Köpråd till speldator - ca 15.000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd till speldator - ca 15.000kr

Hallå! Skulle uppskatta lite åsikter och hjälp inför ett kommande datorinköp.

Min senaste speldator inhandlades 2010 och gick tyvärr sönder 2014 då plasthöljet runt 24-pin:sladden från PSU:n hade smält fast i moderkortet (tråd), sedan dess har den stått och samlat damm i ett hörn. Då jag inte spelade något vid den tidpunkten brydde jag mig aldrig om att lämna in datorn och fick därför aldrig reda på orsaken till problemet, därmed vet jag inte heller om det kan anses vara riskfritt att använda komponenter från den gamla datorn i den nya. De delar jag eventuellt tänkt återanvända är 1x140mm och 3x120mm fläktar samt ett ljudkort i form av ASUS Xonar Essence STX.
Min första fråga är således om ni tror att det är lönt att använda ett så pass gammalt ljudkort istället för ett integrerat ljudkort från ett nytt moderkort? Anser ni det vara riskfritt att använda en gammal komponent i mitt nya bygge med tanke på min gamla dators öde? Jag använder ett par Sennheiser HD555 som hörlurar om det har någon betydelse.

Budgeten för bygget av den nya burken har jag tänkt att försöka hålla kring 15.000kr, inklusive Windows men exklusive skärm och annan kringutrustning. Jag kan montera ihop den själv. Jag är inte intresserad av att köpa Windows via exempelvis Kinguin, litar inte på att det rör sig om helt legit nycklar.
Datorn är främst tänkt att användas för spel. För tillfället spelar jag mest PUBG samt mindre krävande titlar som CS:GO och Dota2, men tanken är att datorn ska hålla ett tag framöver och därmed även klara nyare titlar med medel/höga-inställningar. Jag tänker använda min befintliga skärm(Viewsonic VX2268wm) som använder den relativt låga upplösning 1680x1050 samt uppdateringsfrekvens 120hz, målet är således att kunna driva spelen i den upplösningen med 120+ fps. Eventuellt kommer jag att inhandla en skärm med stöd för 1920x1080 samt 144hz inom en snar framtid, så klarar datorn av att driva spel i den upplösningen med 144+ fps är det mycket uppskattat.

Jag är inte särskilt insatt i vilka märken och modeller som är mest prisvärda, presterar bäst eller snart uppdateras, men jag har försökt sätta mig in i det genom google och det här forumet. Givet min budget och datorns tänkta ändamål verkar något i still med följande uppsättning vara vad jag är ute efter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10680502/

Windows tänkte jag köpa på USB från Webhallen.

Mina funderingar och frågor:
- Som jag har förstått det är skillnaden mellan Ryzen 5 och 7 marginell i spel om man inte tänkt streama etc., har jag uppfattat det korrekt? Givet min budget föll valet på Ryzen 5 1600 istället för 1600X då 1600 inkluderar en kylare, dessutom har jag läst flera som påstått att 1600 är överklockningsbar upp till snarlika nivåer som 1600X håller med den inkluderade kylaren.
- Är det dumsnålt att välja ett av det billigare 1080-korten? Vad jag har förstått det som är det enbart kylning och eventuell överklockning som skiljer sig mellan korten om man inte bryr sig om lysande lampor etc., vilket jag inte gör.
- Vad gäller moderkort förstår jag verkligen inte vad som skiljer sig åt när det gäller samma modell från olika tillverkare, vad är exempelvis skillnaden mellan följande kort? 1 2 3 4
- På samtliga fyra moderkort som är länkade står det att standard minneshastigheten är 2400MHz, innebär det att man måste "låsa upp" korten för att kunna utnyttja exempelvis RAM-minnena i kundvagnen på 3000MHz till sin fulla potential?
- Tanken med SSD + Mekanisk HDD är att lägga OS och Spel på SSD medan alla applikationer, media etc. hamnar på den mekaniska. Är det ett smart upplägg? Kom på att jag har följande HDD i min gamla dator, om den skulle kunna anses användbar och frigöra lite av budgeten.
- Till sist undrar jag såklart om helheten i kundvagnen ser okej ut eller om ni gärna hade ändrat något?

Jag uppskattar verkligen alla synpunkter och hjälp som ni kan tänkas ge! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det som kan skilja mellan moderkorten är val av ljudkrets, nätverkskrets (Intel använder mindre resurser), hur många SATA portar och m.2 slots som finns, stöd för Crossfire eller ej och vilken vrm lösning de har.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ser all in all jättebra ut!

Dock så är det små-detaljer som du kanske måste tänka på.

