Permalänk
Medlem

Tips på Wifi repeater

Skulle behöva förlänga signalen på ena sidan av huset. Routern står hägst upp på ena sidan av huset och skulle behövs förlänga den på andra sidan. Någpn som har tips på vettig repeater?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Om det inte finns möjlighet att dra en kabel och sätta upp en accesspunkt så tycker jag mesh har fungerat bra, men då brukar det vara iallfall än 3 puckar för att täcka större yta, men tycker det fungerat bra och tillfredsställande för de jag satt upp det för. Men erfarenheter med vanlig repeater är inte så bra faktiskt men mycket möjligt de blivit mycket bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

WiFi repeaters bör undvikas, om möjligt, då de ofta försämrar prestandan avsevärt om de inte har en separat backhaul på en annan frekvens.

Vilken WiFi-utrustning (router eller AP) har du just nu?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r8000/

Så den börjar kanske sjunga på sista versen. Måste ha hänt mycket på 12 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r8000/

Så den börjar kanske sjunga på sista versen. Måste ha hänt mycket på 12 år.

Den routern har några år på nacken. Kanske läge att uppgradera till något nyare och då samtidigt lösa problemet med täckningen. Som sagts ovan så är det bästa att dra kabel till olika APs/nodes. Om det inte är ett alternativ så funkar trådlös mesh ok, men se till att den har en dedikerad backhaul-kanal, annars blir det inte lika bra.

TP-Links Deco-serie är populär för mesh. Själv gillar jag UniFi.

Du vill dock att dina accesspunkter kan jobba ihop och inte att de är två helt separata enheter som inte pratar med varandra.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Tror kabel blir svårt och för tillfället omöjligt då jag bara har 3 portar och alla används. Har routern i kontoret med 3 datorer anslutna samt 1 Tellstick net.

Frågan är vad man skaffar istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tror kabel blir svårt och för tillfället omöjligt då jag bara har 3 portar och alla används. Har routern i kontoret med 3 datorer anslutna samt 1 Tellstick net.

Du kommer bli missnöjd om du försöker första hjälpen med Wifi-förstärkare.

Köp ett Mesh

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Behöver du fler portar så är det ju bara att köpa en switch

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Går ju alltid att köpa en billig switch för typ 200-300kr om du behöver några extra portar bara.

Som de andra säger så kommer du bli missnöjd med repeaters, och att dra sladd är det absolut bästa

Permalänk
Medlem

Så om jag behåller routern behöver jag en switch, kabel sen ett meshenhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så om jag behåller routern behöver jag en switch, kabel sen ett meshenhet?

Nä. Köp ett kit med 2 eller 3 pack mesh. Alla Noder i ett mesh kan agera router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä. Köp ett kit med 2 eller 3 pack mesh. Alla Noder i ett mesh kan agera router.

Så kasta ut router och skaffa 3 mesh med kabel mellan dessa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så kasta ut router och skaffa 3 mesh med kabel mellan dessa?

Köp Mesh av Asus som är 3-bands Wifi (1x2,4ghz och 2x5ghz) så kan du blanda kabel och Wifi med gott resultat.

"With tri-band routers AiMesh dedicates one of the two 5GHz bands to inter-router communications. If one of the AiMesh routers fails, the backbone connection self-heals using the remaining routers. Additionally, ASUS AiMesh constantly monitors signal strength and switches devices to the best available router."

Dom kör alltså egen Wifi internt, eller om du kör kabel går det bra också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5413123/asus-zenwifi-xt9-svart-2-...

Kan man inte skicka signalen med hjälp av elnätet? Har för mig att dom gjorde det i någon LTT video. Är inte helt lätt att dra sladd mellan puckarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan man inte skicka signalen med hjälp av elnätet? Har för mig att dom gjorde det i någon LTT video. Är inte helt lätt att dra sladd mellan puckarna.

Det går. XT9 är Tri-Band så den kommer köra eget backhaul-wifi mellan dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så då är bästa att ställa den ena där jag har routern idag den den andra i andra sidan av huset och skicka signalen mellan dessa via elnätet?

Vad är skillnaden mellan mesh och repeater?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så då är bästa att ställa den ena där jag har routern idag den den andra i andra sidan av huset och skicka signalen mellan dessa via elnätet?

Vad är skillnaden mellan mesh och repeater?

Mesh fungerar, Repeater är värdelöst. Korta versionen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för att kunna skicka wlan via elnätet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad behöver jag för att kunna skicka wlan via elnätet?

2x powerplugs. Mesh routrarna ”vet inte om” att du går via elnätet. Utan tror det är en rj45 kabel emellan hela vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är i behov av något sådant här - TV-leverantören vill att man använder Wifi istället för kablat för TV här numer (idiotiskt), men vad skulle vara bästa lösningen då jag har skitdålig wifi just där TVn står - antingen det @AkUs länkade här ovan precis, eller något i stil med denna:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/wifi...

- vilken som jag fattar det kan använda nätverkskabel från vägg till enheten, så kan andra prylar ansluta trådlöst till den.

Något av dom två alternativen som är avgjort bättre än det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag är i behov av något sådant här - TV-leverantören vill att man använder Wifi istället för kablat för TV här numer (idiotiskt), men vad skulle vara bästa lösningen då jag har skitdålig wifi just där TVn står - antingen det @AkUs länkade här ovan precis, eller något i stil med denna:

- vilken som jag fattar det kan använda nätverkskabel från vägg till enheten, så kan andra prylar ansluta trådlöst till den.

Har du separat box eller kör du allt via tvn? Funkar det inte med homeplug?

Repeater och Extender är tydligen inte så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Vem är ”TV leverantören ” ? Är det tvn i sig? Eller är det en box från din förening ? Utveckla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Boxer och sen årskiftet har dom slutat med marksänd tv. Allt går via fiber eller trådlöst så i sommar tar jag det stora klivet och plockar ner antennen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Repeater och andra "fusk" sätt som via elnätet fungerar sällan bra. Speciellt om du vill ha snabbhet och pålitlighet.

Mesh eller AP är det enda jag fått att fungera bra efter äve jag försökt "fuska"mig fram.

Du borde kasta ut din antika routern om inte annat pga den lär ha slutat få säkerhetsuppdateringar.

Konsumentroutrars wifi brukar vara skräp. Så nu kör jag en asus router och 2 st unify AP för wifi. Mycket bra kombo.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Repeater och andra "fusk" sätt som via elnätet fungerar sällan bra. Speciellt om du vill ha snabbhet och pålitlighet.

Mesh eller AP är det enda jag fått att fungera bra efter äve jag försökt "fuska"mig fram.

Du borde kasta ut din antika routern om inte annat pga den lär ha slutat få säkerhetsuppdateringar.

Konsumentroutrars wifi brukar vara skräp. Så nu kör jag en asus router och 2 st unify AP för wifi. Mycket bra kombo.

Beställde detta igår. Ev. får tänkte jag köra via elnätet mellan enheterna och inte det trådlösa räcker till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Beställde detta igår. Ev. får tänkte jag köra via elnätet mellan enheterna och inte det trådlösa räcker till.

Du kommer bli nöjd. Börja prova med backhaul via Wifi. Sen kan du komplettera med då power/homeplug om det inte går

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har du separat box eller kör du allt via tvn? Funkar det inte med homeplug?

Repeater och Extender är tydligen inte så bra.

Skrivet av AkUs:

Vem är ”TV leverantören ” ? Är det tvn i sig? Eller är det en box från din förening ? Utveckla?

Leverantören är Telenor med separat "tv-box" (utan kabelanslutning, utan det går BARA via Wifi, bara anslutningar för ström och till tvn). Förut hade vi en tv-box som tog kablat internet, men nu var vi tvungna att få en ny "fin" box.

Så, vi har ju ethernet draget fram till tvn, därav tänkte jag att man kunde använda den enheten jag länkade från Elgiganten. Känns ju bättre att köra internet via det, men det kanske går precis lika bra via elnätet (men det känns så märkligt bara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Leverantören är Telenor med separat "tv-box" (utan kabelanslutning, utan det går BARA via Wifi, bara anslutningar för ström och till tvn). Förut hade vi en tv-box som tog kablat internet, men nu var vi tvungna att få en ny "fin" box.

Så, vi har ju ethernet draget fram till tvn, därav tänkte jag att man kunde använda den enheten jag länkade från Elgiganten. Känns ju bättre att köra internet via det, men det kanske går precis lika bra via elnätet (men det känns så märkligt bara).

Kul med moderna boxar. Det rolig är att du kommer bli mest nöjd om du köper en AP (router i AP mode går lika bra). Kopplar på din TP kabel och gör ett nytt Wifi som heter "TVFI" eller något. Sen skickar du wifi signalen 50cm till din Telenorbox

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kul med moderna boxar. Det rolig är att du kommer bli mest nöjd om du köper en AP (router i AP mode går lika bra). Kopplar på din TP kabel och gör ett nytt Wifi som heter "TVFI" eller något. Sen skickar du wifi signalen 50cm till din Telenorbox

Verkligen. Det nya, moderna är alltid bäst - om man inte har helt katastrofalt värdelös wifi-täckning Tackar för hjälpen!