Köra ett command vid start eller restart med Ubuntu 17

Permalänk
Medlem

Köra ett command vid start eller restart med Ubuntu 17

Jag har fixat till så att jag kan köra Homebridge, vilket ger mig möjlighet att styra mina "smarta" lampor med Siri. Allt verkar fungera som det ska men det enda jag inte har fått till är att automatiskt startar Homebridge när datorn startar eller har gjort en omstart. Jag har förökt att mig på exempel på nätet men det verkar inte göra något för mig.

Det enda jag behöver köra är kommandot "Homebridge" när datorn har startat upp eller kört sin omstart. Idag gör jag det manuellt genom att vänta ut starten. Logga in med mitt användarnamn och direkt i prompten köra "Homebridge".

Någon mer kunnig som har en kortfattad version på hur jag får till det?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Hej. Vad kör du för dist/os? Kör du linux och har systemd kan man lösa det med en service eller kanske enklare kan man lägga in ett @reboot kommando i cron. Kör du programmet som root eller som en vanliga användare?

Permalänk
Medlem

Vilken dist han kör står ju i rubriken
Behöver du starta homebridge innan du loggar in? Nu kör jag inte Ubuntu men det finns alltid en autostart-hanterare i varje DE (Desktop Environment) där du väljer vad du vill starta automatiskt efter du loggat in. Meka runt i inställningarna för ditt DE så hittar du det nog.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du kan skapa en cron entry med @reboot

p.s.
Ahh missade att detta redan tippsats om

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tänk att man aldrig läser rubrikerna ordentligt.

Kör du ubuntu så använder vi cron som nämt tidigare:

# ganska säker på att cron redan är installerad, men skadar inte att vara säker sudo apt install cron # vill du att programmet ska köra som root sudo crontab -e # vill du köra som användare (kan också köra kommandot ovan som inloggad användare utan sudo då) sudo crontab -e -u <användare> # ovan kommando öppnar en editor där du lägger till följande rad i filen @reboot /path/to/Homebridge