Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

@makatech:

Det trodde jag var underförstått, att man bör lägga lite mer pengar på sin kylare om man ska överklocka
Tror även 1600x blir varmare än 1600, men jag kan ha fel

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Som sagt, får se om jag byter ut min be quiet Pure Rock Slim kylare, ingen jätteförlust, kostade 199kr.

Det är väldigt liten skillnad i kostnad mellan vissa luftkylare och vissa vattenkylningssystem har jag
märkt. Eftersom jag tvekar på att de största och bästa luftkylarna (Noctua D15 etc) passar i mitt case så velar jag en del.

Lite nyfiken på Cooler Master MasterLiquid Lite 120 som man kan få för en dryg femhundring (!?) och som ska passa AM4 sockeln rakt av (allt medföljer), ser superenkel ut att installera på AM4.

Jag har ett jäkligt gammalt retro case men vad jag kan se så passar Cooler Master Lite 120 utan problem. Sätter väl helt enkelt radiatorn där 120mm utblås fläkten sitter nu.
Som personen gjort i slutet av denna video, mitt case är likt.
https://www.youtube.com/watch?v=UIr-wmKEcF4

Hur stabila, tysta och underhållsfria är egentligen dagens vattenkylningssystem, är det kanske dumt att ta det spåret?

Vad finns det för andra bra luftkylare som inte är riktigt så stora som Noctua D15? Tror att höjdgränsen i mitt case är ca 15cm för en kylare men ska dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700
4GHz@1.35V
Corsair H115i 280mm

Temperaturen landade på 62 grader Celsius vid stresstest med Prime95 v29.3.
(29.2 var den som fick fulländat Ryzenstöd)

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Ryzen 1700
4GHz@1.35V
Corsair H115i 280mm

Temperaturen landade på 62 grader Celsius vid stresstest med Prime95 v29.3.
(29.2 var den som fick fulländat Ryzenstöd)

62 grader med Prime95 klockad till 4GHz (!?), ja, vattenkylning gör verkligen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

62 grader med Prime95 klockad till 4GHz (!?), ja, vattenkylning gör verkligen skillnad.

Beroende på test och beroende på hur länge du kör testet kan du hamna där omkring med luft också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Beroende på test och beroende på hur länge du kör testet kan du hamna där omkring med luft också.

Skickades från m.sweclockers.com

62 grader med Ryzen 1700 överklockad till 4GHz under en Prime95 körning låter ändå väldigt bra. En "trevlig" överklockning för övrigt, då kan man börja snacka värde.

Vad krävs för att eventuellt greja det med luft, en gigantisk Noctua D15?

Visst finns det tuffare cpu test (åtminstone för värme) som tex OCCT (Linpack) och Intel burst test men Prime95 brukar ändå ge höga temp inte långt under.

Hmm, sedan vet jag inte riktigt hur det är, om X modellerna generellt går varmare än icke X modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

62 grader med Prime95 klockad till 4GHz (!?), ja, vattenkylning gör verkligen skillnad.

Jag ska köra igen och dubbelkolla.
Screenshot inc soon.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Jag ska köra igen och dubbelkolla.
Screenshot inc soon.

Du bör väl dessutom låta Prime95 vara på ett tag eftersom den gör lite olika typer av beräkningar och tester (dvs olika temps).

Annars kan du ju plåga den med en Intel burst test, borde ge lite högre temp

Intel Burst Test: Custom, 14000 MB tror jag är vettigt om du har 16GB ram.

Här lite kommenterer om hur tuff Intel burst test kan vara:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6ku36v/which_stress_tes...

"it can crash Systems in under 10 minutes that seem perfectly stable on 24 hour Prime95 Blend tests."

"Can vouch for Intel burn test, prime95 was running without issue for an hour, while IBT ended up crashing the system in about 30 seconds."

"Even running 99%-100% on all available threads for > 30 days straight in seriours actual number crunching scenarios puts less strain on a System than IBT."

Sedan om Intel burst test kan vara i tuffaste laget, ja det vet jag inte, andra här har säkert koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

62 grader med Ryzen 1700 överklockad till 4GHz under en Prime95 körning låter ändå väldigt bra. En "trevlig" överklockning för övrigt, då kan man börja snacka värde.

Vad krävs för att eventuellt greja det med luft, en gigantisk Noctua D15?

Visst finns det tuffare cpu test (åtminstone för värme) som tex OCCT (Linpack) och Intel burst test men Prime95 brukar ändå ge höga temp inte långt under.

