Nybyggd dator, kan inte få hörlurarna att fungera.

Permalänk

Nybyggd dator, kan inte få hörlurarna att fungera.

Jag vet att hörlurarna fungerar då jag kan koppla in dem i mobilen och lyssna utan problem.

Jag har försökt att koppla in både på framsidan och baksidan, inget funkar.

Jag har försökt att ominstallera drivrutiner.

Jag misstänker att det har med Realtek HD Audio att göra, jag förstår verkligen inte hur jag ska använda deras program eller varför det inte känner igen mitt headset.

e: Borde tillägga att om jag sätter skärmen som default, funkar det utmärkt.

Såhär ser "Playback devices" ut: http://prntscr.com/g44ve5

Såhär ser "Device manager" ut: http://prntscr.com/g44vxg

Permalänk

Värt att nämna att hörlurarna är ett par Sennheiser Game ZERO och mitt moderkort är ett ASUS Z170-A.

Permalänk

du har ju dem inkopplade på optical? är hörlurarna optiska?

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar i playback devices, kan du välja att visa inaktiverade enheter och se om dina hörlurar (3.5mm line out) dyker upp som ett alternativ?

Edit: Har du prövat att koppla in ett par andra hörlurar för att se om datorn identifierar dom?

Permalänk

@JacobsDator: Jag vet inte. Har försökt att leka runt med det, men det är ju omöjligt att få det till analog.

Permalänk

@svaj: Jag hade det förut men jag tog väck det för att det inte passade på skärmen. Mina hörlurar finns inte med..
Jag försökte koppla in mitt Cloud 2 headset och samma sak hände. Fattar inte vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem

@Royal inferno: Installera realtek mjukvaran. Då kommer den fråga om du vill byta input när du trycker in ett par lurar i datorn.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som inte alla in och utgångar på ljudkortet finns på plats?

Du borde ha en som heter högtalare eller hörlurar där, även om det inte är kopplat något till dem...
(För att säkerställa detta, högerklicka på en av uppspelningsenheterna i playback devices och se till att "visa frånkopplade enheter" är ibockad)

Vilka drivrutiner har du installerat? (Asus egna? Från skiva eller från hemsida?)
Kanske läge att ta bort dem och prova installera om dem, eller leta fram färskare...

Om inte det funkar, så kan man nästan undra om inte ljudkortet är paj?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor: Det har jag gjort, men jag får väl prova igen.

Jag har redan deras mjukvara och det ändrar ingenting...

Permalänk

@Roger W: Installerade mina drivrutiner från skivan, sedan när det inte funkade skaffade jag dem från deras sida osv. ingenting funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal inferno:

@Roger W: Installerade mina drivrutiner från skivan, sedan när det inte funkade skaffade jag dem från deras sida osv. ingenting funkar.

Hur ser inställningarna ut för ljudenheterna i Realteks HD Audio Manager?

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Du säger nybyggd dator, har du byggt den själv eller köpt en färdigmonterad? Kan ju vara värt att kolla om det är korrekt inkopplat på moderkortet. Är det korrekt inkopplat så brukar det dyka upp ett litet meddelande när man ansluter en enhet till 3,5mm-porten för ljudutgång t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Om jag har "Connector settings" i options på "AC97 Front Panel" visas i alla fall ett par hörlurar, men varken ljudet eller mikrofonen fungerar. http://prntscr.com/g4b6ez

@trickeh2k Jag får det när jag kopplar ut/in men inte mycket annat.

@raexxlol http://prntscr.com/g4b6nc där är mina Options.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal inferno:

Om jag har "Connector settings" i options på "AC97 Front Panel" visas i alla fall ett par hörlurar, men varken ljudet eller mikrofonen fungerar. http://prntscr.com/g4b6ez

@trickeh2k Jag får det när jag kopplar ut/in men inte mycket annat.

@raexxlol http://prntscr.com/g4b6nc där är mina Options.

Du missade att besvara två frågor Lägger till, är det internt eller externt ljudkort? Minns att jag hade ett gammal ljudkort som hade en analog volymratt på baksidan av kortet, men en sådan borde du nog upptäckt vid det här laget.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: Jag har definitivt inget externt ljudkort. Om du kollar på bilden i mitt inlägg ser du att jag hade 3 olika grejer under Ljud i Enhetshanteraren. Nu har jag 2 st, Realtek och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Provat att sätta den Realtek som inte är optiskt till default?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal inferno:

@trickeh2k: Jag har definitivt inget externt ljudkort. Om du kollar på bilden i mitt inlägg ser du att jag hade 3 olika grejer under Ljud i Enhetshanteraren. Nu har jag 2 st, Realtek och Nvidia.

Du hade tre men nu bara två? Jaha, vad hände där emellan? Nvidia kan vi bortse ifrån, men det verkar som om den känner av ljudkretsen men att portarna verkar vara döda. Har du dubbelkollat att onboard sound är påslaget i bios?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: Onboard sound borde jag nog titta till nu när du nämner det... och jag vet inte riktigt vad som hände med den 3:e lol.

Permalänk

@TiasE: Gjorde det typ en miljon gånger utan resultat.

Permalänk
Medlem

Testa slå av front panel i ljudinställningarna men börja med att dubbelkolla onboard sound i bios först.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: Har gjort det första, men jag är inte säker på det med BIOS. Det närmaste jag hittar är att Enable/Disable "HD Audio Controller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal inferno:

@trickeh2k: Har gjort det första, men jag är inte säker på det med BIOS. Det närmaste jag hittar är att Enable/Disable "HD Audio Controller".

Låter väl rimligt att det är den du letar efter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: Jag har dock redan försökt att stänga av/sätta på den och det ändrade inget. x_x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal inferno:

@trickeh2k: Jag har dock redan försökt att stänga av/sätta på den och det ändrade inget. x_x

Båda två alternativen? Om så är fallet och alla kablar sitter rätt så låter det ju som att du har ett defekt moderkort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: :/ verkar så