Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

EU-domstolen omprövar Intels bot på nio miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hypotetiskt, skulle det okej att utsluta AMD om försäljarna fick sälja VIA processorer utöver Intel processorer? Eller om Intel bara låter försäljarna sälja billiga AMD APU:er. Visst, fanta är en dryck, men The Coca Cola Companys konkurrent till Pepsi är Coca Cola och inte Fanta.

Jag ser det inte som konkurrenshämmande, utan som ett sätt att konkurrera på då inget stoppar AMD från att göra likadant. Intel skulle kunna dränka AMD i en enorm marknandsföringskampanj, det gör inte marknadsföring konkurrenshämmande för det.

Det finns regler kring marknadsföring också så det tycker jag inte är konstigt alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Coca Cola/Pepsi hyr ut dryckblandaren utan kostnad om man inte erbjuder den andre drycken.

Nej det gör de inte. Iallafall inte på de restauranger jag jobbat på utan där levereras drickan mer eller mindre färdig i påsar som sedan man tillför kolsyra och "syrup" till. Orsaken varför man sällan ser Coca Cola och Pepsi på samma plats är för att restauranger oftast gör ett aktivt val (baserad på offert) vilket märke av dricka man vill servera och sedan skippar man det andra pga. ekonomiska orsaker.

Det är inte heller vad som skett här... Här har Intel utnyttjat sin marknadsställning för att hota företag till att sluta sälja AMD produkter. Det var även i samma veva som de mutade och hotade diverse sidor (som Tomshardware) för att förvanska och smutskasta Athlon från AMD och skjuta upp P4 i höjden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare

Törs man föreslå att det faktiskt går att stoppa in en hel del fakta i denna diskussion. Fast det kanske inte riktigt hur man gör saker på diskussionsforum, mycket enklare och kanske roligare att bara vifta med facklor & högafflarna kanske?

Det mesta av bakgrundsinformationen kring denna dom är allmänt tillgänglig, känns det inte bra att alla EU-pengar kommit till nytta?

Det mest "matnyttiga" dokumentet är detta.

Har bara läst delen kring vad man vet kring kommunikation mellan Dell och Intel under aktuell tidsperiod. Givet vad EU kan bevisa med _hårda fakta_ (d.v.s. vad som finns nedskrivet i kontrakt och annan information EU faktiskt fick tag i) har man överhuvudtaget inget bevis för det man fällde Intel för!

Tvärtom kan Intel bevisa att när Dell väl började sälja AMD produkter så ändrades inte storleken på de rabatter Intel gav till Dell. Mycket av "bevisning" bygger faktiskt på e-mail med _spekulation_ från Dell-chefer om vad som de _gissade_ skulle hända om man började sälja produkter med AMD CPUer. Både Intel och Dell påpekade dock att rabattdiskussionerna gjordes på absolut högsta chefsnivå så var väldigt få personer som har hårda fakta kring exakta termer kring rabatterna, de chefer vars spekulation använts som "bevis" var inte med i de faktiska prisdiskussionerna.

Förutom att det handlar om en hel del pengar gissar jag att denna dom är principiellt viktig för Intel. Vinner man denna har man så vitt jag vet inte dömts någonstans för brott mot konkurrenslagar. Övriga fall har man endera vunnit eller så har partnerna kommit överens utanför rätten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När tillverkarna tror på sin egen produkt

Intel Pentium 4
Så bra att vi måste muta återförsäljarna för att sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det gör de inte. Iallafall inte på de restauranger jag jobbat på utan där levereras drickan mer eller mindre färdig i påsar som sedan man tillför kolsyra och "syrup" till. Orsaken varför man sällan ser Coca Cola och Pepsi på samma plats är för att restauranger oftast gör ett aktivt val (baserad på offert) vilket märke av dricka man vill servera och sedan skippar man det andra pga. ekonomiska orsaker.

Det är inte heller vad som skett här... Här har Intel utnyttjat sin marknadsställning för att hota företag till att sluta sälja AMD produkter. Det var även i samma veva som de mutade och hotade diverse sidor (som Tomshardware) för att förvanska och smutskasta Athlon från AMD och skjuta upp P4 i höjden.

Håller helt med dig, om Intel har hotat försäljarna ska de naturligtvis bestraffas. Men inte för att de gett rabatter utan för att de har använt sin marknadsposition till att tvinga försäljarna att gå med på avtalet.

Permalänk
Inaktiv

Är bara att hoppas att Intel åker dit och får böta ännu mer. Med tanke på hur länge de vägrat göra rätt för sig vore det rimligt.

Var väldigt märkbart att AMD och Intel inte konkurrerade på samma villkor vid tidpunkten. Färdiga AMD-system fanns i princip inte vilket var extra underligt då AMD under flera år levererade bättre processorer.

Edit: Sedan är ju anledningen till att EU-domstolen omprövar detta löjlig vilket flera i början av tråden förstås redan varit inne på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har aldrig riktigt fattat det där? Hur kommer det sig? Vem vill ha pepsi när det finns Coca cola liksom. Själv undviker jag ställen som serverar pepsi om det går.

Konstigt argument. Det är ju din högst personliga åsikt.
Enligt mig och nästan alla jag känner så är Pepsi Max mycket godare än både Zero och Light. Så som svar på din fråga.. Förmodligen skulle många välja Pepsi om dom fick valet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k Det här måste ses av fler.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

"EU-domstolens lägre instans har missat vissa viktiga delar av Intels argument, såsom att företagets rabatter inte hade en negativ påverkan på konkurrensen"

Men vad är det för skitsnack? Orsaken varför man inte lyssnade på Intel är ganska uppenbar. De skulle inte erkänna att de mutat till sig fördelar om så det kördes upp i ansiktet på dem.

Dessutom är det en ren lögn rakt igenom. Har man följt med hela händelsen så förstår man fort att Intel fått en enorm fördel och AMD fått enorma ekonomiska förhinder av detta tilltag. Eller vill Intel påstå att man AMD inte lidit ekonomiskt av att de inte fått sina produkter sålda? Hur dumma tror de att man är?

Intel liknar mer och mer den där femåringen som börjar tjonga sand runt sig så fort han inte får som han vill... Patetiskt.

Läs igenom beslutet. Sweclockers kan tydligen inte engelska.

Den säger att lägre domstol gjorde fel i att de inte gick igenom hela argumentationen runt rabatter som konkurrenshämmande då det var just detta som EU kommissionen gjorde när de beslutade om böter. Med andra ord är det ett processfel. CJEU säger INTE att Intel är oskyldiga, plus att de avslog argumenten att EC inte har rätt att stämma Intel och att det var andra fel i ECs procedur. Med andra ord kommer intel få pröjsa sina 1B € då det finns inte en chans att lägre domstolen tycker att rabatter de gav inte var konkurrenshämmande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Törs man föreslå att det faktiskt går att stoppa in en hel del fakta i denna diskussion. Fast det kanske inte riktigt hur man gör saker på diskussionsforum, mycket enklare och kanske roligare att bara vifta med facklor & högafflarna kanske?

Det mesta av bakgrundsinformationen kring denna dom är allmänt tillgänglig, känns det inte bra att alla EU-pengar kommit till nytta?

Har bara läst delen kring vad man vet kring kommunikation mellan Dell och Intel under aktuell tidsperiod. Givet vad EU kan bevisa med _hårda fakta_ (d.v.s. vad som finns nedskrivet i kontrakt och annan information EU faktiskt fick tag i) har man överhuvudtaget inget bevis för det man fällde Intel för!

Tvärtom kan Intel bevisa att när Dell väl började sälja AMD produkter så ändrades inte storleken på de rabatter Intel gav till Dell. Mycket av "bevisning" bygger faktiskt på e-mail med _spekulation_ från Dell-chefer om vad som de _gissade_ skulle hända om man började sälja produkter med AMD CPUer. Både Intel och Dell påpekade dock att rabattdiskussionerna gjordes på absolut högsta chefsnivå så var väldigt få personer som har hårda fakta kring exakta termer kring rabatterna, de chefer vars spekulation använts som "bevis" var inte med i de faktiska prisdiskussionerna.

Förutom att det handlar om en hel del pengar gissar jag att denna dom är principiellt viktig för Intel. Vinner man denna har man så vitt jag vet inte dömts någonstans för brott mot konkurrenslagar. Övriga fall har man endera vunnit eller så har partnerna kommit överens utanför rätten.

Med tanke på att CJEU inte sa något om brist på bevis för rabatterna tror jag att du har missat något. Sedan har Intel gått med på att betala till AMD direkt för att få bort stämningar i USA (som de skulle förlorat) och har fått böter i Syd Korea (för samma sak). Så antingen är alla helt förvirrade eller så har du missat något. Med tanke på siffrorna är det inte konstigt att Intel når nya höjder av svineri. Snart är de väl ikapp qualcom och nvidia.

Permalänk
Medlem

"Detta då EU-domstolens lägre instans har missat vissa viktiga delar av Intels argument, såsom att företagets rabatter inte hade en negativ påverkan på konkurrensen."

Har intel EUs högsta domstol i fickan!? *TABLE FLIP*
Edit: Blir mörkrädd av vissa kommentarer och brist på kunskap i ämnet. Se/lyssna & lär!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Är bara att hoppas att Intel åker dit och får böta ännu mer. Med tanke på hur länge de vägrat göra rätt för sig vore det rimligt.

Var väldigt märkbart att AMD och Intel inte konkurrerade på samma villkor vid tidpunkten. Färdiga AMD-system fanns i princip inte vilket var extra underligt då AMD under flera år levererade bättre processorer.

Edit: Sedan är ju anledningen till att EU-domstolen omprövar detta löjlig vilket flera i början av tråden förstås redan varit inne på.

Tja, enligt EU-dokumentet kring denna dom jag länkade ovan så började HP sälja AMD-baserade system 2002. HP var näst störst och övertog Dells plats som största PC-leverantör under den för målet aktuella perioden.

Acer började sälja AMD system 2003.

Lenovo var rätt sena, de lanserade första AMD produkterna 2006.

Under denna period övertalade vår IT-avdelning till att gå över till Athlon på desktop och Opteron på serversidan något år efter att Intel lanserade P4. I min värld var det ju uppenbart att AMD i det läget hade en bättre produkt (AMD var däremot inte direkt billigare på serversidan).

Svårt att riktig se vad det du ser under denna tid, det var absolut möjligt för oss att köpa AMD-system från t.ex. HP.

Ett problem vi och många andra hade i var att AMD körde sin tillverkning på absolut max. De kunde ändå inte ge marknaden den mängd Opterons den ville ha. Leveranstiden på flera månader var mer regel än undantag, så när det riktigt krisade var man tyvärr tvungen att köpa P4-maskiner då de levererades omedelbart (vem f-n ville egentligen köra P4 på server?). Här undrar man lite varför AMD inte jackade upp priset mer under denna tid.

I backspegeln har det visat sig att AMD hade otroligt dålig koll på sina kostnader under de "goda åren". Så möjligen var det även Intels fel att det gick illa senare, men det var rätt mycket självförvållat också.

Skrivet av anon127948:

Med tanke på att CJEU inte sa något om brist på bevis för rabatterna tror jag att du har missat något. Sedan har Intel gått med på att betala till AMD direkt för att få bort stämningar i USA (som de skulle förlorat) och har fått böter i Syd Korea (för samma sak). Så antingen är alla helt förvirrade eller så har du missat något. Med tanke på siffrorna är det inte konstigt att Intel når nya höjder av svineri. Snart är de väl ikapp qualcom och nvidia.

Du har helt rätt om Sydkorea, den hade jag inte hört talas om innan.

Förstår inte riktigt hur då får ihop logiken med att Intel var garanterad att förlora i USA (NY) målet, det var ju AMD som gick med på att de skulle förlikas utanför rätten. Om det nu var en så självklar vinst borde AMD rimligen kört vidare då de, till skillnad i EU fallet, skulle få del av pengarna själv.

Är ingen som hävdar att Intel inte gav rabatter till Dell. Tvärtom var det en av sakerna som fanns på pränt, d.v.s. vilken typ av rabatter Intel gav samt ungefär när man applicerade olika typer av rabatter.

Det är t.ex. helt klarlagt att Dell, HP, Acer, m.fl. ofta fick rabatter. Intel gav också rabatter direkt till MSH (äger bl.a. Media Markt). "Ingen" betalar det "Recommended Customer Price" som man hittar i Intel ARK när det gäller servers, det är alltid en större eller mindre rabatt.

Finns i sig inget olagligt i att ha någon av dessa rabatter, det oavsett hur dominerade man är. Vad som är olagligt är att sätta villkor på att rabatter bara betalas ut om man t.ex. låter bli att köpa från en konkurrent. Skulle däremot vara helt lagligt att slå en tärning, titta på resultatet och säga "idag var inte turen med dig, ingen rabatt..."

Jag har som sagt inte orkat läsa hela dokumentet, men du får gärna peka ut var man har konkreta bevis för att sådana rabatter faktiskt existerade. Möjligen finns den informationen på annat håll, men rimligen borde den vara allmänt tillgänglig (de detta varit upp till rättegång i EU).

Som jag förstår informationen var EU _övertygade_ om att sådana rabatter fanns, men så vitt jag kunde se hade man inte hittat något kontrakt eller annan skriven information som styrkte det mellan Dell och Intel (eller någon av de andra man undersökte).

Det man hade var saker likt e-mail där Dell-chefer _spekulerade_ i att det skulle bli utfallet, de spekulerade då dessa chefer (enligt Dell) inte hade den informationen.

Vidare visade sedan historien att Intel inte ändrade sina rabatter mot Dell 2006 när de började sälja Opteron-system (detta kunde heller inte påvisas hos de andra som undersöktes).

Peka gärna ut var de hårda bevisen finns. Och om det nu finns hårda bevis, varför tas detta överhuvudtaget upp igen?

Tidningen Fortune verkar dra rätt stora växlar på detta: "This does not mean Intel is off the hook--rather, it means the General Court needs to examine Intel’s legal arguments more closely than it did before, potentially giving Intel a chance to have the fine annulled or reduced."

Enda rimliga detta säger är: det finns egentligen inget mer än ett lång rad indicier på att brott begåtts, men inga konkreta bevis. Hade man haft konkreta bevis, t.ex. kontrakt eller skriven konversation mellan personer som faktiskt visste något om avtalen, hade detta varit avgjort sedan länge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det de gjorde var väl att erbjuda rabatter förutsatt att butiken inte sålde konkurrerande produkter. Hur i helvete kan det inte ha påverkat konkurrenter negativt??

Undrar om det finns någon chans att beloppet tio-dubblas istället.. var väl snack om att denna boten var aldeles för låg.

Permalänk
Medlem

så sellout mode ?

Permalänk
Medlem

Maffiabolaget trollar sönder hela rättsväsendet. Nya tider och nya tjänstemän. Har några av dem fått en liten slant för detta, måntro? Lobbyism?

Intel har bara haft 6 VD:ar totalt under sin 49-åriga historia och alla har rekryterats internt, extremt udda för ett företag i denna storlek.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Intel: "Eh nej vi har inte haft avtal med PC-tillverkare att bara göra Intel-byggen. Vi har bara överbelastat deras lager så AMD inte fick plats."

Kan nästan lova att Intel kommer använda det som argument.

Skrivet av Yoshman:

Långt ifrån allt bevismaterial finns tillgängligt offentligt. Företag kan begära sekretess vid EU-förhandlingar.

Skrivet av anon127948:

Läs igenom beslutet. Sweclockers kan tydligen inte engelska.

Den säger att lägre domstol gjorde fel i att de inte gick igenom hela argumentationen runt rabatter som konkurrenshämmande då det var just detta som EU kommissionen gjorde när de beslutade om böter. Med andra ord är det ett processfel. CJEU säger INTE att Intel är oskyldiga, plus att de avslog argumenten att EC inte har rätt att stämma Intel och att det var andra fel i ECs procedur. Med andra ord kommer intel få pröjsa sina 1B € då det finns inte en chans att lägre domstolen tycker att rabatter de gav inte var konkurrenshämmande.

Jösses, Sweclockers är alltså helt värdelösa ur informationssynvinkel numer.

Skrivet av anon127948:

Framför allt skulle väsentlig information bli mer eller mindre publik i och med rättegången i USA, vilket nog hade blivit väldigt besvärande. I EU kan företag begära sekretess.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Hjälp nu inte Intel med att vinna nu bara!

Permalänk
Medlem

Undrar om jag fått ta del av alla fakta... ?

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det blir väl bra dumt eftersom Fanta är ett varumärke som ägs av Coca Coca, som sagt.

Men ja, då tycker jag inte det är OK alls, det är ju konkurrenshämmande åtgärder och borde då vara förbjudet.

Brukar det inte vara Zingo då? Det är iaf min erfarenhet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Undra vem som fått betalt bakom kulliserna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Maffiabolaget trollar sönder hela rättsväsendet. Nya tider och nya tjänstemän. Har några av dem fått en liten slant för detta, måntro? Lobbyism?