Hmm, sedan vet jag inte riktigt hur det är, om X modellerna generellt går varmare än icke X modellerna?

Räknade inte på att han använde en 8-kärnig utan utgick från mina 6 kärnor. Då är det så klart möjligt att jag har fel och att det är en temp man inte kan hamna på med luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

"it can crash Systems in under 10 minutes that seem perfectly stable on 24 hour Prime95 Blend tests."

Låter elakt!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Räknade inte på att han använde en 8-kärnig utan utgick från mina 6 kärnor. Då är det så klart möjligt att jag har fel och att det är en temp man inte kan hamna på med luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken cpu, kylning och temp under load har du själv ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Låter elakt!

Säkert en viss överdrift

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vilken cpu, kylning och temp under load har du själv ungefär?

1600 @ 3.9GHz kyls med phantek ph-tc14pe och spänning på 1.37 under spel men under det här testet låg det på 1.40. Körde small ftt i prime under en timme och det här är resultatet:
maximum: 66.8
average: 65.9
Skulle nog kunna få ner det lite om jag höjde fläktarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

CPU: 1800X
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Custom vattenloop, EKWB Supremacy, EKWB x360 rad
Frekvens (all core): 4050MHz
Voltage: 1,294V (CPU core voltage i hwinfo)
Temp(idle): 24,5 (CPU Tdie i hwinfo)
Temp(full load): 61,3 (intel burn test)

52 grader i 3DMark Time Spy.

Mycket nöjd med systemet, kommer från en 3930k på socket 2011, så inte någon jättestor uppgradering, men ändå betydande. Största skillnaden är ändå att plattformen känns modern med anslutningar, M.2, strömsnål etc.

När det gäller överklockningen så har jag hållt på länge, men aldrig riktigt fått tag ett sånt fint chip. Men jag köpte CPU:n bara förra veckan, så möjligen håller AMD på att förfina sin process? Isf så lär vi snart se högre klockningar, eller så hade jag bara tur.

Edit: snyggade till formen och lade till och uppdaterade information

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

1600 @ 3.9GHz kyls med phantek ph-tc14pe och spänning på 1.37 under spel men under det här testet låg det på 1.40. Körde small ftt i prime under en timme och det här är resultatet:
maximum: 66.8
average: 65.9
Skulle nog kunna få ner det lite om jag höjde fläktarna.

Ok, bra värden och det verkar vara en riktigt bra stor luftkylare det där ungefär i klass med Noctua D15?

För att få plats med en sådan luftkylare behöver jag först behöva byta case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hellstrom_:

Asus Prime x370 pro
1800x i 4050 ghz med vcore 1,294 (Hwinfo)
Custom vattenloop, 57 grader i load i intel burntest, 52 grader i 3DMark Time Spy.

Oj, riktigt bra under piskning av ibt, jag har haft så dålig koll på dataprylar senaste åren så det är intressant att se.

1800X i 4050Ghz är ett klart schysst system.

Slutsatsen jag drar av mina erfarenheter och era är varje fall att antingen behövs en riktigt bra och stor luftkylare eller ett vattenkylningssystem för seriös överklocking på 3,9GHz och över. Klart det finns undantag men det kan ju också bero på vilka temp man vill att system ska hålla under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hellstrom_:

Asus Prime x370 pro
1800x i 4050 ghz med vcore 1,294 (Hwinfo)
Custom vattenloop, 57 grader i load i intel burntest, 52 grader i 3DMark Time Spy.

4050ghz ? du måste ha WR allså damn haha

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Oj, riktigt bra under piskning av ibt, jag har haft så dålig koll på dataprylar senaste åren så det är intressant att se.

1800X i 4050Ghz är ett klart schysst system.

Slutsatsen jag drar av mina erfarenheter och era är varje fall att antingen behövs en riktigt bra och stor luftkylare eller ett vattenkylningssystem för seriös överklocking på 3,9GHz och över. Klart det finns undantag men det kan ju också bero på vilka temp man vill att system ska hålla under load.

Skrivet av pytonOrm:

4050ghz ? du måste ha WR allså damn haha

Haha

Klart nöjd med systemet, har haft tur i CPU-lotteriet (för en gångs skull...) eller så håller AMD på att förfina processen? Köpte den förra veckan.
Har inte stressat CPU:n till max, men vid 4,1 ghz behöver den minst 1,35 vcore, har inte testat fullständigt på den nivån, utan jag backade istället till 4050 och kommer nog ligga kvar där tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Själv så har man haft otur i lotteriet.

