Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Upgradering av grafikkort och skärm

Permalänk
Medlem

Upgradering av grafikkort och skärm

Hejsan alla!

Jag går nu i tankarna av att uppgradera min dator. I dagsläget kör jag på ett XFX 6950, i5 2500k, 4gb Vengence Ram och något standard moderkort. Jag går i tankarna av att bara köpa ett nytt kort och en ny skärm. Var insatt i datordelar om man kan säga så när jag köpte mitt 6950 men har inte hållit upp intresset så bra så nu är det en djungel för mig igen. Har läst mig till att ett 1060 är nog mitt säkraste kort men har även läst att de är extra dyra nu pga mining. ska man avvakta eller köpa nu? Samt om man ska uppgradera sin skärm, vill lägga kanske 5k totalt på båda dessa. Är det rimligt?

MVH/Rougeen

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn? spela, redigera?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rougeen:

Hejsan alla!

Jag går nu i tankarna av att uppgradera min dator. I dagsläget kör jag på ett XFX 6950, i5 2500k, 4gb Vengence Ram och något standard moderkort. Jag går i tankarna av att bara köpa ett nytt kort och en ny skärm. Var insatt i datordelar om man kan säga så när jag köpte mitt 6950 men har inte hållit upp intresset så bra så nu är det en djungel för mig igen. Har läst mig till att ett 1060 är nog mitt säkraste kort men har även läst att de är extra dyra nu pga mining. ska man avvakta eller köpa nu? Samt om man ska uppgradera sin skärm, vill lägga kanske 5k totalt på båda dessa. Är det rimligt?

MVH/Rougeen

Inte tillåtet med två exakt likadana trådar (rätta mig om jag har fel).

Som talaren ovanför mig skriver? Vad ska du ha datorn till? 4GB RAM är förövrigt lite klent.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ojsan, visste inte om att man inte fick ha identiska trådar, ursäkta mig. Och datorn ska användas för att spela på, kör just nu Rising Storm 2 på lägsta grafiken och det är nästan spelbart, har vant mig vid typ 25-30 fps. men känner att jag vill kunna se vad jag skjuter på.

Permalänk
Antielefant

Kraftigare kort än ett 1060 är ganska bortkastat om du inte ska byta resten, en 2500k kommer inte att orka mata mer än så särskilt om du inte överklockar den ordentligt, och oavsett allt annat bör du antagligen kasta in mer RAM om du ska använda datorn till något mer avancerat än Word. 8 GB är i princip minimikrav i dagsläget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10584168/ detta var vad jag hittade en ips panel och ett 1060 6gb, inte så lätt att hitta kort just nu.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

2500k börjar sjunga på sista versen, men för vanlig 1080p@60FPS borde gå bra i de flesta fall. SandyBridge mår bra av snabbare ram, så kan rekomendera att stoppa i 16gb iaf, det är typ standard nu. Para ihop med ett GTX1060 eller motsvarande begagnat kort, typ GTX970.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Undrar samt också om man köper ett 1060, är prestandaskillnaden så stor så man kan legitimera 6gb över 3gb? för i tester osv så är det snarlika resultat. Samt om 1050 är så mycket sämre, mindre än halva priset ju.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Undrar samt också om man köper ett 1060, är prestandaskillnaden så stor så man kan legitimera 6gb över 3gb? för i tester osv så är det snarlika resultat. Samt om 1050 är så mycket sämre, mindre än halva priset ju.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen ingenting om skärmar och vad som gör en skärm bra, men är detta något? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

EDIT: såg att detta var en skärm för AMD, nvm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rougeen:

EDIT: såg att detta var en skärm för AMD, nvm

Nej, det är inte en skärm för AMD. Den har en funktion, likt hundratals andra skärmar, som kräver ett AMD-kort för att aktiveras. Men i alla andra hänseenden än just den funktionen, är en skärm just en skärm.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Denna lutar det mot, ni som kan om skärmar, är 7ms för sakta för att spela? märker man någon skillnad?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av rougeen:

Tack för svaret.

Undrar samt också om man köper ett 1060, är prestandaskillnaden så stor så man kan legitimera 6gb över 3gb? för i tester osv så är det snarlika resultat. Samt om 1050 är så mycket sämre, mindre än halva priset ju.

Det beror uteslutande på vad och hur mycket du spelar. I grafikkortsväg kan man rent praktiskt säga att man får det man betalar för.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@rougeen: 7 är en godtycklig siffra på ett papper. Hur mycket eftersläp skärmen har måste man uppleva med egna ögon. Har några exempel på detta i avsnitt 19 av bildskärmsguiden som visar just att specen inte går att koppla till verklig prestanda.

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Kortfattat, är du rädd för eftersläp bör du välja en 144 Hz-gamingskärm. Men jag skulle också säga att många tror/skrämmer upp sig själva att eftersläp är ett större problem än vad det faktiskt är. Allt handlar i grunden om den egna utgångspunkten vilket vanligtvis är den egna befintliga skärmen. Där är det väldigt lätt att jämföra med ufo-bilderna.