Testpilot: Corsair T1 Race Gaming Chair

Permalänk
Avstängd

@Wolfkin: jag tror jag var trött när jag läste det här för jag har inget minne av faktarutan shame on me!

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roo:

Jo men i de reviews jag läst så tog det ibland ett par veckor innan det uppenbarade sig. Jag sitter ärligt och överväger om jag skall köpa en men vill veta med säkerhet att problemet är åtgärdat då jag inte orkar hålla på och strula. Då lägger jag hellre några hundralappar till och köper en maxnomic.

Hade varit kul om vi hade kunnat få en update nån månad senare hur kvaliten håller sig överlag på stolen!

Jag har haft den ungefär ..... 3 veckor och den har rullat på en hel del på dagarna och kvällarna och som sagt under dessa veckor har det inte hänt något. tyvärr ska den nu tillbaka till Corsair på något sätt (inte helt enkelt packa ihop en stol igen) så jag kan inte återkomma on en månad med mer info.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

PU läder kan vara ganska bra faktiskt, min DXRacer King har hållt bra många år å ser ut som ny fortfarande

Permalänk
Medlem

Tråkigt att alla dessa stolar verkar vara tillverkade på samma fabriker. Bara att man suttit sitt märke på stolen. Tur att man köpte sin DXRacer för 1000kr helt ny.

När min DXRacer går sönder så kommer jag nog köpa mig en äkta kontorsstol.
Har kommit på att det kan vara värt när jag spenderar så pass mkt tid framför datorn.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krakkan:

PU läder kan vara ganska bra faktiskt, min DXRacer King har hållt bra många år å ser ut som ny fortfarande

Problemet är att det blir äckligt som fan så fort det är lite varmare. På jobbet är det ingen som har läderstol trots väldigt hög budget för just stolar. Det är ju jobbigt i bilar med så jag vet inte riktigt varför alla är så kåta på det.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DXRacer på nån rea för typ 1700:-. Absolut bästa stolsköp jag gjort, mest bang for the buck.

Tycker det är många vändor skönare än "Markus" på IKEA som man får se som största konkurrent, en lätt tillgänglig stol för 1495:-.

Jag har via jobbet suttit i mängder av stolar, allt från Herman Miller till RH och Kinnarps.

Min DXRacer är betydligt bättre än flera av dessa märken, och det beror på den enkla anledningen att dessa stolar var vad man fick när man kom till arbetet!
Spelar ingen roll om stolen kostar 15 lax om det är fel stol.

Jag hade även en RH-stol hemma som kostade över 10 lax, som jag köpte beggat för 2500:- får många år sen. Förblindad i ungdomen av att "alla" sa att dom var så bra. Problemet med den stolen var att det var fel size (jag är rätt lång) så nackstödet satt i ryggen.

Det är faktiskt det vanligaste problemet på dessa dyra stolar, och skälet till att jag gillar Racingstolarna, dom är riktigt höga i ryggen.
Jag gillar inte alls alla stolar som har nån form av designat nackstöd, tycker ofta dom är smäckiga och svajar. Ska det funka bra så måste det i min erfarenhet vara en kraftig design, nått i stil med det man hittar på en bil.

Så som sagt, rätt "riktig" stol är förvisso klockren, men för att man ska få rätt finstol så krävs det mer eller mindre att man själv åker till butik och får hjälp att välja ut en som passar, vilket kraftigt minskar möjligheten att få ett bra pris.
Dock kan jag tipsa om alla dessa företag som säljer begagnade kontorsmöbler, gäller bara att hitta ett där man kan åka dit och testa innan köp, såvida man inte vet exakt vad man är ute efter.

Håller dock med @anon127948 helt och hållet, jag fattar inte heller grejen med läder. Har faktiskt lagt en handduk på dynan på min DXRacer hemma, kanske inte nått man gör på kontoret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Just möjligheten att kunna låsa hjulen är något jag saknar (Dx racer) kan inte förstå varför detta inte är något som dom tänker på. Jag började sakna den funktionen efter jag började spela med den nya ratten och åker bakåt varje gång jag bromsar, jaja det blir ett helt workoutpass att köra ett F1 som sig bör

Bra review!

Jag har en DX Racer med låsbara hjul? (Å andra sidan är det Deras lyxvariant som såldes långt innan streamers började köpa sådana stolar och kopior likt denna i artikeln och liknande började dyka upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om det är läder eller konstläder spelar mindre roll för värmen och klibbheten.

Tyg är som du skriver att föredra men det är inte lika snyggt enligt massan så då får desgin gå före funktion/ergonomi.

Vill man sedan verkligen ha ergonomi väljer man nog varken denna eller DX racer alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt läder andas, inte som tyg men ändock något. Konstläder är plast och helt jäkla lufttätt mer eller mindre. Så det är en väldigt stor skillnad vad gäller värmen och därmed även klibbigheten med riktigt läder mot plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Riktigt läder andas, inte som tyg men ändock något. Konstläder är plast och helt jäkla lufttätt mer eller mindre. Så det är en väldigt stor skillnad vad gäller värmen och därmed även klibbigheten med riktigt läder mot plast.

Det beror även på hur lädret är behandlat. Det är porerna som "andas" och har du täckt dom (impregnerat läder, utsidan av skor om du känner till det) så spelar det ingen roll. Sulor och insidan av skor gör detta, dom suger upp fukten och sedan behöver dom vila mellan det att man använder dom, när skor och sulor gör detta krymper materialet/drar ihop sig. Kanske känns igen? Skinnklädsel i bilar finns i olika varianter men ibland missar man att kolla hur det är behandlat men ändå ringer mantrat att "riktigt läder andas" och så luras man att tro att det på något vis inte skulle bli en såpad halkbana för bakdelen i sommarvärmen. Jag tror det är poppis för att det är snyggt, inte för att det är superduper funktionellt.

Du kan inte *bara* gå på om det är läder eller inte.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag har en DX Racer med låsbara hjul? (Å andra sidan är det Deras lyxvariant som såldes långt innan streamers började köpa sådana stolar och kopior likt denna i artikeln och liknande började dyka upp).

Here, have a cookie

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Noblechairs Epic någon?

exakt samma design, har haft en svart epic i några månader, mycket trevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det beror även på hur lädret är behandlat. Det är porerna som "andas" och har du täckt dom (impregnerat läder, utsidan av skor om du känner till det) så spelar det ingen roll. Sulor och insidan av skor gör detta, dom suger upp fukten och sedan behöver dom vila mellan det att man använder dom, när skor och sulor gör detta krymper materialet/drar ihop sig. Kanske känns igen? Skinnklädsel i bilar finns i olika varianter men ibland missar man att kolla hur det är behandlat men ändå ringer mantrat att "riktigt läder andas" och så luras man att tro att det på något vis inte skulle bli en såpad halkbana för bakdelen i sommarvärmen. Jag tror det är poppis för att det är snyggt, inte för att det är superduper funktionellt.

Du kan inte *bara* gå på om det är läder eller inte.

Förvisso sant. Men konstläder andas aldrig oavsett hur det är behandlat (Bortsett från om 'behandlingen' är att du gör massa hål i lädret ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Förvisso sant. Men konstläder andas aldrig oavsett hur det är behandlat (Bortsett från om 'behandlingen' är att du gör massa hål i lädret ).

En snabb googling visade att det funnits sedan 1963?
Används till massagestolar och skor, heter "Corfam".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T