Riktigt missnöjd med Asus support

Permalänk

Riktigt missnöjd med Asus support

Jag var i kontakt med Asus efter att NetOnNet bad mig kontakta deras kundservice av mjukvaruproblem.

Det felet jag har är att grafikdrivrutinerna på laptopen går inte att uppgradera, får upp en varningsruta att det inte går att starta varje gång AMD Catalyst Control Center startas och när jag installerar drivrutinen och startar om datorn funkar inte den alls. Jag har testat allt från att avinstallera o installera i felsäkert läge och även ominstallerat Windows flertalet gånger, testat uppdatera grafikdrivrutinen osv. (Både från AMD's hemsida och från Asus hemsida.)

Jag var inne i NetOnNets butik, eftersom det är garanti kvar på produkten. De sa att mjukvarufel hanteras i regel av Asus.

Nu till det värsta:
Fick ett nummer av dem som jag ringde där en väldigt otrevlig man med väldigt tråkig och negativ ton sa ''Jag kan inte hjälpa dig, du får googla det själv eller kontakta AMD, vi har bara hand om service o reparation'' när jag frågade varför inte han kunde hjälpa mig.
Kollade AMD's hemsida, de ber mig kontakta ASUS (Vilket är självklart, det är ju Asus som tillverkat produkten). Vart ska jag gå tillväga? Blev riktigt missnöjd av deras support. Aldrig ASUS igen.

Har även kontaktat NetOnNet igen om detta, får se vad de säger.

Herregud Asus, ni är ju ett stort jävla skämt.

Olämplig rubrik/Mod
Permalänk
Medlem

I regel så är man beroende av att tillverkaren (i detta fallet asus) släpper uppdaterade mobility-drivisar. Hade detta problemet med en gammal inspiron 8200 men det gick att lösa via moddade drivisar (omega drivers). Hurvida det går i dagsläget vet jag inte då jag inte ägt nån nyare laptop.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tankar man drivers via Asus downloadsida, dvs för din modell, så brukar det fungera. Dock brukar det vara långt ifrån nya drivers. Jag skaffade för några år sedan en laptop (Asus) där jag kan mata in vilka drivers jag vill (från nVidia), den fungerar felfritt i alla väder.

(förr körde man något modtool (eller omega) som ovan nämnde, där dom lagt till idt för ditt grafikkort i installern.

Permalänk
Avstängd

Testa drivers direkt från AMD

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var det du köpte datorn.

För är det så att du har kvar garanti på datorn som gäller i butiken. Så är det deras ansvar att lösa problemet åt dig.
Enligt konsumentköplagen.

om dom då blir tvungna att höra av sig till sina leverantörer är inget som ska beröra dig som kund hos dom.

Det är väldigt många butiker som kör med den taktiken. Att blir det nå problem så hänvisar dom till sina leverantörer. Och det är 100% deras ansvar och inte kundens ansvar att prata med dom. Och garantierna gäller i butiken och inte vad dom som butik har för avtal till sina leverantörer.
PLUS vet jag har tagit upp den här frågan flera ggr i sitt program.

Permalänk
Medlem

Ja jo jag mins också ASUS usla support.
Hade ett ASUS moderkort, 2st ASUS grafikkort i SLI, ASUS ljudkort etc, tycker ju detta ska ha lite vikt liksom.
Fyllde i deras formulär och valde OS som Linux.

Frågan jag hade var om en bios inställning som hade noll med OS:et att göra, nämligen moderkortets fläktstyrnbingf via bios och om denna implementerade spännings reglering via CPU PWM header också eller inte. Alltså helt oberoende av OS.

Svaret jag fick var, "are you actually using Linux", och ja intrycket jag fick efter andra mailet var att dom hånade mig över val av OS och jag påpekade att detta hade noll relevans och varför ska jag få skit för att ärligt fylla i ett forumlär som man tror var till för att hjälpa mig och dom inte vara någon form av underlag för tykna svar från Asus.
Sa ungefär till dom då att om det nu spelar roll över en BIOS inställning som är helt relevant för OS, den fungerar direkt vid post utan OS ens installerat, då kanske nu borde ha anställda med mer kunskap än era kunder.

Tyvärr gör ASUS rätt bra produkter men jag kan säga att kommer du med liknande problem eller grava problem till Gigabyte Support så får du hjälp ASAP.

Päronens dator rasade grafikkortet i. I panik så bad dom något företag stoppa i ett nytt samma dag innan jag han och titta på det. Problemet var att datorn inte postade ordentligt utan satt i reboot loop 6-7 gånger innan post och ja företaget sket i att fixa problemet.
Gigabyte skickade ut ett icke officiellt bios inom 24h från att jag beskrev felet, dom ville ha feedbak och det gav jag dom då skiten fungerade och löste post problemet.
med andra ord dom förstod precis utifrån formuläret och beskrivningen vad för komponenter som var relevanta för felet och vad felet var och dom trodde sig ha en lösning på det och gav mig klara instruktioner i första svaret.
Någon månad senare var det beta bioset uppe på deras sida so stable så andra kunde lösa samma problem.

ASUS support suger fatalt, alla försök jag haft med dom leder till inga svar eller rena hån.
Gigabyte är inga problem alls sedan kan jag i bland tycka deras BIOS/UEFI har varit lite efter men i dagsläget tror jag inte det är ett problem och vad jag läst så stödjer dom dessutom Linux community medans asus ger dom raka fingret.

ASUS kultur känns som när man hade med små datorfirmor att göra när windows 9x var relevant, rena barnfassonerna, töntigt rent ut sagt så dom beter sig.