RAM Kompatibiliteten hos Ryzen plattformar är inte alls like bra som hos intel. Därmed finns det ingen garanti att du kan uppnå den angivna hastigheten (3000MHz) med de där stickorna.
Folk har haft mest tur med RAM som använder sig av Samsungs "B-Die" moduler, dessa tillverkas allra främst av G.Skill, den angivna hastigheten brukar vara 3200MHz och CAS latency'n brukar vara 14 "CL14".
Här är nog det mest populära paketet för garanterad B-Die Webhallen
DOCK så kommer framtida BIOS uppdateringar troligen öka kompatibiliteten och förhoppningsvis så kommer RAM kompatibiliteten uppnå Intel's så småningom, prestanda ökningen från att kunna köra 2666MHz till 3200 är bara marginell och kanske inte motiverar det ökade priset, men personligen så skulle jag kört på B-dies för lite manuell OC headroom också.

EDIT:
Dumsnålt val av grafikkort, njaa. Tester visar att ASUS 1080 STRIX helt klart vinner denna serien, tyst, svalt och bra VRM för ett rätt bra pris. Denna, EVGA's kort (SC2) eller möjligen MSI Gaming X är de enda jag skulle köpa. Har ingen bra koll på GIGABYTE kortet men skulle personligen aldrig välja deras produkter eller främst grafikkort för den delen av andra själ.

Angående moderkorten, de märkbara skillnaderna om man är en casual user är väl Ljud och LAN samt antal I.O Portar (USB).
Är man ute efter att göra serösa (lol) överclocks måste man börja räkna in moderkortets VRM kvalitet , BIOS'et m.m.
All in all så duger de allra flesta moderkorten nowadays, så det är ingen större oro.
ASUS kortet duger nog fint för dina behov bra, funktionellt BIOS och har generellt bra omdömen. Ett solid allround alternativ för ett Ryzen 5 bygge helt enkelt.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer om RAM: Det finns en tråd om just exakt det här minneskittet och Ryzen. För de allra flesta (mig inräknat) funkar det problemfritt i 2933 MHz. Annars håller jag med om att betala mer för snabbare minne inte är värt det om det är mer än 100 kr extra för ett 2x8GB-kit. Rent tekniskt är minneshastigheter snabbare än 2400 MHz att se som överklockning, det är därför det står som det gör.

Angående CPU har du slagit huvudet på spiken, har inget att tillägga.

Crossfire funkar på i princip alla kort (under förutsättning att man har tillräckligt med slottar) medan SLI kräver X370-chipset. B350-moderkort är rätt val för de flesta byggen här skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Det som kan skilja mellan moderkorten är val av ljudkrets, nätverkskrets (Intel använder mindre resurser), hur många SATA portar och m.2 slots som finns, stöd för Crossfire eller ej och vilken vrm lösning de har.

Tack så mycket för hjälpen! Märkte att det är en betydligt djupare djungel än vad jag trodde, får bli att försöka sätta sig in betydligt bättre i vad man bör tänkta på.

Skrivet av babloo:

Ser all in all jättebra ut!

Dock så är det små-detaljer som du kanske måste tänka på.

RAM Kompatibiliteten hos Ryzen plattformar är inte alls like bra som hos intel. Därmed finns det ingen garanti att du kan uppnå den angivna hastigheten (3000MHz) med de där stickorna.
Folk har haft mest tur med RAM som använder sig av Samsungs "B-Die" moduler, dessa tillverkas allra främst av G.Skill, den angivna hastigheten brukar vara 3200MHz och CAS latency'n brukar vara 14 "CL14".
Här är nog det mest populära paketet för garanterad B-Die Webhallen
DOCK så kommer framtida BIOS uppdateringar troligen öka kompatibiliteten och förhoppningsvis så kommer RAM kompatibiliteten uppnå Intel's så småningom, prestanda ökningen från att kunna köra 2666MHz till 3200 är bara marginell och kanske inte motiverar det ökade priset, men personligen så skulle jag kört på B-dies för lite manuell OC headroom också.

EDIT:
Dumsnålt val av grafikkort, njaa. Tester visar att ASUS 1080 STRIX helt klart vinner denna serien, tyst, svalt och bra VRM för ett rätt bra pris. Denna, EVGA's kort (SC2) eller möjligen MSI Gaming X är de enda jag skulle köpa. Har ingen bra koll på GIGABYTE kortet men skulle personligen aldrig välja deras produkter eller främst grafikkort för den delen av andra själ.

Angående moderkorten, de märkbara skillnaderna om man är en casual user är väl Ljud och LAN samt antal I.O Portar (USB).
Är man ute efter att göra serösa (lol) överclocks måste man börja räkna in moderkortets VRM kvalitet , BIOS'et m.m.
All in all så duger de allra flesta moderkorten nowadays, så det är ingen större oro.
ASUS kortet duger nog fint för dina behov bra, funktionellt BIOS och har generellt bra omdömen. Ett solid allround alternativ för ett Ryzen 5 bygge helt enkelt.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Dold text
Skrivet av pv2b:

Lite mer om RAM: Det finns en tråd om just exakt det här minneskittet och Ryzen. För de allra flesta (mig inräknat) funkar det problemfritt i 2933 MHz. Annars håller jag med om att betala mer för snabbare minne inte är värt det om det är mer än 100 kr extra för ett 2x8GB-kit. Rent tekniskt är minneshastigheter snabbare än 2400 MHz att se som överklockning, det är därför det står som det gör.

Angående CPU har du slagit huvudet på spiken, har inget att tillägga.

Crossfire funkar på i princip alla kort (under förutsättning att man har tillräckligt med slottar) medan SLI kräver X370-chipset. B350-moderkort är rätt val för de flesta byggen här skulle jag säga.

Dold text

Tack så mycket för er hjälp! Har jag förstått det hela rätt om jag säger att RAM-stickor som man sätter i B350-moderkorten per automatik kommer använda minneshastigheter på "bara" 2400 MHz, om man vill använda högre minneshastigheter måste man manuellt gå in och aktivera funktionen på moderkortet som därmed måste ha stöd för högre hastigheter (på B350-moderkorten upp till 3200 MHz)? Utöver det så är det i dagsläget problem med att få RAM-minnena i kundvagnen högre än 2933 MHz när de kombineras med Ryzen oavsett om RAM-stickorna och Moderkortet har stöd för högre minneshastigheter (3000MHz för nämnda RAM och 3200 MHz för moderkort)?
Om det stämmer som jag har beskrivit det, är det märkbar skillnad på 2400MHz och 3000MHz eller kan man lämna minneshastigheten på 2400MHz tills man känner att datorn börjar bli lite seg? Isåfall lär det dröja ett tag innan det sker och man kan hålla tummarna för att BIOS uppdateringar hunnit komma så pass långt att man kan använda minnena fullt ut, eller är det en dum tanke? Ledsen om jag beskriver det som en femåring, men det blir lättare för mig att förstå

Eftersom att kundvagnen redan ligger ett par hundringar över 15.000:- har jag svårt att motivera en prisökning på ytterligare 650:- för RAM-minnen med något högre minneshastighet, då ni båda verkar vara inne på att den faktiska prestandaökningen bara är marginell.

Vad gäller GPU är jag i dagsläget mer inne på att ersätta kortet helt istället för att kasta in ett till och köra SLI när det börjar bli trögt, så det är helt okej med mig om den funktionen inte stöds av moderkortet.
Om du avråder köp av GIGABYTE-kortet Babloo kommer jag givetvis ändra modell. Är det följande EVGA-kort du syftar på? Vill som sagt inte vara dumsnål, men om skillnaden mellan EVGA-,STRIX- och MSI-kortet är väldigt liten kommer jag nog gå på det billigare alternativet då jag som sagt redan ligger ett par hundringar över min först tänkta budget

Återigen ett stort tack för er hjälp! Jag ska sätta mig in lite bättre i skillnaden mellan de olika moderkorten!

Permalänk
Avstängd

@saaam: Nej, du aktiverar en minnesprofil inne i BIOS hos valt moderkort. Gå upp några hundralappar och välj ett RM750x istället, längre garantitid och hel modulärt istället för semi modulärt.

Personligen skulle jag valt följande, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681564/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@saaam: Nej, du aktiverar en minnesprofil inne i BIOS hos valt moderkort. Gå upp några hundralappar och välj ett RM750x istället, längre garantitid och hel modulärt istället för semi modulärt.

Personligen skulle jag valt följande, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681564/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10681564/

Tack så mycket för din hjälp!
Verkar vara betydligt lättare att utnyttja minnena till max än vad jag först trott, alltid en trevligt överraskning! Ska sätta mig bättre in i exakt hur man gör och vad som behöver ändras, men efter en snabbkoll verkar det bara vara att slå på XMP-profilen så löser sig minneshastighet, timings, strömtillförsel automatiskt. Riktigt smidigt isåfall! Dock kvarstår problemet som pv2b berättade om tidigare.

Angående PSU verkar det bara vara 24-pin som inte är modulärt på EVGA, eftersom man ändå inte kommer undan användandet av den kabeln förstår jag inte varför det gör någon skillnaden om den också är modulär. Däremot är det riktigt trevligt med dubbelt så lång garanti på RM750x för bara 150:- extra, tack för tipset! Eventuellt kanske man till och med kan ändra det till en RM650x då jag sett många med liknande byggen som klarar sig med 650w, har som sagt inga planer på att köra SLI i framtiden. Är det dumt gjort? Den extra strömtillförseln kanske behövs för eventuell OC av CPU och RAM?

HDD:n i din kundvagn verkar prestera oerhört snarlikt med Seagate Baraccuda enligt följande test. Dock sett flera som avråder köp av Seagate efter upplevda krascher samtidigt som WD verkar ha fått många positiva recensioner, endast ett fåtal negativa om att den är högljud och vibrerar mycket. Tror absolut att det kan vara ett bra byte!

Är som sagt inte särskilt insatt i vad som skiljer sig åt mellan olika moderkort av samma modell, men jag ser att du föredrar X370 chipset över B350. Om jag har förstått det rätt är den största skillnaden att X370 har stöd för SLI, som pv2b tidigare har nämnt. Jag har inga planer på att köra SLI i framtiden, anser du att resterande funktioner gör det värt de 750:- som det skiljer mellan korten? Befinner mig redan ett par hundringar över tänkt budget, så undviker helst att överskrida den ytterligare för väldigt marginella prestandaökningar.

Efter att ha läst babloo's åsikter angående val av GPU är jag nu inne på att istället köra ASUS STRIX eller EVGA SC2, vad anser du om det?

Permalänk
Medlem

@saaam: Kanske ett billigare Chassi? typ Meshify C? eller vanliga Define C?
För Grafikkort hade jag hittat något som ligger i en sweetspot för kylning och pris, då det man vinner på att köpa asus Strix (förutom kylaren) är dess högre klockfrekvenser, och dessa kan man överklocka till själv på typ 30 minuter

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saaam:

Tack så mycket för din hjälp!
Verkar vara betydligt lättare att utnyttja minnena till max än vad jag först trott, alltid en trevligt överraskning! Ska sätta mig bättre in i exakt hur man gör och vad som behöver ändras, men efter en snabbkoll verkar det bara vara att slå på XMP-profilen så löser sig minneshastighet, timings, strömtillförsel automatiskt. Riktigt smidigt isåfall! Dock kvarstår problemet som pv2b berättade om tidigare.

Det är relaterat till vilka minneskretsar tillverkaren av minnet använder sig utav, 90% av minnena kör Hynix kretsar och dessa går inte över 3000MHz på Ryzen plattformen. Vill du ha snabbare hastigheter behöver du Samsung B-Die minneskretsar, och minnen som använder dessa är dubbelt så dyra.

Skrivet av saaam:

Angående PSU verkar det bara vara 24-pin som inte är modulärt på EVGA, eftersom man ändå inte kommer undan användandet av den kabeln förstår jag inte varför det gör någon skillnaden om den också är modulär. Däremot är det riktigt trevligt med dubbelt så lång garanti på RM750x för bara 150:- extra, tack för tipset! Eventuellt kanske man till och med kan ändra det till en RM650x då jag sett många med liknande byggen som klarar sig med 650w, har som sagt inga planer på att köra SLI i framtiden. Är det dumt gjort? Den extra strömtillförseln kanske behövs för eventuell OC av CPU och RAM?

Största fördelen är väl om någon kabel skulle gå av på ATX kontakten, då kan du med enkelthet byta ut denna mot en ny. Medans med ett semi-modulärt får du byta ut hela nätdelen.

Sen skiljer det som sagt några hundra kronor.

Skrivet av saaam:

HDD:n i din kundvagn verkar prestera oerhört snarlikt med Seagate Baraccuda enligt följande test. Dock sett flera som avråder köp av Seagate efter upplevda krascher samtidigt som WD verkar ha fått många positiva recensioner, endast ett fåtal negativa om att den är högljud och vibrerar mycket. Tror absolut att det kan vara ett bra byte!

Seagate har haft problem under flera år med hårddiskar som går sönder, och de verkar riktigt aldrig komma fram till någon lösning.

Skrivet av saaam:

Är som sagt inte särskilt insatt i vad som skiljer sig åt mellan olika moderkort av samma modell, men jag ser att du föredrar X370 chipset över B350. Om jag har förstått det rätt är den största skillnaden att X370 har stöd för SLI, som pv2b tidigare har nämnt. Jag har inga planer på att köra SLI i framtiden, anser du att resterande funktioner gör det värt de 750:- som det skiljer mellan korten? Befinner mig redan ett par hundringar över tänkt budget, så undviker helst att överskrida den ytterligare för väldigt marginella prestandaökningar.

Och antalet S-ATA portar. B350 har 4-6st som standard, X370 har 6-8st som standard. Dom moderkorten som anses ha bäst VRM kylning för överklockning ligger i stort sett på samma prisnivå som x370 moderkorten.

Skrivet av saaam:

Efter att ha läst babloo's åsikter angående val av GPU är jag nu inne på att istället köra ASUS STRIX eller EVGA SC2, vad anser du om det?

Palit eller Gigabyte korten ligger bättre till i pris, och det är inget fel på någon utav tillverkarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|