Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus RT-AC66U, full hastighet via wifi men inte över kabel

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U, full hastighet via wifi men inte över kabel

Hej! Har hjälpt mina föräldrar att få igång deras wifi. Dem har en Asus RT-AC66U som är inkopplad till modemet i väggen. Via Wifi så får dem ut fulla hastigheten(250/100) men via de trådade enheterna så får dem endast ut ca 70mbps.
Vad kan detta bero på?
Vi har testat med olika kablar på olika längder men får ut samma resultat, känns som det måste vara något i routern som cappar hastigheten på något sätt?

Tack på förhand
Mvh Johan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antagligen ställer sig portarna i 100/100? Du får kontrollera det till att börja med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Antagligen ställer sig portarna i 100/100? Du får kontrollera det till att börja med.

Har samma problem. Hur kollar man portarna?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Flasha om routern med Merlin firmware. Hade samma problem med mina innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smidigast är väl att kolla nätverksegenskaper på dom trådade datorerna så ser du länkhastigheten

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Är NAT-acceleration aktiverad? vet att jag hade samma problem med min och fick göra en fabriksåterställning och då funkade det.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en reset på routern. Stängt av brandvägg och aktiverat NAT-acceleration.
Känns inte som man ska behöva lägga in annat firmware för detta.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

@TobiasRX: Kontrollera porthastigheten först innan du börjar balta med firmware och annat meck.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

1. Kolla så du länkar på 100 (då borde du få 100mbps till WAN) eller ännu bättre, 1000/1gbps. Detta ser du om du visar status på nätverkskortet.
2. Byt kabel. Finns många kablar som är bara 4 trådiga och då ger det dig bara 100mbps. Kan även vara skadade ledare eller annat fel på kontakterna.

En fabriksåterställt AC66 ska klara 900mbps WAN-LAN (kablat). Custom firmware ger ofta ingen förbättring utan kan tvärt emot sänka hastigheten pga mer overhead

Permalänk
Medlem

Jag har 1gbit när jag kollar statusen.
Inget fel på kablarna. Får 250mbit när jag kopplar direkt till fiberuttaget.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Blir det rätt/bättre hastighet om du skickar en fil på lokala nätverket?
T.ex. Wifi - > Dator med kabel

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte testa det. Har endast en dator.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Kan tyvärr inte testa det. Har endast en dator.

Telefon -> dator kanske

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon ide vad det kan vara för inställning i routern som begränsar hastigheten?

Kommer inte upp i 100mbit trådlöst.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämner flasha med Merlin så ser du i webbgränsnittet vilken länkhastighet alla portar har.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Har en ASUS router med och har haft stoooora problem med hastigheten ut, har försökt med allt, kört Merlin, stängt av/satt på både det ena och det andra men kom enbart upp i 300-350 mbit, oavsett vilken av mina datorer jag använde.

Var även i kontakt med Asus som sa till mig att det var omöjligt att få ut 1 gbit på denna utan jag var tvungen att köpa deras dyrare modell som kostar 3000 kr..

Jag körde en fabriksåterställning på routern och nu fungerar den som den ska igen.

Mitt problem var att enbart CPU 1 användes och den gick upp till 100% direkt och där tog det stopp, nu används både CPU 1 och CPU 2, har exakt samma grundkonfig på allt igen, så vet inte vad det var frågan om..

Kanske inte riktigt samma problem du har, MEN kanske kan vara vettigt för någon annan i framtiden.

Mitt råd är, kör en bredbandstest och ha koll på hur CPUn i routern beter sig (detta kan du se på startsidan när du loggar in)

Permalänk
Medlem

Tackar, ska kolla CPUn. Har testat fabriksåterställa utan resultat.

Att flasha om till annat firmware är jag inte speciellt sugen på så det är inget alternativ just nu. tar det som sista utväg.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Har en ASUS router med och har haft stoooora problem med hastigheten ut, har försökt med allt, kört Merlin, stängt av/satt på både det ena och det andra men kom enbart upp i 300-350 mbit, oavsett vilken av mina datorer jag använde.

Var även i kontakt med Asus som sa till mig att det var omöjligt att få ut 1 gbit på denna utan jag var tvungen att köpa deras dyrare modell som kostar 3000 kr..

Jag körde en fabriksåterställning på routern och nu fungerar den som den ska igen.

Mitt problem var att enbart CPU 1 användes och den gick upp till 100% direkt och där tog det stopp, nu används både CPU 1 och CPU 2, har exakt samma grundkonfig på allt igen, så vet inte vad det var frågan om..

Kanske inte riktigt samma problem du har, MEN kanske kan vara vettigt för någon annan i framtiden.

Mitt råd är, kör en bredbandstest och ha koll på hur CPUn i routern beter sig (detta kan du se på startsidan när du loggar in)

Lite oavsett vad ASUS säjer så är throughput på den där ca 835mbit. Nej, du får inte ut 1gbit, knappt på någon alls öht.
Jag tweakade med min egen burk rakt i nätverksuttaget för att se vad jag kan maxa (tycker att jag är "kunnig") och det sista jag hittade, efter någon dags trixande med allt från registerhackande till prioriterad trafik i nätverksstacken, var att jag måste byta till ett annat kort med framförallt bättre/tweakade drivisar.... och då hamnade jag på ca 980mbit.

Här är en otroligt bra länk för att se just throughput om man nu vill ha hög genomströmning genom en router, man blir förvånad över hur "dåliga" dom riktigt dyra routrarna är just på detta:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Lite oavsett vad ASUS säjer så är throughput på den där ca 835mbit. Nej, du får inte ut 1gbit, knappt på någon alls öht.
Jag tweakade med min egen burk rakt i nätverksuttaget för att se vad jag kan maxa (tycker att jag är "kunnig") och det sista jag hittade, efter någon dags trixande med allt från registerhackande till prioriterad trafik i nätverksstacken, var att jag måste byta till ett annat kort med framförallt bättre/tweakade drivisar.... och då hamnade jag på ca 980mbit.

Här är en otroligt bra länk för att se just throughput om man nu vill ha hög genomströmning genom en router, man blir förvånad över hur "dåliga" dom riktigt dyra routrarna är just på detta:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Jo, 1 gbit hade jag inte väntat mig att få ut, men runt 800-850 mbit (får faktiskt nästan precis ut 835 mbit nu), ville bara ha ett bättre resultat än 300 mbit iallafall

Ska titta in länken, alltid kul med information, tackar!

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig allt bra dum.
Hade fått tag i en hemmagjord cat5e-kabel med endast 4- kablar. vilket såklart inte klarar mer än 100mbit. Installerade allt i en feberyra i helgen vilket jag skyller på just nu
Har ingen aning om vart kabeln kommer ifrån heller.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

En fabriksåterställt AC66 ska klara 900mbps WAN-LAN (kablat). Custom firmware ger ofta ingen förbättring utan kan tvärt emot sänka hastigheten pga mer overhead

Den har gigabit men klarar inte av att pusha det över wan med default firmware, iaf inte de två versionerna som jag sitter med. Merlin firmwaren
fixar det. Tempen är aldrig ett problem med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TobiasRX: många gånger skickas det med 4 trådiga kablar till saker som IPTV eller IPTeleboxar har jag märkt. Detta för att dom ska vara billigare. Mer än en gång man råkat ut för detta.