Svenska OVPN släpper Ghostery konkurrent

Permalänk

Svenska OVPN släpper Ghostery konkurrent

Svenska OVPN släpper en Ghostery konkurrent, med skillnaden att OVPN inte säljer vidare data, och förutom de har OVPN hög trovärdighet och transparans i allmänhet.

https://www.ovpn.com/sv/extension

Det skulle vara intressant om någon ville testa och jämföra med ghostery är intresserad att veta hur många trackers som fastnar i respektive på tex aftonbladet och andra stora siter men icke svenska siter så klart... skulle vilja veta hur stor tracker databasen är i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Är det någon mening att använda sådana här tillägg när man använder µBlock med alla filter påslagna?

Permalänk
Avstängd

Fel forum...

Permalänk

@Rick69: vart ska de va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

@Rick69: vart ska de va ?

Jag gissar att han syftar på att sweC inte är bästa forumt för detta då sweC är ett väldigt anti adblock forum med sina små hjärtan för dom utan adblock.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Jag gissar att han syftar på att sweC inte är bästa forumt för detta då sweC är ett väldigt anti adblock forum med sina små hjärtan för dom utan adblock.

Tilägget har ad blocker funktionen deaktiverad by default... bara tracker blockern är aktiverad

Permalänk

Jag har testat detta i några dagar nu. jag är hel nöjd.
älskar nästan allt från ovpn dock xD. så jag är lite partisk i fråga.

Permalänk
Medlem

Intressant, frågan är bara hur den skiljer sig mot Privacy Badger t.ex.? Blev själv less på Ghostery's behandling av data och hittade Privacy Badger.

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Intressant, frågan är bara hur den skiljer sig mot Privacy Badger t.ex.? Blev själv less på Ghostery's behandling av data och hittade Privacy Badger.

Ja alltså man kan ju välja i ghostery om man vill dela data eller inte, men även om man väljer att inte göra det så känns inte förtrondet jätte högt.

Jag vet inte hur det jämför sig med Privacy Badger, det var just därför jag efterfrågade om någon här i tråden ville jämföra.

PB använder ju maskininlärning.. som ska bli bättre ju längre du använder det...
Dess största nackdel är väl att det fortfarande är ganska nytt ?
Sist jag använde det och jämförde med Ghostery så fastna inte mkt i PB.

Fördelen med OVPN är ju att det har högt förtroende.. man vet vart de står vilka principer de stödjer... som sagt har inte haft tid eller ork att jämföra deras extension med andra har bara kört de sedan de släppte det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja alltså man kan ju välja i ghostery om man vill dela data eller inte, men även om man väljer att inte göra det så känns inte förtrondet jätte högt.

Jag vet inte hur det jämför sig med Privacy Badger, det var just därför jag efterfrågade om någon här i tråden ville jämföra.

PB använder ju maskininlärning.. som ska bli bättre ju längre du använder det...
Dess största nackdel är väl att det fortfarande är ganska nytt ?
Sist jag använde det och jämförde med Ghostery så fastna inte mkt i PB.

Fördelen med OVPN är ju att det har högt förtroende.. man vet vart de står vilka principer de stödjer... som sagt har inte haft tid eller ork att jämföra deras extension med andra har bara kört de sedan de släppte det...

Jo och jag delar inte data med dem heller men det är väl själva grejen att man påstå sig värna om integritet men ändå säljer data vidare som affärsmodell. Det är mest förtroendet som gjort att jag sneglat på PB eftersom det är utvecklat av EFF men som du säger så är det nytt och kommer behöva lite justeringar över tid för att komma upp i samma nivå som Ghostery, samma sak lär väl gälla OVPN:s tillägg antar jag. Har hört mycket gott om OVPN även om jag inte använder dem som leverantör av VPN själv så jag känner ändå att jag har ett bättre förtroende för dem än Ghostery. Får kanske köra en testperiod och se hur deras tillägg står sig.

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Jo och jag delar inte data med dem heller men det är väl själva grejen att man påstå sig värna om integritet men ändå säljer data vidare som affärsmodell. Det är mest förtroendet som gjort att jag sneglat på PB eftersom det är utvecklat av EFF men som du säger så är det nytt och kommer behöva lite justeringar över tid för att komma upp i samma nivå som Ghostery, samma sak lär väl gälla OVPN:s tillägg antar jag. Har hört mycket gott om OVPN även om jag inte använder dem som leverantör av VPN själv så jag känner ändå att jag har ett bättre förtroende för dem än Ghostery. Får kanske köra en testperiod och se hur deras tillägg står sig.

Ghostery har varit i blåsväder förut.. som sagt... även under installationen så är frågan om man vill dela data med dom väldigt vilseledande.. så många klickar nog fel där.. en sådan sak när dom försöker vilseleda är inte så förtroendeingivande..

Men nu bör vi också tillägga.. att Ghostery har blivit uppköppta nyligen av ett tyskt företag som jag tror har privacy mer varmt om hjärtat ... kommer inte ihåg exakt företaget.. men de ligger bakom en firefox baserad webbläsare med privacy inriktning..

Men känns ändå som det är ovpn, privacy badger och umatrix som är de 3 som man litar mest på.
Umatrix är väl igentligen den ultimata lösningen problemet är att de är för jobbigt att använda.. det är de som är bra med tex ghostery den bryter inte webbsidor.. umatrix gör det hela tiden.. måste finnas en viss balans mellen att det faktiskt går att surfa och säkerhet också..

Permalänk
Medlem

Är det bara VPN delen som kostar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Är det bara VPN delen som kostar?

Jag har faktiskt ingen aning om man måste använda OVPN vpn tjänsten för att kunna använda dreas extension.. eller om den är tillgänglig för alla... jag har bara provat med vpn aktiverat..
Tracker blockern är gratis.. men adblockern kostar pengar... Fördelarna med adblockern är att den sker på deras servrar..jag har mailat dom angånde mer transparans angående adblockern.. tex vad dom använder för filter.. jag har tipsat om att om dom använder ublock orgin på servrarna så lär extremt många vilja betala extra för deras filtrerings tjänst..