Ny Gamer dator för cirka 40k med skärm

Permalänk
Medlem

Ny Gamer dator för cirka 40k med skärm

Tjenare!

Här är datorn jag kommit fram till:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10666956/

*Ska du överklocka? Nej
*Ska du streama? Nej
*Spela prio? JA
*Lagring prio? JA

Funderingar:
*Kan man lämna tillbaka skärmen om det är döda pixlar eller för mycket glow?
*Funderar på om hårddisken låter mer än vanliga 3.5 tumsenheter?
*Ramminnerna ska jag använda 3000mhz eller ska jag ha högre eller mindre?
*Behöver jag någon extra fläkt till chassit?
*Finns det tystare komponenter som presterar bättre?
*Coffee lake kommer snart men känner att jag vill ha datorn nu och inte om några månader för att vänta på både cpu+moderkort, i7700k har högre clock och bättre fps i spel än Coffee lake om jag om jag förstått det rätt?
Ryzen funderar jag på även men tveksam om nån av modellerna är bättre till spel?

Så vad tycker ni något jag bör ändra?
Alla kommentarer är välkomna

Permalänk
Medlem

Pixelgaranti ROG SWIFT PG279Q

Antar att Inet kör på den garantin.

3000 MHz-minnen låter bra. Kom ihåg att ställa in att den kör frekvensen i BIOS sen när du får datorn. Vet ej om Inet gör det vid montering, kanske gör det om man frågar.

Du kanske borde köpa en till fläkt för framsidan om du kör mycket med HDD:na. Du har förvisso bara 2 diskar men det skadar inte med en extra fläkt.

Permalänk
Medlem

Onödigt dyr disk, jag hade kört WD RED eller Ironwolf

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Pixelgaranti ROG SWIFT PG279Q

Antar att Inet kör på den garantin.

3000 MHz-minnen låter bra. Kom ihåg att ställa in att den kör frekvensen i BIOS sen när du får datorn. Vet ej om Inet gör det vid montering, kanske gör det om man frågar.

Du kanske borde köpa en till fläkt för framsidan om du kör mycket med HDD:na. Du har förvisso bara 2 diskar men det skadar inte med en extra fläkt.

*jo får hoppas inet har en pixelgaranti ska nog fråga de innan beställning

*lite konstigt om de inte skulle sätta 3000 mhz på minnerna åt en tycker jag

*kan nog bli en extra fläkt fram faktiskt om fler tycket det

Skrivet av hakd:

Onödigt dyr disk, jag hade kört WD RED eller Ironwolf

*det är det dubbla(MTBF) men för visså så räcker det med 1.000.000 h men frågan är då vilken som är tystast?

Permalänk
Hedersmedlem

Om lagring är viktigt antar jag att du redan har kapacitet för att säkerhetskopiera den viktiga datan. 10TB är ju rätt mycket...

Permalänk
Medlem

Luftkylare över 750g monteras inte av inet vid frakt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om lagring är viktigt antar jag att du redan har kapacitet för att säkerhetskopiera den viktiga datan. 10TB är ju rätt mycket...

har just nu 2TB lagringsutrymme fast det är jäkligt trångt för min del, 10 TB blir nog rätt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Luftkylare över 750g monteras inte av inet vid frakt tyvärr.

japp såg det för några dagar sedan, ringde inet om det och de sa att jag fick lov att montera den i efterhand om jag nu ville ha just den kylaren, frågade även om garantin kommer fortfarande att gälla om jag gör monteringen och det skulle den göra

Permalänk
Hedersmedlem

@Gabbis85:
Poängen var att det är bättre med lite billigare diskar och säkerhetskopia istället för att förlita sig på den något lägre felfrekvensen (som ju inte räcker in alla fel som kan bli...)

