Permalänk
Medlem

Ryzen bygge som gått bonkers

Setup av hårdvara:

- Ryzen 5 1600X
- ASUS GeForce GTX 1060
- Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2B3200C16 (dessa är med i MSI's QVL)
- Corsair PowerSupply (PSU) VS550 550W
- MSI B350 PC MATE - ATX / B350
- Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)
- Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (ST1000DM010)
- be quiet! Pure Rock CPU Kylare

Hur allt började:
Började med att bygga ihop hela bygget och bootade maskinen och allt fungerar bra.
Går in i BIOS och det första jag gör är att uppdatera till senaste versionen av BIOS Version 7A34vA5 (Release 2017-06-30) och efter detta så fungerar datorn helt korrekt och postar och jag får bild.
Ser att minnena kör på felaktig hastighet och defaultas på 2133mhz i bios men inget jag lägger tid på just nu.

Vad jag gjorde sen:
Började att installare Windows 10 x64 på NVME disken och lät 1TB snurrdisk inte vara inkopplad och allt fungerar bra och jag kom in i winodws och installerade på senaste AMD Chipset drivers (17.10.3401) därefter senaste Nvidia drivers och därefter installerade jag Audi och LAN drivers. Datorn är igång och allt fungerar frid och fröjd.

Temperaturen på CPU i idle ligger på ca 37grader med Pure Rock kylaren och 32 grader i lådan. Så det är inga temperatursproblem.

Så efter vi installerat steam på burken och pojken som skall ha datorn kör igång CS:GO så fungerar detta också frid och fröjd, dock önskar man lite mer FPS så jag går in i BIOS och aktiverar XMP Profile 1 (som har korrekt timing för minnena) och sätter upp dessa på 3200mhz men då bootar datorn om och den är fortsatt på 2133mhz, så kör minnena på 2933mhz vilket verkar fungerar stabilt.

Bootar datorn och allt fungerar frid och fröjd. Så nu tänkte jag att jag drar upp CPUn.

Det jag gör sen är att jag drar igång multipliern från 36.0 till 40.0 och landar då på 4.0ghzc (vcore är dynamisk men peakar på 1.35v ca) (ca 42 grader idle cpu temp) och låter alla vcores och andra inställnignar vara på automatic. Datorn startar och allt fungerar frid och fröjd och det går att spela.
Så jag tänkte jag drar upp den till 41.0 på multipliern och då postar inte datorn och ger fel på CPU enligt eazy led indicatorn.

Jag kör en CMOS Reset på JBAT1 och får igång datorn. Nu bootar jag till windows och allt fungerar, tills helt plötsligt så slocknar skärmen men alla fläktar kör och datorn är igång, dock så lyser cpu led på easy led igen (detta verkar ske så fort cpun skall arbeta lite, t.ex installera ett program men dock så är det väldigt intermittent och jag kunde köra prime95 i 10minuter utan den släckte sig så det är ganska oklart i nuläget vad som är fel)

Så jag börjar felsöka med det jag kan:

1) Kör en clean install av windows (lite overkill jag vet)
1) Boota med en minnes sticka - problemet uppstår igen dvs att den slocknar intermittent efter ett gäng minuter i windows (trots clean installa)
2) Bootar med andra minnesstickan i ett annat memory slot och fortsatt samma problem.
3) Körde Windows memory test och där failade inte och kunde köra igenom hela
4) Tog PSU från min andra dator och testade att köra med den (kunde vara att psu inte kunde lämna jämn ström till CPU) fortsatt samma problem.
5) Tog GTX 980 från min andra dator och med den andra PSUn och fortsatt samma fel.
6) Tog ut CPUn och checkade efter kylpasta som runnit och kollat alla pins så de inte är böjda och de ser bra ut. Dock är det en liten mörk fläck ovanpå cpun i mitten som är ca 0.5cm i diameter (som om de vore bränt) - Reseata och problemet uppstår fortsatt.

Detta är allt jag kan testa med de komponenter jag äger.

Så för att summera så vet vi följande:
När datorn inte slocknar så kan jag lasta CPUn med prime95
Minnestest i windows 10 hittar inga fel
Minnena är kompatibla i MSIs-QVL
CPUn har en mörk fläck på toppen
Known-Good PSU gör ingen skillnad
Flytta minnen och köra en i taget gör ingen skillnad.

Jag har fått utbytt detta MOBO som RMA hos leverantören och skall hämta ett MSI B350 Tomahawk istället idag och testa detta. Kvarstår problemet så misstänker jag cpu är smoked, men vad jag läst så är det väldigt sällsynt att man dödar cpun.

Har ni några tankar tips eller idéer på vad ni misstänker det kan vara? Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@roo:
De nya moderkorten till AM4 har inte mycket som kan paja. Det mesta sitter i SoC:n i processorpaketet.

Överklockning med Auto-spänning är no-go. Håller tummarna för att det inte är det.

Korrekt metod för att säkert (säkrare) överklocka är med manuella spänningar och en känd base-line. Att ändra minnet med till XMP ändrar beteendet där med. Den absolut vanligaste enheten i en modern processor att paja vid överklockning utan ordentliga restriktioner är minneskontrollern. De kan ge upphov till intermittenta fel som de du upplever.

Fungerar Memtest på någon sticka alls?

Ta gärna en bild på processorn, låter högst osannolikt att det är en faktiskt brännskada (Vi pratar om ett flera millimeter tjockt metallager mellan processor och det du ser).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att överklocka multipeln utan att manuellt styra Vcore är generellt ej att rekommendera då Ryzen matar på över 1,5v med endast en kärna på XFR på 4,1 GHz, antagligen så har detta skett på samtliga kärnor, i värsta fall.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan bara lägga till att minnena i MSIs QVL endast gäller v.4.31 på minneskitet, har du v.5.39 som de flesta nya kit är så är det lotto med hur de fungerar just nu, Webhallen gick manuellt igenom deras centrallager igår och bekräftade att alla kit är v5.39.

Min B350 Tomahawk betedde sig skitkonstigt med det kitet, ibland tog det flera omstarter även i 2133/2400MHz innan den faktiskt startade och överklockning av CPU fungerade enligt BIOS men väl inne i windows så klippte den antingen 3x eller 5x på multipliern.

Bytte igår till ett Ripjaw kit och datorn verkar vara mer normal och inga av gamla symptomen är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@gaspari:
De nya moderkorten till AM4 har inte mycket som kan paja. Det mesta sitter i SoC:n i processorpaketet.

Överklockning med Auto-spänning är no-go. Håller tummarna för att det inte är det.

Korrekt metod för att säkert (säkrare) överklocka är med manuella spänningar och en känd base-line. Att ändra minnet med till XMP ändrar beteendet där med. Den absolut vanligaste enheten i en modern processor att paja vid överklockning utan ordentliga restriktioner är minneskontrollern. De kan ge upphov till intermittenta fel som de du upplever.

Fungerar Memtest på någon sticka alls?

Ta gärna en bild på processorn, låter högst osannolikt att det är en faktiskt brännskada (Vi pratar om ett flera millimeter tjockt metallager mellan processor och det du ser).

Windows memory test är det enda jag kunnat köra och då fick jag inget fel på minnena. Nu kan jag inte köra några tester alls då datorn stänger ner och lyser på CPU (på eazy led på moderkortet). Då jag inte har något annan separat dator att testa på så blir de svårt att utesluta att defekt på minnena då min egna dator kör DDR3. Men som jag skriver så får jag ett nytt moderkort idag och skall se hur datorn beter sig med det nya moderkortet. Jag kommer givetvis inte pilla på några inställningar på minnen eller överklocka här utan bara verifiera att komponenterna fungerar (det först jag gör är att uppdatera BIOS på det nya moderkortet till senaste versionen).

Jag tar en bild på CPUn efter jobb idag och bifogar med här så ni kan få ta en kik på vad jag menar med den mörka fläcken.

Ontopic på överklockning. Manuellt sätta 1.35V på Vcore?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ska maxa skiten ur Ryzen CPU:n det första du gör, och på det auto volt? 4Ghz är ju inte alla som får och det anses ju vara i high end OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Förstår inte varför du ska maxa skiten ur Ryzen CPU:n det första du gör, och på det auto volt? 4Ghz är ju inte alla som får och det anses ju vara i high end OC.

Ja det är en annan femma. Gjort är gjort och behöver lite hjälp här för att försöka utröna vad som är fel.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

CPUn har en mörk fläck på toppen

Kan du ta en bild på detta?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan bara lägga till att minnena i MSIs QVL endast gäller v.4.31 på minneskitet, har du v.5.39 som de flesta nya kit är så är det lotto med hur de fungerar just nu, Webhallen gick manuellt igenom deras centrallager igår och bekräftade att alla kit är v5.39.

Min B350 Tomahawk betedde sig skitkonstigt med det kitet, ibland tog det flera omstarter även i 2133/2400MHz innan den faktiskt startade och överklockning av CPU fungerade enligt BIOS men väl inne i windows så klippte den antingen 3x eller 5x på multipliern.

Bytte igår till ett Ripjaw kit och datorn verkar vara mer normal och inga av gamla symptomen är kvar.

Det där var mer inside information än jag visste! har du en url till de du köpt? Fick du returnera de gamla minnena?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kan du ta en bild på detta?

Jag skall ta en bild så fort jag kommer hem från jobb!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Som dom andra skrivit redan så är klockning med Auto volt en nono.
Vet att du har nollat bios osv, men har du kollat kompatibiliteten med dina minnen och moderkortet du har?
Kan ju vara värt att prova en annan bios version också, eller installera om bios helt.
kolla också att dina minnen körs i rätt volt, timeings osv. Eftersom det kan vara kinkigt ibland.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Som dom andra skrivit redan så är klockning med Auto volt en nono.
Vet att du har nollat bios osv, men har du kollat kompatibiliteten med dina minnen och moderkortet du har?
Kan ju vara värt att prova en annan bios version också, eller installera om bios helt.
kolla också att dina minnen körs i rätt volt, timeings osv. Eftersom det kan vara kinkigt ibland.

Förstår det nu, segt man skall lära sig den hårda vägen bara
Minnena är med i MSIs QVL (CMK16GX4M2B3200C16) För moderkortet och jag har senaste patchen på det gamla moderkortet. Jag är rädd för det är minneskontrollern / cpun som gett vika.

Jag får ett nytt annat mobo idag som jag skall igång med så kommer hålla er uppdaterade med vad som händer när jag kör igång med detta mobot för att se what's what.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@roo: Du fick ju ett grymt bra utbytes kort, Tomahawk är i mitt tycke det mest prisvärda kortet till Ryzen som finns i ATX format.

Lycka till och håll oss uppdaterade : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Berätta gärna sen om det löste sig med nya moderkortet Kan vara bra att veta för framtida problem folk får här på forumet!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Det där var mer inside information än jag visste! har du en url till de du köpt? Fick du returnera de gamla minnena?

Det var inte så mycket insiderinfo, det var mer jävligt bra service från Webhallen.

De hade ca 70st i lager av https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236943-corsa...

De kollade han för hand, alla var v5.39, till och med alla LED-kit och färgade kit, alla hade kommit in i början av Juni också.

Sen erbjöd han att byta ut dem, valde Ripjaws då det alternativet i lager och pröjsade 50kr mellanskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det var inte så mycket insiderinfo, det var mer jävligt bra service från Webhallen.

De hade ca 70st i lager av https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236943-corsa...

De kollade han för hand, alla var v5.39, till och med alla LED-kit och färgade kit, alla hade kommit in i början av Juni också.

Sen erbjöd han att byta ut dem, valde Ripjaws då det alternativet i lager och pröjsade 50kr mellanskillnad.

Snyggt!

När jag menade url så tänkte jag på de RIPjaws du la pengar emellan på dock?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag installerat nya moderkortet och datorn kör igenom hela windows installationen och allt går bra.
Efter en stund eller när man försöker installera drivers så slocknar skärmen och CPU-LED börjar lysa på easy led så jag misstänker att CPUn är defekt.

Jag har hunnit gå in och kolla i eventviewer innan datorn slocknar och då får jag:

"WHEA-Logger A corrected error has ocurred Event ID: 19 Cache Hierachy Error

Reported by component: Processor Core
Error Source: Corrected Machine Check
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 1"

Skall testa att köra ett memtest strax och tar med resultat av detta.

Bifogat bild på den "mörka fläcken" finns här: http://i.imgur.com/hsBXC8p.jpg

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Skärmdump från memtest86 som kört 1h20 min med 1 pass.

Ser ut att fungera bra:
http://i.imgur.com/zouzOyA.jpg

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

jag hade liknande med problem med b350m-a, flashade om bios och det försvann.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

jag hade liknande med problem med b350m-a, flashade om bios och det försvann.

Jag har haft problemen med 2 mobos som både fått flashade bios. Så tror inte det är det som är felet.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd

@roo:
Min känsla är ju överklockningen med autovolt,som ställt till det.
Tror tyvärr cpun är kass.
Hade varit bättre du använt ett överklocknings program.(Typ AI suite för asus moderkort t.e.x.)
Än att greja på fri hand,utan att ta reda på hur man gör först.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@roo: Bara en snabbfråga på ditt memtest-använde du defaultinställningarna i memtest när du körde programmet-eller ställde du in att "rullera" över alla kärnorna? Jag gjorde nyss ett memtest86 i 5.5 timmar på mina två RAM men använde bara det default test som kör igång automatiskt: https://imgur.com/a/YE6S4
(Jag kanske var för snabb i vändningen ändå med att friskförklara mina RAM i och med att jag inte satte några specialinställningar i memtest)

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roo:

Sådär nu har jag installerat nya moderkortet och datorn kör igenom hela windows installationen och allt går bra.
Efter en stund eller när man försöker installera drivers så slocknar skärmen och CPU-LED börjar lysa på easy led så jag misstänker att CPUn är defekt.

Jag har hunnit gå in och kolla i eventviewer innan datorn slocknar och då får jag:

"WHEA-Logger A corrected error has ocurred Event ID: 19 Cache Hierachy Error

Reported by component: Processor Core
Error Source: Corrected Machine Check
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 1"

Skall testa att köra ett memtest strax och tar med resultat av detta.

Bifogat bild på den "mörka fläcken" finns här: http://i.imgur.com/hsBXC8p.jpg

Detta tyder just på att cache (minne) är boven i dramat. Jag gissar på bränd kontroller. Memtest borde visa fel men ett tungt FFT test borde kolla CPU Cache fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

@gaspari: Bara en snabbfråga på ditt memtest-använde du defaultinställningarna i memtest när du körde programmet-eller ställde du in att "rullera" över alla kärnorna? Jag gjorde nyss ett memtest86 i 5.5 timmar på mina två RAM men använde bara det default test som kör igång automatiskt: https://imgur.com/a/YE6S4
(Jag kanske var för snabb i vändningen ändå med att friskförklara mina RAM i och med att jag inte satte några specialinställningar i memtest)

Jag körde bara default inställingarna, applikationen drog igång direkt så jag tänkte att den testar minnena ordentligt där.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är CPU'n som är boven. Den svarta fläcken tyder ju på att det möjligtvis har skett en mini brand i CPU'n och du har ju utfört uteslutningsmetoden resten av komponenterna.

Vill också bara berömma för den riktigt utförligt skrivna frågan. Desto mer detaljer desto lättare att felsöka.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Sådär nu har jag installerat nya moderkortet och datorn kör igenom hela windows installationen och allt går bra.
Efter en stund eller när man försöker installera drivers så slocknar skärmen och CPU-LED börjar lysa på easy led så jag misstänker att CPUn är defekt.

Jag har hunnit gå in och kolla i eventviewer innan datorn slocknar och då får jag:

"WHEA-Logger A corrected error has ocurred Event ID: 19 Cache Hierachy Error

Reported by component: Processor Core
Error Source: Corrected Machine Check
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 1"

Skall testa att köra ett memtest strax och tar med resultat av detta.

Bifogat bild på den "mörka fläcken" finns här: http://i.imgur.com/hsBXC8p.jpg

I mina ögon är det väldigt tydligt att det är något fel på prollen. Den säger ju till och med att det har något med cachen att göra. Troligtvis har auto-OC bränt sönder stackarn.

Frågan är ju om garanti täcker utbyte efter detta?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I mina ögon är det väldigt tydligt att det är något fel på prollen. Den säger ju till och med att det har något med cachen att göra. Troligtvis har auto-OC bränt sönder stackarn.

Frågan är ju om garanti täcker utbyte efter detta?

Garanti täcker inte att du bränt sönder din CPU vid överklockning. Brukar vara en stor varning som meddelar dig detta vid försök att överklocka.

Garanti täcker inte handhavandefel som förstör produkten.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Garanti täcker inte att du bränt sönder din CPU vid överklockning. Brukar vara en stor varning som meddelar dig detta vid försök att överklocka.

Garanti täcker inte handhavandefel som förstör produkten.

Borde kanske inte använt just ordet garanti. Frågan jag ville ställa är: Hur kommer affären ställa sig till detta? Kommer man få byta ut den eller inte? Kommer de erbjuda någon typ av "betala 500 kr så byter vi ut den"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Borde kanske inte använt just ordet garanti. Frågan jag ville ställa är: Hur kommer affären ställa sig till detta? Kommer man få byta ut den eller inte? Kommer de erbjuda någon typ av "betala 500 kr så byter vi ut den"?

Nej, inte i någon form av praxis. Det hade varit helt upp till hur godhjärtade återförsäljaren är. Att den är synligt bränd är helt klart till din nackdel här, det är ungefär samma sak som att komma med en CPU som är böjd eller överkörd av en bil och be att få en ny på garantin.
Hade den inte haft ett litet brännmärke hade du kanske kunnat komma undan med ett garantiärende om du tämligen oärligt inte berättade hela sanningen men med ett brännmärke på IHS har det alternativet sedan länge lämnat byggnaden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Nej, inte i någon form av praxis. Det hade varit helt upp till hur godhjärtade återförsäljaren är. Att den är synligt bränd är helt klart till din nackdel här, det är ungefär samma sak som att komma med en CPU som är böjd eller överkörd av en bil och be att få en ny på garantin.
Hade den inte haft ett litet brännmärke hade du kanske kunnat komma undan med ett garantiärende om du tämligen oärligt inte berättade hela sanningen men med ett brännmärke på IHS har det alternativet sedan länge lämnat byggnaden.

nu är det inte jag som är TS; utan @roo men ja, precis. Jag är väldigt nyfiken på hur pass mycket goodwill som kommer att komma från ÅF.

@roo kan väl återkomma med vad för besked ÅF har gett

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |