Permalänk
Snusfri
Skrivet av Wasp:

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Har ~48TB totalt fördelat på 3 burkar idag.
Okomprimerade film/musik/bilder tar plats.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag känner två stycken som har haft en Volvo som krånglade, så de betyder att ingen ska köpa en sådan i framtiden! ALLA ÄR SKIT!!!!!!!

eller så har ni bara otur. Har Seagate diskar som fortfarande rullar på efter 15+ år, så med erat sätt att resonera betyder de ju att alla Seagate HDDs håller så länge

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@prozzac: Eller så finns det modeller som har en felfrekvens som är helt åt helvete, st3000dm001 som exempel är en av dom sämre diskarna som gått att köpa de senaste åren. Varenda en jag hade gick sönder långt före normal tid, ett par till och med under garantitid, gissa om jag böt till annat märke vid bytet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, man ska alltid testa nya diskar innan man tar dem i bruk. Fick returnera 3 av 8 WD-RED 3TB. Men jag skyller det på packningen från återförsäljaren, det var bara ca 5 mm wellpapp mellan disken och yttervärlden på ena sidan.

ehh... med så dåligt skydd hade jag returnerat samtliga diskar. Det är värde för flera tusen kronor... då ska de banne mig ha råd att frakta det säkert också.

Och jag tror ärligt detta är ett större problem för bra hårddiskar än många tänker på.

När jag senast investerade i nya HDD så kom de i en riktig låda. Varje disk hade eget "fack" i den och alla var väl skyddade med både ESD och flera cm med skyddande material. Heder till Misco för att de levererade det så.

Skrivet av prozzac:

Jag känner två stycken som har haft en Volvo som krånglade, så de betyder att ingen ska köpa en sådan i framtiden! ALLA ÄR SKIT!!!!!!!

eller så har ni bara otur. Har Seagate diskar som fortfarande rullar på efter 15+ år, så med erat sätt att resonera betyder de ju att alla Seagate HDDs håller så länge

Så... vad är mer troligt:
- Du råkar ha en gammal Seagate (som var bra på den tiden) som fortfarande rullar... där tekniken i moderna Seagate (och Volvo) är totalt olika...
- Eller att för att de gjorde en bra produkt för 15 år sedan så kommer de för alltid göra bra produkter?

Din logik ovan är precis lika dumt som ditt volvo argument. En gammal Volvo och Seagate rullar på i en evighet, men det finns även en del moderna Volvo och Seagate som inte ens borde lämnat fabriken. Alla gör dåliga och bra modeller, och det gäller att hitta vilka de är.

Seagate har gjort självbrickande enheter, själv förstörande enheter och de senaste 3TB var en katastrof... detta måste tas i aspekt. Dock är deras 4TB betydligt bättre, och deras IronWolf verkar hittills vara bra.

Permalänk
Inaktiv

Idag fick Seagaten med kapacitet 2TB sektorfel. Blir och stoppa in den gamla Samsungen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror min Seagate ST3000 också är på väg att dö nu...
Plockar den data jag kan från den men det går i runt 0-3 MB/s. Har fått hem en ny disk som inte är Seagate denna gång, för över så mycket data jag kan innan den kolar vippen :/

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en Seagate sedan början av 2000, fy fan vilket skräp.
Inte haft ett enda hårddisk ras sedan jag slutade med Seaskräp diskar.
Kommer ALDRIG sitta en seagate disk i mina datorer, någonsin igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brightsin:

Tror min Seagate ST3000 också är på väg att dö nu...
Plockar den data jag kan från den men det går i runt 0-3 MB/s. Har fått hem en ny disk som inte är Seagate denna gång, för över så mycket data jag kan innan den kolar vippen :/

Både min 1TB och 2TB tappade kontakten med kontrollern och försvann från datorn. Omstart och då dök den upp igen. Försökte föra över filer och sen frös datorn. Verkar vara det typiska när Seagatesbdör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Samma här! Aldrig mer Seagate från mitt håll heller..

Anledning.
Min 1TB hårddisk från Seagate dog, anledning okänt. Seagate ville ialf ha in den på garanti, men de ville att jag skulle pröjsa frakten till Nederländerna på egen bekostnad ~400:- skulle detta kalas gå på..inte en chans jag ville göra detta..men de tvär sa nej till en dit och retur fraktsedel på deras bekostnad så hårddisken kunde fraktas till en av deras verkstäder där nere i Nederländerna..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AtreX:

Två diskar rasar och du tycker det är grund nog att "varna alla" och bojkotta ett märke för evigt? Jisses grabben, dags att ta en grundkurs i statistik kanske?
Varsågod, här är lite läsning åt dig att basera ditt nästa inköp på istället: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-benchmark-stats-201...

Tja om man är bayesian då? Men visst finns det bättre info där ute än att hela tiden uppdatera baserat på endast egna erfarenheter...

Permalänk
Avstängd

Har också dålig erfarenhet av Seagate. WD fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Kan bidra med egen erfarenhet som jag upptäckte igår.

En hårddisk med 85748h driftstimmar hade lagt av för någon vecka sedan. Levererad i början på september månad år 2007. Troligtvis så var den dödande stöten UPS:en eftersom batterierna i UPS:en var kassa och självtestet(automatiskt var 14:e dag) är lite halvt idiotiskt(man skall aldrig slå över till reservkraft för att testa batterier förrän man utsatt batterierna för en effektresistor och kollat hur batterierna klarat effektresistorn) och vid kassa batterier så "klickar" UPS:en och således startas allt om. Troligtvis så tog klicket död på den. Datorn är HP desktop modell avsedd att ha en hårddisk men i denna burk som rullat dygnet runt(hårddisken har flyttats år 2011 till den när den gamle burken pensionerades) så sitter där 3 hårddiskar med en omgivningstemperatur på 27 grader som mest och 22 som minst(en ventilerad garderob). Den aktuella hårddisken låg på 55 graders intern temperatur för runt 3 veckor sedan när jag kollade(monterad i en plats avsedd för CD/DVD spelare, d.v.s. helt fel luftflöde).

Hårddisken är en Seagate ST31000340NS. Nästan 10 år är rätt så bra med tanke på vilken miljö den befann sig i(fel temperatur+fel chassi). Ingen information blev förlorad(RAID5). Stoppade in en begagnad Dell märkt Seagate ST31000524NS som kom med en server som en bonus(hade valt bort den). Uppsättning gick igång och IRST frågade om den nya disken skulle vara med och återuppbygga uppsättningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av KARNOU:

Min seagate 1tb har jag haft sen november 2012 ^__^
Kanske bara haft tur.

Samma här, köpte en 1tb extern som är igång 24/7 då den är inkopplad till min router. Har aldrig haft några som helst problem

Permalänk
Medlem

@anon154069: tack för upplysningen

Permalänk
Medlem

Seagate 750GB (gammal Enterprise disk) som nu slagit 40k timmar och har nu fått närmare 30 skadade sektorer, 2 pending och <60 i ECC nivå på bara 2 veckor. Ersättaren får bli en gammal Samsung F1 som spinner på än...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft något problem, men som det är just nu använder jag bara en lagringsdisk åt gången i burken.

Just nu använder jag ST2000DM001-9YN164 2000,3 GB
Drifttid 32.610 timmar

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Samma här! Aldrig mer Seagate från mitt håll heller..

Anledning.
Min 1TB hårddisk från Seagate dog, anledning okänt. Seagate ville ialf ha in den på garanti, men de ville att jag skulle pröjsa frakten till Nederländerna på egen bekostnad ~400:- skulle detta kalas gå på..inte en chans jag ville göra detta..men de tvär sa nej till en dit och retur fraktsedel på deras bekostnad så hårddisken kunde fraktas till en av deras verkstäder där nere i Nederländerna..

Om du hade handlat av en seriös butik (t ex Komplett eller Dustin) så hade de bytt ut disken direkt inom hela garantitiden, utan kostnad för frakten, oavsett 1 eller 5 års garanti.

***

Eftersom jag gillar att leva farligt köpte jag nyligen en 6TB Barracuda Pro. Ska bli kul att se hur länge den håller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du hade handlat av en seriös butik (t ex Komplett eller Dustin) så hade de bytt ut disken direkt inom hela garantitiden, utan kostnad för frakten, oavsett 1 eller 5 års garanti.

Kan säga att Dustin har försämrats enormt i denna aspekt. Både med defekt RAM-minne och defekt Wifi-AP så i båda fallen skulle man som företag "kontakta tillverkaren".

Förr var det som du beskriver... "de löser det", men de har börjat med skit och snåleri de med.