Permalänk
Medlem

Screen recorder program

Hej,

Jag har alltid använt mig utav Kazam när jag spelar in min skärm, men nu så fungerar den inte av någon knepig anledning, utan när jag högerklicka på trayIcon och klickar på Avsluta inspelning så händer ingenting och det låser sig bara. I normala fall så brukar jag få en ruta där den frågar ifall jag vill spara filmen.

Sedan har jag provat Vokoscreen, den har fungerat någon gång, ibland så vägrar den att fungera.

gtk-recordmydesktop har jag också provat, den hänger sig bara.

simplescreenrecorder har jag också provat, fungerar inte.

Så dessa har jag provat, och de fungerar inte på ett eller annat sätt.
Jag använder Linux Mint 18, men jag har också provat med Ubuntu 16.04.

Kan någon tipsa mig om ett program som faktiskt fungerar?

Permalänk
Medlem

ffmpeg med x11grab

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

ffmpeg med x11grab

Kan du utveckla det där? jag har ingen aning om vad de där betyder

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Jag brukade köra SimpleScreenRecorder men nu kör jag bara OBS Studio. Man kan lägga på text, flera ljudkällor, webbkamera osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har installerat detta, tack!

Jag har fått till så att den spelar in skärmen, men hur får jag till så att den spelar in ljudet som kommer från högtalarna? t.ex om jag vill spela in ljud från en video-konferens t.ex.

Har provat att lagt till detta:

Källor:
+Ljuduppspelningsenhet (PulseAudio)

Men fungerade ej

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att jag kör Linux Mint i virtualbox varför det inte fungerar att recorda ljudet?
och hur fixar jag det som?

ser ut som jag är på ruta ett igen

Permalänk
Avstängd

@Lexdale: Osäker men du kanske kan hitta några svar här: https://obsproject.com/forum/list/linux-support.34/

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av knas123:

@Lexdale: Osäker men du kanske kan hitta några svar här: https://obsproject.com/forum/list/linux-support.34/

Oj..där har jag inte ens en aning om vad jag ska börja kolla efter. Alltså ska det vara såhär svårt att spela in en skärm?

hur gör jag med ffmpeg x11grab ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder mig utav Icecream Screen Recorder

Låt inte namnet lura dig, det är riktigt bra och lättanvänt med en hel del avancerade funktioner för den som vill ”grotta ner sig”, såsom webcam overlay, vattenstämpling, partial screen capture, multipla ljudkällor och mycket annat.

Körde först på gratis varianten ett tag men sedan tyckte jag det var så jäkla bra att jag köpte hela kittet. Fick upplåst ett gäng andra codec och bättre kvailitet / bitrate iom h264/mpeg4 och lite annat.

Kan inte annat än att rekommendera !
Användarvänligheten är det som gör att detta går vinnande ur striden för mig

https://icecreamapps.com/Screen-Recorder/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder mig utav Icecream Screen Recorder

Låt inte namnet lura dig, det är riktigt bra och lättanvänt med en hel del avancerade funktioner för den som vill ”grotta ner sig”, såsom webcam overlay, vattenstämpling, partial screen capture, multipla ljudkällor och mycket annat.

Körde först på gratis varianten ett tag men sedan tyckte jag det var så jäkla bra att jag köpte hela kittet. Fick upplåst ett gäng andra codec och bättre kvailitet / bitrate iom h264/mpeg4 och lite annat.

Kan inte annat än att rekommendera !
Användarvänligheten är det som gör att detta går vinnande ur striden för mig

https://icecreamapps.com/Screen-Recorder/

Finns den till Linux/ubuntu ? Jag hittar inte det, kan du peka mig i rät riktning?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lexdale:

Finns den till Linux/ubuntu ? Jag hittar inte det, kan du peka mig i rät riktning?

Missade att det var till *unix

Sorry

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Lexdale: Kör du Windows i grunden? Du kan ju alltid (med t.ex OBS) spela in hela VirtualBox istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Lexdale: Kör du Windows i grunden? Du kan ju alltid (med t.ex OBS) spela in hela VirtualBox istället.

Japp jag kör windows i grunden, och kör jag Ubuntu i VirtualBox, så tanken är att spela in skärmen + ljud i virtualbox och på så sätt kan jag pyssla med helt andra saker i windows utan att det stör inspelningen - såhär har jag gjort ett dussintals gånger senare året, problemet nu är att programmet Kazam vägrar att fungera och då har jag provat att slänga in en helt ny färsk nyinstallation av VM med Ubuntu på.

Vokoscreen har fungerat en eller två gånger sedan vill den inte fungera mer.

Finns det något annat screen recorder program för Linux?

Permalänk
Medlem

fmpeg med x11grab: https://trac.ffmpeg.org/wiki/Capture/Desktop

http://securitronlinux.com/debian-testing/how-to-record-your-...

https://wiki.archlinux.org/index.php/FFmpeg#Screen_cast

Tar en del CPU-kraft så det kan vara bra att ge din virtuella maskin några extra CPU-kärnor om det är möjligt.

Permalänk

Obs studio?

Ska ju iaf ha linuxstöd dock osäker på till vilka distar.

https://obsproject.com/download

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Japp jag kör windows i grunden, och kör jag Ubuntu i VirtualBox, så tanken är att spela in skärmen + ljud i virtualbox och på så sätt kan jag pyssla med helt andra saker i windows utan att det stör inspelningen - såhär har jag gjort ett dussintals gånger senare året, problemet nu är att programmet Kazam vägrar att fungera och då har jag provat att slänga in en helt ny färsk nyinstallation av VM med Ubuntu på.

Vokoscreen har fungerat en eller två gånger sedan vill den inte fungera mer.

Finns det något annat screen recorder program för Linux?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Obs studio?

Ska ju iaf ha linuxstöd dock osäker på till vilka distar.

https://obsproject.com/download

obs-studio bör finnas i Pakethanteraren, finns (till och med) i Debians officiella repos. Fungerar finfint åtminstone på min maskin (Debian Testing, borde motsvara Mint vad gäller paketversioner osv).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

OBS har jag som tidigare sagt provat och den fungerar delvis, och delvis inte eftersom ljudet inte fungerar.

kazam fungerade i flera år och nu plötsligt har den lagt av att fungera, och spelar ingen roll ifall jag skapar en helt ny VM och installerar kazam i den, fungerar ändå inte.

fattar inte att det ska vara så svårt att få skärminspelning att fungera i Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

OBS har jag som tidigare sagt provat och den fungerar delvis, och delvis inte eftersom ljudet inte fungerar.

kazam fungerade i flera år och nu plötsligt har den lagt av att fungera, och spelar ingen roll ifall jag skapar en helt ny VM och installerar kazam i den, fungerar ändå inte.

fattar inte att det ska vara så svårt att få skärminspelning att fungera i Linux

Vilket ljudsystem använder du? PulseAudio eller ALSA?
Jag behövde inte lägga till någon specifik ljudkälla när jag spelade in med OBS, den tog ljudet från mina hörlurar direkt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

https://obsproject.com/ har jag använt förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vilket ljudsystem använder du? PulseAudio eller ALSA?
Jag behövde inte lägga till någon specifik ljudkälla när jag spelade in med OBS, den tog ljudet från mina hörlurar direkt.

Hur kollar jag detta som?
Använder Linux mint 18.3

Om jag klickar på ljud-ikonen längst ned till höger på aktivitetsfältet och sen på fliken hårdvara så står det endast

"
Inbyggd ljud
ingång / 2 utgångar
Analog stereoduplex
"

Flickar jag på fliken "Utgång" så står det "inbyggt ljud"

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

Hur kollar jag detta som?
Använder Linux mint 18.3

Om jag klickar på ljud-ikonen längst ned till höger på aktivitetsfältet och sen på fliken hårdvara så står det endast

"
Inbyggd ljud
ingång / 2 utgångar
Analog stereoduplex
"

Flickar jag på fliken "Utgång" så står det "inbyggt ljud"

tror att de flesata virituella maskiner brukar emulera typ ett gammalt soundblaster 16 kort eller något liknande från nån gång innan stenyxan som typ finns drivare till i de flesta operativsystem har för mig att det är så i virtualbox.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hur kollar jag detta som?
Använder Linux mint 18.3

Om jag klickar på ljud-ikonen längst ned till höger på aktivitetsfältet och sen på fliken hårdvara så står det endast

"
Inbyggd ljud
ingång / 2 utgångar
Analog stereoduplex
"

Flickar jag på fliken "Utgång" så står det "inbyggt ljud"

Prova kör pavucontrol i ett terminalfönster. Startar ett bekant program upp då så är det troligen PulseAudio du använder.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6