Vad ska jag göra för att få lägre temperaturer? Kommer jag få lägre temps?

Permalänk

Vad ska jag göra för att få lägre temperaturer? Kommer jag få lägre temps?

Tjena jag har ett Phanteks p400s windowed vitt.
Har
2x Fractal Design Silent Series R2 140mm som intake (fram)
och
2x orginal phanteks fläktarna 120mm som outtake (bak och tak)
Samt en Cryorig H7.

Har en i7 4790K som går på 4,4ghz hela tiden nu med sänkt voltage (stabilt, testat stresstest samt spel)
och en Amd Radeon Asus Matrix Platinum 290x 4gb.

Är medveten om att 290x har höga temps kring 80-90c. (arbetstemp)

Då min i7 4790k går upp till 80c vid lite mer än en timmes stress test (cpu z) vart jag lite småorolig. Detta vet jag är safe temps men borde inte göra det utan överklockning tycker jag med en bra air cooler? Ändå som jag har gjort är att ställt ner voltage (vissa i7 4790k har för hög voltage standard så därför jag ändrat) som ska sänka värmen ju? Vet att kylaren sitter bra på då jag har haft lite hjälp med att montera den.

Imorgon ska jag och köpa ett nytt Msi Gaming X 1060 6gb och dom ska ligga på ca 65 grader som max vid full load vid flera timmars spelande har jag sett/hört samt jättebra att överklocka med.

Kommer graderna att sänkas på processorn då nya grafikkortet kommer "generera" 25 grader mindre värme? Kanske är ute och cyklar men låter inte det rätt så logiskt ändå?

Vet att phanteks fläktarna som jag använder till outtake inte är så jätte bra så ska nog byta dom. Vad ska jag byta till för fläktar? 120mm bak max och 140mm tak max.

Funderar på fractals venturi hf-12 bak och hf-14 tak och sedan justera fläktarnas rpm via bios. Tankar och svar på detta? Allt uppskattas!

Mvh Elliot!

Permalänk
Medlem

Du kan ju ratta ner spänningen tills det blir instabilt.
Har du ett ASUS moderkort så kan du med fördel använda "Offset voltage".

Utöver det så svarar de flesta haswell/devils canyon mycket bra på en delid.
Även om du bara byter till en bra pasta (och inte flytande metall) under värmespridaren så kan det ge väldigt bra resultat.

Och igen, kör du ett ASUS moderkort så kan du med fördel använda moderkortets egna fläktkurvor.

Permalänk

@Svensktiger: Okok, kör med ett Msi z97 pc mate. Har ställt in fläktarna där. Kör med override voltage tror jag det heter. Ska man kanske byta till offset voltage istället även fast man inte kör asus? Vad är det för skillnad?
Kör med pastan Cryorig cp7

Permalänk

@Svensktiger: Sänkte volten från 1.175V till 1.150V nu på morgonen och körde stresstest i lite mer än en timme och temps for ner 8 grader samt det är fortfarande stabilt. Osäker om det kommer gå sänka mer men ska prova att sänka till 1.125V när jag kommer hem från skolan och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

@BraapBraap:

Du vet att det inte är så stor skillnad på ett 290x och ett 1060 va? Absolut att det är bättre men några få %, hade kört på ett 1070 isåfall ifall du verkligen vill känna av ny prestanda. 290x presterar ca som ett 480 kort och jämför de med graferna här på sweclockers grafikkortstester, det är några fps hit och dit. Ett tips bara

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Temperaturen som grafikkortet ligger på är bara en indikation på vilken temp grafikkortskylaren klarar av att kyla kortet till, inte hur mycket värme det faktiskt alstrar.
Man kan kolla på grafikkortens TDP för att få en fingervisning.
290X har en TDP på 290W och 1060 har en TDP på 120W (snabb googling).
1060 genererar alltså en bråkdel av värmen som ett 290X genererar.
En oklockad 4790K ligger på 88W TDP som ett tal att jämföra med.

TDP är bara en fingervisning som sagt men man ser ju att du kommer ha närmre 200 watt i stället för närmre 400 watt att kyla bort ur chassiet om du byter grafikkort till 1060.

Permalänk

@NatureBoyyy: Jo tänkte på det idag när jag for till overclockers (datorbutik i luleå) så blev inget nytt utan ska vänta till gtx 1070 sjunker i pris sen och då hugger jag till å köper det

Permalänk

@Yomster: Aha okok, låter ganska logiskt

Permalänk

När jag for till overclockers så köpte jag en bequiet purewing 2 120mm (dom rekommenderade den) och jämförde den med phanteks 120mm org fläkt och stor skillnad vart det! Kändes som den flyttade dubbelt så mycket luft på mindre hastighet! Så tog iaf bort båda phanteks fläktarna och har bara en bak nu ist för en bak en tak. Så satte på ljuddämpningsmatrialet och då vart den också 20% ish tystare vilket är ett plus samt att temps sjönk med 3 grader på idle ungefär. Inte hunnit testa load ännu. Köpte även en phanteks led strip 1m (blev riktigt schysst faktiskt).

Permalänk
Avstängd

@BraapBraap:
Du skrev i första inlägget att den går i 4400 mhertz hela tiden.
Ändra i kontrollpanelen,energi alternativ,välj balancerat så klockar den ner sig efter behovet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Detta är sånt man får lida med som ägare av AMD GPU
Den varma luften stiget ju upp i chassit så det är klart att en mindre törstig GPU kommer att dra ner temperaturerna. Jag gick från GTX 660 SLI till R9 290 CF för ett par år sen och korten alstrade så mycket mer värme att jag var tvungen att byta CPU-kylare

EDIT: Som Mange43 skrev, kolla också i BIOS så att VCORE inte är på constant voltage.

Permalänk

@Mange43: När det kommer till voltage har jag override mode, har stängt av EIST och Intel C State. Har hört man kan göra det om man vill ha en allround snabbare dator. Dock var nackdelarna att den är lite varmare på idle men står inget om load? Samt att livstiden på processorn kan sänkas lite

Permalänk

@KARNOU: Jo listade ut det Har beställt ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming igår på komplett när dom hade 21års firande så den var nersatt från 5k till 4,5k Kolla vad jag svara till mange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@Mange43: När det kommer till voltage har jag override mode, har stängt av EIST och Intel C State. Har hört man kan göra det om man vill ha en allround snabbare dator. Dock var nackdelarna att den är lite varmare på idle men står inget om load? Samt att livstiden på processorn kan sänkas lite

Att stänga av C-states är dock ganska onödigt. De används för att du ska få lägre temperaturer, och dra mindre ström i tillfällen där det ej behövs.

Om du jagar poäng i benchmarks, så kanske det hjälper med någon % eller två. Men annars så är det bara onödigt. Det är mycket bättre om du kan använda dom. Du får även en överlag tystare dator.

Min burk kan flåsa en del när den belastas hårt och länge, det är helt okej. Men om jag bara sitter och surfar sweC så ligger processorn i en fin 800-1200Mhz, drar nästan inget och har en temperatur på ungefär 30c.

Det kan dock vara svårare att få en stabil överklockning om man ska nyttja C-states/speedstep.
Men jag byter gärna de där sista 100MHz emot en allmänt tystare dator vid vanlig användning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@Mange43: När det kommer till voltage har jag override mode, har stängt av EIST och Intel C State. Har hört man kan göra det om man vill ha en allround snabbare dator. Dock var nackdelarna att den är lite varmare på idle men står inget om load? Samt att livstiden på processorn kan sänkas lite

Dessa inställningar är till för att CPU:n ska dra mindre ström när den är i låg load. Varmare på idle blir det ju för att den konstant matas med mycket mer ström än nödvändigt, allt för att hålla en hög frekvens för en load den ändå inte behöver ha hög frekvens för att hantera.
Det är onödigt att CPU:n ska matas med ström nog för att köras i 4400Mhz när du skriver inlägg på sweclockers Lovar att du inte kommer märka av skillnaden när du sätter på strömsparfunktionerna igen. Som sagt, den går bara på låg frekvens så länge den behöver. Gör du något som kräver mer prestanda så ger den mer ström och klockar upp sig igen automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vilket stresstest? Cpu-z inbyggda? Isåfall stressas ju inte grafikkortet samtidigt vilket är iprincip helt ute ur ekvationen.

Visa signatur

=)

Permalänk

@KARNOU: Ok men om jag sätter på dom igen vad ska jag sätta voltage mode på förnått? Offset mode? Är inte offset mode där den har två olika lägen för volt alltså typ idle och load så t.ex 1.050V vid idle och 1.150V vid load? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk

@Elghinnarisa: Okok well det låter vettigt antar jag men vilken voltage mode ska jag ha då ifall jag sätter på dom? Kolla vad jag svarade till @KARNOU

Permalänk

@Maarus: Just ja fan, använde cpu z inbyggda stress test. dock så idlar ju kortet kring 50 nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@KARNOU: Ok men om jag sätter på dom igen vad ska jag sätta voltage mode på förnått? Offset mode? Är inte offset mode där den har två olika lägen för volt alltså typ idle och load så t.ex 1.050V vid idle och 1.150V vid load? Eller är jag ute och cyklar?

Offset använder den spänningskurva som processorn redan har.
Men offset justerar kurvan upp eller ner.
Ett IMO betydligt bättre sätt att ha det då man knappast behöver 1.25v vid idle och 800Mhz.

Permalänk

@Svensktiger: Så om jag sätter på C-State och EIST plus offset mode och samma volt kommer den justera resten själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@Svensktiger: Så om jag sätter på C-State och EIST plus offset mode och samma volt kommer den justera resten själv?

C-State och Speed Step är vad jag vet på som default.
Och slår du på offset voltage men inte ändrar värdet + eller - så fortsätter den ju på standard spänning.

Jag brukar justera ner spänningen med -offset tills det blir instabilt.
Med min nuvarande CPU vet jag att -0.15 krashar i Cinebench, men -0.1 fungerar bra.

Permalänk

@Svensktiger: Okok, ska nog prova imorgon men du tror inte tempsen höjs på load?

Permalänk
Avstängd

4400 Mhertz är ju stock settings med turboläget.
Blir den ändå alldelles för varm menar du?
Har likadan cpu.Och när jag kör stocksettings,Så går min Noctua NH-d15 endast på halvfart.
Kan ju ha att göra med ditt 290X.Värme utveckling.
Jag älskar själv värme,dock inte i min dator,Därför kör jag Nvidia.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@Svensktiger: Okok, ska nog prova imorgon men du tror inte tempsen höjs på load?

Det beror ju helt på var spänningen hamnar

Permalänk

Hörni, just stoppat in mitt gtx 1070 och det verkar vara jävligt bra, då jag gick från ca 50fps till 92 fps i heaven benchmark och temps från 90 ish till 60ish.

Iallafall det jag behöver hjälp med är att min i7 4790k vill jag ha i standard så att säga men när jag sätter alla settings till default så ligger ändå processorn kring 4400mhz vid idle? Vad har jag gjort för fel??

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

Imorgon ska jag och köpa ett nytt Msi Gaming X 1060 6gb och dom ska ligga på ca 65 grader som max vid full load vid flera timmars spelande har jag sett/hört samt jättebra att överklocka med.

Kan bekräfta det. Extrem kylare för ett 1060 = extremt tyst. Du kan justera fläktkurvan precis hur du vill.
Fläktarna kan vara 0% upptill 45-50c.

Din casetemp lär gå ner men räkna inte med några under för CPUn.

edit: Missade startdatumet för tråden. Sorry.

Permalänk
Medlem

@BraapBraap: Du har ändrat på någon energiinställning. Kan vara antingen att du har "maximal prestanda" istället för "balanserat" i windows eller stängt av inställningen för det i BIOS.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

Hörni, just stoppat in mitt gtx 1070 och det verkar vara jävligt bra, då jag gick från ca 50fps till 92 fps i heaven benchmark och temps från 90 ish till 60ish.

Iallafall det jag behöver hjälp med är att min i7 4790k vill jag ha i standard så att säga men när jag sätter alla settings till default så ligger ändå processorn kring 4400mhz vid idle? Vad har jag gjort för fel??

Mvh

Sätt proppen till det du vill ha den till då.
4.4 är väl "turbo boost".
Ändra till 40 eller 41 för "all cores".
Se också till att inte köra spänningen på auto, då mobot gärna slår till med högre än vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Har du 50 grader i idle med turboläget på (4.4 GHz)? Har själv en 4790k och jag ligger kring 31-33 grader i idle med en h80i-kylare och 4.4GHz, 1,99 volt. Har fram till för ca en månad sen kört på baseclock och jämfört med då så är väl temparna kanske bara 2-3 grader högre, max.
Dina tempar låter konstiga, har du kollat med hwmonitor så dina kärnor inte är belastade när du ligger i idle?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z