Permalänk
Avstängd

7700k är inte värt det om Coffe lake kommer nästa månad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

@Gabbis85:
Poängen var att det är bättre med lite billigare diskar och säkerhetskopia istället för att förlita sig på den något lägre felfrekvensen (som ju inte räcker in alla fel som kan bli...)

ah du menar så, jo är ju mer riskabelt med bara 1 hårddisk som lagring helt klart dock så blir ju ljudnivån jäkligt mycket högre om man kör med flera hårddiskar "3.5 tums", därför jag valt 1 ssd och 1 3.5 tumsenhet som lagring, hade ljudnivån varit lika bra som ssd-diskara hade man helt klart kört på fler

Permalänk

Ser bra ut tycker jag, men jag hade valt denna GPU i stället: https://www.inet.se/produkt/5403319/evga-geforce-gtx-1080-ti-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

7700k är inte värt det om Coffe lake kommer nästa månad.

ja jag skulle verkligen vilja veta hur den presterar i spel men som det ser ut just när man tittar på klocken så borde i7 7700k prestera bättre i de flesta dagens spel, men ni får gärna motivera mig till ett köpa av Coffee lake, visst 2 kärnor mer är väl mer framtidssäkert och bättre för program.
men klocken är tyvärr sämre på 4 kärnor som de flesta spel endast drar nyttta av tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Ser bra ut tycker jag, men jag hade valt denna GPU i stället: https://www.inet.se/produkt/5403319/evga-geforce-gtx-1080-ti-...

MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X verkar bättre?, varför tycker du EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 skulle vara bättre?

-----------------------------------------------------
EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Unik och effektiv kyllösning
Upptar endast två kortplatser
Fläskig strömförsörjning
Fabriksöverklockat

Nackdelar:
Inte lika tyst som vissa tjockare modeller
Svagt spoltjut hos testexemplaret
vs
MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Ypperlig kylare
Fläskig strömförsörjning och strömbudget
Fabriksöverklockat

Nackdelar:
Kan orsaka problem i trånga chassin
såg nu att Asus Geforce GTX 1080 Ti ROG Strix OC kan till och med vara bättre än de andra?

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Ypperlig kylare
Fläskig strömförsörjning
Fabriksöverklockat
Inbyggd fläktkontroller

Nackdelar:
värt att notera är att alla 3 kort har Topklass i betyg av sweclockers, funderar nu på vilket kort man ska ta?

Permalänk
Hedersmedlem

@Gabbis85: det jag läst om Pascal så verkar MSI ha tystast kylning och bättre kylning på tex vrm osv. Jag hade kört på det. Hade också väntat in black friday om du kan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få deras trådar uppmärksammade.

Skrivet av Gabbis85:

skulle verkligen uppskatta lite kommentarer, för imorgon kväll söndag senast måste jag beställa

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gabbis85:

MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X verkar bättre?, varför tycker du EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 skulle vara bättre?

EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Unik och effektiv kyllösning
Upptar endast två kortplatser
Fläskig strömförsörjning
Fabriksöverklockat

Nackdelar:
Inte lika tyst som vissa tjockare modeller
vs
MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Ypperlig kylare
Fläskig strömförsörjning och strömbudget
Fabriksöverklockat

Nackdelar:
såg nu att Asus Geforce GTX 1080 Ti ROG Strix OC kan till och med vara bättre än de andra?

Fördelar:
Prestanda i toppklass
Ypperlig kylare
Fläskig strömförsörjning
Fabriksöverklockat
Inbyggd fläktkontroller

Nackdelar:
värt att notera är att alla 3 kort har Topklass i betyg av sweclockers, funderar nu på vilket kort man ska ta?

Har ett Strix men har haft ett MSI. Tycker att ljudnivån är betydligt mer behaglig på ASUS-kortet, men i övrigt presterar de väl ganska lika.

Permalänk
Avstängd

Varför en K prolle och ett Z moderkort när du ej ska överklocka?

Moderkortet känns dyrt för dina ändamål..ett 999:- H-moderkort skulle klara dina behov.

Varför en sådan monsterkylare om du inte ska överklocka? Ta en kylare för typ 249-349:- istället.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

@Gabbis85: det jag läst om Pascal så verkar MSI ha tystast kylning och bättre kylning på tex vrm osv. Jag hade kört på det. Hade också väntat in black friday om du kan.

*dock så säger dix_xib att han testat ett msi 1080ti och ljudnivåg är behagligare på ett asus 1080ti vem ska man gå efter då?

Skrivet av Kent:

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få deras trådar uppmärksammade.

*aha ber om ursäkt skall inte hända igen

Skrivet av anon193054:

Har ett Strix men har haft ett MSI. Tycker att ljudnivån är betydligt mer behaglig på ASUS-kortet, men i övrigt presterar de väl ganska lika.