Intel har bara haft 6 VD:ar totalt under sin 49-åriga historia och alla har rekryterats internt, extremt udda för ett företag i denna storlek.

Långt ifrån allt bevismaterial finns tillgängligt offentligt. Företag kan begära sekretess vid EU-förhandlingar.

Jösses, Sweclockers är alltså helt värdelösa ur informationssynvinkel numer.

Framför allt skulle väsentlig information bli mer eller mindre publik i och med rättegången i USA, vilket nog hade blivit väldigt besvärande. I EU kan företag begära sekretess.

Kring det sista du skriver, förstår jag dig rätt när du då hävdar att AMD gick med på förlikning för att rädda sin rival från en rättegång som, enligt dig, skulle bli väldigt besvärande för Intel?

Och helt rätt att vissa saker hamnar under sekretess i EU. Man ser i dokumentet att t.ex. alla pengasummor är skrubbade från det publika dokumentet. Det är information som normalt ses som företagshemligheter. Vidare är i princip alla namn på inblandade borttagna.

Men en återkommande sak som är fullt publik är att de företag EU hade med i sin undersökning kring rabatter började alla i slutändan sälja AMD-produkter. Vad som står noterat som att det stärker Intels sak är att det överhuvudtaget inte gick att påvisa att rabatterna på något relevant sätt ändrades efter att man tog in AMD-produkter.

Grunden i hela målet bygger ju på att Intel skulle ha rabatter som krävde exklusivitet. Om nu rabattnivåerna inte ändras trots att alla undersöka företag bröt exklusiviteten under aktuell period, var har man då egentligen bevisat?

Hade inte läst på speciellt mycket om detta innan, men känns faktiskt som EUs bevisning är rätt tunn. Om Google-domen ligger på samma nivå skulle jag bli väldigt förvånad om inte den också tas ett par vändor till, det med all rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Konstigt argument. Det är ju din högst personliga åsikt.
Enligt mig och nästan alla jag känner så är Pepsi Max mycket godare än både Zero och Light. Så som svar på din fråga.. Förmodligen skulle många välja Pepsi om dom fick valet.

jag dricker inte skit som max/zero/light lol. Jag dricker riktigt. Att du ens jämför med light skit, det spyr man ju av.

OnT: Jag ställde en fråga, sen la jag bara in min personliga uppfattning, men känner INGEN som gillar pepsi. Däremot är det mindre skillnad mellan exempelvis 7up/sprite, även om sprite är godare så är 7up ändå ok. Men pepsi är typ som ica pizza jämfört med en pizza från lokala pizzerian som är gudomlig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Visste att Intel var smutsiga men herregud. Den filmen hade mycket man inte visste, och omän det inte är hard proof så....
En kille som är misstänkt för 100 mord under sin livstid även om han inte fälls är inte guds bästa barn mest troligt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, enligt EU-dokumentet kring denna dom jag länkade ovan så började HP sälja AMD-baserade system 2002. HP var näst störst och övertog Dells plats som största PC-leverantör under den för målet aktuella perioden.

In its original antitrust filing, AMD noted that it tried to give HP a million free processors at one point, only to be told that HP was so dependent on Intel rebates, it couldn’t afford to take them.
https://www.extremetech.com/computing/184323-intel-stuck-with...

" However, HP ended up taking only 160 000 of the processors for free." s.289

Skrivet av Yoshman:

I min värld var det ju uppenbart att AMD i det läget hade en bättre produkt (AMD var däremot inte direkt billigare på serversidan).

Här undrar man lite varför AMD inte jackade upp priset mer under denna tid.

I backspegeln har det visat sig att AMD hade otroligt dålig koll på sina kostnader under de "goda åren". Så möjligen var det även Intels fel att det gick illa senare, men det var rätt mycket självförvållat också.

Jag försöker få en lite klarare bild av det hela. AMD:s processor var bättre, men aningen dyrare , men den borde ha varit ännu dyrare för då skulle intäkterna ökat överlag? Hur görs denna beräkning, eller är det en hypotes?

(En annan tanke: Kan samma argument i såna fall appliceras på Vega:s låga utbud och höga efterfrågan idag? Eller beror efterfrågan rimligtvis på priset?)

Skrivet av Yoshman:

Som jag förstår informationen var EU _övertygade_ om att sådana rabatter fanns, men så vitt jag kunde se hade man inte hittat något kontrakt eller annan skriven information som styrkte det mellan Dell och Intel (eller någon av de andra man undersökte).

Enda rimliga detta säger är: det finns egentligen inget mer än ett lång rad indicier på att brott begåtts, men inga konkreta bevis. Hade man haft konkreta bevis, t.ex. kontrakt eller skriven konversation mellan personer som faktiskt visste något om avtalen, hade detta varit avgjort sedan länge.

Det är ju det som är problemet. Fanns det ens något skriftligt kontrakt på en multimiljard deal? Eller är det påhittat i efterhand?

Å andra sidan känns inte direkt som Intel med alla sina advokater skulle skriva ett avtal om "Att göra avsteg från gällande lag" som vi gör här i Sverige, utan skulle gömma det under sånt ordbruk att det vore möjligt att skylla ifrån sig och fördröja målet i årtionden om det skulle komma upp i rätten.

Men det är förstås bara mina tankar om det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kring det sista du skriver, förstår jag dig rätt när du då hävdar att AMD gick med på förlikning för att rädda sin rival från en rättegång som, enligt dig, skulle bli väldigt besvärande för Intel?

Och helt rätt att vissa saker hamnar under sekretess i EU. Man ser i dokumentet att t.ex. alla pengasummor är skrubbade från det publika dokumentet. Det är information som normalt ses som företagshemligheter. Vidare är i princip alla namn på inblandade borttagna.

Men en återkommande sak som är fullt publik är att de företag EU hade med i sin undersökning kring rabatter började alla i slutändan sälja AMD-produkter. Vad som står noterat som att det stärker Intels sak är att det överhuvudtaget inte gick att påvisa att rabatterna på något relevant sätt ändrades efter att man tog in AMD-produkter.

Grunden i hela målet bygger ju på att Intel skulle ha rabatter som krävde exklusivitet. Om nu rabattnivåerna inte ändras trots att alla undersöka företag bröt exklusiviteten under aktuell period, var har man då egentligen bevisat?

Hade inte läst på speciellt mycket om detta innan, men känns faktiskt som EUs bevisning är rätt tunn. Om Google-domen ligger på samma nivå skulle jag bli väldigt förvånad om inte den också tas ett par vändor till, det med all rätt.

Det var nog FTC som var motpart i USA, inte AMD.

Gällande EU har jag för mig att det var mer än överstrukna namn, att stora delar är borta. Men jag har inte verifierat det själv.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skrivet av Yoshman:

Är ingen som hävdar att Intel inte gav rabatter till Dell. Tvärtom var det en av sakerna som fanns på pränt, d.v.s. vilken typ av rabatter Intel gav samt ungefär när man applicerade olika typer av rabatter.

Det är t.ex. helt klarlagt att Dell, HP, Acer, m.fl. ofta fick rabatter. Intel gav också rabatter direkt till MSH (äger bl.a. Media Markt). "Ingen" betalar det "Recommended Customer Price" som man hittar i Intel ARK när det gäller servers, det är alltid en större eller mindre rabatt.

Finns i sig inget olagligt i att ha någon av dessa rabatter, det oavsett hur dominerade man är. Vad som är olagligt är att sätta villkor på att rabatter bara betalas ut om man t.ex. låter bli att köpa från en konkurrent. Skulle däremot vara helt lagligt att slå en tärning, titta på resultatet och säga "idag var inte turen med dig, ingen rabatt..."

Först och främst, ursäkta formateringen. Kopierar rakt ur Summary of Commission Decision of 13 May 2009 relating to a proceeding under Article 82 of the EC Treaty and Article 54 of the EEA Agreement (Case COMP/C-3/37.990 — Intel) ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:5200... ). Det är sent,jag måste sova och surfplattan vill inte samarbeta. Ville dock få iväg ett svar innan jag ska sova. Hela domen är på ~540s, så summary får duga, men jag tror man har information så det räcker.

(22)

Intel awarded major OEMs rebates which were conditioned on these OEMs purchasing all or almost all of their supply needs. This is the case for:

Intel rebates to Dell during the period ranging from December 2002 to December 2005, which were conditioned on Dell purchasing exclusively Intel CPUs,

Intel rebates to HP during the period ranging from November 2002 to May 2005, which were conditioned in particular on HP purchasing no less than 95 % of its CPU needs for its business desktop segment from Intel (the remaining 5 % that HP could purchase from AMD was then subject to further restrictive conditions set out in section 2.3.2 below),

Intel rebates to NEC during the period ranging from October 2002 to November 2005, which were conditioned on NEC purchasing no less than 80 % of its CPU needs for its desktop and notebook segments from Intel,

Intel rebates to Lenovo during year 2007, which were conditioned on Lenovo purchasing its CPU needs for its notebook segment exclusively from Intel.

(23)

Similarly, Intel awarded payments to Media Saturn Holding (MSH), Europe's largest PC retailer, which were conditioned on MSH selling exclusively Intel-based PCs. These payments are equivalent in their effect to the conditional rebates to OEMs.

[fortsättning]

(37)

Intel awarded major OEMs payments which were conditioned on these OEMs postponing or cancelling the launch of AMD-based products and/or putting restrictions on the distribution of AMD-based products. This is the case for:

Intel payments to HP which were conditioned on HP selling AMD-based business desktops only to small and medium enterprises, only via direct distribution channels (as opposed to through distributors), and on HP postponing the launch of its first AMD-based business desktop in Europe by six months; the duration of this abuse is from November 2002 to May 2005,

Intel payments to Acer which were conditioned on Acer postponing the launch of an AMD-based notebook from September 2003 to January 2004,

Intel payments to Lenovo which were conditioned on Lenovo postponing the launch of AMD-based notebooks from June 2006 to the end of 2006.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Jag dricker hellre Pepsi än coca cola.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men det är väl inget konstigt med det, det sker hela tiden överallt i alla branscher. Såklart man kan erbjuda billigare priser för en kund (försäljaren) som väljer att använda en själv som exklusiv leverantör utav en vara (processorer). ...

Det är konstigt när "rabatten" ligger på över 100% av det nominella priset. Du skickar alltså på den stora kunden alla varor de kan sälja, och därtill betalar dem stora summor årligen för att ta emot dessa varor förutsatt att de inte tar in några varor från den konkurrent som deras kunder faktiskt efterfrågar.

Ett stort företag som Intel kan göra detta. AMD har aldrig haft möjligheten eftersom de dels inte har de ekonomiska muskler som krävs för att skänka bort miljontals CPUer och dels inte haft möjlighet att producera så många CPUer som skulle krävas för en reverserad marknadsandel gentemot Intel.

Skrivet av Feeku:

Hypotetiskt, skulle det okej att utsluta AMD om försäljarna fick sälja VIA processorer utöver Intel processorer? ...

Nej, eftersom AMDs produkter vid den här tiden var överlägsna Intels medan VIA knappt hade några produkter att räkna med alls.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Jag försöker få en lite klarare bild av det hela. AMD:s processor var bättre, men aningen dyrare , men den borde ha varit ännu dyrare för då skulle intäkterna ökat överlag? Hur görs denna beräkning, eller är det en hypotes?

Min undran här var lite: varför ökade inte AMD priset när de ändå sålda precis var enda krets de kunde tillverka?

Vi och många andra köpte inte AMD för de var billigare, vi köpte deras produkter för de var bättre så fanns absolut utrymme för AMD att ta mer betalt!

Skrivet av GilbertG:

Det var nog FTC som var motpart i USA, inte AMD.

AMD gjorde en klagan till FTC som sedan drev målet. Det vad ändå AMD och Intel som gjorde upp, i samma sekund som AMD och Intel gjorde upp hade inte längre FTC något mål att driva.

I denna tråd har vi ändå fått lära oss att Intel var garanterad att vinna förlora målet och det skulle vara mycket besvärande för dem. Varför tog då AMD uppgörelsen?

Skrivet av Höstregn:

Först och främst, ursäkta formateringen. Kopierar rakt ur Summary of Commission Decision of 13 May 2009 relating to a proceeding under Article 82 of the EC Treaty and Article 54 of the EEA Agreement (Case COMP/C-3/37.990 — Intel) ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:5200... ). Det är sent,jag måste sova och surfplattan vill inte samarbeta. Ville dock få iväg ett svar innan jag ska sova. Hela domen är på ~540s, så summary får duga, men jag tror man har information så det räcker.

(22)

Intel awarded major OEMs rebates which were conditioned on these OEMs purchasing all or almost all of their supply needs. This is the case for:

Intel rebates to Dell during the period ranging from December 2002 to December 2005, which were conditioned on Dell purchasing exclusively Intel CPUs,

Intel rebates to HP during the period ranging from November 2002 to May 2005, which were conditioned in particular on HP purchasing no less than 95 % of its CPU needs for its business desktop segment from Intel (the remaining 5 % that HP could purchase from AMD was then subject to further restrictive conditions set out in section 2.3.2 below),

Intel rebates to NEC during the period ranging from October 2002 to November 2005, which were conditioned on NEC purchasing no less than 80 % of its CPU needs for its desktop and notebook segments from Intel,

Intel rebates to Lenovo during year 2007, which were conditioned on Lenovo purchasing its CPU needs for its notebook segment exclusively from Intel.

(23)

Similarly, Intel awarded payments to Media Saturn Holding (MSH), Europe's largest PC retailer, which were conditioned on MSH selling exclusively Intel-based PCs. These payments are equivalent in their effect to the conditional rebates to OEMs.

[fortsättning]

(37)

Intel awarded major OEMs payments which were conditioned on these OEMs postponing or cancelling the launch of AMD-based products and/or putting restrictions on the distribution of AMD-based products. This is the case for:

Intel payments to HP which were conditioned on HP selling AMD-based business desktops only to small and medium enterprises, only via direct distribution channels (as opposed to through distributors), and on HP postponing the launch of its first AMD-based business desktop in Europe by six months; the duration of this abuse is from November 2002 to May 2005,

Intel payments to Acer which were conditioned on Acer postponing the launch of an AMD-based notebook from September 2003 to January 2004,

Intel payments to Lenovo which were conditioned on Lenovo postponing the launch of AMD-based notebooks from June 2006 to the end of 2006.

Nu har jag som sagt inte läst hela, bara Dell delen. Det du nu postar om Dell var en tes. Vad som verkligen hände var detta

"After the partial switch by Dell to AMD, Intel and Dell agreed to a new discount schedule that had been proposed by Dell's CEO. The new system was designed to produce comparable discounts to the program it replaced. Intel’s agreement to an arrangement requested by Dell could not have been punitive."

Vilket då inte styrker den tes man initialt hade.

Om man hade haft några konkreta bevis för att rabatterna var villkorade på att inte använda AMD ska Intel självklart dömas. Det är ett glasklart brott mot EUs artikel 101 och artikel 102.

Är helt övertygad att flera av PC-leverantörerna drog sig för att ta in AMD, det då de inte var säkra på hur Intel skulle reagera. Men förhoppningsvis kan inte någon bli dömd över att andra har spekulationer kring hur något kanske faller ut.

Det kanske mest intressanta i just denna fråga är: vad exakt är det Intel försöker peka på inte kom fram?

Ett påpekande som "AMD sålde ju ändå alla kretsar de kunde tillverka så vad är problemet?" skulle jag säga snarare pekar på att Intel är skyldiga än ett försvar. Spelar ingen roll hur AMD agerade, det som spelar roll är om rabatterna var villkorade på att inte köpa från AMD.

Om man däremot pekar på att storleken på rabatten faktiskt inte ändrades på ett relevant sätt så kan man rätt mycket ifrågasätta hur mycket fog EU har för sina teser. Här råder det inget tvivel om att vissa chefer på företagen trodde att rabatterna skulle påverkas och det lär garanterat ha påverkat vilka beslut man tog, men att människor agerar på spekulation är i detta fall inget som rimligen kan användas som bevis.

Visa signatur

Permalänk

Det roliga är ju om dom inte har betalat in boten än så har dom förmodligen lyckats få en avkastning på lika stor summa eller förmodligen mer än vad böteslappen är på. Så slutkontentan är ju längre dom kan dra ut på processen desto mindre förlorar dom.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Svarar här men du ställde samma fråga till mig med.

Saken är den att AMD var i stora problem då och behövde pengar direkt i stället för att satsa på mycket mer i någon obestämbar framtid. Vi ser att Intel klarar av att dra ut det hela väldigt länge. Det var bättre att få pengar direkt och försöka rädda företaget än att vänta.

Sedan har vi, som tidigare nämnts, regler om hemlighållande av information i EU som inte fungerar lika bra i USA. Om data från USA blev allmänt tillgänglig skulle nog betydligt fler stater stämma Intel och det skulle nästan vara garanterade pengar.

I princip så är Intel som de flesta stora bolag fullständigt bered att skita i lagar och krav om förtjänsten blir högre än böter. Att döda sin enda konkurrent är värt betydligt mer än några miljarder dollar eller euro.