Köpråd till speldator - ca 15.000kr
Hallå! Skulle uppskatta lite åsikter och hjälp inför ett kommande datorinköp.
Min senaste speldator inhandlades 2010 och gick tyvärr sönder 2014 då plasthöljet runt 24-pin:sladden från PSU:n hade smält fast i moderkortet (tråd), sedan dess har den stått och samlat damm i ett hörn. Då jag inte spelade något vid den tidpunkten brydde jag mig aldrig om att lämna in datorn och fick därför aldrig reda på orsaken till problemet, därmed vet jag inte heller om det kan anses vara riskfritt att använda komponenter från den gamla datorn i den nya. De delar jag eventuellt tänkt återanvända är 1x140mm och 3x120mm fläktar samt ett ljudkort i form av ASUS Xonar Essence STX.
Min första fråga är således om ni tror att det är lönt att använda ett så pass gammalt ljudkort istället för ett integrerat ljudkort från ett nytt moderkort? Anser ni det vara riskfritt att använda en gammal komponent i mitt nya bygge med tanke på min gamla dators öde? Jag använder ett par Sennheiser HD555 som hörlurar om det har någon betydelse.
Budgeten för bygget av den nya burken har jag tänkt att försöka hålla kring 15.000kr, inklusive Windows men exklusive skärm och annan kringutrustning. Jag kan montera ihop den själv. Jag är inte intresserad av att köpa Windows via exempelvis Kinguin, litar inte på att det rör sig om helt legit nycklar.
Datorn är främst tänkt att användas för spel. För tillfället spelar jag mest PUBG samt mindre krävande titlar som CS:GO och Dota2, men tanken är att datorn ska hålla ett tag framöver och därmed även klara nyare titlar med medel/höga-inställningar. Jag tänker använda min befintliga skärm(Viewsonic VX2268wm) som använder den relativt låga upplösning 1680x1050 samt uppdateringsfrekvens 120hz, målet är således att kunna driva spelen i den upplösningen med 120+ fps. Eventuellt kommer jag att inhandla en skärm med stöd för 1920x1080 samt 144hz inom en snar framtid, så klarar datorn av att driva spel i den upplösningen med 144+ fps är det mycket uppskattat.
Jag är inte särskilt insatt i vilka märken och modeller som är mest prisvärda, presterar bäst eller snart uppdateras, men jag har försökt sätta mig in i det genom google och det här forumet. Givet min budget och datorns tänkta ändamål verkar något i still med följande uppsättning vara vad jag är ute efter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10680502/

Windows tänkte jag köpa på USB från Webhallen.
Mina funderingar och frågor:
- Som jag har förstått det är skillnaden mellan Ryzen 5 och 7 marginell i spel om man inte tänkt streama etc., har jag uppfattat det korrekt? Givet min budget föll valet på Ryzen 5 1600 istället för 1600X då 1600 inkluderar en kylare, dessutom har jag läst flera som påstått att 1600 är överklockningsbar upp till snarlika nivåer som 1600X håller med den inkluderade kylaren.
- Är det dumsnålt att välja ett av det billigare 1080-korten? Vad jag har förstått det som är det enbart kylning och eventuell överklockning som skiljer sig mellan korten om man inte bryr sig om lysande lampor etc., vilket jag inte gör.
- Vad gäller moderkort förstår jag verkligen inte vad som skiljer sig åt när det gäller samma modell från olika tillverkare, vad är exempelvis skillnaden mellan följande kort? 1 2 3 4
- På samtliga fyra moderkort som är länkade står det att standard minneshastigheten är 2400MHz, innebär det att man måste "låsa upp" korten för att kunna utnyttja exempelvis RAM-minnena i kundvagnen på 3000MHz till sin fulla potential?
- Tanken med SSD + Mekanisk HDD är att lägga OS och Spel på SSD medan alla applikationer, media etc. hamnar på den mekaniska. Är det ett smart upplägg? Kom på att jag har följande HDD i min gamla dator, om den skulle kunna anses användbar och frigöra lite av budgeten.
- Till sist undrar jag såklart om helheten i kundvagnen ser okej ut eller om ni gärna hade ändrat något?
Jag uppskattar verkligen alla synpunkter och hjälp som ni kan tänkas ge! Tack på förhand!