Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers gästar 99:s uppesittarkväll för nästa generations Iphone

Permalänk
Medlem

@KingCobra:

Jodå de fungerar bra om telefonen har stöd för QI-laddning vilket tidigare iPhones inte haft, så då får man även komplettera med deras snygga skal: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10314000/

Ansiktsigenkänning har de använt för att sortera bilder på både mac & iPhone under flera år men det är först nu den används för att låsa upp deras iPhone, antagligen mest för att de var tvungna att ersätta fingeravtrycksläsaren när knappen försvann..

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

iPhone 8 var ju ett skämt. iPhone X ser ju iaf modern ut, men...

Det är likadant varje år, de plockar upp gamla tekniker som funnits flera år och kallar det något nytt, tex trådlös laddning och ansiktsigenkänning.

Processorn och krets verkar vara riktigt bra däremot, iPhone 7 stod ju bra emot Snapdragons kretsar. Kamera är jag inte så jätte insatt i, men den kan nog vara rätt bra också.

Jag är inte imponerad, men jag är inte förvånad. Ingen ögonsensor, ingen AI assistans på samma sätt som Bixby. Sen är ju skärmen fortfarande generationer bakom S8, både upplösning och teknik.

Intressant att få se priset på X sen...

De sa ju själva att de återuppfinner gamla tekniker och även nya som de använder sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De bygger en top of the line smartphone för 10k, och vad går halva presentationen ut på? Animerade emojis såklart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tackar för en intressant stream med glada och trevliga muntliga kommentarer. Reagerar visserligen på en del nyheter som är gamla för två andra OS men så blev en nyhet + några under huven och det hela jämnar ut sig. Blev faktiskt sugen på en X men Apples UI har aldrig fallit mig i smaken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

999$ vad blir detta i sverige? :X Kommer aldrig köpa men det är ju pinsamt..

11495 kr enligt deras hemsida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

iPhone X imponerade.
iPhone 8 var ett skämt.

Jag är lite skeptisk till FacePalm och säkerheten, men det visar sig nog om den är bra.

Annars håller jag med, att köpa en iPhone 8 känns lite sådär. En iPhone X eller ett annat fabrikat gäller, sedan bör man ha iWatchen till.

Orsaken till att jag slutade använda min smartklocka var att jag ej orkade ladda den varje dag, men kanske orkar jag med en laddstation. Jag skulle då vilja ha en alarm snooze på mobilen för jag har ej plats med en 17" dator, iPhone, earaphones och smartphone på mitt nattduksbord.

Permalänk
Skrivet av landon:

11495 kr enligt deras hemsida

Ärligt har dom helt tappat förståndet?!

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Det är likadant varje år, de plockar upp gamla tekniker som funnits flera år och kallar det något nytt, tex trådlös laddning och ansiktsigenkänning.

Processorn och krets verkar vara riktigt bra däremot, iPhone 7 stod ju bra emot Snapdragons kretsar.

Det Apple ofta gör med teknikerna är att förfina så att de faktiskt fungerar bra. De lyckas inte alla gånger, men allt som oftast släpper de bra bättre funktioner än konkurrenter.

iPhone 7 står ju inte bara emot Snapdragon bra, den krossar totalt. iPhone 8 och X kommer (också) springa åttor runt allt nuvarande motstånd. Både enkeltrådat och flertrådat.

Skrivet av Triton242:

Fast den är egentligen 2 + 4. precis som den gamla var 2 + 2.
2 kärnor är de som verkligen gör jobbet när det verkligen behövs medans de andra mer är för bakgrundsprocesser och energisparläge.

Lite ironiskt att fler andra tillverkare glänser med 8 kärnor och fortfarande blir utmanövrerade av 2 + 2 eller som nu 2 + 4.

Tyckte att dom under eventet sa att alla sex kärnor kan användas samtidigt, alltså inte som 2 + 4. Blir dock osäker när jag försöker fact-checka.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OverKill69:

Ärligt har dom helt tappat förståndet?!

Gissa hur många iGirls anf iBoys man får hem från krogen genom att blänka med en iPhone X, iWatch seriers 3 och Airpods? Lugnt värt varenda krona..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Ärligt har dom helt tappat förståndet?!

999 dollar blir 9942kr inkl moms. Lägg på 224kr för Copyswede-maffians avgift och 17,40kr för kemikalieskatten så blir det 11495kr i en mentalpatients värld.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Sen är ju skärmen fortfarande generationer bakom S8, både upplösning och teknik.

Lite nyfiken bara, på vilket sätt är skärmen generationer bakom S8? iPhone X har mindre dödyta men hur är det med kontrast, svärta, färger osv?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Undrar hur animatörer skulle kunna använda kameran på framsidan för animering av digitala karaktärer. Ios är ganska inlåst men skulle vara intressant att se om det går att utnyttja kameran där som motion capture.

Permalänk
Medlem

Det som jag stör mig mest på är hur de ratade induktiv "trådlös" laddning för att det var för dåligt, för att tvingas placera mobilen på en liten platta är inte trådlöst.

Sen flera år efter konkurrenterna släpper de nu samma sak och de skall vara sååå bra. Sure detta är lite av apples master plan men de brukar förbättra sakerna. De har de inte gjort denna gång. Om de iaf hade kunnat fixa trådlös laddning över 10 centimeters avstånd så hade de haft rätt. Men nu har de samma platta som alla andra har haft i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det som jag stör mig mest på är hur de ratade induktiv "trådlös" laddning för att det var för dåligt, för att tvingas placera mobilen på en liten platta är inte trådlöst.

Sen flera år efter konkurrenterna släpper de nu samma sak och de skall vara sååå bra. Sure detta är lite av apples master plan men de brukar förbättra sakerna. De har de inte gjort denna gång. Om de iaf hade kunnat fixa trådlös laddning över 10 centimeters avstånd så hade de haft rätt. Men nu har de samma platta som alla andra har haft i flera år.

Nu finns ju inte tekniken för det ännu och trådlös laddning anser många vara fundamentalt numera så de är mer eller mindre tvingade att lägga till det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Sen är ju skärmen fortfarande generationer bakom S8, både upplösning och teknik.

Såvida 8;an inte har sämre skärm än 7;an så är det en av de absolut bästa skärmar du kan hitta (oavsett typ av enhet).

Permalänk
Medlem

Gött att ajFån kommer med trådlös laddning, det började juni bli sällsynt på Androider... Då vet vi ju vad nästa generation huawei kommer med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det som jag stör mig mest på är hur de ratade induktiv "trådlös" laddning för att det var för dåligt, för att tvingas placera mobilen på en liten platta är inte trådlöst.

Sen flera år efter konkurrenterna släpper de nu samma sak och de skall vara sååå bra. Sure detta är lite av apples master plan men de brukar förbättra sakerna. De har de inte gjort denna gång. Om de iaf hade kunnat fixa trådlös laddning över 10 centimeters avstånd så hade de haft rätt. Men nu har de samma platta som alla andra har haft i flera år.

Vart har Apple uttryckt sig på det viset gällande trådlös laddning? Jag tror du förväxlar vad användarna sagt med Apples egen position.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/1961589/apple-iphone-x-256gb-rymd...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Sen är ju skärmen fortfarande generationer bakom S8, både upplösning och teknik.

En riktig Apple hater ser jag Du har missat att det är Samsung oled skärmar i dessa Iphone X lurar va? "generationer bakom S8" haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av landon:

11495 kr enligt deras hemsida

Återstår att se vad den landar på i butik hos operatörerna. För egen del känns det över gränsen för vad jag är beredd att betala för en telefon, oavsett hur läcker den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

En riktig Apple hater ser jag Du har missat att det är Samsung oled skärmar i dessa Iphone lurar va? "generationer bakom S8" haha

Oj det missade jag faktiskt, trodde de fortsatte med LED...

Apple hater är jag inte, har haft iPhone och har en iPad jag kör med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Tyckte att dom under eventet sa att alla sex kärnor kan användas samtidigt, alltså inte som 2 + 4. Blir dock osäker när jag försöker fact-checka.

Det kan de så vit jag vet. Men prestandan ligger i de första 2. De andra är mer tänka för energibesparing. Så var det iafall i gamla modellen och det ser ju inte ut att vara någon större skillnad med den nya.

Permalänk
Medlem

Hårdvarupriser är ju fan ett skämt i detta land numera. $1 brukade vara 10 SEK även det tyckte jag var i högsta laget eftersom dollarn många gånger legat runt 6-7 kr.

Men nu kostar iPhone motsvarande $1440. Nästan 50% mer alltså här.

Visst det är inte $999 inkl sales tax (vissa stater har inte ens det så du kan köpa den för $999) men den brukar ligga runt cirka 8%.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såvida 8;an inte har sämre skärm än 7;an så är det en av de absolut bästa skärmar du kan hitta (oavsett typ av enhet).

8an har tydligen oled nu vilket jag missade. 7an hade väl LED och låg upplösning fortfarnde, den var enligt mig inte vidare bra. I recensioner utklassades den av Samsungs motsvarande, hoppas 8an ger en bättre match.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Återstår att se vad den landar på i butik hos operatörerna. För egen del känns det över gränsen för vad jag är beredd att betala för en telefon, oavsett hur läcker den är.

Frågan är om detta kan vara negativt för de andra, för vem vill köpa en dyr iPhone 8 nu?
Detsamma gäller dyrare andra telefoner som ser ut som en från förra generationen.

Permalänk
Medlem

Så från 7995 kr för Iphone 8, 9095 kr för 8 Iphone Plus samt 11 495 kr för Iphone X.
Detta är då endast för 64 GB versionerna av respektive modell.
Man kan konstatera att Apple ändå lägger på runt 1000-1500 kr extra i Sverige (räknat med nuvarande dollarkurs + 25 % moms samt påslag för kemikalieskatt och kräken på Copyswede).

Har svårt att se annat än att Plus modellen blir lidande.
Habegäret för den nya X kommer vara stort, trots löjlig prissättning.
Prisskillnaden ner till Plus modellen är sedan för liten, så de som inte vill lägga ut ca 3-4000 kr extra på heltäckande OLEDskärm med Face-ID tar den vanliga 8:an (trots allt samma A11 chip i den, samt trådlös laddning mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vart har Apple uttryckt sig på det viset gällande trådlös laddning? Jag tror du förväxlar vad användarna sagt med Apples egen position.

Citat:

"Having to create another device you have to plug into the wall is actually, for most situations, more complicated," Schiller said

http://allthingsd.com/20120912/interview-phil-schiller-on-why...

Att de inte har inkluderat induktiv laddning tidigare är ett tecken på att deras åsikt har kvarstått. Nu är det bara så mycket efter och användarna skriver efter det så de måste göra en pudel och gå med på att induktiv laddning kanske inte är den optimala lösningen, men den är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

8an har tydligen oled nu vilket jag missade. 7an hade väl LED och låg upplösning fortfarnde, den var enligt mig inte vidare bra. I recensioner utklassas den av Samsungs motsvarande, hoppas 8an ger en bättre match.

326 PPI är inte låg upplösning. 7;ans skärm är dessutom inte i närheten av att bli utklassad av S8;an. Du kan titta på faktiska siffror och jämföra med S8;an:
http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htm
http://www.displaymate.com/Galaxy_S8_ShootOut_01.htm

I fråga om faktiska siffror istället för random tyckande är det en skärm av absoluta toppklass.

Permalänk
Medlem

Undrar när Watch 3 med mobilfunktion kommer till Sverige, missade jag den infon eller finns den inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

326 PPI är inte låg upplösning. 7;ans skärm är dessutom inte i närheten av att bli utklassad av S8;an. Du kan titta på faktiska siffror och jämföra med S8;an:
http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htm
http://www.displaymate.com/Galaxy_S8_ShootOut_01.htm

I fråga om faktiska siffror istället för random tyckande är det en skärm av absoluta toppklass.

326 PPI är lågt jämfört med resten av marknaden, jo.

http://www.expertreviews.co.uk/mobile-phones/1405713/samsung-...

https://m3.idg.se/2.1022/1.682722/duellen-iphone-7-vs-galaxy-...

http://www.techradar.com/news/samsung-galaxy-s8-vs-iphone-7-c...

Slår vad om att du inte hittar en review där 7an inte blir utklassad.

I din länk fann jag ändå S8 som den bättre?