*beslutsånges när Aser sa det där ovan,men eftersom du testat så kan det nog bli ett asus 1080ti eftersom det är behagligare ljud, prestandan verkar skilja max 1-2 fps om jag förstått det rätt.

Skrivet av VadSaDu:

Varför en K prolle och ett Z moderkort när du ej ska överklocka?

Moderkortet känns dyrt för dina ändamål..ett 999:- H-moderkort skulle klara dina behov.

Varför en sådan monsterkylare om du inte ska överklocka? Ta en kylare för typ 249-349:- istället.

*k modellen för den har högre klock som standard och om man vill så kan man senare överklocka om så önskas

*Moderkortet för jag inte har någon information om H-modellen om den får bra betyg av sweclockers eller ej, vill även ha ljud-finesserna som kortet har, och vr tillägget, och lite bättre för oc tror jag?

*kylaren vill jag ha för att jag vill ha en ok temperatur med i7 7700k som har problem med just värmen som det ser ut,även om man skulle vilja överklocka i framtiden

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett utav snabbare minnen så hjälper inte det så värst mycket när man kör på högre upplösningar, är ju inte precis att man fått 20fps boost precis, men 1-4 fps, förmodligen högre när det är CPUn som flaskar vilket den inte kommer göra på UWHD.

Det man definitivt ska kolla på är lägre timings, hjälper betydligt mer än högre frekvens.

Sedan så monterar väl inte Inet högre än 2400/2666MHz för Intel beroende på generation?

*Coffee lake kommer snart men känner att jag vill ha datorn nu och inte om några månader för att vänta på både cpu+moderkort, i7700k har högre clock och bättre fps i spel än Coffee lake om jag om jag förstått det rätt?

Du ska spela som gud, nu när väl intel insett att fler kärnor är nice så finns det en anledning för utvecklare att börja koda mot 6 kärnor eller fler, basklocken må vara 3.7GHz, men turbon klockar 6 kärnor upp till 4.3Ghz samt 1-2 kärnor upp till 4.7GHz, så coffeelake kommer ha mycket mer prestanda än 7700K har just nu, teoretiskt.

Hade definitivt väntat när det ändå är så nära släpp.

Ryzen funderar jag på även men tveksam om nån av modellerna är bättre till spel?

Ryzen är inte dålig till spel, men ska du bara spela datorspel så behövs inte Ryzen, jag kan ändå rekommendera en Ryzen för gaming, speciellt om man kör på 1440p eller högre upplösning då grafikkortet i majoriteten av fallen flaskar efter. Hade du sagt att du ska streama till twitch, rendera eller använda cpu tunga program så hade jag sagt Ryzen direkt. Men i ditt fall vänta på coffeelake, om du nu inte gör det, 7700K garanterat.

EDIT: Hade haft ångest som en dåre om jag köpt 7700K nu och coffeelake hade släppts om max 2 månader.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabbis85:

*dock så säger dix_xib att han testat ett msi 1080ti och ljudnivåg är behagligare på ett asus 1080ti vem ska man gå efter då?

*aha ber om ursäkt skall inte hända igen

*beslutsånges när Aser sa det där ovan,men eftersom du testat så kan det nog bli ett asus 1080ti eftersom det är behagligare ljud, prestandan verkar skilja max 1-2 fps om jag förstått det rätt.

*k modellen för den har högre klock som standard och om man vill så kan man senare överklocka om så önskas

*Moderkortet för jag inte har någon information om H-modellen om den får bra betyg av sweclockers eller ej, vill även ha ljud-finesserna som kortet har, och vr tillägget, och lite bättre för oc tror jag?

*kylaren vill jag ha för att jag vill ha en ok temperatur med i7 7700k som har problem med just värmen som det ser ut,även om man skulle vilja överklocka i framtiden

Men du skrev upptill att du inte ska överklocka och nu är det på bordet att du ska överklocka i framtiden?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Att köpa en EOL plattform för dom pengarna kommer kännas jävligt surt när coffee lake är ute, 8700k kommer dessutom ha samma single core perf (enligt info som släppts hitintills) som 7700k men med 2c/4t extra, den kommer vara snabbare i spel som kan nyttja 6c/12t vilket faktiskt börjar bli en del.

