Permalänk
Inaktiv

Ställer mej i gruppen som lämnar kyrkan, har varit fundersam nu i flera år (5 ca ?)
Men är rätt glasklart som flera säger här inne att tror man inte nej då behöver man inte heller tillhöra, plus att jag mer och mer TROR på att religion idag är utspelat i våran del av världen för den större massan, det ger inget större som innan.

En liten tanke med känner jag personligen att religion över hela världen blir svartmålat och förstört av alla dessa extremister som tror dom håller religionens talan och bara förstör för alla.
Hade ju lämnat kyrkan ändå men hatar ordagrant alla extremister som tar någons annan sak och försöker driva sin personliga skit för att nå det dom vill.

Fred på jorden till er alla här inne och en god dag på er

Permalänk
Entusiast

https://digitaliseringsinitiativet.se/ga-ur-svenska-kyrkan/ky...

Slå in er ålder samt lön, så ser ni vad ni kommer att betala in till kyrkan.
Detta är exclusive inflatition och löneökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Jag kommer betala 47130 kr fram till Pensionen. Jag känner att de pengarna kommer användas på ett bra sätt.
Fram till pensionen kommer jag betala 126000 i fackavgift. DET kan man tänka på en smula.....jag kommer betala tusentals kronor i elektronikskatt, tandläkaren kommer skinna mig på tusenlappar, tänker man på hur mycket pengar av skatten som går till bistånd för Rumänien blir man kräkfärdig.
De 47k som jag betalar till kyrkan för att de skall finnas kvar och utföra ett, oftast, utmärkt och hjärtansvärt arbete är helt klart inte den mest onödiga utgiften. Inte på långa vägar.
Jag är Ateist ut i fingerspetsarna och ogillar skarpt religioner, men jag älskar fina traditioner. Jag anser att begravningar, bröllop och dop är väldigt fina respektfulla traditioner och jag tycker de är finast i kyrkan där det är rätt stämning och lokalen faktiskt är utformad för ändamålet

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Att man kan tro på nått som är så gammalt är för mig en vetenskap.
Religion i alla dess former är skapat för att förtrycka människor och skapa makt.
Sen att säga att man är Ateist och ända gå och betala för detta trams är som att säga att man är vegan men äter bacon.
Sen får ni inte glömma allt skit kyrkan håller på med , pedofilism och skydd av papperslösa flyktingar osv...
Men vi gör alla våra val och vad som är rätt och fel det får vi står för själva.

Permalänk
Medlem

Undra om det är många i tråden som njutit av ledigheten fredag/måndag

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Uppskattad kyrkoskatt fram till pensionen: 128120 kr

ja det var ju lite pengar det ändå

*host* 3k+ om året är ett grafikkort *host*

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrQke:

Oj jaaa. Jag njöt verkligen.
Men att jag är hemma för att en hippie blev uppspikad på några brädor för ca 1982 år sedan, finner jag ytterst besynnerligt.
Och hur ägg, kycklingar, och harar passar in i den historien begriper jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av necrodude:

Oj jaaa. Jag njöt verkligen.
Men att jag är hemma för att en hippie blev uppspikad på några brädor för ca 1982 år sedan, finner jag ytterst besynnerligt.
Och hur ägg, kycklingar, och harar passar in i den historien begriper jag inte.

@necrodude
Du får läsa på lite
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4gg

Permalänk
Entusiast

@rekoj: jag kan skicka pengar till andra. Men jag gör det inte, och kommer inte heller att göra det. Jag har fullt upp med mitt. Man ser om sitt eget hus först och främst. Kan hända om man fick ett löjligt stort överskott i ekonomin att man skulle överväga att donera pengar till något.

Jag skäms inte för det.

Det har hänt vid ett par tillfällen att man har hjälpt folk i ens omnejd. Men thats it

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Att man kan tro på nått som är så gammalt är för mig en vetenskap.
Religion i alla dess former är skapat för att förtrycka människor och skapa makt.
Sen att säga att man är Ateist och ända gå och betala för detta trams är som att säga att man är vegan men äter bacon.
Sen får ni inte glömma allt skit kyrkan håller på med , pedofilism och skydd av papperslösa flyktingar osv...
Men vi gör alla våra val och vad som är rätt och fel det får vi står för själva.

Jag tycker det är helt otroligt att man kan tro på en gud idag.
Att man för hundratals år sen inte förstod bättre är inte så konstigt, vulkan utbrott, ja det måste vara nån osynlig gubbe som styr det. Slänger vi i tillräckligt många oskulder i vulkan så slutar utbrottet tillslut så alltså är det det som den osynliga guden vill.
Samma vid en solförmörkelse, gud måste var a arg så om vi skyndar oss att offra några oskulder så kommer solen tillbaka, och visst hade dom rätt, gud vill att dom ska offra.

Men idag? vi vet varför det blir solförmörkelse och vulkanutbrott, det är ingen arg osynlig gud som gör det. Att offra folk hjälper inte mot solförmörkelse.
Vi vet till och med hur liv uppstår men ändå envisas folk att det finns en arg osynlig gubbe som styr allt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

På mitt jobb är det stängt på helgdagar så jag har inget val , men hade det inte varit det hade jag jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Tack Jesus för att du på 1960 talet gjorde så att svenska folket fick vara lediga på lördagar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick ur 2000.
17 år * ~4500:- = 75-loppor sparade.
För 75.000:- kan jag idag köpa en High End dator utan att ha dåligt samvete

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQke:

Självklart är det trevligt att vara ledig, men jag hade nog njutit mer om inte allt var stängt eller om jag själv hade fått välja vilka dagar som jag kunde vara hemma liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrQke:

Undrar hur många som firade vad dagen egentligen handlar om. Är nog rätt få idag i vår del av världen.
Och nej, jag firar inte någon påhittad människas död utan är ledig för att min arbetsplats är stängd.

Personligen hade jag gärna sett att man testat med att ta bort helgdagar (eller ta bort de religiösa) och istället utöka andelen semesterdagar man har under året så kan alla välja hur och när de tar ut sin ledighet/firar eventuella högtider. De som firar påsk tar ut de lediga dagar de vill ha för denna tid, vi andra kan spara dessa dagar till något som betyder mer för oss. Umgås med nära och kära, längre semester eller möjlighet att ta ledigt när man har behov av det bara. Valfrihet skadar inte även om vårat relativt sekuläriserade land fortfarande inte är mogen för något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tack Jesus för att du på 1960 talet gjorde så att svenska folket fick vara lediga på lördagar!

Just denna helg är väl reglerad så långt tillbaka som runt 1500-talet om jag förstått det rätt. Om vi nu pratar om helgen som sådan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Just denna helg är väl reglerad så långt tillbaka som runt 1500-talet om jag förstått det rätt. Om vi nu pratar om helgen som sådan.

Mjo, men försöker man härleda dagens påskledighet till kyrkan är man ute på ganska hal is. Påsken är väl ändå en kopia av judarnas högtid, fast med annat namn och anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Mjo, men försöker man härleda dagens påskledighet till kyrkan är man ute på ganska hal is. Påsken är väl ändå en kopia av judarnas högtid, fast med annat namn och anledning...

Att vår påsk sammanfaller i tid med motsvarande judiska högtid beror helt enkelt på att det var under den högtiden som Jesus skall ha blivit korsfäst och sedan återuppstått.

Permalänk
Medlem

Jag hade stannat för att stödja om det hade varit en fast avgift, men procentuell girighet är ju helt bananas!

Permalänk
Avstängd

Jag har gått ur redan för 2 år sen men gjorde uträkningen iallafall. Jag skulle ha betalat 137126 kr fram till pension som jag hellre lägger på något annat kul. Drygt 6000 kr/år om jag går vid 65 års ålder.

Att alla typer av religioner ens får fortsätta finnas är för mig en gåta.
- Allt är en påhittad historia som någon person för länge sen skrivit ner. Det finns säkert små uns av sanning i historien men tyvärr inte mycket. Det är som viskleken man körde när man var barn. Alla historier utgår från samma text men alla olika religioner har skrivit om den så de passar dem.
- Jag tror på "The Big Bang" och inte Adam och Eva.
- Hälften om inte fler av alla krig beror på olika tro och ett av budorden i den kristna bibeln står "man skall icke döda"
- Kyrkorna är väldigt fina byggnader men då enda gången jag besöker dessa är när det är dags för bröllop eller begravning.

Finns fler punkter som jag kan räkna upp men nu måste jag jobba.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Just ja, om ni likt mig glömt att gå ur kyrkan så får man i dagarna en liten påminnelse. Utskicket om kyrkovalet har börjat skickas ut. Själv fick jag min idag och påmindes genast om denna tråd. Blir att ta tag i detta snarast.

Permalänk
Inaktiv

Jag är Ateist och vill inte stödja sådant larv, så för mig var det självklart att kliva ur kyrkan på alla sätt. Samma för frugan. Det var nog årets höjdpunkt att knalla in hos den gode pastorn och be om papprerna.

Permalänk
Medlem

För att återknyta till op så tror jag det kan kännas svårt att gå ur för att kyrkan ändå påverkar oss. Jag pratar inte om religionen utan om kyrkan som instutition. Det är ju där vi besöker våra bortgågna vänner och släkt . Och vi har väl alla någongång häpnat över det storslagna i religiösa byggnader och det utsökta hantverken. Så det är ju klart att dom flesta av oss har något band till kyrkan.
Men det är ju som med det mesta här i livet; var sak har sin tid. Det som jag tycker är mest synd är att många känner sig tvugna att förhålla sig så svart eller vitt till det. Det finns nget som hindrar dig från att gå på mässa eller lägga en slant i kollekten, fast du inte är med i kyrkan eller ens religiös. Man kan tycka en kyrka är vacker fast man är ateist.
Så att du går ur sv.kyrkan betyder inte att du avsäger dig allt den står för, eller att du helt plötsligt måste tycka på något visst sätt. Du kan vara kristen och samtidigt inte vara med i sv.kyrkan, eller vice versa.
Synd också att många har en sån otolerant inställning till vad andra tycker och känner. Bara för att man själv inte har dom åsikterna eller tron, finns ingen anledning att förlöjliga och nedvärdera andra som har det. Vill man starta en konflikt är det dock ett enastående effektivt sätt att göra det på!
/walloftext från en skeptisk agnostiker - döpt o gift i k:a, ej medlem, gillar katedraler

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har gått ur redan för 2 år sen men gjorde uträkningen iallafall. Jag skulle ha betalat 137126 kr fram till pension som jag hellre lägger på något annat kul. Drygt 6000 kr/år om jag går vid 65 års ålder.

Att alla typer av religioner ens får fortsätta finnas är för mig en gåta.
- Allt är en påhittad historia som någon person för länge sen skrivit ner. Det finns säkert små uns av sanning i historien men tyvärr inte mycket. Det är som viskleken man körde när man var barn. Alla historier utgår från samma text men alla olika religioner har skrivit om den så de passar dem.
- Jag tror på "The Big Bang" och inte Adam och Eva.
- Hälften om inte fler av alla krig beror på olika tro och ett av budorden i den kristna bibeln står "man skall icke döda"
- Kyrkorna är väldigt fina byggnader men då enda gången jag besöker dessa är när det är dags för bröllop eller begravning.

Finns fler punkter som jag kan räkna upp men nu måste jag jobba.

Eva och Adam var aldrig bokstavligt, vissa extremister tror detta, men generella kristna ej, inte ens Vatikanen håller vid detta.
Karaktären Jesus har funnit, och han var duktig retoriker som skapade en myt om sig själv som sedan snöbollat.

Säga vad man vill, men frågan är hur Sverige sett ut och varit utformat utan kyrkan idag, den har ju styrt Sverige i nästan 1000 år och format hur vi beter oss och våra lagar o seder.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd

Jag har gått ur Kyrkan, men jag tror någorlunda på Jesus, inte på Gud eller de andra i himlen..utan det Jesus gjorde för oss. Inte att han gick på vattnet eller gjorde vatten till vin..utan att han botade de sjuka och gav de i nöd hopp om bättre liv..och mat till de behövande.

Kan jag säga att jag är Kristen fast jag har gått ur Kyrkan och inte tror på Gud, men tror på Jesus och är döpt samt konfirmerad? Eller vad det kallas. För jag funderar på att skaffa ett krucifix i guld eller silver som halsband.

Om svenska kyrkan hittar hem igen så kommer jag att skriva in mig åter, och gladligen donera gåvor till de..men idag, nej.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag stöttar kyrkan då den gör mycket gott för människor som behöver det. Dessutom ser jag gärna att gamla kyrkor etc. bevaras rent historiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag stöttar kyrkan då den gör mycket gott för människor som behöver det. Dessutom ser jag gärna att gamla kyrkor etc. bevaras rent historiskt.

Gillar också kyrkor (alltså äldre svenska kristna kyrkobyggnader). Men dessa restaureras väl av andra skattemedel än kyrkans intäkter? Har för mig att jag hörde nåt om det i alla fall...

Permalänk
Medlem

@phanto: Ja, precis. Svenska Kyrkans pengar går bara till kulturmarxism och att gömma människor som uppehåller sig olagligt i Sverige.

Jag gick ur Svenska Kyrkan 2009. Jag är kristen och troende, men jag anser inte att Svenska Kyrkan är en riktig kristen kyrka, utan bara en propaganda och aktivist -organisation för marxister.

Permalänk
Avstängd

Jag har med gått ur kyrkan jag gjorde det 2014 bättre sent än aldrig.

Jag kan inte tro på något som inte finns eller går att bevisa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Jag har med gått ur kyrkan jag gjorde det 2014 bättre sent än aldrig.

Jag kan inte tro på något som inte finns eller går att bevisa.

Att gå med eller gå ur kyrkan handlar väl absolut inte om att tro på gud eller inte.

Det handlar väl mer om hurvida du tycker att kyrkan gör ett bra jobb för pengarna eller inte.