Permalänk
Medlem

Trött på min HP Laptop

Hej!

Jag har en HP Notebook – 15-ba017no (ENERGY STAR)
Drygt 1 år gammal.
Windows 10 Home 64-bit

Prestanda: CPU AMD A10 9600P / 2.4 GHz, max turbo. Hastighet 3.3 GHz, 8 GB (2 x 4 GB) DDR4 SDRAM 2133 MHz. 4-kärnig med 2 mb cache. Lagring 120 GB SSD. 1366 x 768 (HD) upplösning.

Jag är nöjd med den överlag, prövat spela lite på den men har lagt av för många år sedan men ville testa och funkade fint. Som vanlig bruksdator inom jobb eller skola m.m. så duger den perfekt. Dock kommer jag till mitt dilemma. Jag är ljudkänslig. Jag Föredrar tysta svala bärbara datorer som inte väsnas alls. Min mor köpte en Lenovo för strax under 2800 kr med i5 och överlag sämre prestanda men den är helt ljudlöst/sval oavsett maraton av 10 avsnitt på raken av Game Of Thrones.

Jag är inte i behov av av laptop med med prestanda för avancerade program eller spel utan mer bruksdator och inget annat. Spelar heller ingen roll om det är 14-15,6 tum skärm heller. Vad finns det för billiga alternativ mellan 2000-2900 kr som håller mina krav?
Alla tips uppskattas och vilka märken, processorer m.m. är att föredra för att få en liknande tyst, sval i stort sett ljudlös laptop som min mors Lenovo? Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

AMDs A-serie är inte direkt kända för att vara den svalaste typen. Det finns intelprocessorer som slutar på U. De är anpassade för lite tunnare datorer och har därför lite sämre prestanda, men lägre värmeutveckling. För priset du vill ha kan det vara bättre att leta begagnat eller rekonditionerat. i5 för 2800 är ganska billigt.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

AMDs A-serie är inte direkt kända för att vara den svalaste typen. Det finns intelprocessorer som slutar på U. De är anpassade för lite tunnare datorer och har därför lite sämre prestanda, men lägre värmeutveckling. För priset du vill ha kan det vara bättre att leta begagnat eller rekonditionerat. i5 för 2800 är ganska billigt.

Hej.

Tack för snabbt svar, då kan det bli så att jag eventuellt kanske ska sälja denna och köpa en ny under 3000 kr eller begagnad som du nämnde om jag inte kan lyckas övertala min mor att byta då hon stör sig på det dåliga ljudet i datorn^^

Mvh

Permalänk
Medlem

Ligger lite över din budget men gillar den fläktlösa (i princip helt tysta) zenbook. Finns till helt ok pris för en äldre rekonditionerad variant.

https://www.blocket.se/stockholm/Asus_ZenBook_som_ny_UX305CA_...

Permalänk
Avstängd

Min HP med i5-7300HQ blir heller aldrig "tyst" .. borde fan kunna gå få den tyst när man bara surfar iallafall tycker man

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar och tips. Jag saknar budget just nu så får leva med fläkten tills dagen kommer jag köper mig en tyst modell med bra arbetskraftsprestanda. Allt i allo så att säga. Så Lenovo vet jag är tysta överlag och HP är kända att väsnas om jag fattat det rätt?

Så för att uppdatera mig lite nu, vilka processorer ska man välja för bäst prestanda samtidigt som den är svalare, vad ska jag undvika för att inte ha en varm och högljud arbetsdator? Vilka grafikkort ska man akta sig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killjoys:

Tacksam för alla svar och tips. Jag saknar budget just nu så får leva med fläkten tills dagen kommer jag köper mig en tyst modell med bra arbetskraftsprestanda. Allt i allo så att säga. Så Lenovo vet jag är tysta överlag och HP är kända att väsnas om jag fattat det rätt?

Så för att uppdatera mig lite nu, vilka processorer ska man välja för bäst prestanda samtidigt som den är svalare, vad ska jag undvika för att inte ha en varm och högljud arbetsdator? Vilka grafikkort ska man akta sig för?

Nja, beror helt på vad för dator. Jag har en HP Elitebook o den väsnas inte alls. Tunna datorer har inte lika bra förmåga o kyla datorerna o då blir det till att fläkten väsnas mer om man ska ha bra hårdvara. När jag använder min HP till webbrowsing eller ser på filmer så är den typ helt tyst från fläkten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Intressant, nu när du nämner det så har en vän till mig en 14" hp elitbook med i3 lr så var de i5 processor och den är knäpptyst. Dock för liten skärm för min del, jag håller mig till 15.6 tum.