1600 på 3.8ghz med spänning runt vid 1,38-1,43.

Den är nog inte heller helt stabil än heller, har inte stresstestat den något ungefär.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hellstrom_:

Haha

Klart nöjd med systemet, har haft tur i CPU-lotteriet (för en gångs skull...) eller så håller AMD på att förfina processen? Köpte den förra veckan.
Har inte stressat CPU:n till max, men vid 4,1 ghz behöver den minst 1,35 vcore, har inte testat fullständigt på den nivån, utan jag backade istället till 4050 och kommer nog ligga kvar där tillsvidare.

Kolla din spänning med cpu-z och se vad det säger. Jag noterade förut när jag stresstestade att hwinfo64 visade mindre än både hwinfo64 och hwmonitor, så du har bättre koll menar jag. Min minimum spänning var, tro det eller ej, 1.337 i hwinfo64 så jag vill ju tro att det visar rätt.

Edit: Hade visst öppet programmet fortfarande.

Skrivet av makatech:

Ok, bra värden och det verkar vara en riktigt bra stor luftkylare det där ungefär i klass med Noctua D15?

För att få plats med en sådan luftkylare behöver jag först behöva byta case.

Ja, kylaren ligger väl typ head to head med noctua. Något att tänka på är att det förmodligen kan vara lite bökigt med en så stor kylare om man ofta är inne i chassit och grejar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

jag tittar i min spåkula den säger att amd kommer lansera second generation av threadripper med tanke på hur poppis den är

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@anon200632, jag såg i din sig att du också har GA-AB350N! Är lite rostig efter massa år med en i5 3570K, så är inte helt införstådd hur man bäst klockar en Ryzen, och om det skiljer sig mellan olika moderkortstillverkare. Har snappat upp att man antingen kan klocka genom att höja multipliern, men det pratas även om pstates...Hur har du klockat din dator?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

@ClintBeastwood: Jo, jag har kollat runt med olika program och funnit att hwinfo64 stämmer bäst med setting i bios. Just nu kör jag manual mode på vcore och då visar CPU-z faktiskt lägre vcore, 1,26 mot 1,29 i hwinfo. Men jag tror inte CPU-z är pålitligt i det här fallet, tror det visar processorns begärda vcore, och inte faktiskt vcore, men citera mig inte på det.

Apropå manual mode och offset mode, någon som vet hur man kan ställa in så att processorn sänker volt och frekvens vid idle i windows? Kör som sagt manual mode på vcore och ligger konstant på 1,29v och 4050 mhz. Har ett Asus prime x370 pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

@Decimal, jag såg i din sig att du också har GA-AB350N! Är lite rostig efter massa år med en i5 3570K, så är inte helt införstådd hur man bäst klockar en Ryzen, och om det skiljer sig mellan olika moderkortstillverkare. Har snappat upp att man antingen kan klocka genom att höja multipliern, men det pratas även om pstates...Hur har du klockat din dator?

Bara genom vcore volt och multipliern, minnen via xmp endast och de ligger på 3200MHz

Permalänk
Medlem

Några tips för OC med Ryzen

Första man bör göra är att slå av core performance boost oavsett om man kör p.state eller helt manuell OC, annars kommer cpu'n försöka boosta frekvens över OC frekvensen med extra adderad vcore, detta orsakar i 99 fall av 100 instabilitet eller på tok för hög vcore. Inställningen avaktiverar XFR samt precision boost. Inställningen kan hittas på olika ställen på olika moderkort, på MSI & ASUS brädor finns den oftast under OC avdelningen medans andra har den under advanced/cbs/.

Andra man bör vara medveten om är att så fort du sätter volt till fixed/manual så kommer idle volt inte längre sjunka, här krävs offset voltage för att volt ska droppa vid idle.

För att frekvens ska sänkas vid idle krävs p.state klockning, ett par tips här är att inte alla moderkort har denna funktion och det kan ställa till rejäla problem om man gör fel. Med det sagt så är det inte jättesvårt.
Ta först reda på vilken volt som krävs för den tänkta max frekvensen genom normal OC, ta sedan bort den manuella OC'n och applicera en offset voltage inställning som ger dig samma volt. Gå sedan in på P.state avdelningen, många bord har detta under advanced/cbs/p states.
Under p.states ska du endast röra en inställning och det är frekvensvärdet som här matas in som hex värde, rör inte spänning eller något annat, gör du det kommer inte pstate funka som det är tänkt.
Vad det gäller hexvärdena så är det FID vädet och dom som följer

A0=4000
A1=4025
A2=4050
A3=4075
A4=4100
Den Pstate man vill ändra är P0, oftast står det auto & man väljer då custom/manual, sedan ändrar man FID värdet till den frekvens man vill ha, åter igen, rör inte divider eller volt, då kommer p states sluta funka helt tills du sätter allt på auto igen. Kom också ihåg att sätta minimum frekvens för CPU i windows energiplan på en nivå så processorn kan gå ner i frekvens.

OBS: Dubbelkolla alltid vcore sedan i uefi efter omstart & i windows både under idle & load, det finns kombinationer av frekvens/volt som kan få tuppjuck, jag hittade en sådan där vcore hoppade från 1.4125 till 1.5. Förmodligen saker som detta som orsakat en del RMA ärenden

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82: Tackar för riktigt fin info! Ska kolla vidare på det på mitt moderkort och testa vidare.
Har läst någonstans att Asus tragit bort eller försämrat stöd för pstateklockning i senare bios, det spekulerades i att det blev för många RMA-ärenden... Är helt ny på plattformen och har endast testa i några dagar. Bara att testa vidare.

Permalänk
Medlem

Hoppas få lite hjälp av er. Läst en del svar i tråden och många verkar jävligt kunniga!

Har precis köpt en Ryzen 5 1600 och tänkte ge mig på att överklocka den.

Har uppdaterat all mjukvara i burken och drog även hem Ryzen Master. Testade dra upp MHz:en och 3800 verkar den klara utan att jag behöver höja volten alls (ej kört stresstest, endast Cinebench) och tempen har aldrig överstigit 60 grader när jag spelat. Dock ser jag att volten ändå går över 1,275 (minns ej exakta standardvärdet) i Ryzen Master när jag tittar på den i arbete. Ska den göra så? Ibland hoppar den upp emot 1,35-1,40.

Min andra fråga är om jag ska göra ändringarna i bios istället? Har en Gigabyte-bräda. Finns det några fördelar/nackdelar med bios vs Ryzen master?

Cinebench gav strax över 1200 poäng, vilket verkar vara helt acceptabelt (har 2400 MHz minnen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av funbox1:

Hoppas få lite hjälp av er. Läst en del svar i tråden och många verkar jävligt kunniga!

Har precis köpt en Ryzen 5 1600 och tänkte ge mig på att överklocka den.

Har uppdaterat all mjukvara i burken och drog även hem Ryzen Master. Testade dra upp MHz:en och 3800 verkar den klara utan att jag behöver höja volten alls (ej kört stresstest, endast Cinebench) och tempen har aldrig överstigit 60 grader när jag spelat. Dock ser jag att volten ändå går över 1,275 (minns ej exakta standardvärdet) i Ryzen Master när jag tittar på den i arbete. Ska den göra så? Ibland hoppar den upp emot 1,35-1,40.

Min andra fråga är om jag ska göra ändringarna i bios istället? Har en Gigabyte-bräda. Finns det några fördelar/nackdelar med bios vs Ryzen master?

Cinebench gav strax över 1200 poäng, vilket verkar vara helt acceptabelt (har 2400 MHz minnen).

Skickades från m.sweclockers.com

Stäng av "core performance boost" i uefi när du klockar, det är inte bra att låta detta vara påslaget samtidigt som man klockar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Stäng av "core performance boost" i uefi när du klockar, det är inte bra att låta detta vara påslaget samtidigt som man klockar.

Tack! Ska fixa Är det svårt att ställa in allt i bios? Förutom volt och klocken, är det något annat jag bör ändra i bios vid överklock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga om X modellerna och i synnerhet 1600X eftersom jag har den

Är det så att alla cores låser sig till 3,7GHz under load? Tycker det verkar så för mig under div benchmarks.

Vore i så fall ett kraftigt argument till att även överklocka X processorerna samt att vinsten med XFR och även turbon till viss del går att diskutera??

Den är mycket enkel att klocka till 3,9Ghz men tempen gick då över 80 (tdie) för mig vilket jag upplevde som som ca 5 grader över min smärtgräns. Dock ej alls konstigt eftersom jag har den lite mindre be quiet Pure Rock Slim kylaren.