Apples stämningsansökan mot Samsung tas upp på nytt

Permalänk
Melding Plague

Apples stämningsansökan mot Samsung tas upp på nytt

Fem år efter att Samsung dömts för att ha kopierat Apple vid tillverkningen av sin Galaxy S 4G tas nu detta upp på nytt, där bland annat bötessumman är ett område som ska diskuteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man skulle satsat på att bli advokat. Det känns ju som det är en av de yrkena som aldrig har någon arbetslöshet

Alltså... Det här är ju sån gammal skit. Låt det dö bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fånerier..tror säkert folk kan skilja Apples telefoner mot Samsungs..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Då borde alla älskare av iOS alltså älska TouchWiz, jag är tveksam...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Barn 6år frågar fadern, när jag blir vuxen kommer robotar då ha tagit över alla jobb som visa påstår och jag bli arbetslös? Nej säger fadern, för varje jobb som försvinner i industrin så skapas det två nya advokatjobb som rättshaverister.

Nå detta är gamla synder som det pratas om, men det är lite för mycket patentstrider nu där många av dem håller riktigt låg nivå. Patent skapas för att kunna stämma skiten av företag och patent skapas för att motverka konkurrens, detta med att patent ska vara innovativa är förbi.

Från källan:
The patent battle between Apple and Samsung over who owns the concept of smartphones with round corners (among other things) is back for another trial.
Varför enbart söka patent på rundade hörn, varför såg de ej till att bli normerade för Nobelpriset i fysik/Kemi för sin upptäckt att man kan göra rundade hörn på en telefon?
*edit*
Avrundande hörn på en telefon, borde det inte räcka för en Nobelpris även i matematik?

Permalänk
Skäggig legend

Jag håller faktiskt med om att de var ruggit lika varandra. Var.

Nu är samtliga mobiltelefonerna i olika märken lika varandra.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sony ska ha en stjärna i boken för att dom har en egen design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fånerier..tror säkert folk kan skilja Apples telefoner mot Samsungs..

Det här är ett väldigt gammalt fall från en tid då Samsung var associerade med skittelefoner. Det var när Samsung valde att "kopiera" Iphone som det vände rejält för Samsung och idag är de Apples största konkurrent på mobilmarknaden. Och ser man på kinesiska tillverkare, t.ex. Huawei, Xiaomi m.fl, så gör de idag vad Samsung gjorde för 6 år sedan. Försöker efterlikna Iphone så mycket som det bara går.

Samsung vs Apple var kanske det drygaste fanboy-kriget jag bevittnat. För det handlade inte bara om vem som var bäst, som med exempelvis konsolkrig eller formatkrig, utan det uppstod även juridiska frågor i debatterna som i stort sett alltid spårade ur. För som vi vet så är ju alla advokater på internet i såna situationer

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lägg ner allt som har med patent att göra, skiten är löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Var inte s4an mer lik A3an än iPhone? Att stämma en kvast tillverkare för att deras kvast är lik sin egen hade räknats som efterblivet. Att Apple fick patent på en form de inte själva kommit på var fjantiga men att dom sen ska ha pengar för det. Nja

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Då borde alla älskare av iOS alltså älska TouchWiz, jag är tveksam...

Nu är det MIUI (Xiaomi) som gäller!

Sedan var TouchWiz långt ifrån så dåligt som många vill påstå. Launchern i sig var tråkig, men många av de andra funktionerna i TouchWiz har banat väg för vad Android är idag (på gott och ont).

Permalänk
Medlem

ZZZzzzzzzzzZZZZZzzzzzzz....

If you can't beat 'em - sue 'em!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Att de bara orkar, våra storkar..

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Ni ska se att apple lyckas få säljstopp på s4g

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här är ett väldigt gammalt fall från en tid då Samsung var associerade med skittelefoner. Det var när Samsung valde att "kopiera" Iphone som det vände rejält för Samsung och idag är de Apples största konkurrent på mobilmarknaden. Och ser man på kinesiska tillverkare, t.ex. Huawei, Xiaomi m.fl, så gör de idag vad Samsung gjorde för 6 år sedan. Försöker efterlikna Iphone så mycket som det bara går.

Samsung vs Apple var kanske det drygaste fanboy-kriget jag bevittnat. För det handlade inte bara om vem som var bäst, som med exempelvis konsolkrig eller formatkrig, utan det uppstod även juridiska frågor i debatterna som i stort sett alltid spårade ur. För som vi vet så är ju alla advokater på internet i såna situationer

Exact vad kopierade Samsung av Apple? 4 runda hörn?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag tyckte jag såg en människa idag var så himla lik mig, ska nog skicka en stämningsansökan om härmapa och kopiering av mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

På tal om patent.
Hade Apples patent för någon slags hyper-länk gått ut? (Kommer ej ihåg vad det gällde)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

ZZZzzzzzzzzZZZZZzzzzzzz....

If you can't beat 'em - sue 'em!

Skrivet av RainesX:

Ni ska se att apple lyckas få säljstopp på s4g

Hysteriska kommentarer, verkligen. Bortsett från att det var Samsung som lyfte upp fallet igen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Exact vad kopierade Samsung av Apple? 4 runda hörn?

Det var exakt såna frågor som skapade 10 sidor av pajkastning här på SweC Men kortfattat så var det snack om allt från förpackning och laddare till gränssnitt och design.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Är det för att de gör så dåliga lurar de måste börja stämma företag hit och dit igen?

Permalänk
Medlem

@anon200632: Stämningen var dock från den tiden då Apple dominerade. Samsung har valt att ta upp den igen. Eller du kanske bara läste titeln?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Tillverkar inte samsung Iphones skärmar?
Isåfall hade de ju kunnat sätta hårt mot hårt, höjapriset eller minska produktionen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fånerier..tror säkert folk kan skilja Apples telefoner mot Samsungs..

Skrivet av XPerion:

Exact vad kopierade Samsung av Apple? 4 runda hörn?

Skrivet av Vangen:

Jag tyckte jag såg en människa idag var så himla lik mig, ska nog skicka en stämningsansökan om härmapa och kopiering av mig.

Det är väldigt ofta denna patentstriden förknippas med fyra runda hörn, men egentligen var det en väldigt liten del av stämningen. Här har du ett dokument, från Samsung, på 132 sidor som visar hur man bäst kopierar Apples gränssnitt/design.

Samsungs egna dokument: https://www.scribd.com/fullscreen/102317767?access_key=key-o1...

Nu var det dessutom Samsung som valde att ta upp den igen, inte Apple. Det är viktigt att hålla koll på vad som faktiskt pågår i dessa enorma stämningarna, i alla fall om man ska slänga skit på internet.

Här kan man även läsa om många av de olika patentstriderna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc._v._Samsung_Electroni....

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ni ska se att apple lyckas få säljstopp på s4g

Det blev faktiskt säljstopp på vissa Galaxy mobiler S4 inkl.Men det kvittade, då Samsung hade slutat tillverka och sälja dom ändå.

Skrivet av Gender Bender:

Det var exakt såna frågor som skapade 10 sidor av pajkastning här på SweC Men kortfattat så var det snack om allt från förpackning och laddare till gränssnitt och design.

Jag var faktiskt sarkastiskt. Vet att det handlade om 4 runda hörn och slide to unlock Apple fick rätt i USA. Både fall var dumma anklagelser och felaktigt. 4 runda hörn har princip nästan alla mobiler och slide to unlock patentet erhölls av Neonode. Hur Apple fick rätt på både är inte svårt att gissa, då det var endast i USA Samsung blev fälld. Andra länder som Tyskland, Frankrike mm fick Appple en läxa att 4 runda hörn är generellt och man kan inte ha patent för det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är väldigt ofta denna patentstriden förknippas med fyra runda hörn, men egentligen var det en väldigt liten del av stämningen. Här har du ett dokument, från Samsung, på 132 sidor som visar hur man bäst kopierar Apples gränssnitt/design.

Samsungs egna dokument: https://www.scribd.com/fullscreen/102317767?access_key=key-o1...

Nu var det dessutom Samsung som valde att ta upp den igen, inte Apple. Det är viktigt att hålla koll på vad som faktiskt pågår i dessa enorma stämningarna, i alla fall om man ska slänga skit på internet.

Här kan man även läsa om många av de olika patentstriderna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc._v._Samsung_Electroni....

Såklart Samsumg tar upp det igen, då dom vill inte betala ett öre för en jäv domslut. Om Apple hade rätt så skulle andra länder ockå hålla med och Samsung skulle blivit dömd som dom dömd i USA. Men det blev inte Samsung och endast i USA blev dom dömd. Om det var rätt domslut i USA, varför höll inte ändra länder med Apple anklagelse då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tillverkar inte samsung Iphones skärmar?
Isåfall hade de ju kunnat sätta hårt mot hårt, höjapriset eller minska produktionen

De har ju avtal och enligt rykten har de redan satt ett väldigt högt pris.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Det här är ett väldigt gammalt fall från en tid då Samsung var associerade med skittelefoner. Det var när Samsung valde att "kopiera" Iphone som det vände rejält för Samsung och idag är de Apples största konkurrent på mobilmarknaden. Och ser man på kinesiska tillverkare, t.ex. Huawei, Xiaomi m.fl, så gör de idag vad Samsung gjorde för 6 år sedan. Försöker efterlikna Iphone så mycket som det bara går.

