Proppen flyger när datorn är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Proppen flyger när datorn är inkopplad.

Hallå.

När jag satt och spelade Bf4 ikväll så dog strömmen. Proppen hade flygit.
In med ny propp och direkt jag tryckte på strömbrytaren på grendosan till datorn flög proppen igen.

Iväg till ICA som har kvällsöppen och köpte nya proppar.
Drog ut datorn till ett annat rum med enbart strömkabeln ikopplad och tryckte igång, proppen flög då för detta rum.

Suck.

Nu undrar jag vad felet kan vara.

Här är min datorspec:

Chassi Fractal Design Define XL R2 Titanium
Strömaggregat Cooler Master GM 750W

Moderbord ASUS X99-A
RAM Corsair 16GB 2x8GB DDR4 2666Mhz

Processor Intel Core i7 5930K 3.5GHz 15MB
Processorfläkt Noctua NH-U14s

NYTT:
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB (tidigare grafikkort gtx970)

Första Hårdisk OS 500GB SSD Samsung
Andra hårddisk SDHD 2TB Seagate

DVD-Rom Asus
Minneskortläsare USB3.0

Det var en månad sedan ungefär som jag bytte grafikkort till ett gtx1080 ti 11GB.

Till en början märkte jag att när jag spelade grafikkrävande spel så snappade min ena högtalarmonitor upp ett bakgrundsknaster som förstärktes och hördes tydligt i spelet.
När jag var ute i windows så lät det ej lika tydligt men det fanns ändå där. Switchade plats på högtalarna och då följde bruset med så trodde att det var fel på ena högtalaren först, men det visade sig avhjälpas när jag tog och bytte strömkabeln till en annan grendosa. Således har jag misstänkt att det är fel på grendosan, MEN...
Nu misstänker jag att datorn snappat ut signaler till högtalaren genom grendosan. En helt ny grendosa användes i det andra rummet då proppen gick även där.

Jag har mycket kopplat till datorn också, tangentbord mus och musmatta som lyser, externt ljudkort, usb till piano, Oculus rift + 2 sensorer samt hdmi till 4k tv förutom min datorskärm. Webcam. Inte allt aktivt samtidigt då.

Är min dator körd eller tror ni det hjälper att byta nätagg? Eller är grafikkortet för kraftfullt?

Om det är nätagget som var fel på, behöver jag då ett med högre styrka än 750w ?

Permalänk
Medlem

Byt till ett bättre nätagg, du behöver inte mer kräm, utan kvalité, tror det du har är trasigt, alternativt något annat som kortsluter, men isåfall borde bara nätdelen slå ifrån, inte proppen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Går proppen är det alltid nätagget du ska misstänka först. Håller med ovan, det är inte effekten det är fel på utan något i agget som är trasigt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för säkring? En 10ampere bör ju klara upp mot 2300 watt innan den poffar. 6a klarar drygt 1300w vilket känns mer än tillräckligt för din dator. Med råge.

Tror som övriga att ditt agg spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad har du för säkring? En 10ampere bör ju klara upp mot 2300 watt innan den poffar. 6a klarar drygt 1300w vilket känns mer än tillräckligt för din dator. Med råge.

Tror som övriga att ditt agg spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 10 ampär i propparna.
Köpte nu ett nytt nätaggregat på 750 så ska byta imorgon och se om den får nytt liv.
Kan det bli fel på övriga datordelar?
Luktar inte bränt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp.
Datorn funkar perfekt efter bytet av nätagg.