Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem

Kommer sakna e-kort något otroligt mycket.

Alla gånger man har te x köpt en tjänst via nätet där dom försöker dra en summa varje månad, men ej lyckas då man har kört e-kort, den tanken får mig att le.

Permalänk
Medlem

Alla som är inne på denna tråden jag kan konformera att min metod FUNKAR!!!!! Jag skapade flera kort med datum som går ut 2018 istället . Jag köpte precis med e kort slösade 10 kr på humble bundle bara för att testa om det funkar .

det är 2 e oktober och jag använde precis e kort

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

I meddelandet på internetbanken stod det klart och tydligt att när tjänsten stängs ner kommer alla aktiva kort också stängas av, så jag är tveksam till att din metod funkar.

Själv kommer jag troligtvis släpa mig till lokala bankkontoret och bli nyckelkund, då får jag ett till bankkort jag kan koppla till ett separat konto som får agera ehandelskort utan att min årsavgift ökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nop det funkar använde precis ett av mina kort jag spara (:

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nop det funkar använde precis ett av mina kort jag spara (:

Jag använde också ekort igår kväll, tänkte det var värt att testa om de verkligen lagt ner. Så man kan fortfarande skapa kort och betala, tjänsten är inte nerlagd.

Lusläser du meddelandet står det att de kommer stänga ner i oktober, men inte ett specifikt datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nop det funkar använde precis ett av mina kort jag spara (:

Det går fortfarande skapa kort, de har inte stängt tjänsten än. Står i början av oktober, inte specifikt 1:a okt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Det går fortfarande skapa kort, de har inte stängt tjänsten än. Står i början av oktober, inte specifikt 1:a okt.

Skickades från m.sweclockers.com

oh o.O well riktigt gött att man fortfarande kan använda tjänsten iallafall

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Pengar i retur

Kanske något att beakta; Vad händer om e-kort tjänsten blir/är nerlagd (som aviserat) och att du sedan skall få pengar i return för något som du har köpt på Aliexpress eller ebay....

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Kanske något att beakta; Vad händer om e-kort tjänsten blir/är nerlagd (som aviserat) och att du sedan skall få pengar i return för något som du har köpt på Aliexpress eller ebay....

Förmodligen samma som om ett e-kort är stängt (antingen genom att dess giltighets tid har gått ut, eller att man har stängt det manuellt).
Ett e-kort är kopplat tilll ens kort och det är det kortet som används vid återbetalning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Gick in nyss och kunde skapa ett e-kort, märkligt.

Permalänk
Medlem

Jag handlade med e-kort igår. Det fungerar fortfarande om man går in på den gamla sidan. Har dom kommit med något uttalande att dom kanske, möjligtvis, kommer ha det kvar eftersom deras kunder uppskattar det så mycket och för att dom uppskattar sina kunder?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Gick in nyss och kunde skapa ett e-kort, märkligt.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag handlade med e-kort igår. Det fungerar fortfarande om man går in på den gamla sidan. Har dom kommit med något uttalande att dom kanske, möjligtvis, kommer ha det kvar eftersom deras kunder uppskattar det så mycket och för att dom uppskattar sina kunder?

Som nämnt i några inlägg upp, de har inte nämnt något specifikt datum, när det tas bort, bara att det sker i början av Oktober.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de aldrig lägger ner e-kort, då det är det säkraste sättet att handla på internet med just nu.
Jag älskar vissa Manga sajter, och där vill jag inte köra secured by Mastercard på.
Jag får väl gå till biblioteket, Swedbank dödade internet trade.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lengab:

Jag hoppas de aldrig lägger ner e-kort, då det är det säkraste sättet att handla på internet med just nu.
Jag älskar vissa Manga sajter, och där vill jag inte köra secured by Mastercard på.
Jag får väl gå till biblioteket, Swedbank dödade internet trade.

Hahaha! Så alla vi som inte använt e-kort har inte kunnat handla via internet? Kliv ur din kreditskortfobi och kom in i matchen!

Permalänk

Nu har jag inte läst alla inläggen men jag fick ett meddelande i internetbanken den 25 september angående Masterpass. Tycker att det fungerar bra.

"Hej!

Nu hjälper vi dig att alltid ha dina aktuella bankkort och betal- och kreditkort* redo när du ska betala med Masterpass. Det innebär att du inte längre behöver lägga in dina kortuppgifter från Swedbank och sparbankerna själv i din Masterpass-plånbok. Men kom ihåg att du behöver öppna korten för internetköp i internetbanken först för att du ska kunna betala med dem på nätet och med hjälp av Masterpass.

Du vet väl att du även kan lägga in andra kort än dina kort från Swedbank och sparbankerna i din Masterpass-plånbok?
Du kan använda bankkort, betal- och kreditkort samt förbetalda kort från Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover och Visa. Kort utgivna av annan än den bank du har din Masterpass-plånbok hos behöver du fortsatt lägga in själv i Masterpass.

Vad är Masterpass?
Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. I Masterpass sparar du dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats och handlar bekvämt med några få klick.

*gäller för betal- och kreditkort utgivna av EnterCard

Läs mer på länk eller på din sparbanks hemsida."

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag handlade med e-kort igår. Det fungerar fortfarande om man går in på den gamla sidan. Har dom kommit med något uttalande att dom kanske, möjligtvis, kommer ha det kvar eftersom deras kunder uppskattar det så mycket och för att dom uppskattar sina kunder?

Menar du Swedbank som sedan november 2014 har sagt att de jobbar på en lösning för att kunna använda e-kort på mobiler? De som har ljugit för sina kunder i nästan tre år utan att lägga en krona på en tjänst som många av deras kunder efterfrågar?

Skulle se det som helt sensationellt om de väljer att lyssna på sina kunder nu, när de inte gjort det under de tre senaste åren.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@videopac: Tack tack hehe...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Nu är e-kort nere. Går inte att nå sidan längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nu är e-kort nere. Går inte att nå sidan längre.

RIP, det var bra så länge det varade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Nu har jag inte läst alla inläggen men jag fick ett meddelande i internetbanken den 25 september angående Masterpass. Tycker att det fungerar bra.

"Hej!

Nu hjälper vi dig att alltid ha dina aktuella bankkort och betal- och kreditkort* redo när du ska betala med Masterpass. Det innebär att du inte längre behöver lägga in dina kortuppgifter från Swedbank och sparbankerna själv i din Masterpass-plånbok. Men kom ihåg att du behöver öppna korten för internetköp i internetbanken först för att du ska kunna betala med dem på nätet och med hjälp av Masterpass.

Du vet väl att du även kan lägga in andra kort än dina kort från Swedbank och sparbankerna i din Masterpass-plånbok?
Du kan använda bankkort, betal- och kreditkort samt förbetalda kort från Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover och Visa. Kort utgivna av annan än den bank du har din Masterpass-plånbok hos behöver du fortsatt lägga in själv i Masterpass.

Vad är Masterpass?
Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. I Masterpass sparar du dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats och handlar bekvämt med några få klick.

*gäller för betal- och kreditkort utgivna av EnterCard

Läs mer på länk eller på din sparbanks hemsida."

Skitbra idé, hur fungerar det i verkligheten? jo såhär

Citat:

Resultat: 67 butiker hittades

Hur jäkla svårt ska det vara att kunna erbjuda en kostnadsfri/billig tjänst där man har ett betalkort kopplat till ett speciellt konto?

En lösning hade varit ett E-konto man direktbetalar med, vid drag/överföring så skickas en tillfällig kod ut med SMS där man verifierar att butiken får dra pengarna, givetvis skulle det vara försäkrat på samma sätt som ett mastercard/visa.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Äsch då, dags att lämna skutan
Ska testa revoult men vill inte ange kreditkortsnummer där heller så en banköverföring var nödv.
Men det var man visst tvungen att snacka med banken om för att få göra.

Tog en dryg halvtimme och ingen av de två i kassan visste vad e-kort var för nåt heller ( de trodde det var nån typ av e-leg).

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt smidigt att öppna och stänga sitt kort via Swedbank. De borde nog implementera det i appen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det är inte direkt smidigt att öppna och stänga sitt kort via Swedbank. De borde nog implementera det i appen

Varför inte kontakta dem och föreslå det, det blir knappast implementerat för att någon skriver det här

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Nej tyvärr inte. Man får ett virtuellt kort som man fyller på pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Så ingen möjlighet att skapa temporära virtuella kort där? Synd..

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk

ang masterpass
detta ser ju väldigt professionellt ut?
https://swedbank.masterpass.com/

syftar inte på programvaran utan att man kan ens hamna där

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennyafnorberg:

Så ingen möjlighet att skapa temporära virtuella kort där? Synd..

Nop man får bara ett virtuellt kort som man kan tanka på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jupp nu är e-kort officiellt nedstängt..

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Nordea hade också den tjänsten för herrans massa år sedan men ärligt talat jag förstår inte vad ni tycker är så jobbigt, öppna och stänga kortet mot e-handel går minst lika snabbt om inte snabbare t.o.m. via mobilappen sen har det oftast en tidsbegränsning på 30 minuter om man skulle glömma ändra tillbaka, när det väl är stängt så kan inga köp göras online

Och för er som gör många köp från utlandet så kan jag tipsa om Santander Mitt Kort+ som tyvärr har en årsavgift numera (195:-) https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-plus/
De erbjuder e-faktura vilket många andra kortföretag inte gör

*Räntefria köp i upp till 60 dagar
*0 % i valutaväxlingspåslag
*Ingen avgift för valutaväxling
*Kompletterande reseförsäkring med aktivitetsskydd om du blir sjuk
*Utan avgifter första året (värde 195 kronor)

Vilket du i sin tur kan koppla till paypalkontot och sedan välja kortets valutaväxling när du gör köp från utlandet. Jag hade turen att skaffa Santander Mitt Kort (utan plus) som inte har någon årsavgift men det är väl bara en tidsfråga innan man blir tvungen att hoppa på det nya men 195 spänn skulle jag tycka det var värt, det tjänar man in på alla valuta påslag ändå.

Farsan försökte. Slutade med att han inte behövde öppna sitt konto utan pengarna drogs direkt. Så säkert är det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har aldrig använt e-kort, använder vanligt kort, handlar från hela världen (och gjort så i mer än 20 år) och har aldrig råkat ut för något kortbedrägeri. Har jag haft en osannolik tur? Låter ganska orimligt.

Det är väl samma sak som de som dammsuger datorn..

Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

Jämför du just direktbetalning med skurkarna bakom Klarna?

Skrivet av videopac:

Folk i gemen har någon slags kreditkortsfobi. Helt oförklarligt.

Det är dock inte oförklarligt. Det är snarare säkerhetsskäl att inte lämna ut sina kreditkortsinformation till vem som helst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Farsan försökte. Slutade med att han inte behövde öppna sitt konto utan pengarna drogs direkt. Så säkert är det.

Nu hänger jag inte med, Vart försökte han någonstans? Netflix, Apple, Cmore? Var det en prenumeration eller vanligt köp? När det gäller handel via en portal eller en prenumeration så behöver man oftast bara godkänna en gång för att det skall fungera, mest för att förenkla för dig som kund så var försiktig med vad du godkänner, sunt förnuft helt enkelt

Jag har godkänt handel via t.ex Paypal och Safepay vilket innebär att jag inte behöver öppna eller stänga mitt kort när köp sker genom dem, utöver det har jag ett separat kortkonto och lönekonto. På kortkontot finns det aldrig mer pengar än vad jag anser behövs så varje månad ser jag till att föra över så mycket pengar som mina prenumerations tjänster kräver och skulle jag någon gång glömma att se till att det finns pengar på kortkontot när t.ex Netflix skall fakturera så får jag ett mail från Netflix med information om att det inte gick att debitera kortet, då ser jag till att föra över pengar sen loggar jag in på Netflix och genomför ett nytt försök på betalningen.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Nu hänger jag inte med, Vart försökte han någonstans? Netflix, Apple, Cmore? Var det en prenumeration eller vanligt köp? När det gäller handel via en portal eller en prenumeration så behöver man oftast bara godkänna en gång för att det skall fungera, mest för att förenkla för dig som kund så var försiktig med vad du godkänner, sunt förnuft helt enkelt

Jag har godkänt handel via t.ex Paypal och Safepay vilket innebär att jag inte behöver öppna eller stänga mitt kort när köp sker genom dem, utöver det har jag ett separat kortkonto och lönekonto. På kortkontot finns det aldrig mer pengar än vad jag anser behövs så varje månad ser jag till att föra över så mycket pengar som mina prenumerations tjänster kräver och skulle jag någon gång glömma att se till att det finns pengar på kortkontot när t.ex Netflix skall fakturera så får jag ett mail från Netflix med information om att det inte gick att debitera kortet, då ser jag till att föra över pengar sen loggar jag in på Netflix och genomför ett nytt försök på betalningen.

Brorsan beställde något till LoL och eftersom han är minderårig så är hans konto kopplat till farsans. Så farsan använde sitt kort på hemsidan och woops så drogs det pengar utan användning av Bank-ID. Vilket inte hade gjort något om det vore ett e-kort eftersom det hade lätt till att utomstående max fått typ en tia. Att ha separata konton är bara onödigt tjafs vars enda orsak bakom är det faktum att banker generellt är användarfientliga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |