Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kan det väl räknas som stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan mycket väl leda till repressalier om man tömmer fruktskålar och sådant, tar hem mat som är gemensam, mm åtminstone tor jag att man får tillsägelse från högre ort.

Bara för att någon bjuder så betyder det inte att det saknar ägare, inte heller rent juridiskt sett, säg att det ligger förgiftad frukt bland den vanliga, eller mineralvattnet r förgiftat, då är det ju den som bjuder på det som skall svara för det såvitt jag tolkar, detsamma bör ju gälla om någon stjäl med sig mer än vad den som bjuder anser vara normalt.

Mineralvatten kan det ju hända att de ser genom fingrarna med om det inte kostar företaget något i egentlig mening och det inte ger ett underligt intryck hos kunder och liknande. Där jag jobbade förut stod det ibland en back med köpta drickor, den var det ju mer logiskt att man inte plundrade om det skulle fungera att de hade detta kvar, annars hade den troligen försvunnit omgående, om företagschefen blivit vred över sådant, vilket ingen ville.
Jag brukar också bjuda kunder och andra på kaffe för att ge ett bättre allmänt intryck, så kanhända man tänker att det bidrar till att hålla motivationen uppe hos de anställda eller något.

Fylla kaffetermosen någon enstaka gång är nog också en gråzon, om cheferna tycker att det är lönt att lägga tid på eller ej.
Men, regeln för gott uppförande är den annars att man bara dricker det man själv verkligen använder när man är där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka som är de största stolpskotten egentligen, de "vänner" som är så snåla att man mår fysiskt illa eller ni själva som fortsätter umgås med människor som ber om bensinpengar när man följt med någon för att flytta etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kan det väl räknas som stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle det nog kunna göra om arbetsgivaren inte gillar det. Jag tror en kubikmeter vatten (1000 liter) här i Karlskrona kommun kostar knappt 30:-. Kolsyran som går åt vet jag dock inte vad den kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det mesta av ovanstående borde kunna klassas som bedrägligt beteende och är faktiskt straffbart om man skulle dra det till sin spets. Ganska stor skillnad jämfört med traditionell snålhet.

Man dömd till 30 dagars kost bestående av vatten och hårt bröd för bedrägligt frosseri av varmkorv.

Permalänk
Medlem

Skulle dricka hos en kompis. Glömde min flaska sprit hemma men hade tagit med mig groggvirket. Frågade om jag kunde låna lite av honom. Han sa okej. Medans han sträckte över glaset med exakt 4 cl sprit påminde han mig om att bacardi är dyrt. Under kvällen satt vi och spelade på min playstation som han hade lånat ett år tidigare men inte orkat lämna. Bara för att jävlas slog jag 3 kr cl och 6 kr för en lime och swishade honom 18 kronor. Sen dess kostar allt 18x kronor om han vill låna något.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Vilken härlig tråd haha, tråkigt bara att den ska behöva finnas till..

Har en snål kompis som är en sån där som man måste swisha till så fort det diffar nån krona här och där, istället för att 'ge och ta' lite. Lås oss kalla honom Glen.

Minns att en gemensam kompis var hemma hos Glen och skulle dricka en kopp kaffe och sitta och snacka lite, varpå Glen vill att vår gemensamma kompis nog allt ska börja betala för sig för kaffet som han blir bjuden på, för nu har han faktiskt druckit kaffe hos honom fleeera gånger..

Det är liksom ett ständigt småsint beteende som hela tiden kryper fram och tar över

Permalänk

Snålaste jag upplevt måste vara grannen som lyckades "fjäska" till sig ett nyttjanderättsavtal på en nyrenoverad ladugård.

Att tillägga är att han är långt ifrån fattig.

Just det, avtalet är på 50 år, vilket han betalar en nyttjanderättsavgift på 100 kr per år.
Som hittat!

Som lite grädde på moset fick han även större tomt på köpet för ytterligare 100 kr.*

I ladugården finns även skithus vilket disponeras då han är där.
För att fixa eget skithus är tydligen för dyrt.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Bland de snålaste jag vet måste vara när folk i vuxen ålder (dvs 20+) bjuder in till fest av något slag (t.om. födelsedagsfest förekommer) och skriver att de bjuder på fördrink men övrig dricka får man ta med själv. Det som brukar ske är också att de bjudit in typ 20 personer och det som bjuds är en fördrink samt så lite tilltugg att det försvinner första timmen.

Det är väl fler som gör så än tvärtom? Ofta när man var student så dracks det en hel del av många i min omgivning. Bjuder man in typ 20 personer som du skrev i ditt exempel och de i snitt dricker 6-8 öl/drinkar var så blir det 120-160 stycken, vilket kostar runt 2-3000 kr. Rätt saftigt att bjuda på som student om man har fest nu och då hos sig, samt att folk vill dricka olika saker så det finns en rätt stor fördel med att ta med sig själv det man vill dricka.

Jag brukade köpa in några påsar snacks och göra bål eller något som alla får ta av. Inte så att jag snålade med snacks, utan det fanns ofta kvar till dagen efter. Kunde absolut bjuda på något att dricka om någon ville ha mer senare på kvällen, men inte så att jag köpte in för ett par tusen och bjöd på allt åt alla. Vid 30+ ålder däremot när folk sällan dricker mycket och festerna/middagsbjudningarna är lugnare och med mindre folk bjuds det oftast på allting, både mat och dryck, av mig och mina kompisar med.

Jag ska dela med mig av en historia jag med. Jag hjälpte en kompis att bygga ett mycket enkelt chassi till en dator i trä, men vi behövde något att montera delarna i och det blev något metallband i stil med detta (se länk).
Det slutade med att jag som hade hjälpt honom att bygga allting fick betala för metallbandet (kanske 40 kr). Men jag fick behålla det som var kvar av det åtminstone haha. Inte mycket pengar, men vi var unga så på den tiden var det ändå märkbart.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det är väl fler som gör så än tvärtom? Ofta när man var student så dracks det en hel del av många i min omgivning. Bjuder man in typ 20 personer som du skrev i ditt exempel och de i snitt dricker 6-8 öl/drinkar var så blir det 120-160 stycken, vilket kostar runt 2-3000 kr. Rätt saftigt att bjuda på som student om man har fest nu och då hos sig, samt att folk vill dricka olika saker så det finns en rätt stor fördel med att ta med sig själv det man vill dricka.

Jag brukade köpa in några påsar snacks och göra bål eller något som alla får ta av. Inte så att jag snålade med snacks, utan det fanns ofta kvar till dagen efter. Kunde absolut bjuda på något att dricka om någon ville ha mer senare på kvällen, men inte så att jag köpte in för ett par tusen och bjöd på allt åt alla. Vid 30+ ålder däremot när folk sällan dricker mycket och festerna/middagsbjudningarna är lugnare och med mindre folk bjuds det oftast på allting, både mat och dryck, av mig och mina kompisar med.

Håller med detta.

@Aktsu Det är en sak om man bjuder på något som en filmkväll eller liknande, men på fester när man var 20... så var det många som inte visste vad dricka med måtta innebar, utan var det gratis/bjöds på, så hällde folk i sig.

Vad dock jag såg en lösning vara (som också gjordes några gånger) var att alla 20 lade en 100-lapp eller två vardera, och man storhandlade allt man behövde, och sen hade festen "tillsammans", så att säga. När saker var slut, var det slut. Fungerade så länge man hade hyfsat vettiga personer med iaf, och eftersom det inte var "gratis" så slapp man de som ofta snyltade.

Skrivet av ZamSha:

Fyfan vilken människa. Dåliga föräldrar som uppenbarligen misslyckats med uppfostran. Seriöst, någorlunda funtade föräldrar hade aldrig accepterat det där beteendet.

Lite så jag reagerade också... släng ut ungen. Och jag säger det som en som bodde hemma länge, innan jag fick jobb. Jag dock både betalade för mig och annat, och var tacksam som tusan att jag fick detta.

Inget ovanligt att man får betala för mat + hyra + nyttjanderätt när man bor hemma, så felet här ligger nog mer i föräldrarna som inte inser att de faktiskt skadat denna unge rejält för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det är väl fler som gör så än tvärtom? Ofta när man var student så dracks det en hel del av många i min omgivning. Bjuder man in typ 20 personer som du skrev i ditt exempel och de i snitt dricker 6-8 öl/drinkar var så blir det 120-160 stycken, vilket kostar runt 2-3000 kr. Rätt saftigt att bjuda på som student om man har fest nu och då hos sig, samt att folk vill dricka olika saker så det finns en rätt stor fördel med att ta med sig själv det man vill dricka.

Jag brukade köpa in några påsar snacks och göra bål eller något som alla får ta av. Inte så att jag snålade med snacks, utan det fanns ofta kvar till dagen efter. Kunde absolut bjuda på något att dricka om någon ville ha mer senare på kvällen, men inte så att jag köpte in för ett par tusen och bjöd på allt åt alla. Vid 30+ ålder däremot när folk sällan dricker mycket och festerna/middagsbjudningarna är lugnare och med mindre folk bjuds det oftast på allting, både mat och dryck, av mig och mina kompisar med.

Ja tyvärr är de allra flesta yngre ouppfostrade i detta land, mycket vett och etikett har glömts bort. Om jag bjuder in till fest så är det självklart att jag som värd skall tillhandahålla mat och dryck, något annat skulle fått mina farföräldrar att vända sig i graven över hur fatalt de misslyckats med min uppfostran. Behöver inte vara världens dyraste saker men självfallet skall det finnas att dricka. Självklart behöver man inte tillhandahålla sprit i massor så att varenda kotte kan supa skallen av sig tills de ligger på golvet men att ha lite "okej" öl och några boxar vin är ingen större kostnad.

Notera att det är stor skillnad att bjuda in till fest och att tillhandahålla lokal när man är ett gäng som funderar på var man skall ordna festen.

Det är ungefär som att folk inte har koll på att starttiden skall indikera vad och hur mycket ätbart man kan förvänta sig på tillställningen. Vissa har haft full koll på detta medan andra inte haft en susning.

Skrivet av Paddanx:

Håller med detta.

@Aktsu Det är en sak om man bjuder på något som en filmkväll eller liknande, men på fester när man var 20... så var det många som inte visste vad dricka med måtta innebar, utan var det gratis/bjöds på, så hällde folk i sig.

Vad dock jag såg en lösning vara (som också gjordes några gånger) var att alla 20 lade en 100-lapp eller två vardera, och man storhandlade allt man behövde, och sen hade festen "tillsammans", så att säga. När saker var slut, var det slut. Fungerade så länge man hade hyfsat vettiga personer med iaf, och eftersom det inte var "gratis" så slapp man de som ofta snyltade.

Skulle säga att när jag var 20+ var det inte många i min umgängeskrets som inte visste vad dricka med måtta innebar. Skulle aldrig umgåtts med folk som skulle vara redlösa på varje fest bara för att det bjöds på alkohol. Snyltare slutar man helt enkelt bjuda. Visst kunde folk bli lite på lyset då och då men aldrig så att någon hällde i sig trots att det bjöds på dryck och såg det som ett tillfälle att bli full. Vid den tiden hade alla varit fulla tillräckligt många gånger för att inte göra det bara för att det fanns gratis.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja tyvärr är de allra flesta yngre ouppfostrade i detta land, mycket vett och etikett har glömts bort. Om jag bjuder in till fest så är det självklart att jag som värd skall tillhandahålla mat och dryck, något annat skulle fått mina farföräldrar att vända sig i graven över hur fatalt de misslyckats med min uppfostran. Behöver inte vara världens dyraste saker men självfallet skall det finnas att dricka. Självklart behöver man inte tillhandahålla sprit i massor så att varenda kotte kan supa skallen av sig tills de ligger på golvet men att ha lite "okej" öl och några boxar vin är ingen större kostnad.
...

Tur att man gillar olika då : ) Vi har ofta kört "knytkalas" och liknande vilket jag uppskattat mycket. Alltså att vi alla tar med oss egen mat och sen delar vi på allt. Då får man testa många nya spännande saker som man själv inte brukar laga. Vi var ofta hos mig då många kompisar under universitets-studietiden hade små lägenheter där vi inte rymdes lika bra att äta osv. Jag hade råd med en ordentlig lägenhet istället för studentkorridor då jag arbetade extra samtidigt, men var inte direkt tät ändå när jag pluggade. Så bara att köpa ett par boxar vin och "okej" öl åt alla, även om det bara blir kanske då 1000 kr, är ändå en stor kostnad om man gör det två gånger i månaden. För de 24000 kr per år ville jag ha råd att resa och annat istället och inte bara snåla in på allt under universitetsstudierna. Blev mest förvånad att någon tycker det är snålt och passar i en tråd som denna, men jag tar inte illa upp så det är ingen fara.

Det skulle vara en annan sak om många man kände hade samma möjligheter under studierna och också ofta bjöd in, så att inte mest bara jag och ett par andra som gjorde det. Eller om man var en rikare student och inte tycker att 24k/år spelar så stor roll och gärna bjuder sina kompisar på det. Men i min sits var det en del pengar och jag skulle få hoppa över mina resor eller annat för att ha råd, eller hoppa över att bjuda in på middagar/fester så ofta, vilket skulle vara tråkigt för både mig och mina kompisar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Och där sätter vi P för diskussionen angående vad man ska bjuda på när det blir kalas och återgår till ämnet. Att kommentera andras berättelser är givetvis ok (inte för att jag har någon som helst makt över det), men när det börjar vika av i en helt separat diskussion förstör det trådens läsbarhet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag och sambon vart bjuden till en nyfunnen bekant på middag (spagetti och köttfärssås), när vi satt där efteråt och smälte maten flög miniräknaren fram, tydligen skulle vi hosta upp 38,75 kr var.
Efter vi betalt en hundring och insisterade på att de skulle behålla växeln gick vi hem och har till denna dag ingen direkt kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Jag och sambon vart bjuden till en nyfunnen bekant på middag (spagetti och köttfärssås), när vi satt där efteråt och smälte maten flög miniräknaren fram, tydligen skulle vi hosta upp 38,75 kr var.
Efter vi betalt en hundring och insisterade på att de skulle behålla växeln gick vi hem och har till denna dag ingen direkt kontakt.

Haha, påminner om när jag blev inbjuden av en vän att följa med till en av hans vänner (som jag inte känner), för att käka en sallad och lite kycklingklubbor. Vi var nog runt 8-10 pers där för att äta och umgås.
Jag var, dagen efter, ombedd att swisha över 20 spänn till snubben.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Haha, påminner om när jag blev inbjuden av en vän att följa med till en av hans vänner (som jag inte känner), för att käka en sallad och lite kycklingklubbor. Vi var nog runt 8-10 pers där för att äta och umgås.
Jag var, dagen efter, ombedd att swisha över 20 spänn till snubben.

Detta verkar vara nästan vara vanligt förekommande har jag märkt, speciellt när det kommer till min kompis som jag tidigare kallat för Glen.
Glen undrade om jag ville hänga på och käka lite grillat med han och en annan kompis till honom hemma hos honom, lät ju trevligt tänkte jag så jag följde med. Strax innan jag drog dit så skulle vi mötas och handla lite käk till kvällen, det plockades flitigt i kyldiskarna med diverse kött och tillbehör, sen fick jag swisha 112:- för en tredjedel av maten.
Swishade 120:- jämt och fick ganska snart kommentaren att ''vafan du swishade ju för mycket'', så jag fick tillbaka 8:- ._.

Okej detta är inte så farligt, jag tycker det är fine att dela på saker och ting. Men det känns ju så mycket mer avslappnat att bara kunna bjuda lite fram och tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Vad fan... Om det är knytkalas säger man detta innan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Min mormor var så snål en gång i tiden att hon till och med stängde av på strömbrytaren för elektronik saker så det inte skulle dra ström i STAND-BY läget.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart:

Jag har haft en skärm som drog närmare 100W i stand by.
( det var en stor trinitronskärm, troligen bröts inte nätdelen på stand by för att slippa den stora startströmmen ?)

En gammal video kunde dra flera tiotals watt också..

Så det är inte alls tokigt gjort. Säg att du har 4-5 apparater, 150W kanske, det blir ändå märkbart på kostnaden per månad.

Idag drar prylarna mindre på stand by än förr !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är lite förundrad över den snåle svensken.

Är detta ett typiskt svenskt beteende undrar jag? Jag har sjukt mycket konstiga upplevelser både som barn och vuxna över snåla människor. Känns som att vi som faktiskt har väldigt mycket borde kunna vara mer generösa. Eller är det att vi vill ha mer och inte klarar av att bli av med något? Jag kanske inte passar in i snittet då jag ser generositet som en självklarhet. Jag tycker om att bjuda till och göra andra glada.
Menar nu inte att kasta skit på svensken i sig(jag är ju själv svensk), utan jag ställer frågan mer öppet, hur upplever ni det?

Jag är uppvuxen med en slovensk pappa och svensk mamma är född och uppvuxen här. Har vuxit upp i ett väldigt invandrartätt område där alla umgåtts med alla(många svenskar). Aldrig har jag upplevt någon form av snålhet hos någon familj jag varit hos. Umgicks man och var hemma hos någon när det var dags att äta, då insisterades det på att du skulle joina matbordet. Det var snarare en förolämpning att INTE delta. Hur underbart som helst. Att känna sig välkommen, att få delta i gemenskapen. Och jag tror att detta formade ett beteende och fostran hos oss alla som lever kvar. Har däremot minnen av vissa familjer från 'finare' områden som lät dig vänta i kompisens rum medan de skulle äta. Jävla konstigt tycker jag(även om det självklart inte är någon lag på att bjuda).

* Är du hemma hos mig, och jag tänker laga mat. Inte en chans i HELVETE att du får sitta och titta på. Här har du en tallrik och nu äter du idiotjävel. Nevars inte riktigt så men det är en självklarhet att du ska joina. Är du mätt och inte pallar äta mer mat. Ja men ta en kopp kaffe och håll mig sällskap iaf.
* Är vi ute hela kompisgänget och ska käka mat och det fattas pengar för dig. Du, det ordnar sig, jag chippar in resten. Gör detsamma för mig någondag om det behövs eller någon annan så sprider vi karman vidare. Du är INTE skyldig mig ett skit(och jag kommer garanterat inte att påminna dig), jag gör det av ren vilje. Vi är ju vänner för fan!
* Kan du inte bjuda till på något sätt utan att påpeka din STORA uppoffring så gör det för helvete inte. Då ställer du inte upp av rätt anledning, för att du vill.
* Bjuder du hem mig på middag och sedan vill ha betalt. Oj, vilket svin du är, men visst här har du din del, men efter detta umgås vi inte mer.

Vi skulle må bra av att vara mer generösa, inte till den gräns att vi framstår som dumma och naiva och blir utnyttjade. Den insikten måste du ha själv men jag vet av egen erfarenhet hur mycket positivt det har givit att ställa upp. Generös med din tid, pengar, arbetskraft ja allt har ett värde.

Här har vi en skön anekdot från mitt liv och ursäkta det långa inlägget men detta är en kul och bra tråd:

Var på en weekend resa i Malmö/Köpenhamn med min fru och vi skulle träffa några gemensamma vänner för en kväll i Malmö. Vi satt ute på en krog och tog lite fördrinkar. Vi körde den klassiska 'du-tar-nästa-runda' varianten och som vi alla vet kan det ibland diffa någon krona här och där. Inget konstigt och de flesta brukar hålla sig till spelreglerna(att inte överdriva och beställa en Long Island Ice Tea så fort någon annan betalar).
I det här fallet så fanns det en person med som vi visste är av den snåla typen, även om personen alltid försöker spexa om att denne är ekonomisk(klassiska förnekar-attityden på en riktig snålgris). Det var den personens tur att köpa nästa runda. Beställningarna haglade in och brickan kom till bordet en stund senare. Jag körde som vanligt på min favorit Mojito som hängt med ett tag.
En person lyckades beställa något som var 1:- dyrare än vad den snåle personen beställde när 1:-/personen tog rundan(är ni med =P).

När drinken väl lämnas fram så säger snåltönten ganska irriterat:
- Bara så du vet så tjänade du en krona på mig denna runda.

Där brast det för mig kan jag lova......efter lite fräsande mot snåljåpen och några konkreta inlägg om huruvida personen borde läggas in eller inte så blev vi alla sams sen över ett glas rostade nötter. Och den där kronan råkade av 'misstag' ramla in i ett visst glas den sista rundan ^^

/ Karma Polisen

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Just när alkohol är inblandat så har jag alltid varit noga med att hålla plånboken så stängd som möjligt. Eftersom man sällan bara fattar bra beslut när man är full så gäller det att minimera antalet beslut som skall fattas.

Annars håller jag med, rör det sig om hundralappar vid sporadiska tillfällen där man kan bjuda till, givetvis gör man det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayfire:

Är detta ett typiskt svenskt beteende undrar jag? Jag har sjukt mycket konstiga upplevelser både som barn och vuxna över snåla människor. Känns som att vi som faktiskt har väldigt mycket borde kunna vara mer generösa. Eller är det att vi vill ha mer och inte klarar av att bli av med något? Jag kanske inte passar in i snittet då jag ser generositet som en självklarhet. Jag tycker om att bjuda till och göra andra glada.
Menar nu inte att kasta skit på svensken i sig(jag är ju själv svensk), utan jag ställer frågan mer öppet, hur upplever ni det?

Det kanske inte har med diskussionen att göra men jag är blodgivare och jag tycker att det är lika motbjudande varje gång jag besöker sjukhuset och ser folk som står och funderar över vilken premie de ska välja. Själv gör jag det för att jag vill hjälpa till, inte för att jag ska få betalt i form av någon biocheck eller taskig t-shirt.

Samma sak tycker jag även kan appliceras på organdonationer, att om man är beredd att ta emot så bör man även ställa upp och bidra med det man kan.

Tyvärr gäller detta även samhället i stort och egoismen är väldigt utbredd idag. Vi går mot ett allt tuffare samhällsklimat och man blir verkligen ledsen när man ser hur saker som ärlighet, solidaritet, heder och vanligt sunt förnuft försvinner till förmån för jaget och personlig vinning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Håller med dig,

@ågren: Tycker det du säger är väldigt relevant till diskussionen. Förstår din känsla.

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mayfire:

Är detta ett typiskt svenskt beteende undrar jag? Jag har sjukt mycket konstiga upplevelser både som barn och vuxna över snåla människor. Känns som att vi som faktiskt har väldigt mycket borde kunna vara mer generösa. Eller är det att vi vill ha mer och inte klarar av att bli av med något? Jag kanske inte passar in i snittet då jag ser generositet som en självklarhet. Jag tycker om att bjuda till och göra andra glada.
Menar nu inte att kasta skit på svensken i sig(jag är ju själv svensk), utan jag ställer frågan mer öppet, hur upplever ni det?

Jag är uppvuxen med en slovensk pappa och svensk mamma är född och uppvuxen här. Har vuxit upp i ett väldigt invandrartätt område där alla umgåtts med alla(många svenskar). Aldrig har jag upplevt någon form av snålhet hos någon familj jag varit hos. Umgicks man och var hemma hos någon när det var dags att äta, då insisterades det på att du skulle joina matbordet. Det var snarare en förolämpning att INTE delta. Hur underbart som helst. Att känna sig välkommen, att få delta i gemenskapen. Och jag tror att detta formade ett beteende och fostran hos oss alla som lever kvar. Har däremot minnen av vissa familjer från 'finare' områden som lät dig vänta i kompisens rum medan de skulle äta. Jävla konstigt tycker jag(även om det självklart inte är någon lag på att bjuda).

* Är du hemma hos mig, och jag tänker laga mat. Inte en chans i HELVETE att du får sitta och titta på. Här har du en tallrik och nu äter du idiotjävel. Nevars inte riktigt så men det är en självklarhet att du ska joina. Är du mätt och inte pallar äta mer mat. Ja men ta en kopp kaffe och håll mig sällskap iaf.
* Är vi ute hela kompisgänget och ska käka mat och det fattas pengar för dig. Du, det ordnar sig, jag chippar in resten. Gör detsamma för mig någondag om det behövs eller någon annan så sprider vi karman vidare. Du är INTE skyldig mig ett skit(och jag kommer garanterat inte att påminna dig), jag gör det av ren vilje. Vi är ju vänner för fan!
* Kan du inte bjuda till på något sätt utan att påpeka din STORA uppoffring så gör det för helvete inte. Då ställer du inte upp av rätt anledning, för att du vill.
* Bjuder du hem mig på middag och sedan vill ha betalt. Oj, vilket svin du är, men visst här har du din del, men efter detta umgås vi inte mer.

Vi skulle må bra av att vara mer generösa, inte till den gräns att vi framstår som dumma och naiva och blir utnyttjade. Den insikten måste du ha själv men jag vet av egen erfarenhet hur mycket positivt det har givit att ställa upp. Generös med din tid, pengar, arbetskraft ja allt har ett värde.

Här har vi en skön anekdot från mitt liv och ursäkta det långa inlägget men detta är en kul och bra tråd:

Var på en weekend resa i Malmö/Köpenhamn med min fru och vi skulle träffa några gemensamma vänner för en kväll i Malmö. Vi satt ute på en krog och tog lite fördrinkar. Vi körde den klassiska 'du-tar-nästa-runda' varianten och som vi alla vet kan det ibland diffa någon krona här och där. Inget konstigt och de flesta brukar hålla sig till spelreglerna(att inte överdriva och beställa en Long Island Ice Tea så fort någon annan betalar).
I det här fallet så fanns det en person med som vi visste är av den snåla typen, även om personen alltid försöker spexa om att denne är ekonomisk(klassiska förnekar-attityden på en riktig snålgris). Det var den personens tur att köpa nästa runda. Beställningarna haglade in och brickan kom till bordet en stund senare. Jag körde som vanligt på min favorit Mojito som hängt med ett tag.
En person lyckades beställa något som var 1:- dyrare än vad den snåle personen beställde när 1:-/personen tog rundan(är ni med =P).

När drinken väl lämnas fram så säger snåltönten ganska irriterat:
- Bara så du vet så tjänade du en krona på mig denna runda.

Där brast det för mig kan jag lova......efter lite fräsande mot snåljåpen och några konkreta inlägg om huruvida personen borde läggas in eller inte så blev vi alla sams sen över ett glas rostade nötter. Och den där kronan råkade av 'misstag' ramla in i ett visst glas den sista rundan ^^

/ Karma Polisen

Kulturellt, nej, generationsfråga, ja.

Sådär var det inte när jag var liten, då var det också här självklart att man bjöd på mat, fika och sådant, samt alltid delade med sig när man åt eller hade med godis, osv.
Det är ohyggligt oartigt att inte bjuda på mat, eller dela med sig av fika och annat när någon är gäst i huset, jag tycker det är så pinsamt om man inte har mat hemma så det räcker att jag i så fall hellre avstår själv från att äta medan personen är där än låter den som är gäst sitta på soffan medan jag äter.

Djäkla oskick att inte göra det! Det tyder bara på dålig uppfostran.

Man lägger också fram generöst så att inte gästen upplever att det blir tomt på faten, det är också vanlig djäkla hyfs och uppförande!

För visso, någon polares morsa sade att man skulle vänta ute medan de åt, inte för att det spelade mig någon roll, men då är man knäpp i huvudet. Hade bara med ren snålhet att göra.

Här uppe har det aldrig varit någon egentlig klass skillnad på det viset som i storstäderna om någon vill ha det idag, baserat på förmögenhet eller annat ser jag det inte som en uppmaning utan min förbannade plikt att ge det fingret! Dylik skit skall vi inte ha tillbaka! Finns inget fånigare än sådana människor, någon som måste kompensera egna brister genom att påstå sig vara finare än andra. Det är bara så jädra löjligt!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Han som jag tidigare kallat Glen har kört ännu en grej.

Han skulle beställa lite grejer och frågade om jag skulle ha nåt. Sure tänkte jag och plockade lite smått krams, swishade för summan och sen när han skulle betala så skulle jag visst swisha 30:- till för frakt också..
Vore ju tråkigt om man gick miste om dessa 30kr, kompis

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker att man kan bjuda till lite, är inte vänskap viktigare än några hundra spänn då och då. Men jag är uppvuxen i en mycket fattig familj, där mina föräldrar hade det oerhört svårt i några år. Ibland fanns det inte mat för barnen och när det fanns kan du räkna med att min mamma gick hungrig. Jag har lärt mig att dela med mig av allt, och jag tror och hoppas att jag är en mer ödmjuk människa för det.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Har varit med om flertalet människor som blir fly förbannad över att man tryckt på biståndsknappen på pantmaskinen, "- Hur kan du slänga bort pengar på det sättet?"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

en fd kollega som ABSOLUT INTE gick på muggen å sket förns denne person kom till jobbet.
BSP vettu, betald skit paus

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: känner igen de där, mina polare fick mat hemma hos oss, men om vi var hos dem fick jag sällan det och fick vänta på deras rum eller ute på förstukvisten.. (Sällan var ett diplomatiskt ordval.)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Han som jag tidigare kallat Glen har kört ännu en grej.

Han skulle beställa lite grejer och frågade om jag skulle ha nåt. Sure tänkte jag och plockade lite smått krams, swishade för summan och sen när han skulle betala så skulle jag visst swisha 30:- till för frakt också..
Vore ju tråkigt om man gick miste om dessa 30kr, kompis

Vet inte om jag skulle kalla det snålt? Visst 30:- är inte mycket pengar, men det är väl rätt logiskt att ni splittar på frakten?

Permalänk
Medlem

Satt uthyrd på ett företag för ett par år sedan, där hade de en fruktskål I lunchrummet där man fick ta sig en frukt. Många gånger blev VD:n ertappad på eftermiddagen med att ta med sig frukt hem(ej fredagar), då snackar vi om en gubbe med en månadslön på ~200k......

Visa signatur

Bara gammalt skräp...