Permalänk

Zotac AD02, SEG! HJÄLP

Processormodell: AMD E350 med integrerad grafik från ati, hd6310

hej, köpte för några år sedan en barebone zotac ad02 som jag hade tänkt använda som htpc.
installerade 4gb ram 800mhz ddr3 och en hårddisk, som jag numera bytt ut till en ssd.
har alltid upplevt datorn som seg, och har läst att processorn, som ligger på 1,6ghz flaskhalsas av ssdn och ram-minnet.
installerade denna sommar till windows 10 och jag upplever för det första att den är seg och jag får micro stuttering i vilken film jag än kollar på i HD kvalite. antar att de har med ovannämnda att göra, har provat att enable hårdvaru accelerering i webläsaren men det hackar ändå. i mediaprogram och till exempel MPC och Kodi har jag också micro stuttering, 'även fast jag enablar DXVA. (hårdvaruacclerering)
tidigare året när jag hade en seagate mekanisk hdd, ram minnena och windows7ultimate så var datorn ungefär lika seg men filmer etc laggade inte. därav skaffa jag en ssd.

fråga nr1 är: borde och överhuvudtaget kan jag byta till en snabbare processor på moderkortet och isf vilken och vilka priser?
fråga nr2: kan det vara så att windows 10 suger b***e och äter minne? (e inte så påläst) och att jag borde installera w7 igen?
fråga nr3: vad är det som flaskar vad.. Jag vill kunna titta på och använda min webbläsare och kolla på youtube i hd utan att det laggar. ssdn, integrerade grafiken ska inte va nåt fel på. de ska palla. eller är de för sega ram och processor, och isf går de att byta ut tror ni? har letat på google men vet inte vilken prolle som funkar till mitt moderkort? dock står det att de är intregerad processor, innebär det att de inte går alls att byta´?

tack på förhand

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

@rafferaffe:
1: APUn går inte att byta ut den är integrerad på moderkortet.
2: om jag minns rätt finns det inget bra stöd för e350 och windows 10, men kan ha ändrats sedan jag testade sist.
3: APUn hänger inte med i dagens teknik hur du än gör i min mening, slängde ut min för något år sedan då den inte höll måttet.

Permalänk
Medlem

@rafferaffe:
Ser att du inte postat något sen ovan och om du har kvar boxen så skulle jag rekommendera dig att köra på LibreElec om du vill använda den som renodlad media-spelare.. Innan jag skaffade 4k-TV och därmed en shield så dög den gott för allt X264 material i 1080p jag skickade, inkl dts hd etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com