Det är sant att mer än 8 GB inte ger någon som helst prestandaökning i dagens spel, däremot är det trevligt att ha lite mer minne i sin dator om man är lat och inte stänger alla sina Chromeflikar innan man börjar game:a och/eller ofta kör flera program samtidigt.
I ett budgetpressat gamingbygge så är 8 GB rätt val, men detta verkar inte riktigt vara ett sådant... jag hade rekommenderat 16 GB av komfortskäl. Men då är jag notoriskt dålig på att stänga program... (också en anledning till att jag valde fler kärnor framför snabbare kärnor )
GB RAM per kärna? Jag vet inte riktigt om jag köper att det är ett relevant nyckeltal. Med det resonemanget så borde ett typiskt i7-7700K-bygge ha hälften av RAM som ett Ryzen 7-1700-bygge, vilket jag inte riktigt förstår. Hur mycket RAM man har och utnyttjar har rent generellt ingen direkt bäring på hur många kärnor man kör.
Förklara gärna hur du har tänkt!
...
Dessutom vill jag tillägga att prestandavinsten med överklockade minnen är minimal. Den finns där, men den är inte värd så mycket pengar det kan kosta. Jag har själv 3000 MHz-minnen i mitt bygge eftersom de bara var några tior dyrare än 2400 MHz-minnen (minimal prestanda-vinst för minimala pengar är ju en helt OK deal). Att lägga flera hundringar mer på snabbare 3200 MHz-minnen är inte värt det alls...