Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Säkert, men om alla betalar typ 120-150kr per år oavsett vad de gör eller inte gör är det en win för mig som betalar 2200kr+ per år för att bara ha en tv hemma så barnen kan se barnprogram osv.

JA man kan ha stora skärmar osv, och jag vet hur det fungerar - men detta är inte verkligheten i en barnfamilj, Netflix, Barnkanalen och andra saker måste vara lättillgängliga och då har vi smart-tv.
En stressad småbarnsförälders räddning, men då måste man betala avgift.

Så om förslaget är att alla skall betala 150kr-ish per år eller jag (och MÅNGA ANDRA) skall betala över 2200kr per år, är det inte svårt att räkna ut vart jag kommer lägga min röst.

Precis lika mycket som ni "neii-sayers" skiter i avgiften, eller oss som betalar den - så mycket skiter vi i er och om ni måste betala några hundra extra om året...

Asså? Det gällde PER ÅR, då hänger jag med, trodde det var per månad. Det kan jag då gå med på!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Skicka 10% i stadsvaluta, 90% i kryptovaluta. Ingen kan spåra eller skattetaxera 90% av kostnaden. Staten kan oavsett vad aldrig se att du tagit emot transaktionen och kan på så sätt inte göra något åt saken.

Så enkelt blir det, tro att det är en drömvärld men välkommen till den svåraste uppgiften staten någonsin har stött på.

Tämligen enkelt att ha koll på hur stora de "officiella" transaktionerna är och om de är rimliga. En sådan marknad som du beskriver skulle inte ha en chans att uppstå, mer än möjligen i de minst utvecklade länderna i världen var det knappast skulle göra någon skillnad.

Det är just detta som är det vanliga problemet med domedagsteorier, de är inte förankrade i verkligheten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0k3:

@Hjemrdeil: Det är inte en skatt utav en avgift som skulle börja tas ut via skattsedeln. De skulle lika gärna kunna använda bankgiro, swish eller autogiro men väljer alltså istället att driva in avgiften via Skatteverket. Det är inte pengar som kommer att hamna i statens budget.

Riksdagen vill ju göra om avgiften till en ny skatt.. Men problemet återstår ju. Varför ska jag och tusentals andra svenskar utan TV betala för att andra ska få se på SVT? Det är enbart SVT som får några pengar. Övriga TV-kanaler är reklamfinansierade.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Varför sitter folk och klagar? Det är ju bara lite pengar.

Förresten, kan jag lägga upp en patron där alla som skapat inlägg i denna tråd går med donerar mig 50kr per månad per person? Det är ju bara lite pengar trots allt, ingen storsak....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Förslaget är inte klart än så det är ganska onödigt att jaga upp sig över en summa som idag är okänd. Det som har blivit sagt är att skatten kommer att skala med inkomsten upp till ett maxtak. Men exakt hur mycket det blir frågan om måste vi vänta på.

Så kan man se det, jag ser det som så att jag betalar 0:- idag eftersom jag inte nyttjar det, och jag tycker öht 1:- är för mycket att betala.
Det jag är irriterad över är att diskussionen hela tiden kretsar kring HUR vi ska betala, inte OM vi ska betala.

Det är ju en demokrati vi lever i, det kanske är dags att göra en folkomröstning för att se om Svenska folket öht vill ha kvar public service?
Blir svaret "JA" så får jag finna mig i det och betala via skatten, det kanske kan vara så att det hänt rätt mycket på området sedan 1989 när lagen så som jag förstod det tillkom, då avgiften för övrigt fortfarande kunde betalas för svartvit tv.

Eller att man gör om konceptet, skalar bort allt utom säg SVT1 och en radiokanal.
Bort med allt förmodat dyrt dom köper in. T ex serien Mr Robot. När SVT väl sände den så fanns den redan tillgänglig via t ex streaming. Visst att man kan resonera som så att man vill ha kvar public service, men då får man väl ha kvar nyheterna och dom eventuella vettiga egna produktionerna. Att betala stora pengar för att köpa in amerikanska serier tycker definitivt jag inte hör ihop med public service.

Att då via skatt tvinga oss som öht inte nyttjar detta att betala är horribelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Eller så försöker du inte vara ett troll ännu en gång men så långt tänker du inte.
Skärpning nu, Oskar.

Om jag hade varit ett troll så hade jag blivit avstängd för länge sedan, det finns faktiskt moderatorer på forumet

Oooooh du vet vad jag heter. Jag tror jag pissar ner mig av skräck! (vad duktig du är som klarar av att göra en WHOIS mot min domän i signaturen.)

Anledningen till att jag nämner SD är för att ungefär 60% av Sweclockers läsare sympatiserar med dem enligt polls här, ju. SD målas ofta upp som ett fantastiskt bra parti som ska lösa alla problem och göra livet surt för etablissemanget. "Jimmie och grabbarna" fixar biffen... Men nu när de sitter och jamsar med etablissemanget så är det klart att jag nämner att även SD står bakom förslaget, så jag tycker det är viktigt att belysa det, med tanke på att många här vill rösta på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Låt säga att man bor i kollektiv, med tio personer (alla myndiga och inkomsttagare i varierande grad). Då blir Public Service helt plötsligt en mycket dyr affär.

Hurså? Blir väl inte dyrare jämfört med mig som bor själv? Varför ska jag betala mer bara för att jag är skriven på en egen adress?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu skulle jag gissa att nästan alla hushåll betalar avgiften och med tilltänkt progressivitet i skatteskalan så blir det sannolikt mer per höginkomsttagare i ett hushåll. Jag gissar på åtminstone 3000kr för två maxade personer men vi får väl se. Hade uppskattat om de lade ner större delen av SVT och flerdubblade P1s budget istället.

Permalänk
Medlem

@stillton:
Jag kanske var otydlig, ursäkta isåfall.
Det jag menar är:
Hushållet med tio myndiga personer betalar ju 10 x avgift för en tv/public service.
Singelhushållet betalar 1 x avgift för en tv/public service.

Eller för att dra ett till exempel, tv:n blir 50% dyrare när ett barn som fortfarande bor hemma får sitt första sommarjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns 2 bra alternativ.
1. Sluta cykla, så får du inte skadorna.
2. Betala egna vägar till cyklarna från pengar från cyklisterna så de kan bli säkrare. (Då det ligger i deras eget intresse)

Jag tar inte skada av att en cykel åker in i mig i bilen eller bussen. Och vad hjälper cykelbanorna mig som gående om de cyklar på gångbanan ändå?

Jag har redan slutat cykla för att min cykel blev stulen igen. Har aldrig skadat mig när jag cyklat ändå.

Lokalt där det finns mest cykelbanor betalas vägar och cykelbanor med kommunalskatt och jag antar att dom flesta cyklister redan betalar kommunalskatt.

Om du inte är extremt bred så ska du nog kunna gå på en cykelbana utan att bli påkörda.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

jag säger bara alla möjligheter. Det finns oändligt med ändringar som kommer ske.

Marknaden bestämmer:

Varför ska någon välja att ha pengar på en bank istället för i en kryptovaluta som är decentralliserad?

Varför ska jag välja en svensk kryptovaluta när jag kan välja en internationell med 100% säkerhet?
Hela världen kommer acceptera tex Etherum som betalningsmetod och du tror helt ärligt att SEK-Krypto ska slå bort den?

Valutor har ingenting med beskattning eller anonymitet att göra.
Du målar upp det som att man kan ha företag utan att registrera företaget (utan att betala skatt). Ha anställda och betala dessa svartlön (utan att betala skatt) att gå och handla på ICA (utan att betala skatt). Du blandar även ihop kryptovalutor med betalningsmedel. Swish, VISA och kontant är betalningsmedel. Ethereum och SEK är valutor.

Självklart bestämmer marknaden, det är inget konstigt med det. Det är däremot konstigt att tro att bara för att man handlar med kryptovalutor att ingen beskattning kommer göras. Du verkar tro att bara för att kryptovalutor inte är "centraliserade" så har vi helt plötsligt inget samhälle, ingen skatt, inga myndigheter och ingen polis?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejziponken:

Känns ju faktiskt onödigt att betala en massa folk som ska ringa och störa var tredje månad eller så..

Japp, bättre att skicka över skiten på en annan myndighet som får sitta och granska tio miljoner deklarationer för folk som försöker skriva av TV-innehav på deklarationen istället. Typisk Svenskt, att "if it isn't broken, fix it anyway".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrwu:

Varför sitter folk och klagar? Det är ju bara lite pengar.

Tja, jag betalar redan TV-licens och även om vi är två i hushållet tror jag inte att det blir mycket dyrare, och jag klagar ändå för att det är helt onödigt. Hundratals miljoner i Europa betalar TV-licens med Storbritannien som största aktör med 66 miljoner innevånare, och där fungerar TV-licensiering, precis som i Sverige alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Låt TV4 och alla andra privatkanaler betala (mycket mer) för att de får sända istället.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@bsk!: Ja äntligen ska alla tvingas betala genom skatten

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jäkla gnäll på public service. Är bättre att få sin tv från kommersiella företag med egen agenda?

Om man ska gnälla varför inte på Comhem/Viasat/etc som först tar 300-500kr/månad och sedan visar reklam 25% av tiden? Du betalar alltså 75-125kr varje månad för att bli matad med reklam!

Är det ens en seriös fråga? Självklart är det bättre att lämna utbudet till marknaden. SVT är ett hot mot demokratin i dagsläget..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

SVT är ett hot mot demokratin i dagsläget..

Hur?

Permalänk
Medlem

Skönt, då slipper vi allt jävla gnäll om Radiotjänst här på Sweclockers?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/
7,7 miljarder in 2015 / 2216:- som var avgiften 2015 => 3,475 miljoner betalande hushåll
Jag har för mig att det är över 5 miljoner hushåll i Sverige. (källa behövs, google går sådär)

Mao står jag fast vid att mörkertalet i dagsläget är STORT.
Radiotjänst kör nån propaganda om att 9 av 10 betalar, det tror jag inte ett skit på. Men om man skrev ut "6 av 10 betalar" så skulle ju inte det direkt trigga folk att betala va?

Hur som helst, så fort vi har FLER än 3,475 miljoner skattebetalare så bör då alltså avgiften kunna sänkas per person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Riksdagen vill ju göra om avgiften till en ny skatt.. Men problemet återstår ju. Varför ska jag och tusentals andra svenskar utan TV betala för att andra ska få se på SVT? Det är enbart SVT som får några pengar. Övriga TV-kanaler är reklamfinansierade.

Om man bortser från de mer påtagliga aspekterna av att man inte utnyttjar public service direkt i någon form så finns det andra saker som public service bidrar med. Om inte annat så ger det en motvikt mot direkt kommersiella krafter där man kan ställa krav på vad som förmedlas om man ska fortsätta betala för reklam i kanalen. Finns exempel där kommersiella kanaler mörkat reportage som kritiskt granskat företag där kanalens ägare varit delägare.

Sedan har man även en motvikt mot rent politiskt vinklade kommersiella kanaler. Exempel på detta har vi då i Italien med Berlusconi som via sina egna kanaler lyckades förmedla en bild av sig och sin politik som kanske inte alltid var helt neutral...eller Fox News i USA som har en mer eller mindre tydlig republikansk agenda.

