Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Att jag skällde på brorsan häromdagen för att han använt (och sedan lämnat tillbaka) ett "dyrt" sticksågsblad som var värt typ 30-40:-
Till saken hör att han både hade lånat mig en tusenlapp (eftersom stöldskyddet på mitt bankomatkort strejkade) och hjälpt mig skitmycket med byggarbeten på gården...
Var tvungen att be honom om ursäkt tre gånger innan han lugnade ner sig... ha ha!

Finns just ingen ursäkt mer än att jag var trött i skallen och inte tänkte klart vid tillfället.

Vad bad du egentligen om ursäkt för? Att han hjälpt dig mycket gör det väl inte mer ok att snylta på butikens varor? Även om kanske du var fel person att just där och då påtala det

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är möjligt att så är fallet - men om det nu inte är lönsamt att sälja en produkt för priset dom har satt - sälj den då inte? Svårare än så är det inte i en marknadsekonomi.

Vilket medför att alla dom som faktiskt vill köpa sallad som normala personer blir av med den möjligheten pga ett fåtal idioter. Det kanske inte är så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vad bad du egentligen om ursäkt för? Att han hjälpt dig mycket gör det väl inte mer ok att snylta på butikens varor? Även om kanske du var fel person att just där och då påtala det

Det var jag som köpt dem, han lämnade dem till mig sedan.

Hade det varit till butiken hade jag nog tyckt att det varit så pinsamt att jag gått dit och köpt tillbaka dem... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är snålhet eller inte, men det finns otaliga personer som lägger massa skit på köp och sälj grupper på Facebook. Ett exempel skulle kunna vara en gammal lampa som någon vill sälja för 15 kr.
Hur orkar man ens skriva annonsen för att kanske få in 15 kr?

Kan någon förklara detta fenomen för mig? Varför kastar man inte bara skiten åt helvete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Jag vet inte om det är snålhet eller inte, men det finns otaliga personer som lägger massa skit på köp och sälj grupper på Facebook. Ett exempel skulle kunna vara en gammal lampa som någon vill sälja för 15 kr.

Kan någon förklara detta fenomen för mig? Varför kastar man inte bara skiten åt helvete?

Tror inte pengarna är den springande punkten utan snarare att man anser det dumt att slänga något som någon annan har nytta av.

Personligen hade jag dock lagt ut som bortskänkes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Antar man tycker det är synd att kasta, och det finns tydligen människor som är intresserade av riktigt underliga grejer, som gamla plastmattor från 60 talet och liknande tex... fick alla de sålda då vi lämnade in till en auktionsfirma som skulle ta allt mot att de städade ur lägenheten i fråga, trodde de skulle köra allt det på tippen direkt, men när det kom ut på auktionen blev alla plastmattorna sålda för typ 10-20 spänn stycket... Så, uppenbarligen gjorde de någon glad. Tydligen ville rätt många ha handvävda plastmattor i brunt och orange...

Mormors gamla plych soffor hamnade hos en MC klubb, passade fint in där trots att vi inte alls kunde se vem som skulle vilja ha bruna plych soffor från 50 talet, men hos dem passade de in fint bland deras övriga 50-60 tals grejer de hade i klubbstugan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Sett mycket människor sälja MASSOR av grejer för låga summor. När allt väl är sålt så är det dock en större klumpsumma vilket gör att det var värt det jobbiga med att skriva en annons på facebook.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Avstängd

Det vi sålde blev 3-4 tusen i slutänden, vilket var klart över förväntan när man summerade ihop allt, klart värt besväret tycker jag, när allt ändå måste bort.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Blev bjuden 3000 för GTX 1080 FTW som stod i kö i EVGA step up, till 1080 Ti när det släpptes...för 1000kr, alltså skulle han få ett nytt 1080 Ti för 4000kr...Ha, sparade kortet istället och kör nu på 1080 Ti

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Satt uthyrd på ett företag för ett par år sedan, där hade de en fruktskål I lunchrummet där man fick ta sig en frukt. Många gånger blev VD:n ertappad på eftermiddagen med att ta med sig frukt hem(ej fredagar), då snackar vi om en gubbe med en månadslön på ~200k......

Vet inte om jag skulle kalla det "ertappad" det är ju inte direkt så att det är frukt för de fattiga. Såna skålar brukar ju vara ta en frukt om du är sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vet inte om jag skulle kalla det "ertappad" det är ju inte direkt så att det är frukt för de fattiga. Såna skålar brukar ju vara ta en frukt om du är sugen.

Låt oss säga att du bjuder på tilltugg vid någon tillställning och jag gled förbi med en plastkasse och tömde stället, då skulle du bara tycka det var helt i sin ordning? Det bjuds och jag är ekonomisk?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Han som jag tidigare kallat Glen har kört ännu en grej.

Han skulle beställa lite grejer och frågade om jag skulle ha nåt. Sure tänkte jag och plockade lite smått krams, swishade för summan och sen när han skulle betala så skulle jag visst swisha 30:- till för frakt också..
Vore ju tråkigt om man gick miste om dessa 30kr, kompis

Du kanske borde veta vid detta laget hur han funkar och inte bli förvånad varje gång? Eftersom han faktiskt verkar göra rätt för sig när han är skyldig pengar, de 8 kr du nämnt innan, så är han kanske inte snål egentligen utan mer väldigt bestämd att det ska gå rätt till varje gång.

Det finns ju faktiskt folk som skulle begärt att du betalade frakten på 30 kr men sedan aldrig skulle göra samma sak själv, men det verkar som att han faktiskt skulle göra det?

Så länge han inte blåser folk på pengar så är det ju inget större personlighetsfel. Det finns klart värre personligheter än någon som gärna vill betala alla "skulder" och få tillbaka alla "lån" precis på kronan.

Du kan ju trösta dig med att han antagligen är den du kan lita mest på i din omgivning när det gäller pengar, det är långt ifrån alla man kan säga det om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Låt oss säga att du bjuder på tilltugg vid någon tillställning och jag gled förbi med en plastkasse och tömde stället, då skulle du bara tycka det var helt i sin ordning? Det bjuds och jag är ekonomisk?

Var det inte VD:n som gjorde detta, alltså högsta hönset som antagligen är den som sett till att det överhuvudtaget finns en skål med frukt på arbetsplatsen, och att den fruktskålen fylls på med färsk frukt varje dag (eller sett till att någon underordnad sköter om det)?

Det är alltså inte någon random gäst, som i ditt exempel, som gör detta utan värden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Satt uthyrd på ett företag för ett par år sedan, där hade de en fruktskål I lunchrummet där man fick ta sig en frukt. Många gånger blev VD:n ertappad på eftermiddagen med att ta med sig frukt hem(ej fredagar), då snackar vi om en gubbe med en månadslön på ~200k......

Förstår verkligen inte hur det här kan anses snålt, troligen gör VDn detta för bekvämligheten och inte för att det är en fråga om pengar.

Skrivet av popn:

Kan passa på att bjuda på en ny grej som 'Glen' gjort:
Vi var iväg på en kortare fiskeresa där vi hade köpt nya fiskespön och bokat stuga osv, totalt kostade väl hela kalaset runt 5000kr per skalle. När vi senare skulle åka hem så fick vi lov att ta tåget hem. Både han och jag hade sjukt mycket packning, han hade till och med en extra väska och det var bra mycket att släpa på.
När vi väl klivit av tåget så bestämmer han sig för att gå hem typ 5-6km för han kände inte för att lägga 18kr på en buss... Han var helt död när han kom hem^^

Har själv gjort en liknande sak faktiskt, men mest för principen. I mitt fall skulle jag anlända samma tid om jag gick eller om jag tog bussen, så jag kände inte för att betala 22 kr för undermålig service. För mig rörde det dock sig enbart om en promenad på 30 minuter, men med tung packning. Poängen är att det inte är säkert att allt är förankrat i snålhet, utan att man ibland måste avväga var pengarna man blir av med hamnar någonstans.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så kul det är med att höra andras åsikter

så mycket bättre ge blod i Stockholm där kan man välja Itala ljushållare eller rörstrand swedish grace. är snart uppe i fullt set med både skålar & kaffekoppar i mörkblått.

näe biocheck eller T-shirt skulle jag aldrig ta..

För egen del blir jag lika förvånad varje gång någon av mina väl avlönade vänner väljer att få någon sak, själv har jag aldrig tagit något utan skänkt bort pengarna. Eller ja, nu när jag tänker efter så tog jag faktiskt ett paraply en gång när det regnade som satan ute, hade dåligt samvete i flera dagar efteråt

Edit:
Har för mig att jag faktiskt till slut skänkte en större slant än den för blodgivningen till de som skulle fått pengarna annars, men det var några år sedan så jag kan minnas fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det var jag som köpt dem, han lämnade dem till mig sedan.

Hade det varit till butiken hade jag nog tyckt att det varit så pinsamt att jag gått dit och köpt tillbaka dem... ha ha!

Ah, det förändrar saken lite

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av improwise:

För egen del blir jag lika förvånad varje gång någon av mina väl avlönade vänner väljer att få någon sak, själv har jag aldrig tagit något utan skänkt bort pengarna. Eller ja, nu när jag tänker efter så tog jag faktiskt ett paraply en gång när det regnade som satan ute, hade dåligt samvete i flera dagar efteråt

Edit:
Har för mig att jag faktiskt till slut skänkte en större slant än den för blodgivningen till de som skulle fått pengarna annars, men det var några år sedan så jag kan minnas fel här.

Att du ser det som en ynnest att få ge blod är din sak, tror att de flesta inte har något emot att ta emot en gåva som tack för blodet (mig inräknat). Jag hjälper gärna till och hade inte behövt att få något för det, men erbjuder det något för det så tackar jag och tar emot. Har faktiskt inte ens sett att det finns något alternativ att skänka bort pengar i samband med blodgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Att du ser det som en ynnest att få ge blod är din sak, tror att de flesta inte har något emot att ta emot en gåva som tack för blodet (mig inräknat). Jag hjälper gärna till och hade inte behövt att få något för det, men erbjuder det något för det så tackar jag och tar emot. Har faktiskt inte ens sett att det finns något alternativ att skänka bort pengar i samband med blodgivning.

Nej, ser det inte som en ynnest men anser att Landstingets pengar kan användas till bättre saker än att ge mig presenter. Men vill någon ha en present för att ge blod så är det väl fine i det stora hela.

Permalänk
Proffsmoddare

Människor som gör återköp på Ica för att kassören råkat slagit in en påse för mycket.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd

Det är väl däremot en principfråga, jag skulle också göra det av princip, även om jag skiter i pengarna, kassören kan få pengarna, men kvittot skall stämma exakt med de varor jag handlat, oavsett vad det gäller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Nej, då vore du ett rövhål. Exemplet är ju dock snarare att jag håller en egen fest och ställer fram frukt till alla och sedan själv tar av den frukten vilket jag tycker är helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem

Oj, vart ska jag börja.. morsans förra sambo som tyvärr även jag fick leva ihop med då jag fortfarande bodde hemma vid den tiden...

Några saker som människan roade sig med:

1. Ladda mobilen på jobbet.
2. Raka sig med rakapparaten inkopplad på jobbet.
3. Bli galen om man inte veckla ut flikarna på mjölkpaketet så man fick ut dom där 2-3 dropparna som gömmer sig där.
4. Blir arg när mat står och blir gammal även efter vi förklarat att det är för att ingen tycker om den specifika maten.
5. Köper mat som ingen tycker om för då går den inte åt lika snabbt... vilket såklart leder till #4
6. När vi skulle lyxa till det med god mat på fredagen var det alltid fryst pomme och grillkorv tillagad i ugnen som stod på menyn.
7. Åker runt till alla matbutiker i stan för att köpa allt där det är billigast. Gör oftast av med mer pengar i bensin på kuppen.
8. När det bjuds på smakprov någonstans äter/plockar han på sig så mycket han bara kan.
9. Rent av dumsnål vad gällde det mesta..

Lite av det jag kommer ihåg på rak arm nu. Mycket har jag förträngt...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Människor som gör återköp på Ica för att kassören råkat slagit in en påse för mycket.

Eller dem som "glömmer" kassen för att snika till sig en gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Förstår verkligen inte hur det här kan anses snålt, troligen gör VDn detta för bekvämligheten och inte för att det är en fråga om pengar.

Har själv gjort en liknande sak faktiskt, men mest för principen. I mitt fall skulle jag anlända samma tid om jag gick eller om jag tog bussen, så jag kände inte för att betala 22 kr för undermålig service. För mig rörde det dock sig enbart om en promenad på 30 minuter, men med tung packning. Poängen är att det inte är säkert att allt är förankrat i snålhet, utan att man ibland måste avväga var pengarna man blir av med hamnar någonstans.

Kan ju ofta vara en svår avvägning. En promenad kan vara riktigt trevlig ibland också istället för att stå och trängas med folk på bussen. Håller helt med om att det är en avvägning.

Skrivet av PuMaH:

Tycker det är lite lustigt av honom att se det som att det inte kostar en något heller. Det kan kosta ens tid, man förlorar blod vilket helt klart gör skillnad de närmaste dagarna i hur pigg man är samt kostar en del extra mat att återhämta sig och man måste käka (förvisso gratis) järntabletter. Det är ju inte en 0 insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tycker det är lite lustigt av honom att se det som att det inte kostar en något heller. Det kan kosta ens tid, man förlorar blod vilket helt klart gör skillnad de närmaste dagarna i hur pigg man är samt kostar en del extra mat att återhämta sig och man måste käka (förvisso gratis) järntabletter. Det är ju inte en 0 insats.

Vem tycker så?

Det är inte gratis att skänka pengar till välgörenhet heller men jag förväntar mig varken en medalj eller presenter när jag gör det.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon göra "det generösaste ni upplevt?" tråd, skulle vara mysigt att läsa lite fina saker också xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan inte någon göra "det generösaste ni upplevt?" tråd, skulle vara mysigt att läsa lite fina saker också xD

Det är väl bara att skapa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Var det inte VD:n som gjorde detta, alltså högsta hönset som antagligen är den som sett till att det överhuvudtaget finns en skål med frukt på arbetsplatsen, och att den fruktskålen fylls på med färsk frukt varje dag (eller sett till att någon underordnad sköter om det)?

Det är alltså inte någon random gäst, som i ditt exempel, som gör detta utan värden?

Skrivet av Chrisj:

Nej, då vore du ett rövhål. Exemplet är ju dock snarare att jag håller en egen fest och ställer fram frukt till alla och sedan själv tar av den frukten vilket jag tycker är helt i sin ordning.

Och om företaget är ett stort börsnoterat företag där alla aktieägare, småsparare till storägare äger företaget, vd:n kanske inte ens äger en enda aktie, är han då fortfarande "grundare till festen"? Han har möjligtvis hand om förvaltningen, det betyder inte att det är "hans pengar"...

Om jag bjuder på en brakfest och sen tar resterna så betalar du? Det slår vi hand på.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vilket jävla tjafs om en banan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Eller dem som "glömmer" kassen för att snika till sig en gratis.

Tror du verkligen att folk gör detta med vilje? *smått skrämd*