Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

We are currently available to US citizens or permanent residents who are 18 and older who are the account holders of a US checking account or US debit card.

Skulle säga att denna lilla detalj kan vara lite negativ för oss!

I övrigt så säger dom att det är gratis och dom tjänar enbart pengar på den avgift som butiker får betala för varje korttransaktion (som även sverige har) och att dom aldrig säljer nån insamlad info vilket jag vart verkligen förvånad över (OM det nu stämmer).
Allt fanns att hitta i FAQ o tog ca 3min inklusive att skriva detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Ok. Så inget man kan hoppa på nu, men kanske något att ha på radarn om de skulle ändra på sina villkor i framtiden.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Min gissning är tyvärr nope!
Dom kommer troligen inte att öppna upp för andra länder.
Hade det funnits i planerna så hade dom troligen haft med tex Canada från början då US/Canada banksystem är väldigt ihopsytt och hade troligen gått fort/enkelt/billigt att få ihop.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag missuppfattade hur Klarnas engångskort funkar, trodde man behövde beställa ett Klarna kort först men så är inte fallet. Har man appen installerad så kan man börja avnända engångskort direkt. Dom enda betalaningsmetoderna jag får upp är betala nu och dela upp men vad jag läste någonstans ska man kunna betala direkt också.

Dold text
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

iCard var inte som jag trodde, nu måste jag genomföra videosamtal med en av deras anställd och verifiera mig för att kunna fortsätta använda mina virtuella kort, föra över pengar till iCard går bra utan verifiering skumt nog.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Såhär ca 2 år efter stängningen av e-kort så kan man ju sammanfatta det hela att jag gjort betydligt färre köp än jag normalt sett hade gjort. Djävulen vad man saknar e-kortet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SiRai:

Såhär ca 2 år efter stängningen av e-kort så kan man ju sammanfatta det hela att jag gjort betydligt färre köp än jag normalt sett hade gjort. Djävulen vad man saknar e-kortet!

Ja håller med, det är gudskelov bättre konsumentskydd på gång men det är ju horribelt att man tidigare endast sett till att vem som helst som har kortuppgifterna ska kunna dra pengar utan att det behöver bekräftas varje gång av köparen, säkerheten är ju ett skämt och öppnar upp för inte bara kriminella som stjäl uppgifter utan även för de som säljer abonnemang" med lite otydliga metoder i det finstilta och även för en del fula/oetiska betallösningsföretag typ Klarna som slänger upp förifyllda fönster på en del ställen så att man ska "handla lätt" men även Apple och Google är ju betalparasiter som vill ett man ska lagra betaluppgifter så att man bara ska råka klicka på mer än det man verkligen vill köpa.
Vi behöver verkligen lagstiftning som gör det svårare att köpa saker av misstag eller via illvilliga siter typ när klarna hade så man inte ens behövde lklicka utan det räckte att pekaren befann sig över köprutan.
E kortet var ett bra skydd mot fulspelet från de flesta oseriösa aktörerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja håller med, det är gudskelov bättre konsumentskydd på gång men det är ju horribelt att man tidigare endast sett till att vem som helst som har kortuppgifterna ska kunna dra pengar utan att det behöver bekräftas varje gång av köparen, säkerheten är ju ett skämt och öppnar upp för inte bara kriminella som stjäl uppgifter utan även för de som säljer abonnemang" med lite otydliga metoder i det finstilta och även för en del fula/oetiska betallösningsföretag typ Klarna som slänger upp förifyllda fönster på en del ställen så att man ska "handla lätt" men även Apple och Google är ju betalparasiter som vill ett man ska lagra betaluppgifter så att man bara ska råka klicka på mer än det man verkligen vill köpa.
Vi behöver verkligen lagstiftning som gör det svårare att köpa saker av misstag eller via illvilliga siter typ när klarna hade så man inte ens behövde lklicka utan det räckte att pekaren befann sig över köprutan.
E kortet var ett bra skydd mot fulspelet från de flesta oseriösa aktörerna.

Läste/hörde nånstans att man mellan tumme och pekfinger räknar med att 30% av de kvarvarande presumtiva köparna försvinner per klick de måste göra i betallösningen. Om det beror på att klicken på något sätt utgör ett hinder som ger tid för reflektion, lathet, eller någon annan orsak låter jag vara osagt, men det säger ju någonting om att det är en synnerligen god idé för betalningslösningsleverantören att minimera engagemangskraven gentemot användarna. Optimalt ur leverantörens synvinkel är om det räcker med ett klick på köp-knappen.

Jag tror nog det handlar mer om den saken än att försöka få folk att råka köpa på sig grejer av misstag.

Sedan kräks jag förstås också på Klarna och deras oerhört cyniska affärsmodell med försäljning av identitetsinformation, förmedling av konsumtionslån, och förseningsavgifter som främsta inkomstkällor.

Och ja, e-kort saknar man. Man kan nästan säga att det var före sin tid, och att det var rent av märkligt att det togs bort. Om något borde utveckligen gått mer i den riktningen, man kan tycka det skulle vara en standardtjänst hos bankerna år 2019.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Läste/hörde nånstans att man mellan tumme och pekfinger räknar med att 30% av de kvarvarande presumtiva köparna försvinner per klick de måste göra i betallösningen. Om det beror på att klicken på något sätt utgör ett hinder som ger tid för reflektion, lathet, eller någon annan orsak låter jag vara osagt, men det säger ju någonting om att det är en synnerligen god idé för betalningslösningsleverantören att minimera engagemangskraven gentemot användarna. Optimalt ur leverantörens synvinkel är om det räcker med ett klick på köp-knappen.

Jag tror nog det handlar mer om den saken än att försöka få folk att råka köpa på sig grejer av misstag.

Sedan kräks jag förstås också på Klarna och deras oerhört cyniska affärsmodell med försäljning av identitetsinformation, förmedling av konsumtionslån, och förseningsavgifter som främsta inkomstkällor.

Och ja, e-kort saknar man. Man kan nästan säga att det var före sin tid, och att det var rent av märkligt att det togs bort. Om något borde utveckligen gått mer i den riktningen, man kan tycka det skulle vara en standardtjänst hos bankerna år 2019.

Jo säljarna vill ju ha så mycket impulsköp som möjligt så de vill ju helst att man inte ska kunna undvika att köpa något ens om man anstränger sig för att låta bli, för en sund och seriös affärsmodell så borde alla köp behöva bekräftas vid nått likt bankid eller kanske pinkod om det är mycket låga summor och då även med en spärr att det inte går att göra för många småinköp med bara pinkod typ max 5 st per dygn med ett maxbelopp på 100 kr.

Jag tycker att en del betallösningsföretag är helt under isen i sin moral, klarna är ett sånt bolag men Trustly är nog om möjligt ännu värre för de vill ju att man använder deras tjänst för att utföra en "man in the middle attack" så de påverkar ju även folks acceptans för helt förkastliga metoder typ logga in oss på din internetbank och ge oss tillgång till att överföra pengarna.
Deras betalmodell borde förbjudas i lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klarna har något som liknar e-kort i form av engångskort vilket kanske kan vara ett alternativ?

Skrivet av NisseG91:

Jaha, ja det låter ju onekligen väldigt smidigt. Klarna har någonting som heter "engångskort". Funkar som deras vanliga klarnakort fast enbart för ett köp då

Finns i deras app under fliken "shopping" och underkategori "engångskort"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en värdig ersättare till detta?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men va ***, ja ett extra kort konto/kort för internet köp är ju ett alternativ men det kostar ju extra pengar för det dock antar jag. Handlar det mesta på qiro-/klarna faktura oftast, men känns ju tråkigt då jag kör med e-kort på HBO/Netflix:/

Swedbank sjunker ytterligare i mina ögon. Oh btw vet du vad swedbank/sparbanken tar i avgift om man vill betala en räkning över disk? 400spänn !!

Konstigt , kollade alldeles nyss och dom tar 150:- vilket det också är dåligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Jaha då stänger Swedbank tjänsten e-kort i Oktober.
En tjänst de haft som faktiskt varit bra.

Vad göra nu?

Skaffa ett kort man enbart använder för internetköp och för över pengar till vid köp.
Finns det annan bank som har tjänsten kvar?

Bytte från deras skit bank för flera år sedan till Länsförsäkringar för dom vägrade ge mig ett lån, trogen kund i drygt 25 år och jag hade haft flera lån som jag betalt tillbaka och de sista lånet jag skulle ta så räknade dom ut att jag hade 200kr för lite efter allt var betalt så jag fick inget lån, bytte till Länsförsäkringar som gav mig lån direkt utan problem.

Jag kör med 2 bankkort och 3 konton, ett lönekonto och ett extra konto med extra kort och ett sparkonto.
Funkar bra, för över till extra kontot när jag ska köpa något på nätet eller på andra inte så säkra ställen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra lösning på detta?
Jag använde mig av e-kort på paypal, sen det försvann så vill paypal att jag ska ange ett nytt kort hela tiden.
Jag vill inte ange mitt bankkort där, jag har dock kopplat bankkonto, och fyllt på saldot men ändå vill den ha kort när jag ska handla något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Targenor:

Finns det någon bra lösning på detta?
Jag använde mig av e-kort på paypal, sen det försvann så vill paypal att jag ska ange ett nytt kort hela tiden.
Jag vill inte ange mitt bankkort där, jag har dock kopplat bankkonto, och fyllt på saldot men ändå vill den ha kort när jag ska handla något.

Klarnas "e-kort" är det jag har använt sen Swedbanks försvann, men det hjälper tyvärr inte i ditt fall då dom bara håller i 24h.. Fast det kanske fungerar för dig ändå. Provade att göra ett kort med 1kr på, det "går ut" 10/23 (dvs 2023). Kanske kan fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Klarnas "e-kort" är det jag har använt sen Swedbanks försvann, men det hjälper tyvärr inte i ditt fall då dom bara håller i 24h.. Fast det kanske fungerar för dig ändå. Provade att göra ett kort med 1kr på, det "går ut" 10/23 (dvs 2023). Kanske kan fungera?

Vet inte ens vart de finns eller hur de funkar, ansökte om Klarna kortet och då skulle de skickas ett kostandsfritt kort hem till mig, är det så det fungerar? Att man sedan uppger dom uppgifterna på kortet när man handlar. Trodde de var så man fick uppgifterna direkt på klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Targenor:

Vet inte ens vart de finns eller hur de funkar, ansökte om Klarna kortet och då skulle de skickas ett kostandsfritt kort hem till mig, är det så det fungerar? Att man sedan uppger dom uppgifterna på kortet när man handlar. Trodde de var så man fick uppgifterna direkt på klarna.

Inte så deras engångkort fugnerar. Det gör man i appen bara, tror jag.
Öppna appen, tryck på Mitt Klarna, och sen rutan nere till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte så deras engångkort fugnerar. Det gör man i appen bara, tror jag.
Öppna appen, tryck på Mitt Klarna, och sen rutan nere till vänster.

Kära m4gnify

Du är en ängel, det funkade kalasbra, ett visa kort med 1 kr på sen drog den från saldot på kontot, så nu är jag igång

Stort tack för hjälpen, ha en bra helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Targenor:

Kära m4gnify

Du är en ängel, det funkade kalasbra, ett visa kort med 1 kr på sen drog den från saldot på kontot, så nu är jag igång

Stort tack för hjälpen, ha en bra helg

Hoppas verkligen det håller längre än kortet håller i Klarna-appen iallafall!

