Anmäl dig till Roborock Challenge!

Testpilot: D-Link AC5300 MU-MIMO Ultra Wi-Fi Router (895L)

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: D-Link AC5300 MU-MIMO Ultra Wi-Fi Router (895L)

Testpiloten Björn Endre tar sig an D-Links router AC5300 MU-MIMO Ultra Wi-Fi Router, med en teoretisk maximal bandbredd på hela 5 332 Mbps och åtta stycken antenner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ser ut att bitas

Permalänk
Avstängd

Fånigt. Ser ut som en spindel.

Gör det någon skillnad på om den har åtta antenner eller två?
Är det nya grejen att bara slänga på fler och fler antenner på Wi-Fi routrar eller vadå?

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att köpa denna, och trodde faktiskt inte det förekom sådana här problem för denna prisklassen. Tack för en bra och intressant recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Man blir så trött på att det inte ens går att köpa sig fri från strul med nätverket.
Enda sättet verkar vara att lära sig leva med det.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en krabba på rygg.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Haha instämmer många här.
Den ser ju förjävlig ut.
Samt att Nackdelarna överväger Fördelarna så pass mycket för den höga prislappen är ju också skrattretande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett bra trådlöst nätverk så är accesspunkter vägen att gå.
Oavsett lösning eller brand så kommer det kosta lite mer men det kan det vara värt om man vill ha ett stabilt trådlöst nät.
Speciellt om man bor i ett äldre välbyggt hus, och i dagsläget när man vill att allting ska gå på 5Ghz så är det mer eller mindre omöjligt att täcka in ett stort hus med endast en router oavsett hur alien-aktig den ser ut.
Även i större lägenheter blir det problem och där vill man dessutom gärna stänga av 2.4Ghz helt för att minska problemen något.

5Ghz är inte gjort för att täcka stora ytor som inte är helt öppna och 2.4Ghz vill man inte använda alls.
Ett gäng accesspunkter löser problemen

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Man blir så trött på att det inte ens går att köpa sig fri från strul med nätverket.
Enda sättet verkar vara att lära sig leva med det.

Det är inga problem att köpa sig fri från problem med nätverket. Dock blir det något dyrare än 3000.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

En viktigt fråga som behöver besvaras vid tester av enheter som denna är,

När slutar bugg och säkerhetsfixar komma till enheten?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

D-Link som brukade vara så bra. De har verkligen slarvat bort sin marknadsledande position. Nu är det Asus och kanske även Netgear som har de bra grejerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Herre j-vlar vad snygg den var. Det jag gillar är att den är så stilren och bara smälter in i miljön och folk tänker ej på att den finns. När denna router står bland övriga Ciscoprylar som switchar etc, så kommer folk tro att det är en enterprise Cisco router.
Bortsett från detta så var den enligt recensionen inte mycket att hänga i granen.

Permalänk

885L varianten som Webhallen hade för ynka 990kr var iaf väldigt prisvärd.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Det var dags för D-Link att skärpa sig för över 10 år sedan.... de har spottat ut så mycket skräp att de flesta som är seriösa håller sig långt borta. D-Link är nätverksbranschens Wal-Mart, Eldorado, MacDonalds, Dacia.........

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Den ser ut att bitas

Den skulle inte överleva länge mot en Asus RT-AC5300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Absolut! Här har du ett exempel på en kille som förbättrat mottagningen för sitt trådlösa headset med lite extra antenner.

Permalänk
Medlem

det här är väl bland de första testpilot reviews jag sett som inte sätter "rekommenderar" gillar det!

svårt att ta alla recension seriöst när nästan alla sätter rekommenderat på det de själva köpt, osäkert om bias finns för att försvara sitt köp

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Den ser ut att bitas

Skrivet av perost:

Den skulle inte överleva länge mot en Asus RT-AC5300

Själv tycker jag den ser redan död ut:

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

D-link har bara levererat skräp de senaste 15 åren till vanliga konsumenter.
Orkar inte ens läsa detta test då jag kan garantera utan att ens testat produkten att det kommer finns ett eller flera fel som gör en galen.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

det här är väl bland de första testpilot reviews jag sett som inte sätter "rekommenderar" gillar det!

svårt att ta alla recension seriöst när nästan alla sätter rekommenderat på det de själva köpt, osäkert om bias finns för att försvara sitt köp

De får låna grejerna för recension och sen lämna tillbaka. Är flera tidigare som inte rekommenderats. Det är dock inte proffsrecensioner så lite bias blir det kanske av att testa ny grej 😀

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

En viktigt fråga som behöver besvaras vid tester av enheter som denna är,

När slutar bugg och säkerhetsfixar komma till enheten?

Antagligen typ en månad innan release, om jag känner konsumentroutrar rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Antagligen typ en månad innan release, om jag känner konsumentroutrar rätt..

Som sagt, det är viktigt att man tar med det i testerna. Speciellt om man ska rekommendera
en produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det nya grejen att bara slänga på fler och fler antenner på Wi-Fi routrar eller vadå?

Ja, det är verkligen inte marknadsförings schabbel. Att ha fler antenner är vad hela MU/SU-MIMO bygger på. Kortfattat så fungerar det som olika kanaler. Skulle AC5300 haft färre antenner så hade du även sätt en linjär sänkning i kapacitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

För det priset kan man bygga sig en liten fin ITX dator och köra pfSense eller OPNSense och köpa sig en billigare Access Punkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

För det priset kan man bygga sig en liten fin ITX dator och köra pfSense eller OPNSense och köpa sig en billigare Access Punkt

Eller typ Ubiquiti Edgerouter Lite och Ubiquiti AP AC

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rektor:

Fånigt. Ser ut som en spindel.

Förutom det som redan nämnts så bör man tänka på att antennerna inte bör sitta för tätt om mimo ska fungera bra, ½-4 våglängders separering brukar ge bra resultat och mindre än 1/4 dels våglängd ger nästan ingen fördel alls jämfört med att bara ha en antenn, det är en av orsakerna till att usbdonglar bara funkar bra under perfekta förhållanden, de är helt enkelt för små för att de ska kunna rymma vettiga antenner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Bärfis

Permalänk
Hedersmedlem

FWIW - har nu tagit bort routern och satt tillbaka mitt Linksys Velop Mesh-nätverk och nu får min Hp Spectre 13 runt 550 Mbps ner och 450 Mbps upp via WiFI. Så mkt tydligt att det är något med D-Linken som inte funkar bra ihop med datorn.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

"Nya grejen"... Det har med MIMO-tekniken att göra. Genom att fasförskjuta/fördröja sändningen av data mellan flera antenner med hög precision kan radiovågorna riktas litegrann likt en strålkastare i riktningen mot den enhet man vill kommunicera med. Det förbättrar prestanda och räckvidd och ska allmänt göra wifi-kopplingen mer robust - även om detta inte verkar ha realiserats i just den här routern.

Det är ganska komplicerad teknik dock som kräver avancerad signalbehandling för att fungera. Nog för att den biten mestadels torde hanteras av färdigskriven firmware, men något verkar ha fallerat under produktutvecklingen av denna enhet.

Lika bra det kanske - vem vill ha en jätteplastblaffa med en skog av antenner stickandes upp ur densamma ståendes i sitt hem? *kräx*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm