Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradera Datorn?

Tjena allesamans! Jag fick superbra hjälp här sist när jag var ute efter en ny proccesor så jag tänkte pröva min tur igen. Jag spelar för det mesta FPS spel som RUST och CS:GO samtidigt som jag streamar. Jag skulle dock vilja uppgradera min dator så att min stream inte lagar lika mycket och så att man förhoppningsvis kan öka kvaliteten när man spelar. Jag är dock inte särskilt bra på datorer så jag tänkte kika med er vad ni tror att man ev skulle kunna byta ut och isåfall mot vad? På webhallen tyckte de att jag skulle uppgradera mitt ram för att förbättra prestandan (Brukar ligga på 70-80% minne när jag spelar)

Här är mina nuvarande delar:

Proccesor: CPU Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz
Moderkort: MSI Z170A PC MATE (MS-7971)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 950 (MSI)
8,00GB Dual-Channel RAM (Corsair)
Power supply: CS450M

Oerhört tacksam för hjälp

Mvh VinbaZ

Permalänk
Avstängd

Nytt grafikkort.

GTX1060 6GB eller GTX1070 eller GTX1080 eller GTX1080Ti.

RX570 4GB eller RX 580 8GB eller Vega 56 eller Vega 64.

Begagnat GTX970 eller R9 290X.

Samt släng till 8GB RAM till.

Samt en bättre PSU om du ska ha vassare grafikkort, ett guldstämplat AGG med 650W effekt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om ovanstående, grafikkortet är vad du behöver byta ut. Intei i7-7700K är en av de bästa processorerna på marknaderna just nu för spel. Att öka upp RAM-minnet kommer inte göra någonting.

Värt att kolla är dock hur du har din streamingmjukvara uppsatt, vad är det för kodningsteknik som används? Är det någon typ av hårdvaruaccelleration och isåfall vilken (Quicksync/NVENC etc) eller är det CPU-baserad kodning?

Permalänk
Medlem

@pv2b:
@VadSaDu:

Toppen bra svar, stort tack Nu är jag inne och kikar på ett GTX 1060. Hur vet man om man skall ta:
ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO (TURBO-GTX1060-6G)
eller

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL (DUAL-GTX1060-O6G)???

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinbaZ:

@pv2b:
@VadSaDu:

Toppen bra svar, stort tack Nu är jag inne och kikar på ett GTX 1060. Hur vet man om man skall ta:
ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO (TURBO-GTX1060-6G)
eller

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL (DUAL-GTX1060-O6G)???

Turbo har en blower-design på fläkten. De är nästan alltid bättre med fläktdesginen som finns på "1060 DUAL" då det kyler bättre och låter mindre, sålänge luftflödet i chassit är bra

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nytt grafikkort.

GTX1060 6GB eller GTX1070 eller GTX1080 eller GTX1080Ti.

RX570 4GB eller RX 580 8GB eller Vega 56 eller Vega 64.

Begagnat GTX970 eller R9 290X.

Samt släng till 8GB RAM till.

Samt en bättre PSU om du ska ha vassare grafikkort, ett guldstämplat AGG med 650W effekt.

Skrivet av Ludzee:

Turbo har en blower-design på fläkten. De är nästan alltid bättre med fläktdesginen som finns på "1060 DUAL" då det kyler bättre och låter mindre, sålänge luftflödet i chassit är bra

Då vet jag vad som gäller! Guldstämplat nätaggregat, är det en sådan här: Webhallen nätaggregat ?? Står 80 PLUS Gold på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Turbo har en blower-design på fläkten. De är nästan alltid bättre med fläktdesginen som finns på "1060 DUAL" då det kyler bättre och låter mindre, sålänge luftflödet i chassit är bra

Har jag missat något eller?
Blower-typ av kylning har väl genom absolut alla år alltid varit sämre?
Låter mer, kyler sämre.

Men, dom har fördelen att dom trycker luften ut ur chassit vilket i sig kan ge andra fördelar. Då andra kyllösningar har en tendens att bara vispa runt luften i chassit.

Men vad jag vet så har väl aldrig en blowerkylare varit 'bättre'.

Nvidias egna FE kort har oftast varit bra dock. Men i de testet jag hittar så låter till och med Asus GTX 1060 turbo kortet mer än ett GTX 1080 FE, vilket är ganska illa.
https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/ASUS-GeForce-GTX...

43.8 dbA under load i deras test. Vilket är väldigt högljutt. Betydligt mycket mer högljutt än mitt 980ti med MSI's kylare. Vilket ligger runt 37dbA. Men det är klart, skillnad i exakt hur dom mäter ljudnivån. Fortfarande ganska dåligt dock.

Om något är väl dessa blowerkylare bättre i chassin med just dåligt luftflöde. Då den skickar luften ut ur chassit istället för att vispa runt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VinbaZ:

Då vet jag vad som gäller! Guldstämplat nätaggregat, är det en sådan här: Webhallen nätaggregat ?? Står 80 PLUS Gold på den

Inte mycket bättre än vad du redan har, satsa istället på FSP Aurum 650w 80+ Gold eller Be Quiet! Pure Power 600w 80+ Silver

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har jag missat något eller?
Blower-typ av kylning har väl genom absolut alla år alltid varit sämre?
Låter mer, kyler sämre.

Men, dom har fördelen att dom trycker luften ut ur chassit vilket i sig kan ge andra fördelar. Då andra kyllösningar har en tendens att bara vispa runt luften i chassit.

Men vad jag vet så har väl aldrig en blowerkylare varit 'bättre'.

Nvidias egna FE kort har oftast varit bra dock. Men i de testet jag hittar så låter till och med Asus GTX 1060 turbo kortet mer än ett GTX 1080 FE, vilket är ganska illa.
https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/ASUS-GeForce-GTX...

43.8 dbA under load i deras test. Vilket är väldigt högljutt. Betydligt mycket mer högljutt än mitt 980ti med MSI's kylare. Vilket ligger runt 37dbA. Men det är klart, skillnad i exakt hur dom mäter ljudnivån. Fortfarande ganska dåligt dock.

Om något är väl dessa blowerkylare bättre i chassin med just dåligt luftflöde. Då den skickar luften ut ur chassit istället för att vispa runt.

Nu läser du inte ordentligt, han skrev att DUAL-fläkten är den som är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com