Varför minskar uppladdningshastigheten när jag laddar ner?

Permalänk
Medlem

Varför minskar uppladdningshastigheten när jag laddar ner?

Jag har alltid varit nöjd med bandbredden till min internetleverantör via fiber som anges till 100/100Mbit, men nu har jag börjat använda Onedrive och laddar för en gångs skull upp ett par stora filer.

Upload-hastigheten till onedrive ligger sammanlagt på runt 40-50Mbit/s från två datorer vilket jag tycker är bra. Om jag däremot samtidigt laddar ner en stor fil i hög hastighet från en tredje dator så stannar nästan upload till onedrive från de andra datorerna. Varför påverkas upload-hastigheten av att jag laddar ned på en annan dator? Är det en begränsning hos Telia eller har jag missat något när jag satt upp min brandvägg?

All trafik går genom en ESXI-server där jag kör pfSense som virtuell maskin med 2 virtuella processorer, 3Gb RAM, SSD-disk. Pfsense använder som mest 10% processor så hårdvaran verkar ju orka med. Ingen traffic-shaping eller liknande är påslagen. Alla datorer är anslutna med kabel.

Grafer:
http://imgur.com/a/ttlB5

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

@Marvin42: När du både laddar ned och upp blir det trafik i fiberoptiken från båda hållen, tänk som en enfilig bilväg med mötande bilar. Därför kan det dra ned hastigheterna.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

@Demtrest: Det borde väl vara full duplex i fibern till internetleverantören???

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

@Demtrest: Det borde väl vara full duplex i fibern till internetleverantören???

Det är nog full duplex men jag tror att det som spökar är systemets kontrollfunktioner. När du skickar en fil ser systemet till att den kommer fram i oskadat skick. Detta skapar trafik i motsatt riktning och kan knapra på bandbredden beroende på vilka program du använder för övarföringen.

Permalänk
Avstängd

@Marvin42:

Har du framtiden bredband?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Jag har alltid varit nöjd med bandbredden till min internetleverantör via fiber som anges till 100/100Mbit, men nu har jag börjat använda Onedrive och laddar för en gångs skull upp ett par stora filer.

Upload-hastigheten till onedrive ligger sammanlagt på runt 40-50Mbit/s från två datorer vilket jag tycker är bra. Om jag däremot samtidigt laddar ner en stor fil i hög hastighet från en tredje dator så stannar nästan upload till onedrive från de andra datorerna. Varför påverkas upload-hastigheten av att jag laddar ned på en annan dator? Är det en begränsning hos Telia eller har jag missat något när jag satt upp min brandvägg?

All trafik går genom en ESXI-server där jag kör pfSense som virtuell maskin med 2 virtuella processorer, 3Gb RAM, SSD-disk. Pfsense använder som mest 10% processor så hårdvaran verkar ju orka med. Ingen traffic-shaping eller liknande är påslagen. Alla datorer är anslutna med kabel.

Grafer:

Hur ser det ut med den där ESXI-servern, har den två NICs (en för WAN, en för LAN)?

Prova köra direkt mot vägguttaget och kolla om prestandan dyker på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Hur ser det ut med den där ESXI-servern, har den två NICs (en för WAN, en för LAN)?

Ja, testa i väggen lär ju vara snabbast. Fungerar det som det ska där så är det något med pfsense/resterande nätverkshårdvara.

Och skulle det vara så, så kan man testa dom delarna med t.ex iPref3.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

PFSENSE i VM är inte att rekomendera.

Alla VM's jobbar med timeshare på CPU, så när ett datapaket kommer in så kanske det får vänta på CPU tid.

Utvecklarna själva bakom PFSENSE rekomenderar ej VM's.

Kanske kan PCI passthrough av nätverkskort göra det mindre känsligt, men en mjukvaruswitch kan nog ha en påverkan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marvin42:

Grafer:

Vilken version på pfSense?
Vilka virtuella nätverkskort i pfSense?
Vilka fysiska nätverkskort används?
Hur mycket CPU tid och avbrottstid visar esxtop när Du kör upp- och nerladdning när dessa prestanda problem uppstår?
Har Du promiscuous mode påslagen på i någon virtuell switch? Frågan gäller bara om ovanstående punkt visar på hög användning.

Har själv inga bekymmer med runt 800-900 Mbit/s ner och samtidigt 80-110 Mbit/s upp(på samma ESXi maskin som pfSense). Kör förvisso en gammal ESXi 5.0U1 på en äldre plattform och där i en pfSense 1.2.3 med enbart 512 MB vRAM och en vCPU.

Bara för att dubbelkolla, upp och nerladdning sker inte inom samma fysiska ESXi maskin? ESXi hanterar bl.a. din brandvägg men upp och nerladdningen sker på annan/andra fysisk(a) maskin(er)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1010971-telia-fiberlan-...

Började fungera nyligen igen dvs strax innan dom slutade leverera där. Antingen beror det på något i deras nät eller så är det pga Windows (https://www.bufferbloat.net/projects/codel/wiki/ ?).

Har märkt att min linuxburk som agerar router fixar 22-23MB/s i total bandbredd men inte Windows...

EDIT: Kom på att det inte fungerade på linuxen tidigare så möjligt att det är något i deras nät...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ja två fysiska NIC, ligger som E1000 till pfSense. Ja, ska även testa med annan router vid tillfälle för att utesluta servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilken version på pfSense?
Vilka virtuella nätverkskort i pfSense?
Vilka fysiska nätverkskort används?
Hur mycket CPU tid och avbrottstid visar esxtop när Du kör upp- och nerladdning när dessa prestanda problem uppstår?
Har Du promiscuous mode påslagen på i någon virtuell switch? Frågan gäller bara om ovanstående punkt visar på hög användning.

Har själv inga bekymmer med runt 800-900 Mbit/s ner och samtidigt 80-110 Mbit/s upp(på samma ESXi maskin som pfSense). Kör förvisso en gammal ESXi 5.0U1 på en äldre plattform och där i en pfSense 1.2.3 med enbart 512 MB vRAM och en vCPU.

Bara för att dubbelkolla, upp och nerladdning sker inte inom samma fysiska ESXi maskin? ESXi hanterar bl.a. din brandvägg men upp och nerladdningen sker på annan/andra fysisk(a) maskin(er)?

Jag kör senaste pfsense 2.3.4-release-p1 på ESXI 6.
De virtuella nätverkskorten är E1000.
Fysiska NIC: Intel 82574L (ett för LAN och ett för internet)
Har inte kollat esxtop... ska göra det Ingen promiscuous mode påslagen.
Ja, ESXI hanterar brandvägg och filserver mm, men upp- och nedladdning sker på andra maskiner med windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Ja två fysiska NIC, ligger som E1000 till pfSense. Ja, ska även testa med annan router vid tillfälle för att utesluta servern.

Ah, vi undviker E1000 som pesten. Otroligt mycket problem och buggar. VMXNET3 är att föredra om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Grafer:

Lite förenklat:

Du har bandbredd 100/100 så det är strypt till 100 hos din ip-leverantör.
Vad som händer när du laddar ned från en site som har högre bandbredd än 100 så blir det en kö av paket som ska laddas ned vid strypningen.

Då du laddar upp så måste mottagaren kvittera att den tagit emot data ok. Om kön ner är för lång så får den som laddar upp vänta för länge på kvittensen vilket gör att hastigheten går ned.

Sen kan man komma runt problemet på olika sätt, t.ex. genom att låta kvittenser gå före i kön.

Du har samma fenomen om du kör mytorrent och seedar mer än din lina tål (speciellt på ADSL med låg hastighet upp) så sjunker din nedladdningsfart rejält.

Kör man rsync så är det vettigt att speca en lägre bandbredd än linan har, annars blir ping-tiderna tråkigt långa medans man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lite förenklat:

Du har bandbredd 100/100 så det är strypt till 100 hos din ip-leverantör.
Vad som händer när du laddar ned från en site som har högre bandbredd än 100 så blir det en kö av paket som ska laddas ned vid strypningen.

Då du laddar upp så måste mottagaren kvittera att den tagit emot data ok. Om kön ner är för lång så får den som laddar upp vänta för länge på kvittensen vilket gör att hastigheten går ned.

Sen kan man komma runt problemet på olika sätt, t.ex. genom att låta kvittenser gå före i kön.

Du har samma fenomen om du kör mytorrent och seedar mer än din lina tål (speciellt på ADSL med låg hastighet upp) så sjunker din nedladdningsfart rejält.

Kör man rsync så är det vettigt att speca en lägre bandbredd än linan har, annars blir ping-tiderna tråkigt långa medans man kör.

Kvitteringen (ack) sänker hastigheten, men inte mycket på en 100/100-lina vid vanlig filöverföring, och definitivt inte så att uppladdningen "stannar nästan". Då är något fel.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara trängsel i det lokala nätverket också?
Tre datorer som samtidigt försöker skicka/hämta data till/från routern ger inte samma hastighet som när bara en använder linjen.
Om sedan routern är konfigurerad att prioritera inkommande trafik (eller typ av data) får man den beskrivna effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det kan inte vara trängsel i det lokala nätverket också?
Tre datorer som samtidigt försöker skicka/hämta data till/från routern ger inte samma hastighet som när bara en använder linjen.
Om sedan routern är konfigurerad att prioritera inkommande trafik (eller typ av data) får man den beskrivna effekten.

Det kan klart vara det också... om datorn som laddar ned inte kan hålla linans fart så blir det ju kö i routern och fördröjning i.o.m det.

Man kan ju kolla pingtiderna, från en fjärde dator då, dels lokalt som bara går genom routern och dels mot en extern dator vid olika upp/nedladdnings-scenarier för att se var problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Kvitteringen (ack) sänker hastigheten, men inte mycket på en 100/100-lina vid vanlig filöverföring, och definitivt inte så att uppladdningen "stannar nästan". Då är något fel.

Bandbredden för kvitteringen är inte stor, men fördröjer du den p.g.a. att det blir köbildning någonstans eller ännu värre, börjar tappa paket så kan du få den effekten.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite mer på hur det är kopplat. Jag har en fristående fiberconverter och jag misstänker att det kan vara Telias bredbandswitch (Inteno XG-6745) som sitter efter convertern som inte riktigt orkar med i 100/100-hastighet samtidigt. Det är en separat bredbandsswitch som delar upp i data/tv/telefoni som jag fick med från Telia när fibern installerades för 9 år sedan. På den tiden hade jag 100/10 hastighet och märkte därför aldrig något problem vid upload.

Borde väl kunna sätta en annan smartswitch istället för denna för att testa om den är problemet om jag bara visste vilka VLAN Telia använder?? Prioritering behöver också ställas in för telefoni.

Visa signatur