Problem med EVGA 1080 Ti FTW3 vid spelande - vanligt fel?

Permalänk
Medlem

Problem med EVGA 1080 Ti FTW3 vid spelande - vanligt fel?

Tjenare,

Jag byggde nytt system för ca 1½ vecka sedan (specs i signaturen) och efter att ha fungerat felfritt i några dagar slocknade skärmen mitt i en runda PUBG och lät mig veta att det inte fanns någon signal från grafikkortet. Datorn var fortfarande igång och jag kunde fortfarande snacka på TS utan problem - bortsett från att skärmen var svart dvs. Startade då om datorn varpå Power Temp LED-indikatorn på grafikkortet blinkade rött vilket indikerar att den delen av grafikkortet mäts till över 83°C. Lät då datorn vara en stund innan jag startade den igen och försökte starta spelet igen, men då kraschade det på liknande sätt igen. Hann knappt in i menyn. Dock indikerande inte ICX-kylarens indikatorer att den var något speciell varm.

Efter detta har det varit ett enda stort lotteri när det gäller att spela med kortet (när jag har försökt att framkalla felet igen). För det mesta så kraschar spelet redan vid menyn eller direkt när jag har laddat in i spelet, men vid flera tillfällen har jag även kunnat spela felfritt i allt från 2 minuter till 4 timmar innan det har avbrutits med en svartskärm. Dock är en sak säker och det är att det avslutas med just den där svarta skärmen som tvingar en till att starta om datorn genom att hålla inne power-knappen. Vid några tillfällen så har även den ena fläkten gått upp till 100% medan den andra två har stått still (i samband med svartskärm). Är dock medveten att fläktarna står still under 60°C för respektive del av kortet.

Detta har jag testat:

  1. Installerat om OS (Win 10 Pro).

  2. Avinstallerat drivrutiner med DDU och sedan installerat de senaste från Nvidia.

  3. Testade att köra med DP och HDMI istället för DVI-D.

  4. Testat övriga PCI-E sockets på moderkortet.

  5. Fysiskt installerat om moderkortet, checkat IO-plåten och satt in grafikkortet på nytt (flera gånger).

  6. Uppdaterat moderkortets BIOS till senaste versionen.

  7. Testat samtliga RAM en och en.

  8. Att köra med mina gamla GTX 660 - SLI och ej SLI.

Spel som jag har testat med:

  1. PUBG

  2. Witcher 3

  3. Assassin's Creed Syndicate

  4. League of Legends

Datorn fungerar felfritt med mina gamla grafikkort och jag kan spela ovanstående spel utan några problem alls.

Det skumma är dock att när man söker på typ "EVGA 1080 Ti FTW3 black screen" eller "EVGA 1080 Ti FTW3 black screen fans spinning 100" så finns det MASSOR med personer som upplever liknande och även ibland identiska problem med EVGA-kort enda sen 900-serien. Speciellt när det kommer till FTW-korten. Så en frågeställning jag fick upp i huvudet var; hur pass vanligt är egentligen detta då det tydligen verkar vara en hel del fler än mig som har upplevt detta? Har vi fler på Sweclockers som har upplevt liknande problem just med EVGA? Har för övrigt kört EVGA i flera år med kort ur både 600- och 700-serien .

EDIT: Temps för övrigt är rätt normala, luftflödet i lådan är bra och jag använder mig inte av program så som EVGA Precision XOC eller MSI Afterburner.

Mer info.
Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

låter onekerligen som något är fel med din gpu hade skickat tillbaka kortet o fått de kollat! EVGA har bra kundservice så de e bara o kontakta dom

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Får du problemet i alla spelen eller bara pubg?
Min kompis får samma svarta skärm i pubg men allt i bakgrunden fungerar när spelet startas efter den senaste patchen så hon måste starta om för att få bild igen och jag har fått mycket mer krascher själv efter den senaste patchen också så det är därför jag frågar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

låter onekerligen som något är fel med din gpu hade skickat tillbaka kortet o fått de kollat! EVGA har bra kundservice så de e bara o kontakta dom

Hållar med angående EVGA's support. Ska ta tag i det imorgon (läs; senare idag) och fixa med en RMA. Frågan är dock att eftersom det fortfarande är inom mina 14 dagars ånger så kanske man ska ångra och köpa ett nytt någon annanstans om de nu vill undersöka kortet (vilket är fullt rimligt och förståeligt). Vad jag har läst mig till så har 9/10 med liknande problem fått byta ut sina kort helt för att lösa problemet. För det priset vill jag helst ha haft ett fungerande kort igår.

Skrivet av Mac83:

Får du problemet i alla spelen eller bara pubg?
Min kompis får samma svarta skärm i pubg men allt i bakgrunden fungerar när spelet startas efter den senaste patchen så hon måste starta om för att få bild igen och jag har fått mycket mer krascher själv efter den senaste patchen också så det är därför jag frågar.

Alla spelen, men problemet upptäcktes först i PUBG. Dock så verkar hon uppleva sitt problem på exakt samma sätt som jag gör i samtliga spel som jag listade. Irriterande. Hoppas att det lättar snart! Några teammates kraschade dock idag när vi spelade, men då var det vanliga krascher av själva spelet och inga av det hårdare slagen så att säga.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Hållar med angående EVGA's support. Ska ta tag i det imorgon (läs; senare idag) och fixa med en RMA. Frågan är dock att eftersom det fortfarande är inom mina 14 dagars ånger så kanske man ska ångra och köpa ett nytt någon annanstans om de nu vill undersöka kortet (vilket är fullt rimligt och förståeligt). Vad jag har läst mig till så har 9/10 med liknande problem fått byta ut sina kort helt för att lösa problemet. För det priset vill jag helst ha haft ett fungerande kort igår.

Alla spelen, men problemet upptäcktes först i PUBG. Dock så verkar hon uppleva sitt problem på exakt samma sätt som jag gör i samtliga spel som jag listade. Irriterande. Hoppas att det lättar snart! Några teammates kraschade dock idag när vi spelade, men då var det vanliga krascher av själva spelet och inga av det hårdare slagen så att säga.

ofta så kan evga skicka ett ersättningskort som du får när du hämtar ut ett nytt så man slipper vänta flera dagar typ evga är bra kort, lite trist att dom haft vissa problem med 10 serien bara :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Halloj! Satt och sökte runt här för att se om det fanns någon hjälp och dök på den här tråden!

Verkar ha samma bekymmer som du, dock ett 980.... Kraschar också för mig, började för ca 3veckor sen att det kraschar lite random, skärmarna blir svarta, dock kan jag vara kvar i skype/discord.

För mig så fungerar inte fläktarna verkar det som, de står och tuggar men börjar aldrig snurra när tempsen stiger.

Har också provat med ren windowsinstallation, rensat drivrutiner, provat med annat nätaggregat. Det har fungerat klockrent innan, det började som sagt förnågra veckor sen....

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aazor:

Halloj! Satt och sökte runt här för att se om det fanns någon hjälp och dök på den här tråden!

Verkar ha samma bekymmer som du, dock ett 980.... Kraschar också för mig, började för ca 3veckor sen att det kraschar lite random, skärmarna blir svarta, dock kan jag vara kvar i skype/discord.

För mig så fungerar inte fläktarna verkar det som, de står och tuggar men börjar aldrig snurra när tempsen stiger.

Har också provat med ren windowsinstallation, rensat drivrutiner, provat med annat nätaggregat. Det har fungerat klockrent innan, det började som sagt förnågra veckor sen....

Intressant! Det var av just denna anledning jag ville starta denna tråden utifall att det skulle finnas fler med liknande problem. Gött att du hittade hit. Låter som att du också skulle behöva skicka iväg din GPU. Har läst om flera kort ur 900- och 1000-serien med dessa problem. Och precis som för dig så dyker de flesta bara plötsligt upp från ingenstans.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@Crazy: Ah verkar som att det bara är att skicka iväg det antar jag. Dum fråga, men ska man vända sig till butiken eller direkt till tillverkaren? Måste väl försöka hitta kvittot bara.... hmmm

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk
Medlem

EVGA vill att man vänder sig till dom direkt, de skickade även med en lapp om det med kortet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aazor:

@Crazy: Ah verkar som att det bara är att skicka iväg det antar jag. Dum fråga, men ska man vända sig till butiken eller direkt till tillverkaren? Måste väl försöka hitta kvittot bara.... hmmm

Beror helt på vart du har köpt den och vilken tillverkare det är på ditt kort. Utifall det var EVGA du hade så, som tidigare nämnt, är EVGAs support rätt grymma att ha att göra med. I mitt fall kontaktade jag Komplett som var schyssta nog att skicka ut ett nytt kort direkt.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Flikar in igen och uppdaterar. Skickade in mitt direkt till återförsäljaren (Komplett) och de skickar mig ett nytt ersättningskort, så jag är helnöjd över EVGAS garanti och Kompletts snabba service

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel