Permalänk
Medlem

@Mithras: Jag köpte en ny cpu och nu funkar det. Det blev inte goodwill i och med jag klantat mig. Det var tur det inte vara en cpu för 6000kr

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

@Mithras: Jag köpte en ny cpu och nu funkar det. Det blev inte goodwill i och med jag klantat mig. Det var tur det inte vara en cpu för 6000kr

Nåväl, då har du iaf. lärt dig något väldigt viktigt nu angående överklockning

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roo:

@Mithras: Jag köpte en ny cpu och nu funkar det. Det blev inte goodwill i och med jag klantat mig. Det var tur det inte vara en cpu för 6000kr

Så processorn brann när du körde auto voltage? Coolt. Tur att den inte var för dyr då.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Verkar bäst att hålla sig till Intel. De brinner ju inte upp vid överklockning i alla fall

Oops hoppas ingen tog illa vid

Permalänk
Medlem

@bjan_84
Så det är därför Intel avråder från överklockning numer

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@bjan_84: haha nej inte alls!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@gaspari:
Min känsla är ju överklockningen med autovolt,som ställt till det.
Tror tyvärr cpun är kass.
Hade varit bättre du använt ett överklocknings program.(Typ AI suite för asus moderkort t.e.x.)
Än att greja på fri hand,utan att ta reda på hur man gör först.

Jag provade EZ Tuning Wizard i bioset med mitt ASUS Prime X370-Pro och Ryzen 5 1600X modellen, mest för skoj skull. Guiden gjorde per automatik det hela till en 3,8Ghz överklock men jag tyckte direkt vcore val väl hög runt 1,5 (varierade dock en hel del). Allt var stabilt, även i Windows men jag tog tillbaka default inställningar. Vill man verkligen överklocka är säkert manuella inställningar att rekommendera. Verkar som man lätt får höga vcore i autolägen, i synnerhet på X modellerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjan_84:

Verkar bäst att hålla sig till Intel. De brinner ju inte upp vid överklockning i alla fall

Oops hoppas ingen tog illa vid

Nej, det har aldrig hänt Intel.... eller? Har du fog för ett sådant uttalande?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)