Fiberskåp och patchpanel bakom metalldörr, hur göra?

Permalänk
Medlem

Fiberskåp och patchpanel bakom metalldörr, hur göra?

Hej!

Har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet med fiber. Det finns ett skåp i väggen där fibret kommer in, där tjänstefördelaren sitter, samt att det sitter en patchpanel där i.

Min tanke var först att ha routern i fiberskåpet, då den ligger centralt i lägenheten, sen kan man patcha alla rum till olika porter på routern. Men skåpet sitter i betong och har dörr av plåt. Har jag trådlösa routern där i så blockas alltså effektivt det mesta av signalen.

Tänkte att jag då kanske patchar in WAN till ett uttag, sen routern utanför skåpet på lämplig plats, kopplar LAN1 till den andra porten i uttaget, sen har en switch i fiberskåpet, men det känns lite bökigt.

Sweclockers kanske har en bättre lösning? Hur har ni med fiberskåp gjort?

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, funderar på att skaffa en access point att ha mer centralt än routern. Själva routern är så ful att den gärna får vara bakom lås och bom.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Jag hade gjort som Wizbro: Routern i skåpet och en eller flera accesspunkter utanför.
Så har vi på jobbet.

Min AP hemma är vid routern som inte har wifi i sig.
Mitt teknikrum är dock inte i plåt och betong som tur är...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej!

Har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet med fiber. Det finns ett skåp i väggen där fibret kommer in, där tjänstefördelaren sitter, samt att det sitter en patchpanel där i.

Min tanke var först att ha routern i fiberskåpet, då den ligger centralt i lägenheten, sen kan man patcha alla rum till olika porter på routern. Men skåpet sitter i betong och har dörr av plåt. Har jag trådlösa routern där i så blockas alltså effektivt det mesta av signalen.

Tänkte att jag då kanske patchar in WAN till ett uttag, sen routern utanför skåpet på lämplig plats, kopplar LAN1 till den andra porten i uttaget, sen har en switch i fiberskåpet, men det känns lite bökigt.

Sweclockers kanske har en bättre lösning? Hur har ni med fiberskåp gjort?

Din egna idé skulle jag säga. Ställ routern så centralt som det går, vardagsrum t.e.x och sedan tillbaka till media skåpet med switch i.

Permalänk

Jag har liknande setup för inkommande. har dubbeluttag ut till 5-6 ställen i lägenheten så jag har från inkommande internet kopplat till ett patchuttag som går till tv-bänken och kopplat in den i routern WAN-porten som står där, sedan har jag från routerns LAN-port kopplat upp det andra paret i tp-panelen tillbaka till plåtskåpet och sedan har jag satt en liten switch inne i skåpet som jag sedan kopplar vidare allt i de andra rummen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Sweclockers kanske har en bättre lösning? Hur har ni med fiberskåp gjort?

Som flera andra har förslagit:
Router med accesspunkten avslagen i skåpet och en eller flera AP's utanför skåpet.

Permalänk
Medlem

Hade samma dilemma, valde att köra en Ubiquiti Edgerouter och sätta en Unifi AC-LR accesspoint i hallen (blir mitten av lägenheten i mitt fall) och är änsålänge efter ett halvår väldigt nöjd med den setupen.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.