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Ja men den kostnaden kanske lönar sig jämfört med att få kontot länsat.
Handlar mycket från olika ställen i Asien och är måttligt förtjust att sprida mitt kortnummer.

Kommit meddelande om detta i internetbanken.

Handlar man "utomlands" använder man Paypal, aldrig ett kortnummer, aovsett e-kort, eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Handlar man "utomlands" använder man Paypal, aldrig ett kortnummer, aovsett e-kort, eller ej.

Och får betala paypals avgifter för valutakonvertering? Nej tack!
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-fees

Permalänk

Revolut........... !

felstavning
Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Som @Westrandy säger - Revolut! Gratis fysiska kort, virtuella kort och virtuella engångskort!

Inget avgifter vad gäller valutaväxling och pålägg, du betalar vad bankerna faktiskt betalar för växlingen.

Super smidigt!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Som @Westrandy säger - Revolut! Gratis fysiska kort, virtuella kort och virtuella engångskort!

Inget avgifter vad gäller valutaväxling och pålägg, du betalar vad bankerna faktiskt betalar för växlingen.

Super smidigt!

Ska kolla in dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Och får betala paypals avgifter för valutakonvertering? Nej tack!
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-fees

Man kan välja o stänga av valutakonverteringen vid varje köp. Jag har aldrig betalat för PayPals valutakonvertering. Förr kunde man stänga av den helt för kortet och har man gjort det, så är den fortfarande avstängd även nu när de tagit bort det. Annars använder jag Revolut när jag handlar i annan valuta än SEK

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Som @Westrandy säger - Revolut! Gratis fysiska kort, virtuella kort och virtuella engångskort!

Inget avgifter vad gäller valutaväxling och pålägg, du betalar vad bankerna faktiskt betalar för växlingen.

https://forumbilder.com/images/2020/10/03/EEC9B87D-FF77-4C67-B822-44515B985719.jpg

Super smidigt!

Liten brasklapp. Det är en 0.5/1% växlingsavgift om du växlar på en helg (brittisk tid) eller på en dag som är en helgdag i Storbritannien. Har du däremot växlat innan helgen så är det ingen avgift om du gör köpet under helgen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Man kan välja o stänga av valutakonverteringen vid varje köp. Jag har aldrig betalat för PayPals valutakonvertering. Förr kunde man stänga av den helt för kortet och har man gjort det, så är den fortfarande avstängd även nu när de tagit bort det. Annars använder jag Revolut när jag handlar i annan valuta än SEK

Paypal har slagit på den valutakonverteringen åt mig fler gånger än jag kan räkna till och de hittar ständigt på nya sätt att dölja att de tar någon avgift. Så nu när det inte finns något sätt att stänga av den längre, använder jag inte paypal. Skurkbolag rakt igenom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Paypal har slagit på den valutakonverteringen åt mig fler gånger än jag kan räkna till och de hittar ständigt på nya sätt att dölja att de tar någon avgift. så nu när det inte finns något sätt att stänga av den längre, använder jag inte paypal. Skurkbolag rakt igenom.

Finns visst o stänga av den, på sidan du är på när du ska trycka på Betala så finns det där. Jag såg det själv tidigare i veckan. Jag har stängt av valutakonverteringen på det kort jag kopplat till Revolut för lite mer än 1 år sedan och det kortet har fortfarande valutakonverteringen avstängd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Paypal har slagit på den valutakonverteringen åt mig fler gånger än jag kan räkna till och de hittar ständigt på nya sätt att dölja att de tar någon avgift. Så nu när det inte finns något sätt att stänga av den längre, använder jag inte paypal. Skurkbolag rakt igenom.

Enligt kortbolagens regler måste Paypal fråga varje gång om de vill växla pengar. Om Paypal någon gång skulle missa att fråga om du vill låta Paypal växla och de istället väljer att växla automatiskt, är det bara att säga till banken att beloppet är fel så rättas beloppet i efterskott. Paypal åker också på en hög administrativ avgift för bankens besvär. Om många ser till att klaga till banken varje gång Paypal missar att fråga, torde bankernas administra avgifter uppgå till så mycket pengar att Paypal till slut skärper sig.

Det finns även en EU-förordning som reglerar Paypals valutaväxling. Den kanske också hjälper dig om Paypal ändrar transaktionsvaluta utan att fråga om lov.

Citat:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELE...

Artikel 3a

Valutaväxlingsavgifter för kortbaserade transaktioner

1. När det gäller informationskrav avseende valutaväxlingsavgifter och den växelkurs som ska tillämpas, enligt artiklarna 45.1, 52.3 och 59.2 i direktiv (EU) 2015/2366, ska betaltjänstleverantörer och parter som tillhandahåller valutaväxlingstjänster i en uttagsautomat eller på försäljningsstället i enlighet med vad som avses i artikel 59.2 i det direktivet, uttrycka de totala valutaväxlingsavgifterna som ett procentuellt påslag i förhållande till den senast tillgängliga växelkursen från Europeiska centralbanken (ECB). Detta påslag ska redovisas för betalaren innan betalningstransaktionen initieras.

2. Betaltjänstleverantörer ska också offentliggöra de påslag som avses i punkt 1 på ett begripligt och lättillgängligt sätt på en allmänt och lätt tillgänglig elektronisk plattform.

3. Utöver den information som avses i punkt 1 ska en part som tillhandahåller en valutaväxlingstjänst i en uttagsautomat eller på försäljningsstället lämna följande information till betalaren innan betalningstransaktionen initieras:

a)

Det belopp som ska betalas till betalningsmottagaren i den valuta som används av betalningsmottagaren.

b)

Det belopp som betalaren ska betala i valutan för betalarens konto.

4. En part som tillhandahåller valutaväxlingstjänster i en uttagsautomat eller på försäljningsstället ska tydligt ange den information som avses i punkt 1 i uttagsautomaten eller på försäljningsstället. Innan betalningstransaktionen initieras ska den parten också informera betalaren om möjligheten att betala i den valuta som används av betalningsmottagaren och låta betalarens betaltjänstleverantör därefter göra valutaväxlingen. Den information som avses i punkterna 1 och 3 ska också göras tillgänglig för betalaren på ett varaktigt medium efter det att betalningstransaktionen initierats.

5. Betalarens betaltjänstleverantör ska, för varje betalkort som har utfärdats till betalaren av betalarens betaltjänstleverantör och som är kopplat till samma konto, skicka ett elektroniskt meddelande till betalaren med den information som avses i punkt 1, utan onödigt dröjsmål efter det att betalarens betaltjänstleverantör mottar en betalningsorder för ett kontantuttag i en uttagsautomat eller en betalning på ett försäljningsställe i en unionsvaluta som är en annan än valutan för betalarens konto.

Utan hinder av första stycket ska, efter det att ett elektroniskt meddelande enligt det stycket har skickats, ett sådant meddelande skickas igen en gång varje månad under vilken betalarens betaltjänstleverantör mottar en betalningsorder i samma valuta från betalaren.

6. Betaltjänstleverantören ska komma överens med betaltjänstanvändaren om den eller de allmänt och lätt tillgängliga elektroniska kommunikationskanaler genom vilka betaltjänstleverantören kommer att skicka det meddelande som avses i punkt 5.

Betaltjänstleverantören ska erbjuda betaltjänstanvändare möjligheten att välja att inte erhålla de elektroniska meddelanden som avses i punkt 5.

Betaltjänstleverantören och betaltjänstanvändaren får enas om att punkt 5 och denna punkt inte ska tillämpas, helt eller delvis, om betaltjänstanvändaren inte är en konsument.

7. Den information som avses i denna artikel ska tillhandahållas utan kostnad samt på ett neutralt och begripligt sätt.

Permalänk
Medlem

Aldrig råkat ut för att PayPal inte "frågar" mig innan jag betalar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA