Acer Predator XB271HU - backlight bleed - behålla eller byta ut?

Permalänk
Avstängd

Acer Predator XB271HU - backlight bleed - behålla eller byta ut?

Köpte nyligen skärmen i rubriken, den är tillverkad i juni i år. Med färgrikt innehåll ser allting bra ut, men med mörkare sådant blir vissa partier av skärmen "fel" (gul-orange färgning och ljusgenomsläpp), främst i höger ovankant samt vänster och höger nederkant. Sitter inte alltid i mörker, men det händer ibland t.ex. när det ska spelas spel som Alien Isolation.

Har tagit bilder med mobilkameran inställd på auto och ISO 250 samt skärmens brightness inställt på 20 %, 10 % och 0 %. Exponeringen är inte helt klockren, men bilderna visar på ett ungefär på felet/problemet jag upplever. Se bilder i detta imgur-album: https://imgur.com/a/XzqFu

Är osäker på om jag är för petig eller om det faktiskt ska vara bättre. Vad säger ni?

Har köpt skärmen av Komplett; har någon här erfarenhet av ersättning av skärmar via den återförsäljaren och/eller Acer?

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kan det vara bättre? Ja
Kan det vara sämre? Absolut!

Det är större chans att få en skärm med BLB än en helt utan. Jag har också lite på min i nedre mitt och vänstra hörn. Men ärligt talat så stör jag mig mer på IPS Glow. Sen skulle jag nog säga att BLB försvinner lite med tiden. Jag kollade på en svart bild nu när det är dagsljus och kunde inte se nån BLB alls, självklart skulle det synas mer på natten men jag tycker generellt sett att det har försvunnit lite sedan jag köpte den förra hösten.

Sen är det ju så att kameror visar MYCKET mer än vad man själv ser IRL. Så folk inte tror at skärmen ser ut exakt som dina bilder

Jag tror chansen att få en sämre är 50/50. Chansen att få en helt utan BLB är säkert under 20%

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Om det ser lika illa ut i verkligheten så hade jag försökt få skärmen utbytt.

Komplett har väldigt bra service tycker jag men vet inte hur deras rutiner ser ut vid DOA, för jag antar att du får använda dig av DOA om du vill få den utbytt pga detta. Om inte Komplett godkänner det så har Komplett alltid fri retur och då kan du använda dig av ångerrätt.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

@SpeedRebirth @220volt De bilder som bäst representerar hur det faktiskt ser ut är nog de med ISO på 250, t.ex. bild 11-12 (de med auto-inställning blir överexponerade). Det går säkert att leva med, även om den orange-tonen är lite "distraherande".

Bra att veta det om Komplett och deras service!

Om chansen att få en bättre monitor är så låg samt att utbytesprocessen kan vara seg, kanske det är bättre att behålla den här. Utöver din egen erfarenhet SpeedBirth, har du läst om andra fall där BLB har försvunnit över tid?

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

När jag köpte min från Inet så sa dom bara "Det finns egentligen ingen garanti som gör att du får rätt till ersättning om den har döda pixlar eller för mycket blacklight, du får kontakta tillverkaren och hoppas dom är snälla"

Men jag har inte så ont av det, trots att den har en del bleeding precis som din

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

När jag köpte min från Inet så sa dom bara "Det finns egentligen ingen garanti som gör att du får rätt till ersättning om den har döda pixlar eller för mycket blacklight, du får kontakta tillverkaren och hoppas dom är snälla"

Men jag har inte så ont av det, trots att den har en del bleeding precis som din

Antar att skärmens övriga egenskaper väger upp för det dåliga? Man vill ju ha en skärm som är bra rakt igenom för det pris dessa går för, men det är väl så här det ser ut just nu.

EDIT: Apropå ett annat problem: en vertikal linje dök upp i mitten och på vänstra sidan av skärmen efter att jag hade alt-tabbat ur ett program, vilket försvann efter omstart. Någon som vet ifall det här är ett vanligt förekommande problem?

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Antar att skärmens övriga egenskaper väger upp för det dåliga? Man vill ju ha en skärm som är bra rakt igenom för det pris dessa går för, men det är väl så här det ser ut just nu.

EDIT: Apropå ett annat problem: en vertikal linje dök upp i mitten och på vänstra sidan av skärmen efter att jag hade alt-tabbat ur ett program, vilket försvann efter omstart. Någon som vet ifall det här är ett vanligt förekommande problem?

IPS skärmar har en tendens att se ut sådär allihopa tycker jag, det är därför jag håller mig ifrån IPS.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Antar att skärmens övriga egenskaper väger upp för det dåliga? Man vill ju ha en skärm som är bra rakt igenom för det pris dessa går för, men det är väl så här det ser ut just nu.

Tyvärr är det väl ett faktum att den generella kvaliteten inte ökar nämnvärt när priset skjuter i höjden på den här typen av produkter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tråkigt med detta lotteri när det gäller skärmar.

Undrar om själva transporten från fabrik till lager vidare till butik och sist till kund kan ha att göra med att vissa skärmar har mycket bleed. Fraktbolagen är ju inte direkt kända för att vara försiktiga med godset, kanske är lugnt när det är en hel pall men tänker på ensamma kollin. Även om det är bra emballage så tror jag det kan påverka om man inte är försiktig med kartongen, vill inte mycket till för panelen ska flexa någon millimeter.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Användare:

EDIT: Apropå ett annat problem: en vertikal linje dök upp i mitten och på vänstra sidan av skärmen efter att jag hade alt-tabbat ur ett program, vilket försvann efter omstart. Någon som vet ifall det här är ett vanligt förekommande problem?

En skärm får en bildsignal från grafikkortet, inget mer. Skärmen kan inte på något sätt veta vad du alt-tabbar eller i övrigt gör med datorn. Så första instans att misstänka där är att grafikkort/drivrutin/windows orsakade problemet.

Permalänk
Medlem

det där ser helt galet ut, jag har samma skärm och har 0 backlight bleed så vitt jag kan se i alla fall, körde tester på youtube i fullscreen och den var helt svart inget bleed någonstans.

lämna tillbaka den asap.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

det där ser helt galet ut, jag har samma skärm och har 0 backlight bleed så vitt jag kan se i alla fall, körde tester på youtube i fullscreen och den var helt svart inget bleed någonstans.

lämna tillbaka den asap.

Är du säker på att du har IPS varianten och inte TN panelen?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är du säker på att du har IPS varianten och inte TN panelen?

ja det är jag. det är den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Då får man gratulera 😀 Har testat 3 sådana skärmar, alla såg lika jäkliga ut

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Då får man gratulera 😀 Har testat 3 sådana skärmar, alla såg lika jäkliga ut

hehe tackar jag trodde 100% att jag skulle behöva skicka tillbaka den eftersom jag läst om alla problem dessa skärmar har haft så jag hade väl lite tur antar jag

och kanske kan det vara så att jag fick något nyare exemplar, läste någon kommentar på prisjakt och tydligen fixade acer kvalitetskontrollen någon gång förra året och jag köpte min runt december förra året.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Köpte hem 24tums varinaten av en Acer predator som dig som var TN. Det var grått även fast man hade på 0% brightness. Den var sämre än min 8år gamla TN Samsung skärm, lämnade tillbaka Acer skärmen samma dag jag fick den.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma typ av problem som du har med din skärm, men jag har valt att leva med det då jag tvivlar på att det blir bättre av att byta. Om man ens kommer få igenom ett byte. Men för egen del är det väldigt sällan jag märker av den gula färgen/blb. Det får vara ett riktigt mörkt spel eller att man ser på en film med black bars för att lägga märke till det. Däremot är gamman alldeles för hög på skärmen även på lägsta setting.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Förstår mig inte på er som sitter med era skärmar i ett helmörkt rum.
Oavsett om skärmen har blödningar eller inte så är ju svärtan usel.

Tänd några lampor eller gå och lägg er och sitt vid datorn i dagsljus istället.

Visa signatur

««« »»»