Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Edgerouter med ComHem IPTV & VOIP

Hej,
Jag har nyligen dragit in fiber genom ComHem.
Routern (Technicolor TG389ac) som följer med är minst sagt kass vad gäller bla säkerhet
så jag avser installera en Edgerouter X från Ubiquiti.

Har någon konfat en Edgerouter X så IPTV och VOIP från Comhem funkar?

Mediaboxen från ComHem är otaggad och har 4 LAN portar med egna publika IP-adresser.

Tips mottages tacksamt.

/Stefan

Permalänk
Avstängd

@stekan:

Har du någon switch?

Går IPTV & VOIP via samma kabel som internet eller går dom i en egen kabel?

Om dom går i en egen kabel så kan man dra en kabel till Edgerouter och det andra till tv och VOIP.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tv/telefon lär väl vara på eget vlan? Så länge du vet rätt vlan borde det gå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@stekan:

Har du någon switch?

Går IPTV & VOIP via samma kabel som internet eller går dom i en egen kabel?

Om dom går i en egen kabel så kan man dra en kabel till Edgerouter och det andra till tv och VOIP.

Har ingen switch idag.
Allt går i samma kabel från mediaboxen till Technicolor routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stekan:

Har ingen switch idag.
Allt går i samma kabel från mediaboxen till Technicolor routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då förstår jag.

Om du sätter in din kabel till Egerouter och sen sätter vlan som du kan se längre ner här. Vet du hur man gör vlan?

Tog denna texten från ett ställe.

Har hjälpt en kollega som har en Telia Thompson. Internet Otaggat VLAN 0 IPTV VLAN 845 VoIP VLAN 855 Och ev. så kan även följande vara behövliga: IPTV2 VLAN 243 VoIP2 VLAN 237 MGMT2 VLAN 294

Edit: Skit i det jag skriv tog fel.

Jag hittar inte så mycket info om just com hem man får sniffa och se vilket vlan det är.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Okej då förstår jag.

Om du sätter in din kabel till Egerouter och sen sätter vlan som du kan se längre ner här. Vet du hur man gör vlan?

Tog denna texten från ett ställe.

Har hjälpt en kollega som har en Telia Thompson. Internet Otaggat VLAN 0 IPTV VLAN 845 VoIP VLAN 855 Och ev. så kan även följande vara behövliga: IPTV2 VLAN 243 VoIP2 VLAN 237 MGMT2 VLAN 294

Edit: Skit i det jag skriv tog fel.

Jag hittar inte så mycket info om just com hem man får sniffa och se vilket vlan det är.

Jag inte satt upp vlan på en Edgerouter men konfat många burkar genom åren så det ska säkert lösa sig. Tips på bra sniffverktyg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

wireshark om du kör windows
tcpdump om du kör linux/osx

Permalänk
Medlem

Har inte comhem men har sett en del inlägg som tyder på att de inte använder vlan för iptv.
Så testa med att bara slå på multicast.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har inte comhem men har sett en del inlägg som tyder på att de inte använder vlan för iptv.
Så testa med att bara slå på multicast.

Hur gör jag med telefonin då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stekan:
Ingen aning.
De borde skicka den på ett eget vlan så de kan priotera upp den i stadsnätet. Men kan ju göras på andra sätt.

Du kan bara använda en softphone om du skickar ut telefonin i ditt lan.
Vill du ha en analog telefon så måste du en omvandlare.
Bägge dessa måste vara kombatibla med den uppsättning som comhem kör med.
Är oftast ett elände att få igång en softphone även om man vet alla inställningarna.

Så om du vill ha analog telefon så är det nog enklast att använda comhem burken som router.
Kankse går att koppla in den på en port på edgeroutern och skicka voip oförvanskat till den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@stekan:
Ingen aning.
De borde skicka den på ett eget vlan så de kan priotera upp den i stadsnätet. Men kan ju göras på andra sätt.

Du kan bara använda en softphone om du skickar ut telefonin i ditt lan.
Vill du ha en analog telefon så måste du en omvandlare.
Bägge dessa måste vara kombatibla med den uppsättning som comhem kör med.
Är oftast ett elände att få igång en softphone även om man vet alla inställningarna.

Så om du vill ha analog telefon så är det nog enklast att använda comhem burken som router.
Kankse går att koppla in den på en port på edgeroutern och skicka voip oförvanskat till den.

Vill helst slippa comhem routern helt men i värsta fall får den stå kvar och sköta tv & telefon. Jag kan ju köra detta på separat uttag i mediaboxen och koppla in edgeroutern på eget uttag som jag använder till husets Lan.
Eller så får allt gå genom edgeroutern och så kör jag ut telefoni och ev tv på egen port. Ska klura och labba lite. Tack för input.

Skickades från m.sweclockers.com