Samsung vs Apple var kanske det drygaste fanboy-kriget jag bevittnat. För det handlade inte bara om vem som var bäst, som med exempelvis konsolkrig eller formatkrig, utan det uppstod även juridiska frågor i debatterna som i stort sett alltid spårade ur. För som vi vet så är ju alla advokater på internet i såna situationer

Fast hur mycket är det att efterlikna, liksom att mobilerna ser ut som idag var självklart redan på 80 talet.
Jag hade telefon med touchscreen redan 2003 SE P800 https://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/sonyericsson/snp800_00.jpg

Med åren blev både telefonen mindre och skärmen mindre på alla sätt och viss, precis som telefoner hela tiden hade blivit.
De bärbara mobiltelefonerna gick ju från dessa klumpar på 80talet till dagens:
https://www.hant.se/wp-content/uploads/2014/10/1717848_1200_8...

Och jag vill påstår att skillnaden mellan klumpen ovanför och SE P800 är så extrem mycket större än skillnaden mellan SE P800 och iPhoneX så det ej är klokt.¨

Om man tittar på SE P800 2003 och funderar på hur tror man mobilerna år 2017 skulle se ut, så tror jag de flesta skulle se dagens mobiler som en självklart alternativ, de som hade fel skulle knappast tro att de skulle se om som en gammal mobil med liten display. Utan de hade nog gissat på mobil inbyggd i klockan, glasögonen inoperad i hjärnan etc.

1997 som är 20 år sedan idag så hade jag tillgång till en Nokia 9000 communikator
https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*6XLY5pOlsHwbmseA.j... Denna kostade inte mer än värsting telefonerna ändå.

Men om man tar 20 år teknikutveckling med och ser vad som har hänt så tycker jag det inte har gått så snabbt. Hade telefonen enbart haft färgskärm så skulle folk kunna tro att det är en ny mobil riktad av en smal grupp användare.

*edit*
Min poäng är att patent ofta och speciellt detta patent om jag förstår det rätt handlar om att lägga patent på självklara saker som alla vet att utvecklingen kommer gå till, för självklart blir någon först med något och gör ett ändå rundare hjul än vad någon innan har gjort innam. Men inte tusan ska de få patent på det.
Apples iPhone är inte på något sätt teknikrevolutionerande i idéer, det var bara det att de var först med en smartphone som passade den stora marknaden. Sony Ericsson ville ju att P800/P900 skulle bli säljhits, men väldigt många ungdomar ratade dem av flera anledningar, som att de var klumpiga och mobilt bredband var svindyrt. Men Apple satsade stort precis i rätt tid när tekniken var så bra så att smartphones passade den stora skaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hysteriska kommentarer, verkligen. Bortsett från att det var Samsung som lyfte upp fallet igen.

Kommentaren håller... att det börjar bli tröttsamt att de ska hålla på att stämma varandra Instället för att slåss utanför rättssalarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tillverkar inte samsung Iphones skärmar?
Isåfall hade de ju kunnat sätta hårt mot hårt, höjapriset eller minska produktionen

Nu är det inte riktigt så det fungerar bland stora företag, men även om vi leker med tanken att de skulle göra detta så tappar Samsung mer än Apple på det. Ja, Samsung är den enda tillverkaren som just nu kan försörja Apple med tillräckligt mycket OLED-paneler, men skulle Apple börja kolla efter andra tillverkare förlorar Samsung miljarder på det.

Just nu, enligt rykten, så kommer Samsung att tjäna mer pengar per såld iPhone X än per såld Galaxy S8. Apple är inte en kund som Samsung vill förlora.

https://www.forbes.com/sites/bensin/2017/10/02/samsung-will-m...

Skrivet av XPerion:

Såklart Samsumg tar upp det igen, då dom vill inte betala ett öre för en jäv domslut. Om Apple hade rätt så skulle andra länder ockå hålla med och Samsung skulle blivit dömd som dom dömd i USA. Men det blev inte Samsung och endast i USA blev dom dömd. Om det var rätt domslut i USA, varför höll inte ändra länder med Apple anklagelse då?

Jag sa aldrig att den Apple hade rätt eller att Samsung hade fel, jag förklarar bara att stämningsansökan inte enbart handlar om att Samsung har 4 runda hörn på sin skärm.

För er som inte hängde med när allt började; detta är telefonerna det handlar om:

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

1997 som är 20 år sedan idag så hade jag tillgång till en Nokia 9000 communikator
https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*6XLY5pOlsHwbmseA.j... Denna kostade inte mer än värsting telefonerna ändå.

Nokia 9000 Communicator kostade 9000kr när den kom, 9000kr för 20 år sedan var jävligt mycket.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu är det inte riktigt så det fungerar bland stora företag, men även om vi leker med tanken att de skulle göra detta så tappar Samsung mer än Apple på det. Ja, Samsung är den enda tillverkaren som just nu kan försörja Apple med tillräckligt mycket OLED-paneler, men skulle Apple börja kolla efter andra tillverkare förlorar Samsung miljarder på det.

Apple kollar redan efter andra tillverkare, gjorde de redan innan de presenterade iPhone X, Apple har länge sökt för att göra sig oberoende utav Samsung.
LG har varit kandidat ett tag och nu verkar det som om de har nått fram till en deal.

https://www.japantimes.co.jp/news/2017/09/08/business/corpora...

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Apple-och-LG-uppges-var...