Permalänk
Medlem

Wifi genom gammalt modem.

Hej, flyttade precis till en ny lägenhet och ska försöka få wifi.
Det är en ethernet kabel dragen in till lägenheten. Och jag har en thomson tg787. Har försökt och googlat och letat efter hur jag ska få det att funka.
Jag vill alltså ha wifi genom det modemet. Finns de någon lösning eller måste jag köpa en ny router?

Permalänk
Medlem

Är inte det en burk från Telia, konfigurerad för deras nät?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@ralle97

Om den ser ut så i bakkant och inte har någon RJ45 in utan endast RJ11 in så är det bara satsa på en ny router.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är inte det en burk från Telia, konfigurerad för deras nät?

Det är det nog säkert, den är kvar sen vi hade Telias nät

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@ralle97
http://www.swebmx.com/blogimages/3692/20100119-045534_528_thomson-tg787-backside-490x325.jpg

Om den ser ut så i bakkant och inte har någon RJ45 in utan endast RJ11 in så är det bara satsa på en ny router.

Okej, får nog ta och göra det då. Är det någon speciell router man måste ha för att det ska funka eller bör alla nya funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En snabb googling på den så verkar den ju fungera så som du vill. Bara att koppla in den I en av de 4st RJ45 LAN portarna och logga in och konfigurera WIFI.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jensa86:

En snabb googling på den så verkar den ju fungera så som du vill. Bara att koppla in den I en av de 4st RJ45 LAN portarna och logga in och konfigurera WIFI.

Det kommer inte att fungera särskilt bra eftersom det troligen blir adresseringsproblem eftersom Thomson tg787 inte har en wanport, den kan inte utföra NAT och dhcpservern kan inte användas utan att ställa till problem då den inte bör kopplas till operatörens sida, man kan möjligen ansluta lika många wifiklienter som man får publika ipnummer av operatören om man först stänger av Thomsonens dhcpserver men just den modellen är egentligen bara tänkt att anslutas till wan via adsl.
De gateways som även har en normal wanport hade däremot funkat helt ok men dewanporten kom nog först med 789 modellen hos de som Telia skickat ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp inget billigt skit bara, de flesta "billiga" routrar klarar kanske 5 enheter sedan tar de livet av sig.

Fundera på vad du har.. en/två telefoner, 2 datorer, 2 surfplattor, nån spelkonsol, kanske en TV, Sonos, sedan kommer två polare hem och deras telefoner försöker koppla upp sig.. det blir fort enheter av det.

Mitt råd är att lägga pengar på denna likt PSU bortglömda men ack så viktiga komponent för ett bekymmerslöst datande.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Köp inget billigt skit bara, de flesta "billiga" routrar klarar kanske 5 enheter sedan tar de livet av sig.

Fundera på vad du har.. en/två telefoner, 2 datorer, 2 surfplattor, nån spelkonsol, kanske en TV, Sonos, sedan kommer två polare hem och deras telefoner försöker koppla upp sig.. det blir fort enheter av det.

Mitt råd är att lägga pengar på denna likt PSU bortglömda men ack så viktiga komponent för ett bekymmerslöst datande.

http://m.pricerunner.se/pl/168-3047053/Routrar/ASUS-RT-AC51U-...

Kommer denna att funka för mitt ändamål. Vi har 2 telefoner som går trådlöst, 2 laptops samt 2 stationära som kommer vara trådade. Har en ganska tight budget så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ralle97:

http://m.pricerunner.se/pl/168-3047053/Routrar/ASUS-RT-AC51U-...

Kommer denna att funka för mitt ändamål. Vi har 2 telefoner som går trådlöst, 2 laptops samt 2 stationära som kommer vara trådade. Har en ganska tight budget så..

Skickades från m.sweclockers.com

Den ska funka utan problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@ralle97
Köp inte AC51U satsa istället på någon något dyrare eller annan variant i din prisklass har så dålig erfarenhet av den routern.

Både hårdvaru problem och mjukvara.
2 kunder fick hårdvaruproblem inom 3 mån varav de fick lämna tillbaka routrarna.
3 kunder fick mjukvaruproblem och instabilitet även vid senaste mjukvara och efter återställning.
Ytterligare 2 kunder fick sina routrar hackade som la sig så djupt så att även med en router reset låg det kvar och öppnade massa portar och sökte andra enheter att infektera så det var bara att slänga.

Sen finns det annan mjukvara att flasha om till om man vill: https://wiki.openwrt.org/toh/asus/rt-ac51u
Men samtidigt vet man ju inte hur pålitlig hårdvaran är heller.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ralle97:

http://m.pricerunner.se/pl/168-3047053/Routrar/ASUS-RT-AC51U-...

Kommer denna att funka för mitt ändamål. Vi har 2 telefoner som går trådlöst, 2 laptops samt 2 stationära som kommer vara trådade. Har en ganska tight budget så..

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS RT-AC51U har bara 100 Mbit portar så man är dumsnål om man köper den, jag tycker inte du ens ska överväga något som inte har Gbitportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.