Äta spannmål som säljs som djurfoder?

Permalänk
Medlem

Äta spannmål som säljs som djurfoder?

Kanske en konstig fråga men jag undrar om man kan äta spannmål som egentligen är avsett för djur? Helt korn och helt havre kan man ju äta, men det säljs även som djurfoder, är det någon skillnad på råvara från t.ex saltå kvarn och helt havre/korn som köps till djur, som säljs på typ Granngården?

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, jag följer nyfiket tråden och inväntar svar.

Permalänk
Medlem

Följdfråga:

Är det skillnad på vägsalt och bordssalt? Antar att bordssaltet är spetsat med jod men annars borde det väl inte vara någon skillnad? Funderade på att köpa några säckar sist jag var på biltema, blir ju fan så mycket billigare i längden.

Permalänk
Medlem

Sedan rätt många år tillbaka nu så ställs samma sundhet och krav på spannmål som används till foder som till mänsklig konsumtion. Tidigare kunde man klassa ner t.ex. spannmål med höga halter av exempelvis aflatoxin/ochratoxin till foder, det är inte tillåtet längre.

Så ja, ur ett perspektiv som livsmedelssäkerhet så är det samma. Men sedan har du andra parametrar som sannolikt är sämre på fodret, t.ex. renhet, sortering på kärnstorlek etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Följdfråga:

Är det skillnad på vägsalt och bordssalt? Antar att bordssaltet är spetsat med jod men annars borde det väl inte vara någon skillnad? Funderade på att köpa några säckar sist jag var på biltema, blir ju fan så mycket billigare i längden.

Till skillnad från de 7kr en årsförbrukning kostar normalt sett? Ja, fantastisk idé

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En skillnad är toleransen för proteinberikning(insekter), som är snäppet högre på djurfoder.
Utöver det är jag rätt osäker...

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Inaktiv

Kan tänka mig att det inte är samma krav på hygien och hantering för djurfoder, men vem vet.

Permalänk
Medlem

Om man tar havreflingor så "ångbehandlas" dem som man köper på t.ex. ICA. Hur det är med havre för djur har jag ingen aning. Men generellt tror jag inte det alls är samma hygienkrav.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Följdfråga:

Är det skillnad på vägsalt och bordssalt? Antar att bordssaltet är spetsat med jod men annars borde det väl inte vara någon skillnad? Funderade på att köpa några säckar sist jag var på biltema, blir ju fan så mycket billigare i längden.

Vägsalt är väl vanligtvis kalciumklorid medan bordssalt är natriumklorid. Vet dock inte om det går lika bra att äta kalciumklorid?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kan tänka mig att det inte är samma krav på hygien och hantering för djurfoder, men vem vet.

Du tänker fel. Bättre att veta.
Foder hanteras i samma anläggningar som hanterar spannmål.

Permalänk

Sjukt ekonomiskt om det går iallafall

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara farligt men det kan ju som sagt finnas mer av annat i det, djuren är ju bättre på att smälta växter så det är inte lika hårt rensat utan kan bli lite mer "fullkorn" än sånt som är avsett för människomat.
Sedan så skiljer det i hur det är malet eftersom man sällan vill baka bröd åt en ko utan oftast ger henne lite grövre bitar.

"Vägsalt" skulle jag däremot undvika då det inte behöver vara bara NaCl, ofta är det nått annat inblandat i det för att man försöker minska saltinnehållet och rostbildning, om man inte vet om dess exakta sammansättning så ska man inte äta det, det är ju förresten ingen höjdare att äta mycket NaCl heller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Diskussionen om vägsalt kan vi gärn lämna, håll er till spannmål. Tänkte som att ex köpa havre eller korn på ex granngården? Tror ni det är ungefär samma kvalité som på ex helt havre och korn man köper i mataffär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasp:

Diskussionen om vägsalt kan vi gärn lämna, håll er till spannmål. Tänkte som att ex köpa havre eller korn på ex granngården? Tror ni det är ungefär samma kvalité som på ex helt havre och korn man köper i mataffär?

Skickades från m.sweclockers.com

Havre och korn
Så ni ska spara in pengar på havregrynsgröten? måste man inte äta en helt enorm mängd gröt för att spara 20kr? och vad gör man med korn? korngrynsgröt?

Kanske har dålig fantasi men finns det nått man vill äta som man kan göra av havre och korn?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Varför kom jag direkt att tänka på den här tråden..?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1467867-det-snalaste-ni...

Själv bryr jag mig inte så mycket om priset, men är mer irriterad på att det ska stå ICA på var och varannan vara. Mer och mer för varje dag... Vart tog den fria konkurrensen vägen?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet inte jag exakt hur djurfoder är behandlat men det är ju inget jag skulle rekommendera. Just korn och havre har jag inte koll på men majs till djurfoder görs ofta av någon majssort som inte är ätlig för människor. Kan tänka mig att liknande gäller för övriga spannmål, varför skulle tillverkarna gå igenom onödiga kostsamma extrasteg när det ska gå till djuren som inte har några problem med det? Tillverkningshygien lär också vara en faktor, likaså smak även om det går att äta och faktiskt få ut någon näring ur det.

Nyfiken på hur man kommer på idén alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till skillnad från de 7kr en årsförbrukning kostar normalt sett? Ja, fantastisk idé

Skickades från m.sweclockers.com

7 kr för en årsförbrukning av salt?

Räknade lite snabbt på det och jag kommer inte upp i ett öre knappt. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Havre och korn
Så ni ska spara in pengar på havregrynsgröten? måste man inte äta en helt enorm mängd gröt för att spara 20kr? och vad gör man med korn? korngrynsgröt?

Kanske har dålig fantasi men finns det nått man vill äta som man kan göra av havre och korn?

Vill äta, är väl en fråga om smak och tycke.. Själv äter jag inte mycket havre.

Saker som många äter.. som jag kommer på lite snabbt.
Havregrynsgröt
Havremust
Mussli
Chokladbollar
Havreflarn
Pajer
Bröd
Havremjölk

Korn har jag ingen större koll på, men antar att man har det i olika maträtter lite för att få det mastigare.. Själv kör jag med annat som ris eller något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vill äta, är väl en fråga om smak och tycke.. Själv äter jag inte mycket havre.

Saker som många äter.. som jag kommer på lite snabbt.
Havregrynsgröt
Havremust
Mussli
Chokladbollar
Havreflarn
Pajer
Bröd
Havremjölk

Korn har jag ingen större koll på, men antar att man har det i olika maträtter lite för att få det mastigare.. Själv kör jag med annat som ris eller något.

Korn används i huvudsak som djurfoder och som råvara till malt. Malt är huvudråvaran vid tillverkning av öl och whisky.
Angående vad man tillverkar djurfoder av, huvudbeståndsdel är allt som oftast någon typ av spannmål. Proteinhalten uppnås genom t.ex. Korn, majs, soja eller liknande. Proteinet som används är normalt sett det som är billigast för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Korn används i huvudsak som djurfoder och som råvara till malt. Malt är huvudråvaran vid tillverkning av öl och whisky.

Skickades från m.sweclockers.com

Så någon som vill köpa in billigare råvaror till sitt bryggeri...?

Annars kom jag precis på att "kornbröd" finns det väl något som heter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vill äta, är väl en fråga om smak och tycke.. Själv äter jag inte mycket havre.

Saker som många äter.. som jag kommer på lite snabbt.
Havregrynsgröt
Havremust
Mussli
Chokladbollar
Havreflarn
Pajer
Bröd
Havremjölk

Korn har jag ingen större koll på, men antar att man har det i olika maträtter lite för att få det mastigare.. Själv kör jag med annat som ris eller något.

Det var bara det att jag inte kunde komma på nått annat än gröt, sen kostar 1,5kg havregryn ca 15kr så det blir som sagt väldigt många negerbollar och gröt innan det syns i plånboken.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Så smått som djurfoder kommer det ändå se ut snart dock för oss, in the future.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så någon som vill köpa in billigare råvaror till sitt bryggeri...?

Annars kom jag precis på att "kornbröd" finns det väl något som heter..

Foderkorn går i många fall att tillverka malt av. Det är inte optimalt då man normalt mältar speciella maltkornssorter.
Korn i bröd tycker inte jag är speciellt smakligt. Malt däremot används som smaksättare i bland annat bröd och cornflakes(maltextrakt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till skillnad från de 7kr en årsförbrukning kostar normalt sett? Ja, fantastisk idé

Skrivet av Exxovion:

7 kr för en årsförbrukning av salt?

Räknade lite snabbt på det och jag kommer inte upp i ett öre knappt. xD

Visst salt är billigt men inte så billigt eller lagar ni inte mat?
Använder själv kring 5kg grovt, 1-2kg fint och 1kg~ fling/himalaya per år. Så 100-200kr på salt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt och hittade denna 2 dagar gamla tråden i ett annat forum..
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post183776.html

Citat: "Allt djurfoder håller lägre kvalite än vår mat , människan får först och djuren tar det som blir över sas . Dessutom är gränsvärdena lägre i djurfodret så man tillåter högre halter av bakterier , , mögel mm i det som blir djurfoder ."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Googlade lite snabbt och hittade denna 2 dagar gamla tråden i ett annat forum..
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post183776.html

Citat: "Allt djurfoder håller lägre kvalite än vår mat , människan får först och djuren tar det som blir över sas . Dessutom är gränsvärdena lägre i djurfodret så man tillåter högre halter av bakterier , , mögel mm i det som blir djurfoder ."

Man analyserar normalt inte spannmål efter bakterier. Gränsvärden för foder gällande t.ex. DON, ochratoxin A och andra mykotoxiner är sist jag var inblandad, på samma nivåer för human konsumtion som för foder.
Så det du citerar till är felaktigt.

Edit: man scannar vissa fodertyper (soja....) efter bland annat salmonella. Kraven är höga.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Visst salt är billigt men inte så billigt eller lagar ni inte mat?
Använder själv kring 5kg grovt, 1-2kg fint och 1kg~ fling/himalaya per år. Så 100-200kr på salt

Jodå, lagar mat nästan varje dag hemma. Men det behövs inget extra salt till maten för att täcka in dagsbehovet. Bara genom att äta maten utan extra salt så får vi i oss långt mer än RDI.

Äter man extra saltad mat som t.ex. bacon eller stekfläsk någon dag så är det enorma mängder salt. xD

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att rör man sig fysiskt på arbetet och svettas en del på en arbetsdag och dessutom bastar ibland och kanske tränar lite eller jobbar fysiskt på fritiden - så behöver man definitivt ett salttillskott ibland !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jodå, lagar mat nästan varje dag hemma. Men det behövs inget extra salt till maten för att täcka in dagsbehovet. Bara genom att äta maten utan extra salt så får vi i oss långt mer än RDI.

Äter man extra saltad mat som t.ex. bacon eller stekfläsk någon dag så är det enorma mängder salt. xD

Det kan inte stämma. Om man bortser från hel- och halvfabrikat kan det inte finnas tillräckligt med salt i de råvaror man köper.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N