Det vore värt om man kunde ploppa i en 8700k på z270 bord men det kommer inte funka utan kräver 300 serien chipset, att då köpa z270 så tätt inpå släpp är för mig inte en bra idé.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd

om du inte ska överklocka så varför köpa en i7? räcker med i5 till spel.

Permalänk
Medlem

Du betalar 40k för en dator med bildskärm och har inte råd med frakt?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Många saker som räcker till spel men man ska inte inbilla sig att en 7600k är lika snabb i alla spel som en 7700k

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Vad jag har sett utav snabbare minnen så hjälper inte det så värst mycket när man kör på högre upplösningar, är ju inte precis att man fått 20fps boost precis, men 1-4 fps, förmodligen högre när det är CPUn som flaskar vilket den inte kommer göra på UWHD.

Det man definitivt ska kolla på är lägre timings, hjälper betydligt mer än högre frekvens.

Sedan så monterar väl inte Inet högre än 2400/2666MHz för Intel beroende på generation?

Du ska spela som gud, nu när väl intel insett att fler kärnor är nice så finns det en anledning för utvecklare att börja koda mot 6 kärnor eller fler, basklocken må vara 3.7GHz, men turbon klockar 6 kärnor upp till 4.3Ghz samt 1-2 kärnor upp till 4.7GHz, så coffeelake kommer ha mycket mer prestanda än 7700K har just nu, teoretiskt.

Hade definitivt väntat när det ändå är så nära släpp.

Ryzen är inte dålig till spel, men ska du bara spela datorspel så behövs inte Ryzen, jag kan ändå rekommendera en Ryzen för gaming, speciellt om man kör på 1440p eller högre upplösning då grafikkortet i majoriteten av fallen flaskar efter. Hade du sagt att du ska streama till twitch, rendera eller använda cpu tunga program så hade jag sagt Ryzen direkt. Men i ditt fall vänta på coffeelake, om du nu inte gör det, 7700K garanterat.

EDIT: Hade haft ångest som en dåre om jag köpt 7700K nu och coffeelake hade släppts om max 2 månader.

* hmm ja jag har problem just nu hur man ska göra, antar att jag måste nog vänta på coffee lake, iaf första veckan i oktober så man får höra ny information som ska tydligen komma då

Skrivet av VadSaDu:

Men du skrev upptill att du inte ska överklocka och nu är det på bordet att du ska överklocka i framtiden?

*japp eventuellt

Skrivet av tellus82:

Att köpa en EOL plattform för dom pengarna kommer kännas jävligt surt när coffee lake är ute, 8700k kommer dessutom ha samma single core perf (enligt info som släppts hitintills) som 7700k men med 2c/4t extra, den kommer vara snabbare i spel som kan nyttja 6c/12t vilket faktiskt börjar bli en del.

Det vore värt om man kunde ploppa i en 8700k på z270 bord men det kommer inte funka utan kräver 300 serien chipset, att då köpa z270 så tätt inpå släpp är för mig inte en bra idé.

*japp är synd att man måste ha 300 serien, visste om det, men antar att jag ändå måste vänta på coffee lake info ibörjan av oktober

Skrivet av JSvanberg:

om du inte ska överklocka så varför köpa en i7? räcker med i5 till spel.

*i5or är för klena

Skrivet av sparkar_boll:

Du betalar 40k för en dator med bildskärm och har inte råd med frakt?

*hehe många bäckar små

Skrivet av tellus82:

@JSvanberg: Många saker som räcker till spel men man ska inte inbilla sig att en 7600k är lika snabb i alla spel som en 7700k

*jo precis

Permalänk
Avstängd

@tellus82: klocka en i5 så är den nästan lika bra som en i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@tellus82: klocka en i5 så är den nästan lika bra som en i7.

Beror kanske på vad du menar med nästan...

Finns gott om exempel där en 7600k helt enkelt inte räcker till, att sedan köpa 4c/4t idag till det pris dom vill ha för det känns inte helt genomtänkt...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@tellus82: då är det bättre att köpa en 7700k då man inte ska klocka, verkligen genomtänkt där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabbis85:

Jag har dock inte testat korten och de tester jag läst körde kanske inte just det ASUS-kortet, men har för mig det var ett STRIX i varje fall även om det gällde 1060. Hur som lär det vara marginella skillnader och ska du inte överklocka så ta det som ger lite bättre prestanda eller ifall något blir lite billigare (t.ex. black friday).