Permalänk
Medlem

Min inställning är att när yttersta dagen kommer så bryr han sig säkert inte om jag betalade 5k om året eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Min inställning är att när yttersta dagen kommer så bryr han sig säkert inte om jag betalade 5k om året eller inte...

"Tyvärr grabben , du har inte betalat medlemsavgiften!"

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Att gå med eller gå ur kyrkan handlar väl absolut inte om att tro på gud eller inte.

Det handlar väl mer om hurvida du tycker att kyrkan gör ett bra jobb för pengarna eller inte.

En del av jobbet innefattar utförande av tjänster så som konfirmationer och kyrkliga giftermål till medlemmarna. Om man inte tror på att dessa tjänster tillför något så är man troligtvis inte troende. Självklart gör kyrkan mer än bara religiösa tjänster men de är av mer sekulär natur och således behövs inget religiöst ställningstagande göras. Så för en del (troligtvis majoriteten) så har ett ställningstagande gällandes kyrkans trosbekännelse (vilket innefattar en tro på gud) mycket med att göra med medlemsskapet som exempelvis en del av att stärka sin kristna identitet och tro.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fick hem röstkort till kyrkovalet idag. Man borde kanske göra slag i saken och begära utträde nu när det seglat upp i medvetandet igen, det är ju annars typ bara när jag deklarerar som jag kommer ihåg att jag fortfarande är medlem..

Permalänk
Inaktiv

Idag var det val och jag blev bara ännu mer tvingad att gå ur kyrkan, att jag kunde ha varit med i vansinnet så länge gör att jag skäms. Det stod fånar (politiker) utanför och den ena ville ha mer pengar än den andra till ren dritt.

Om jag nu tar och går ur kyrkan och samtidigt beställer en Ryzen 1800X + moderkort, så kostar det mig ungefär lika mycket pengar. Om jag inte ens öppnar paketet med Ryzen utan tar en slägga och drämmer till på paket och säger vaskad. Så kan man säga att detta är ren idioti.
Men frågan är om detta ändå vore bättre för mänskligheten, miljön etc än att vara med i kyrkan?
Liksom pengarna stöttar ju Amd, driver på konkurrensen så vi får mer energisnåla system (bra för miljön) Problemet med att datakraft är så dyrt stagnerar hela teknikutvecklingen.
Pengarna till kyrkan däremot vad ger dem mänskligheten?

Nu kommer jag dock beställa en Threadripper, där den stora kostnaden av denna kommer vara de pengarna som jag skulle ha betalat till kyrkan. Å nej, ingen vaskning här..

Permalänk
Inaktiv

Suck, och så glömde jag bort att gå ur igen. Och då har jag skrivit en påminnelse i denna tråd också. Hade varit bra om det var enklare att gå ur, bara logga in med BankID och gå ur men så lätt vill väl inte sekten att det ska vara.

Att det ens annordnas val till något så få faktiskt bryr sig om är tveksamt. Siffrorna om hur låg andel av de som tillhör Svenska Kyrkan är skrämmande, iallafall borde det vara det för SK. Många av oss som blev som tidigare nämnt intvingade och många vet nog inte ens om att man kan lämna. För att inte tala om allt administrativt krångel det också medför. Tacksamt att detta är borta idag, vill någon ödsla bort tid på fantasiväsen så bör de själva välja att göra detta, inte tvingas in i detta.

Krishanteringen de gör är säkert bra men det är inget just de varken har, bör ha eller ska ha ensamrätt på. Bör skötas av sekulariserade rörelser och förmodligen personal med utbildning för att hantera personer i kris utan att blanda in sagogestaler och annat trams.

Permalänk
Medlem

@anon5930: 31 oktober är sista datum eller har detta ändrats? Inte för sent än 😊

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenta42:

@anders190: 31 oktober är sista datum eller har detta ändrats? Inte för sent än 😊

Det stämmer.
Vi som går ur kyrkan, ska vi posta i tråden vad vi köper istället för pengarna eller blir tråden "Bilder på ditt senaste inköp?"

Skämt åsido, men det är fruktansvärt mycket pengar som går till kyrkan och jag tycker ej de spenderar pengarna bra för 5:öre. Är det så att man vill hjälpa folk i andra länder, ja ta då och skänkt dessa pengarna själv.
Har man 30 000kr i månaden före skatt, så är det nästan 3500kr per år som man skänker bort till kyrkan, detta utöver den skatt som man redan betalar till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det stämmer.
Vi som går ur kyrkan, ska vi posta i tråden vad vi köper istället för pengarna eller blir tråden "Bilder på ditt senaste inköp?"

Skämt åsido, men det är fruktansvärt mycket pengar som går till kyrkan och jag tycker ej de spenderar pengarna bra för 5:öre. Är det så att man vill hjälpa folk i andra länder, ja ta då och skänkt dessa pengarna själv.
Har man 30 000kr i månaden före skatt, så är det nästan 3500kr per år som man skänker bort till kyrkan, detta utöver den skatt som man redan betalar till dem.

1080ti fick det bli för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Skämt åsido, men det är fruktansvärt mycket pengar som går till kyrkan och jag tycker ej de spenderar pengarna bra för 5:öre. Är det så att man vill hjälpa folk i andra länder, ja ta då och skänkt dessa pengarna själv.
Har man 30 000kr i månaden före skatt, så är det nästan 3500kr per år som man skänker bort till kyrkan, detta utöver den skatt som man redan betalar till dem.

Beroende på var man bor, det skiljer väldigt mycket har jag insett. https://www.svd.se/tusentals-kronor-i-skillnad-pa-kyrkoavgift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenta42:

@anders190: 31 oktober är sista datum eller har detta ändrats? Inte för sent än 😊

Skrivet av anon159643:

Det stämmer.
Vi som går ur kyrkan, ska vi posta i tråden vad vi köper istället för pengarna eller blir tråden "Bilder på ditt senaste inköp?"

Skämt åsido, men det är fruktansvärt mycket pengar som går till kyrkan och jag tycker ej de spenderar pengarna bra för 5:öre. Är det så att man vill hjälpa folk i andra länder, ja ta då och skänkt dessa pengarna själv.
Har man 30 000kr i månaden före skatt, så är det nästan 3500kr per år som man skänker bort till kyrkan, detta utöver den skatt som man redan betalar till dem.

Ah, ett tag kvar då. Får nog bli ett försök då.

Och förslaget om att nämna vad man gör med insparade pengar kan ju vara ett bra sätt att få fler som funderar på att gå ur att faktiskt gå ur med.

Permalänk

Har gått ur kyrkan, i marken kommer man alltid (man betalar ju 0.5% för det) sen om jag får en soldat ceremoni eller inte när död struntar jag blankt i

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hur går jag och pappsen ur enklast och smidigast?

Velat lämna sedan flera år tillbaka, men aldrig kommit till skott. Vill göra det nu innand det är för sent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eucalyptus:

Hur går jag och pappsen ur enklast och smidigast?

Velat lämna sedan flera år tillbaka, men aldrig kommit till skott. Vill göra det nu innand det är för sent

Läs här under "Om att gå ur svenska kyrkan" https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur går jag och pappsen ur enklast och smidigast?

Velat lämna sedan flera år tillbaka, men aldrig kommit till skott. Vill göra det nu innand det är för sent

http://uturkyrkan.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Läs här under "Om att gå ur svenska kyrkan" https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Jag tycker den är den bästa då det är den officella. På frågan vart ni ska gå, så är det troligen samma ställe som man röstade.
Jag själv kommer vilken dag som helst besöka dem nu, att valresultatet blev som det blev gör inte saken bättre. -För mycket slösa pengar, inte sänka avgiften utan här ska slösas: http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2017/prel/Visning... (ej klart ännu)

Som det står i blanketten, skulle ni ångra er så är det bara att gå med igen. De tiotusentals kronor som ni sparade på att ej var med i tiden får ni behålla.

Permalänk
Medlem

Sådär... då var det bekräftat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Mycket bra gjort, jag har skickat ett liknande brev till skatteverket och hoppas på att även de tar bort resterande skatter också.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen. Papper utskrivet och påskrivet och skickas imorgon

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat överväga att stanna och supporta om det hade varit en fast avgift, men är så horribelt trött på alla skatter som går procentuellt.
Året jag gick ur betalade jag mer till kyrkan är för mitt gymkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Ah, ett tag kvar då. Får nog bli ett försök då.

Och förslaget om att nämna vad man gör med insparade pengar kan ju vara ett bra sätt att få fler som funderar på att gå ur att faktiskt gå ur med.

Skrivet av eucalyptus:

Hur går jag och pappsen ur enklast och smidigast?

Velat lämna sedan flera år tillbaka, men aldrig kommit till skott. Vill göra det nu innand det är för sent

Jag vet inte om jag bara hade otur men det dröjde ganska många veckor innan jag fick min bekräftelse så det kanske också kan agera motivation att göra det innan det är för sent för det här året.

Permalänk
Medlem

Tror det är 10 år sen jag gick ur nu. Har sparat runt 50000 kr på det. Finns bättre saker att lägga dom pengarna på än att skänka bort dom, typ ny dator vart tredje år.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte på något sätt är troende så kommer jag nog att vara kvar i svenska kyrkan. Jag planerar heller inte att gifta mig i kyrkan eller begravas på en kyrkogård så den biten påverkar verkligen inte mitt beslut. Jag deltar inte i kyrkovalen och det är något jag inte planerar att göra under kommande framtid heller. Jag skulle vilja kalla mig för en agnostiker.

Jag är kvar för att det känns på något sätt som att Svenska kyrkan är extremt betydelsefull för många människor här i Sverige. Det känns som att kyrkan behövs för att få många människor att komma på fötter igen, det är även en frizon för en del människor som mår dåligt av diverse orsaker. Det lilla det kostar mig per år att vara med, det har jag råd med och jag känner att dom pengarna gör nog mer nytta för många andra än om jag hade lekt runt med dom själv. Det känns helt enkelt som att det tillför mer gott än ont utan att man ens behöver tänka på det.

Nu tänker jag inte försöka diskutera och försöka få folk att se på svenska kyrkan annorlunda, folk får göra som dom vill. Det är ett helt fritt val.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asssor:

Jag planerar heller inte att gifta mig i kyrkan eller begravas på en kyrkogård så den biten påverkar verkligen inte mitt beslut.

... har du något alternativ? Begravningsavgift betalar du ju för övrigt ändå.

Permalänk

alla som tänkt att gå ur, ni måste gå ur FÖRE första november, annars betalar ni för 1år till trots att ni av-anmält er.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

... har du något alternativ? Begravningsavgift betalar du ju för övrigt ändå.

Mina alternativ får familj/vänner stå för. Begravningsavgift betalar man absolut men hur det blir är inget jag vill behöva bestämma om

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

... har du något alternativ? Begravningsavgift betalar du ju för övrigt ändå.

Det finns alternativ, man kan begära att få askan spridd någon annanstans. Eller rättare sagt, man själv kan inte, utan någon annan kan efter att man har avlidit.

Askspridning efter avliden - ansökan om tillstånd.

Vad som ges tillstånd för skiljer sig dock, tex har länsstyrelsen i Stockholm som praxis att bara tillåta det över öppet vatten och minst 1000 m från närmaste land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Läs här under "Om att gå ur svenska kyrkan" https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Skrivet av Kevlarheart:

alla som tänkt att gå ur, ni måste gå ur FÖRE sista november, annars betalar ni för 1år till trots att ni av-anmält er.

Tackar för länken Printar den imorrn!

I länken ovan står det "För att du inte ska behöva betala medlemsavgift för det kommande året måste din anmälan om utträde finnas hos församlingen senast den 1 november." Så ingen blir sen nu. Cirka 40 dagar på oss, det hinner ni!

Våga vägra (insert valfri ideologi som börjar på K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

De har skog att avverka i det ändåmålet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem

Får man rösta på en annan gud i kyrkovalet?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya