Hjälp, har vi valt fel processor, eller måste vi byta moderkort också?

Permalänk
Medlem

Hjälp, har vi valt fel processor, eller måste vi byta moderkort också?

Hej,

Grabben köpte en ny processor till sin dator, pga av ekonomin hos en 11 åring, så landade det på en AMD FX-Series FX-8350 4,0GHz Socket AM3+, (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1462288) då han hade ett AM3+ moderkort.

Men nu är vi rädda att vi valt fel, då datorn fortfarande går "ganska slött", dock betydligt snabbare en tidigare, men ändå hyfsat slött för att vara 4ghz med 8 kärnor och när han botar datorn varnar den för kompabilitetsproblem med moderkortet. Han har ett budget moderkort, Asus M5A78L-M LX3 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1201189).

Är det moderkortet som flaskhalsar, eller vad är problemet tror ni som har stenkoll på detta, till skillnad från oss, som är ganska noobiga.

Permalänk
Medlem

@armswat: CPU:n är inte med på listan av kompatibla processorer så det är nog att den inte är kompatibel som är problemet.

https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A78LM_LX3/HelpDesk_CPU...

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@armswat: Vad använder han datorn till ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

@armswat: Kan vara bra att hämta senaste bioset från asus hemsida till moderkortet.
Kan hjälpa en hel del.
https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A78LM_LX3/HelpDesk_BIO...

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer CPUer med en TDP upp till 95W. FX-8350 har en TDP på 125W.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du får köpa ett moderkort som officiellt stödjer FX-serien, samt att processorn drar 125W medan moderkortet endast stödjer upp till 95W.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte har använt en gammal installation på dom nya grejerna. Speciellt moderkortsbyte rekomenderar, eller jag skulle säga kräver, ominstallation av windows.

Permalänk

AMD borde nästan dra tillbaka FX processorn nu när AMD Ryzen finns. Nu kommer många köpa FX för att de har "hört" att AMD har bra processorer.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Du får köpa ett moderkort som officiellt stödjer FX-serien, samt att processorn drar 125W medan moderkortet endast stödjer upp till 95W.

TDP har inget med strömförbrukning att göra, det är ett mått på värmeutveckling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Moderkortet stödjer CPUer med en TDP upp till 95W. FX-8350 har en TDP på 125W.

Jag lyckades smäcka i en 125W prolle på ett moderkort som endast stödjer 95W prollar, satte lite kylflänsar på VRM'en, fungerar galant än idag efter 5års användning, AMD Thuban(125W)@3,8GHZ på ett M-ATX moderkort.

Spelar BF1 och andra moderna spel under medium@1080P settings med ett R9 270X från Sapphire eller vad de heter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

AMD borde nästan dra tillbaka FX processorn nu när AMD Ryzen finns. Nu kommer många köpa FX för att de har "hört" att AMD har bra processorer.

Fast för en tusenlapp tycker jag det är en helt okej processor, det som dock kan diskuteras hur framtidssäkert det kan anses vara att fortfarande sälja moderkort som kör ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playa:

TDP har inget med strömförbrukning att göra, det är ett mått på värmeutveckling

Fast värme är ett direkt mått på energiförbrukning, och alltså strömförbrukning.
Dock är grejen med TDP att det är en siffra som oftast anges för en del av en cpu familj, och inte för en specifik cpu-modell, vilket kan ge varierande resultat.

Personligen hade jag velat ha ett moderkort med officiellt stöd för CPU'n. Men jag känner att en FX CPU är ett felköp i dagsläget, oavsett, så det är svårt att argumentera för en specifik lösning här... Men att köra en CPU i ett moderkort som inte ens vet vilken CPU man använder, kan innebära problem med vCore osv, något som kan ge många problem. Håll ögonen på både spänning, och temperatur, tills ni bestämt er för hur ni ska lösa det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Överklockade en AMD Phenom II X3 720 95W som gick på ett 95W moderkort, efter ett tag gick moderkortet sönder. Måste varit VRM:en som tog stryk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av bgorn:

Fast för en tusenlapp tycker jag det är en helt okej processor, det som dock kan diskuteras hur framtidssäkert det kan anses vara att fortfarande sälja moderkort som kör ddr3

Den presterar bättre än vad jag trodde... men 8350 går på 1194:- och RyZen 1200 går på 1139:-.

FX presterar bättre i multitrådat och Ryzen i singeltrådat. Beror på vad man ska göra med datorn, är man 11 år vill man antagligen spela, då är Ryzen bättre. Dessutom har vi som du säger DDR3 som är vägs ände, detsamma gäller FX plattformen. Ryzen däremot den har just börjat sin resa.

Nä ja tycker nog man borde sluta tillverka FX. Men visst för dem som har FX redan och vill uppgradera processor eller byta ut moderkort om det gått sönder är ju det surt. Samtidigt så finns det en del begagnat där ute.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast värme är ett direkt mått på energiförbrukning, och alltså strömförbrukning.
Dock är grejen med TDP att det är en siffra som oftast anges för en del av en cpu familj, och inte för en specifik cpu-modell, vilket kan ge varierande resultat.

Personligen hade jag velat ha ett moderkort med officiellt stöd för CPU'n. Men jag känner att en FX CPU är ett felköp i dagsläget, oavsett, så det är svårt att argumentera för en specifik lösning här... Men att köra en CPU i ett moderkort som inte ens vet vilken CPU man använder, kan innebära problem med vCore osv, något som kan ge många problem. Håll ögonen på både spänning, och temperatur, tills ni bestämt er för hur ni ska lösa det.

TDP har inte att göra med den genomsnittliga värmeproduktionen heller, så det är fortfarande fel. Det är ett mått på "såhär mycket värme måste som minst transporteras bort per sekund så att processorn även i värsta fallet inte tar skada". Värmeproduktionen kan vara mycket ojämn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Ser inget fel på min gamla fx6300 , klarar de spelen jag lirar utan problem.
Visst kanske inte har 150 fps i allt men är ju ändå 100 fps i ultra på de flesta spelen. t.e.x BF1 och Rainbow Six siege
Var r9 "290" som jag använde då.

Så de är inte några dåliga cpuer även om de inte är bäst.

Men för 900 kr så var den suverän

Ändå så köpte jag en Ryzen 1700 och ett 1080, Men kan ju alltid spara om de går sönder

Permalänk
Medlem

varit med om att moderkort har brunnit upp pga avsaknandes av kylare på vrm. mitt råd är att slå av datorn på en gång tills du bytt eller fixat.

x8 är grym i BF4 & många andra spel som stödjer multicores. är de så att han spelar äldre spel som behöver singelcore prestandar kommer datorn kännas seg.

edit:
frågan är vad känns slött? & hur gammalt grafikkort har ni? grafikkortet är flaskhalsen i dom flesta system.

Permalänk
Skrivet av Surxx:

@Anonymous FTW: Ser inget fel på min gamla fx6300 , klarar de spelen jag lirar utan problem.
Visst kanske inte har 150 fps i allt men är ju ändå 100 fps i ultra på de flesta spelen. t.e.x BF1 och Rainbow Six siege
Var r9 "290" som jag använde då.

Så de är inte några dåliga cpuer även om de inte är bäst.

Men för 900 kr så var den suverän

Ändå så köpte jag en Ryzen 1700 och ett 1080, Men kan ju alltid spara om de går sönder

Jag har också haft en FX6300 och jag gillade den (har för mig att jag köpte den för ca 700:-på CDON), rent allmänt i Windows kändes den pigg vill jag minnas. Det jag inte gillade däremot var att det inte fanns mITX till den när jag så småningom blev sugen på det. Så jag sålde alltihop och köpte Intel istället.

Idag har vi mITX till Ryzen och det blir nog en sådan för mig framöver.

Även om jag också gillade min FX6300 så hade jag rekommenderat en Ryzen 1200 till den som vill bygga billigt idag.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Jodå det är ju klart, men får man en eller kan få tag i en billigare än säg 600 och inte kan lägga ut de pengarna så är det ju ingen dåligt cpu för att vara budget, har sparat moderkorten jag använt med .
8350 sitter på ett asus sabertooth 990fx r1.0

Tuggar på rätt bra med Furyt
Är dock flickvännen som får ha det. Vill inte sitta på de när jag behöver mer fart än henne hehe.
"Hon spelar inte så mycket "

Permalänk
Medlem

100 fps på Ultra i BF1 med en FX6300 känns aningen kryddat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av armswat:

Hej,

Grabben köpte en ny processor till sin dator, pga av ekonomin hos en 11 åring, så landade det på en AMD FX-Series FX-8350 4,0GHz Socket AM3+, (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1462288) då han hade ett AM3+ moderkort.

Men nu är vi rädda att vi valt fel, då datorn fortfarande går "ganska slött", dock betydligt snabbare en tidigare, men ändå hyfsat slött för att vara 4ghz med 8 kärnor och när han botar datorn varnar den för kompabilitetsproblem med moderkortet. Han har ett budget moderkort, Asus M5A78L-M LX3 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1201189).

Är det moderkortet som flaskhalsar, eller vad är problemet tror ni som har stenkoll på detta, till skillnad från oss, som är ganska noobiga.

Börja med att uppdatera till senaste UEFI.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A78L-M_LX3/M...
Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |