Lättdrivna stativhögtalare

Permalänk
Avstängd

Lättdrivna stativhögtalare

Hej!
Jag är på jakt efter ett par stativhögtalare i stil med BIC America FH-65B, dock verkar de svåra att få till Sverige. Har ni några andra förslag på stativhögtalare?
Följande krav vill jag att de ska uppnå:

  • Känslighet på minst 92 db

  • Kunna spela ner i basen utan att behöva en sub

  • Inte allt för stora, max 40x20x20 cm

  • Max 4000kr

Ganska hårda och motsägelsefulla krav men nåt finns väl där ute?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara väldigt lik Klipsch R-15M https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2757013

Gå däremot alltid och lyssna innan du köper, tex hos HFi-klubben, bara att säga budget, ändamål, musikstil, så visar de några alternativ. Bra service! Sen behöver ju inte det sluta med att du handlar där, men du får några referenser i alla fall.

Hade tidigare ett par B&W 685, basreflex (med rör, vilket ger ännu lite mer bas) och körde bara stereo 2.0. Hur gött som helst i ett inte alltför stort rum. De har en lillebror 686 som ligger strax över 4000 kr, dock lägre känslighet än ditt krav.

Som sagt, lyssna först. Lycka till!

*Edit: kolla begagnat ljud också, får mycket för pengarna!

Permalänk
Medlem

www.ljudfokus.se

Dom har lite olika stativare, jag har ett par till datorn som jag är rätt nöjd med helt OK bas, brorsan har lite dyrare och kör till hemma bion men där har han en subb till.

ring och hör med dom annars dom är trevliga och kunniga, du får nog snabbt svar om de har något som kan passa.

bäst är som sagt om du kan lyssna på högtalarna, kan ju alltid nyttja ångerätten på 30 dagar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ljudfokus har Dynavoice DM-6 som jag köpte och är väldigt nöjd med.

De har bla både dome och banddiskant som kan nivåanpassas med byglar bakom högtalaren.

Den går också att köra Bi-Wire på om man är intressserad av det.

Upplever dem som lättdrivna och basen går ovanligt djupt för ett par stativare.

Låter väldigt mycket bättre än de kostar och jag har hört högtalare som är dubbelt så dyra som är sämre.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-whi...

Finns fler färger att välja på.

De är visserligen aningen större på ena måttet än du angav men ingen jätteskillnad och de är helt klart värda en provlyssning.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipsen!
Har tidigare lyssnat på DynaVoice Magic f-6. http://www.dynavoice.se/dynavoice-magic-f-6-ex-v-3/115/

Jag gillar ljudet i dom men vill ha något ännu mer lättdrivet som är mindre utan att förlora för mycket bas.

@airborne kollade på dom. Helt klart intressant. Vet du hur står de sig mot Magic f-6?

Alternativt är
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00RNZ6COS/ref=mp_s_a_1_1?ie=UT...
Och möblera om i bokhyllan o runt Tv:n. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Verkar som det tyvärr finns så lite lättdrivet i Sverige :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Verkar som det tyvärr finns så lite lättdrivet i Sverige :/

Skickades från m.sweclockers.com

Klipsch som nämnts ovan är vad som gäller i Sverige bland konsumentprodukter
om mycket hog känslighet är viktigt. Köp så stora och dyra som du får plats med så får du hyfsad djupbas till musik. Vill du ha tryck ner mot 20-30 Hz krävs sub, men det är ofta mindre viktigt vid musik.

Dynavoice Definition-högtalaren som också nämnts är också bra och i mina öron ett bra steg upp från Magic-serien (även om de senare är prisvärda i sig).
Hade ett bra tag DF-6 (den medelstora golvaren) och för musik var basen riktigt bra med bra tryck ner till strax under 50 Hz i rummet. Vet inte hur stativaren står sig mot dom och det beror också mycket på rummet.

Vad är det du vill driva dom med som gör den faktorn så viktig? En enkel T-amp klarar driva högtalare med känslighet runt 91-92 dB till ganska hög volym.

Permalänk
Avstängd

@mudde
Anledning till att jag villa ha lättdrivna är att de ska drivas på en gammal Yamaha förstärkare som ger vika när man drar upp volymen för högt.
En annan anledning till att de ska va lättdrivna och inte så stora är att jag kommer ta ut högtalaren vid grillningar och då drivas på batteri med en billigare bluetooth förstärkare. Har testat med pappas Dynavoice Magic S-4 Ex. De är helt ok men saknar volymen jag vill ha och de har ingen riktig bas. Dessutom så önskar jag att de spelar bättre också. Storleken är bra men jag kan ha större högtalare också.

Har planer på att köpa en ny förstärkare senare men just nu tillåter inte budgeten.
Vill helst klara mig utan sub. Har inte förstärkare eller plats för det just nu. Rummet är på ca 20 kvm2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Heh, lite hårda krav men nåt i högtalarväg borde väl finnas inom budgeten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du ställer krav som gör det fysiskt omöjligt att bygga en sån högtalare oavsett om du iffrar ljudkvaliten och låter det bli dyrt så går det inte att lösa.
Lättdrivet kräver stor låda eller att man begränsar djupbaskapaciteten så de 3 kraven går inte att förena oavsett budget så därför finns det inga sådana högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Dynavoice F-6 och visst, de låter mycket bättre än andra budget-system jag lyssnat på, men jag saknar väldigt mycket i diskanten fortfarande. Alla s-ljud låter exakt lika dant, det finns ingen upplösning alls där och man får inget djup i ljudbilden som jag upplever med andra (oftast dyrare) högtalare.

De enda jag kan komma på som ens är nära dina krav (och fortfarande låter riktigt bra) är dessa två:
MA Bronze 2: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3149642 4300 kr
Klipsch RP-150M: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2962826 4990 kr

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe
Får väl köpa det som både budgeten och fysiken tillåter och vill därför ha er expertis till hjälp för att hitta det som jag kommer bli mest nöjd med
Tror det ite är så omöjligt. Se på BIC America FH-65B. Problemet är tillgängligheten i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@sneth
Helt klart intressant! Framförallt klipsch. Kanske får överväga att bygga om runt tvn så jag kan få plats med ett par större stativare. Kanske köra på modellen över Klipsch Reference Premiere RP-160M?
Skulle jag leta golvhögtalare så skulle det va lättare att hitta högtalare men tyvärr tillåter inte storleken det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gollawolla:

@mrqaffe
Får väl köpa det som både budgeten och fysiken tillåter och vill därför ha er expertis till hjälp för att hitta det som jag kommer bli mest nöjd med
Tror det ite är så omöjligt. Se på BIC America FH-65B. Problemet är tillgängligheten i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är skeptisk till att BIC låter bra, hittar inga mätningar på den men en liten lyssnnigstest som säger att den har dåligt mellanregister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe
Svårt att avgöra om man gillar ljudet om inte lyssnat på dom själv. Köper man i Europa så är det oftast lätt att skicka tillbaka om man inte gillar dom. Men de visar på att mina krav kan bli uppfyllda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gollawolla:

@mrqaffe
Svårt att avgöra om man gillar ljudet om inte lyssnat på dom själv. Köper man i Europa så är det oftast lätt att skicka tillbaka om man inte gillar dom. Men de visar på att mina krav kan bli uppfyllda

Skickades från m.sweclockers.com

BIC verkar ha valt bort ljudkvaliten, dåligt mellanregister är nått man aldrig vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Verkar ju vara väldigt lik Klipsch R-15M https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2757013

Gå däremot alltid och lyssna innan du köper, tex hos HFi-klubben, bara att säga budget, ändamål, musikstil, så visar de några alternativ. Bra service! Sen behöver ju inte det sluta med att du handlar där, men du får några referenser i alla fall.

Hade tidigare ett par B&W 685, basreflex (med rör, vilket ger ännu lite mer bas) och körde bara stereo 2.0. Hur gött som helst i ett inte alltför stort rum. De har en lillebror 686 som ligger strax över 4000 kr, dock lägre känslighet än ditt krav.

Som sagt, lyssna först. Lycka till!

*Edit: kolla begagnat ljud också, får mycket för pengarna!

Jag har ett par R-15M på mitt skrivbord (de är aktiva) och är riktigt riktigt prisvärda enligt mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Såg att det är 4 utgångar istället för 2 på en del högtalare och antar att det är för bi wire /bi amp. Vad ger det för fördelar? Och kan man köra single wire? Ökar/minskar känsligheten på nåt sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gollawolla:

Såg att det är 4 utgångar istället för 2 på en del högtalare och antar att det är för bi wire /bi amp. Vad ger det för fördelar? Och kan man köra single wire? Ökar/minskar känsligheten på nåt sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Biwire ger oftast mest nackdelar men det går bra att köra med en kabel och parallellkoppla kontakterna, biamp kan förbättra ljudet och det är ju även ett naturligt steg på vägen mot aktiv drift.
Det påverkar inte känsligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe
Tack för svaret

Påverkar det hur man kopplar i högtalarna i single wire? Alltså är det någon skillnad om man kopplar in dom till de båda övre eller båda nedre kontakterna. Alternativt koppla in i en övre (+) och en undre (-), vice versa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gollawolla:

@mrqaffe
Tack för svaret

Påverkar det hur man kopplar i högtalarna i single wire? Alltså är det någon skillnad om man kopplar in dom till de båda övre eller båda nedre kontakterna. Alternativt koppla in i en övre (+) och en undre (-), vice versa?

Skickades från m.sweclockers.com

Anslutningarna på högtalaren brukar vara ihopkopplade med nån metallbygel så det spelar ingen roll om kabeln sitter uppe eller nere.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Anslutningarna på högtalaren brukar vara ihopkopplade med nån metallbygel så det spelar ingen roll om kabeln sitter uppe eller nere.
https://fthmb.tqn.com/Un4QS2-0thd7lcwApjLJZo8gPXA=/768x0/filters:no_upscale()/about/bi-wire-02-57f6fe2b5f9b586c35a32004.jpg

Ah, tack!
Lutar nu åt Klipsch RP-160M o sen bygga om runt tvn

Skickades från m.sweclockers.com