Ja jo jag mins också ASUS usla support.
Hade ett ASUS moderkort, 2st ASUS grafikkort i SLI, ASUS ljudkort etc, tycker ju detta ska ha lite vikt liksom.
Fyllde i deras formulär och valde OS som Linux.
Frågan jag hade var om en bios inställning som hade noll med OS:et att göra, nämligen moderkortets fläktstyrnbingf via bios och om denna implementerade spännings reglering via CPU PWM header också eller inte. Alltså helt oberoende av OS.
Svaret jag fick var, "are you actually using Linux", och ja intrycket jag fick efter andra mailet var att dom hånade mig över val av OS och jag påpekade att detta hade noll relevans och varför ska jag få skit för att ärligt fylla i ett forumlär som man tror var till för att hjälpa mig och dom inte vara någon form av underlag för tykna svar från Asus.
Sa ungefär till dom då att om det nu spelar roll över en BIOS inställning som är helt relevant för OS, den fungerar direkt vid post utan OS ens installerat, då kanske nu borde ha anställda med mer kunskap än era kunder.
Tyvärr gör ASUS rätt bra produkter men jag kan säga att kommer du med liknande problem eller grava problem till Gigabyte Support så får du hjälp ASAP.
Päronens dator rasade grafikkortet i. I panik så bad dom något företag stoppa i ett nytt samma dag innan jag han och titta på det. Problemet var att datorn inte postade ordentligt utan satt i reboot loop 6-7 gånger innan post och ja företaget sket i att fixa problemet.
Gigabyte skickade ut ett icke officiellt bios inom 24h från att jag beskrev felet, dom ville ha feedbak och det gav jag dom då skiten fungerade och löste post problemet.
med andra ord dom förstod precis utifrån formuläret och beskrivningen vad för komponenter som var relevanta för felet och vad felet var och dom trodde sig ha en lösning på det och gav mig klara instruktioner i första svaret.
Någon månad senare var det beta bioset uppe på deras sida so stable så andra kunde lösa samma problem.
ASUS support suger fatalt, alla försök jag haft med dom leder till inga svar eller rena hån.
Gigabyte är inga problem alls sedan kan jag i bland tycka deras BIOS/UEFI har varit lite efter men i dagsläget tror jag inte det är ett problem och vad jag läst så stödjer dom dessutom Linux community medans asus ger dom raka fingret.
ASUS kultur känns som när man hade med små datorfirmor att göra när windows 9x var relevant, rena barnfassonerna, töntigt rent ut sagt så dom beter sig.
Tyvärr gör dom bra moderkort så så länge dom fungerar så är det bra grejor men man bör se till att man inte är beroende av minsta support från dom och vända sig till ASUS anser jag lönlöst.
Du har nog mer framgång hos ÅF. Inet fick hjälpa mig med mitt Senaste ASUS mobo jag köpte från dom.
Löste visserligen problemet självt tillslut men man fick mer konstruktiv hjälp där än från jävla ASUS som beter sig som omogna småbarn på supporter.
Oavsett hur sakligt man skriver något så får man inget svar eller bara nonsens tillbaks.
Lite bitter på dom är jag allt så senaste mobosen har blivit MSI och Gigabyte och dom har bättrat sig mycket så tycker inte ASUS kan leva på sitt gamla ryckte att göra bra hårdvara enbart, räcker liksom inte längre.
Dessutom är ASUS budget grejor inget bättre än någon annan tillverkare.
Man kan ju undra om ASUS tävlar med EA om sämsta företaget.
https://www.trustpilot.com/review/www.asus-uk.com
https://www.trustpilot.com/review/www.asus.com