be/mQRhBbxKY4o
Charge 3 som portabel eller audio pro, Hk som fast högtalare. Annars har ju naim gjort en fin pjäs men den går ju lös på 7-8k.

Det verkar som om att det är inte så många som håller med dig när det gäller omdöme.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/BOSESLM...
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bluetooth-hogtalare...
https://www.komplett.se/product/845382/tv-ljud-bild/barbart-o...
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/6-resehogtalare/bose...

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är väl om det måste vara så litet, om man inte ska använda det portabelt och batteridrivet så tycker jag att man ska undvika allt som är så microskopiskt litet för ljudet blir oerhört mycket bättre om man ökar storleken och troligen blir det även billigare att uppnå samma ljudkvalitet, köper man dessutom begagnade normalstora saker så blir det otroligt mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bedition:

Hej på er homies,

Jag hade tänkte köpa en ny högtalare men utbudet är relativt stort och jag börjar bli fundersam. Tyvärr har jag inte haft någon bra högtalare sen innan att jämföra med men era åsikter kan säkert hjälpa mig. Prismässigt så är jag villig att ge max 2300kr.

Jag funderar mellan dessa tre:

Harman Kardon Onyx Studio 3
https://www.dustinhome.se/product/5010996364/onyx-studio-3?ss...

Marshall Headphones Kilburn
https://www.spelbutiken.se/produkt/marshall-kilburn-speaker/A...

JBL Xtreme
http://www.jbl.se/barbara/JBLXTREMEBLKEU-Z.html?color=Black-E...

Vad tycker ni? Jag kanske har uteslutit någon riktigt bra högtalare vid samma prisklass? Tacksam för alla svar )

Lägger du till 700kr får du dessa, som ger ett kanonljud! Aktiva dessutom, som går att koppla exempelvis till teven eller liknande med optisk ljudkabel.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDONT1...

Permalänk
Inaktiv

Skulle kolla på Danska Libratone. Har en Zipp Mini själv och den fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Instämmer med det du säger Det enda jag gillar med BOSE är deras komfort på hörlurar samt deras brusreducering, men i övrigt anser jag att andra gör ljudet mycket bättre. Med högtalare kan jag bara säga att jag lyssnat på den lilla Blue tooth högtalaren och den är mer en "kul" sak för semestern en något annat i mitt tycke, inget jag skulle sitta och lyssna längre eller mer koncentrerat på.

Permalänk
Medlem

Ni gör det inte enklare för mig hahaha, för mig är det obegripligt att exempelvis Bose soundlink mini ii kan jämföras med Marshall kilburn sett till storleken bör Marshall omfattas av starkare ljud utomhus?

Permalänk

Tips på en bra portabel högtalare? Snart semester, behöver ha med mig ljud ut. Har ni några bra tips? Budget runt 3.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp begagnat om du kan, för 2000 kr får du en ganska stor äldre stereo som låter oerhört mycket bättre än nått av de småsaker som är populära idag.
Börja med att besöka alla lokala secondhand butiker och kolla vad som finns där.

Så jobbigt att släpa runt på såna bara

Ontopic, jag har första Onyxen, låter helt ok, men batteritiden är väldigt kort.
Ett par timmar kanske om man vill ha lite volym på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Så jobbigt att släpa runt på såna bara

Ontopic, jag har första Onyxen, låter helt ok, men batteritiden är väldigt kort.
Ett par timmar kanske om man vill ha lite volym på.

Köpte faktiskt begagnat för ett tag sedan som jag tänkt ha portabelt och med möjlighet till batteridrift, postade bilder i "senaste köp" tråden #16897223

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bedition:

Ni gör det inte enklare för mig hahaha, för mig är det obegripligt att exempelvis Bose soundlink mini ii kan jämföras med Marshall kilburn sett till storleken bör Marshall omfattas av starkare ljud utomhus?

Bose Soundlink Mini II var revolutionerande när den kom utifrån vad den kunde åstadkomma för ljud ur en så liten låda men sedan dess har det kommit både mer eller mindre rena kopior och andra lösningar som alla ger bättre ljud så att köpa den idag känns inte så relevant, IMO.

Jag var nyligen på jakt efter portabel högtalare och lyssnade runt en del, så jag lyssnade på JBL Xtreme och JBL Charge, även om jag eg inte var ute efter något så stort som Xtreme. Jag tycker att båda dessa kändes avrullade i diskanten och att de hade en puckel i övre mellanregistret (eller om det bara är att de är avrullade i diskanten som gör att det känns så) som gör att de låter lite burkiga och att röster låter rätt nasala. Jag tyckte även att basen kändes ganska fladdrig och oprecis och båda två men ffa Xtreme har alldeles för mycket bas.
Det är tydligt att dessa högtalare prioriterar mycket ljud och stark bas framför högkvalitativt ljud. Typiska bassheadhögtalare.

Jag har en Onyx Studio, första versionen här hemma, men har inte hört de senare versionerna annat än i jämförelsevideos på YT. Utifrån det skulle jag dock personligen välja Onux Studio 3 framför JBL Xtreme.

Marshall-högtalaren har jag inte hört så i verkligheten så kan inte uttala mig om så mycket eg.

Jag skulle faktiskt ta en koll på Sonys högtalare. Jag upplevde dem generellt som relativt välbalanserade och ffa mer högupplösta i diskanten än mycket annat jag lyssnade på när jag var på jakt. De har dock en den kompression på en del modeller som ibland kan upplevas lite störande.

Permalänk
Skäggig legend

Antar att du ska ha en batteridriven? Bygg en själv.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Du har inte kikat eller lyssnat på Sony's utbud? Om det är en riktig partyhögtalare du är ute efter så är GTK-XB5 kanske något för dig?
Att tänka på så är det endast nätdrift på den modellen. Man får gå ner i modell till XB3 om man vill ha batteridrift. Men ljudet ska fortfarande vara riktigt bra.