Permalänk

Nya ramminnen

Hej!

Köpte nya ramminnen för någon dag sen och de fungerar dessvärre mindre bra.

Gamla ramminnena fungerar felfritt oavsett vilken slot jag placerar dem i medan de nya inte fungerar i någon av slotsen, oavsett om jag placerar båda eller en åt gången.

Jag misstänker att problemet är att de nya minnena är på 1600 Mhz och mitt moderkort endast tillåter 1333 som standard, det går däremot att höja till 1600 på mina gamla utan problem.

Problemet som uppstår är att datorn startar men startar om igen innan BIOS startar.

Någon som har en aning om hur jag ska lösa detta (utan att köpa nytt moderkort/ram dvs)?

Specs:
Gamla ram: Corsair Vengeance 1333 mhz xms3 DDR3 (2x2 GB)
Nya ram: Corsair Vengeance 1600mhz xms3 DDR3 (2x 8GB)
Moderkort: MSI p67A C45 (B3)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du försökt med att nollställa BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du försökt med att nollställa BIOS?

Osäker på hur man gör det men har testat plocka ur batteriet på moderkortet i ett par minuter, det hjälpte inte.

Permalänk
Skrivet av drcharles:

Osäker på hur man gör det men har testat plocka ur batteriet på moderkortet i ett par minuter, det hjälpte inte.

testa med ett ramminne, test kör det vi varje slot och sen testar du att lägga till ett ramminne i taget.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

testa med ett ramminne, test kör det vi varje slot och sen testar du att lägga till ett ramminne i taget.

Skrev kanske något otydligt i originalposten men är exakt det jag gjort, inget av dem fungerar, ser det dock som sjukt osannolikt att båda minnena skulle vara trasiga då de är nyinköpta.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att du tryckt i minnena ordentligt? Har du möjlighet att testa minnena i en annan dator?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Förutsätter att du tryckt i minnena ordentligt? Har du möjlighet att testa minnena i en annan dator?

Absolut, nej jag har tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem

Reklamera dem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@drcharles: Har du testat med att uppdaterat ditt BIOS? Det fick jag göra åt en kollega som köpte i princip identiska RAM minnen förutom olika revisionsnummer. Det löste problemet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd

Hehe, alla säger minne 2ggr varje gång de säger ''RAMminne''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.