Få gammal gulnad plast att se bra ut igen?

Permalänk

Få gammal gulnad plast att se bra ut igen?

Hej,
jag läste en artikel för ett tag sen att någon hade kommit på ett sätt att få gamla datorer (typ amiga / c64 ) som gulnat av ålder att se ut som nya igen. Är det någon här som läst samma artikel eller vet vad tricket är?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Det här är nog det du letar efter.

Permalänk
Medlem

Det var här det började, fyra lååånga trådar att läsa för den som verkligen vill förkovra sig och titta på exempel.

http://www.vintage-computer.com/vcforum/showthread.php?t=1600...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

vart kan man få tag på ingredienserna? saxat från retr0brights sida:

1 pint (500ml) Hydrogen Peroxide, 10 to 15% strength (40 vol) (available from hairdressers' supplies, e.g. the 'Sally Beauty' franchise in the UK)
2 heaped tablespoonfuls of Xanthan Gum (available from health food shops or online)
1 level teaspoonful of Glycerine (available from pharmacies)
1/4 teaspoonful of "Oxy" laundry booster

kommer kanske få en c64 snart och tvivlar stakt att det är i nyskick. dock har jag inte sett den än men det är ju typ 25 år gammal.

EDIT: glöm det. när min släkting skulle leta rätt på den visade sig att han gav den till en kille som dog 15 år sedan. man kan säga att jag är lite sen...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Yes, det var det. Tack!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Änglamark blekmedel h2o2... kolla Coop snorum

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Min a1200 är fortfarande lika vit som den var när jag köpte den. Vad är det egentligen som gör att dom blir gula?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whzfred
Min a1200 är fortfarande lika vit som den var när jag köpte den. Vad är det egentligen som gör att dom blir gula?

Ljus, starkt solljus.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Väteperoxid köps på apotek, man bleker älghorn/skallen med det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

är väll en del ciggaret rök oxå. var ju ganska vanligt att röka lite överallt på 70-80 talet.

har typ 5 commodore med spel, diskett och band stationer och alla är lite gula. men ett par är riktigt gula och det känns som det beror på en del rökande från användaren...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har man jobbiga beläggningar (tänk klister efter ett gammalt klistermärke) funkar det bra att gnugga bort det med sockerbitar(!). Sockret är hårdare än beläggningen men mjukare än plasten och skadar inte (inom vissa gränser givetvis).

Funkar även bra om man vill ha bort tryckta logotyper från exempelvis ett tangentbord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ska köra på NESen och SNESen

Permalänk
Medlem

Har en gammal c64 liggande med disket band och catridge för fönsterhantering, men tappat bort powern, någon som har en länk till vad det ska vara för volter på den din liknande power kontakten?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Haha jag som trodde alla gula gamla datorer gjordes gula.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha jag som trodde alla gula gamla datorer gjordes gula.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väteperoxid är rätt så svårt att få tag på i önskad styrka, och läser man det finstilta på sidan står det att:

Citat:

Särskilt tillstånd och särskilda hanteringsföreskrifter krävs därför för Industrial Strength. Endast yrkesanvändare får lov att handla denna styrka.

Alltså kan man inte köpa en dunk av dem för att ha till sina egna kemiexperiment, såvida man inte har något intyg eller tillstånd att man är yrkesanvändare av väteperoxid. Jag har läst på andra ställen att det finns vissa färghandlare som ser mellan fingrarna om man inte vill köpa alltför stor mängd, men i princip begår de ett lagbrott om de säljer till privatperson så där utan vidare. Det är förstås synd, men tydligen går det att använda väteperoxid till en del otyg så det är väl därför kraven är skärpta.

Permalänk
Medlem

Väteperoxid i koncentration från 12,5% säljs inte längre till privatpersoner sedana några år tillbaka. Någon postade på Elektronikforumet att 12,0% ska finnas, men inte var man kan skaffa det.
Det är inte något som man är värt att köpa i andra hand heller. Det omvandlas av sig själv till vatten och syrgas över tid, så efter några år ska det vara bara rent vatten i flaskan.

Oxy Clean eller liknande "extra vitt" specialtvättmedel är lätt att få tag på. Det ska innehålla något som blir till (låg halt av) väteperoxid i vatten, samt TAED hjälper väteperoxid att bleka i lägre temperaturer. Kolla särskilt efter TAED (eller något som kan förkortas till TAED) i innehållsförteckningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jo, redan i originalreceptet till Retr0Brite ingick Oxy Action med sin TAED som en katalysator till processen men det är möjligt att det väteperoxid som bildas av medlet kan räcka utan att tillsätta "rent" väteperoxid. Det som finns i hårblekningsprodukter brukar ha andra tillsatser så det vill man ändå inte använda här.

Redan efter några år började det talas om att plasten gulnade på nytt när underliggande lager av flamskyddsmedel kom till ytan. Jag har inte följt med i diskussionerna om hur många gånger man vågar upprepa processen som snart är tio år gammal, och lite verkar det variera från fall till fall hur mycket det gulnar på nytt, även om man förvarar det skyddat från solljus.

Sedan finns en viss grad av etisk aspekt, särskilt om man tänkt snygga upp något före försäljning och väljer att inte nämna att föremålen blekts. För en oinsatt köpare kan det då te sig som ett av fåtal exemplar som hållit sig fint i alla år och betingar ett högre värde. Lite grann som att lacka om en bil snyggt så det ska se ut som originallacken.