Och nej, public service i Sverige är inte vänsterextrem annat än om man själv befinner sig en bra bit ut på högerkanten i det rådande svenska politiska landskapet. Allt är en fråga om perspektiv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Skönt, då slipper vi allt jävla gnäll om Radiotjänst här på Sweclockers?

Man skulle kunna tro det, men å andra sidan är det ju inte Radiotjänst som är problemet, utan det är Svensken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Radiotjänst kör nån propaganda om att 9 av 10 betalar, det tror jag inte ett skit på.

Borde ju vara rätt lätt att kolla. Ring runt och sätt någon TV4-granskare på det. Skulle ju bli en praktskandal värt en saftig belöning, kanske. Och det... vill väl alla ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Statligt driven media med politisk agenda, ensidig politisk representation och mål att styra folkopinionen (i allt från nyheter till nöje, barnprogram och sport) ligger farligt nära propaganda, särskilt när de utger sig för att vara neutrala. Möjligheten att styra folkopinionen tack vare spridningen i kombination med den politiska agendan gör det svårt att se dem som något annat än ett hot. För alla utom vänstermänniskor så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Statligt driven media med politisk agenda, ensidig politisk representation och mål att styra folkopinionen (i allt från nyheter till nöje, barnprogram och sport) ligger farligt nära propaganda, särskilt när de utger sig för att vara neutrala. Möjligheten att styra folkopinionen tack vare spridningen i kombination med den politiska agendan gör det svårt att se dem som något annat än ett hot. För alla utom vänstermänniskor så klart.

Skulle inte hålla med dig för 5 år sedan, men idag.. det du skriver håller jag med 100%

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, AMD X6900XT,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Geforce 1030

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Statligt driven media med politisk agenda, ensidig politisk representation och mål att styra folkopinionen (i allt från nyheter till nöje, barnprogram och sport) ligger farligt nära propaganda, särskilt när de utger sig för att vara neutrala. Möjligheten att styra folkopinionen tack vare spridningen i kombination med den politiska agendan gör det svårt att se dem som något annat än ett hot.

Är det inte tvärtom, farligt för demokratin att förstöra och motarbeta politiska agendor? Är inte landet vi bor i fritt? Sedan skulle jag uppskatta en sammanställning om den ensidiga representationen, för det var lite mycket på en gång där. Hur yttrar den sig i detalj? Har du några exempel?

Skrivet av RaZman:

För alla utom vänstermänniskor så klart.

Det tog verkligen emot att skriva "människor" där istället för "pack" kan jag tänka.

Permalänk
Medlem

Att 120 arbetstillfällen försvinner är ju beklagligt, men det säger en del om vad min TV-licensavgifter går till. Hur kan det sysselsätta 120 personer?!?!? Sist jag kollade hade vi år 2017, inte 1968.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Går ju inte alls att jämföra dessa med varandra..helt olika saker..Skola är obligatoriskt, TV är det inte.
Tåg är ju transport och frakt.

Radiotjänsten är ren skitsmörja..man får ju magsår av att kolla på dessa kanaler..(Om de endast hade visat nyheter som ej är vinklade åt diverse regering som sitter i makten, och endast 2-3ggr per dag med repris på egen begäran, samt skulle endast kosta 10:- per år, då skulle det varit acceptabelt..men nu..massa propaganda och massa skit som ingen (Förutom 50-talisterna) Vill ta del av.

Tala för dig själv UR och vetenskapens värld är riktigt grymt. Och jag är inte 50-talist.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Varför inta bara tabort SVT som öppen kanal och istället göra som tex Viasat att vill du se på just de kanalerna så skaffar du ett abonemang, vill du inte se SVT så slipper du betala.

Hur ska du ta till dig regeringens information i händelse av krig? Brevduva?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Radio och internet låter som ett bättre alternativ..
Många idag som inte har tv, än mindre antenn på taket.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

TV4.
Mycket viktigt meddelande. Sverige invaderas...och vi återkommer med mer om detta
alldeles strax...