Tyvärr gör dom bra moderkort så så länge dom fungerar så är det bra grejor men man bör se till att man inte är beroende av minsta support från dom och vända sig till ASUS anser jag lönlöst.

Du har nog mer framgång hos ÅF. Inet fick hjälpa mig med mitt Senaste ASUS mobo jag köpte från dom.
Löste visserligen problemet självt tillslut men man fick mer konstruktiv hjälp där än från jävla ASUS som beter sig som omogna småbarn på supporter.

Oavsett hur sakligt man skriver något så får man inget svar eller bara nonsens tillbaks.

Lite bitter på dom är jag allt så senaste mobosen har blivit MSI och Gigabyte och dom har bättrat sig mycket så tycker inte ASUS kan leva på sitt gamla ryckte att göra bra hårdvara enbart, räcker liksom inte längre.
Dessutom är ASUS budget grejor inget bättre än någon annan tillverkare.

Man kan ju undra om ASUS tävlar med EA om sämsta företaget.
https://www.trustpilot.com/review/www.asus-uk.com
https://www.trustpilot.com/review/www.asus.com

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tankar man drivers via Asus downloadsida, dvs för din modell, så brukar det fungera. Dock brukar det vara långt ifrån nya drivers. Jag skaffade för några år sedan en laptop (Asus) där jag kan mata in vilka drivers jag vill (från nVidia), den fungerar felfritt i alla väder.

(förr körde man något modtool (eller omega) som ovan nämnde, där dom lagt till idt för ditt grafikkort i installern.

Testat det med, tyvärr funkar inte dem heller..

Permalänk
Skrivet av Byss:

Hur länge sedan var det du köpte datorn.

För är det så att du har kvar garanti på datorn som gäller i butiken. Så är det deras ansvar att lösa problemet åt dig.
Enligt konsumentköplagen.

om dom då blir tvungna att höra av sig till sina leverantörer är inget som ska beröra dig som kund hos dom.

Det är väldigt många butiker som kör med den taktiken. Att blir det nå problem så hänvisar dom till sina leverantörer. Och det är 100% deras ansvar och inte kundens ansvar att prata med dom. Och garantierna gäller i butiken och inte vad dom som butik har för avtal till sina leverantörer.
PLUS vet jag har tagit upp den här frågan flera ggr i sitt program.

Ska snacka med NetOnNet o se vad de säger om jag tar upp det. Kanske deras kundsupport är bättre än i butik, visserligen trevliga men kanske sa fel till mig, alla gör fel.

Skrivet av pa1983:

Ja jo jag mins också ASUS usla support.
Hade ett ASUS moderkort, 2st ASUS grafikkort i SLI, ASUS ljudkort etc, tycker ju detta ska ha lite vikt liksom.
Fyllde i deras formulär och valde OS som Linux.

Frågan jag hade var om en bios inställning som hade noll med OS:et att göra, nämligen moderkortets fläktstyrnbingf via bios och om denna implementerade spännings reglering via CPU PWM header också eller inte. Alltså helt oberoende av OS.

Svaret jag fick var, "are you actually using Linux", och ja intrycket jag fick efter andra mailet var att dom hånade mig över val av OS och jag påpekade att detta hade noll relevans och varför ska jag få skit för att ärligt fylla i ett forumlär som man tror var till för att hjälpa mig och dom inte vara någon form av underlag för tykna svar från Asus.
Sa ungefär till dom då att om det nu spelar roll över en BIOS inställning som är helt relevant för OS, den fungerar direkt vid post utan OS ens installerat, då kanske nu borde ha anställda med mer kunskap än era kunder.

Tyvärr gör ASUS rätt bra produkter men jag kan säga att kommer du med liknande problem eller grava problem till Gigabyte Support så får du hjälp ASAP.

Päronens dator rasade grafikkortet i. I panik så bad dom något företag stoppa i ett nytt samma dag innan jag han och titta på det. Problemet var att datorn inte postade ordentligt utan satt i reboot loop 6-7 gånger innan post och ja företaget sket i att fixa problemet.
Gigabyte skickade ut ett icke officiellt bios inom 24h från att jag beskrev felet, dom ville ha feedbak och det gav jag dom då skiten fungerade och löste post problemet.
med andra ord dom förstod precis utifrån formuläret och beskrivningen vad för komponenter som var relevanta för felet och vad felet var och dom trodde sig ha en lösning på det och gav mig klara instruktioner i första svaret.
Någon månad senare var det beta bioset uppe på deras sida so stable så andra kunde lösa samma problem.

ASUS support suger fatalt, alla försök jag haft med dom leder till inga svar eller rena hån.
Gigabyte är inga problem alls sedan kan jag i bland tycka deras BIOS/UEFI har varit lite efter men i dagsläget tror jag inte det är ett problem och vad jag läst så stödjer dom dessutom Linux community medans asus ger dom raka fingret.

ASUS kultur känns som när man hade med små datorfirmor att göra när windows 9x var relevant, rena barnfassonerna, töntigt rent ut sagt så dom beter sig.

Tyvärr gör dom bra moderkort så så länge dom fungerar så är det bra grejor men man bör se till att man inte är beroende av minsta support från dom och vända sig till ASUS anser jag lönlöst.

Du har nog mer framgång hos ÅF. Inet fick hjälpa mig med mitt Senaste ASUS mobo jag köpte från dom.
Löste visserligen problemet självt tillslut men man fick mer konstruktiv hjälp där än från jävla ASUS som beter sig som omogna småbarn på supporter.

Oavsett hur sakligt man skriver något så får man inget svar eller bara nonsens tillbaks.

Lite bitter på dom är jag allt så senaste mobosen har blivit MSI och Gigabyte och dom har bättrat sig mycket så tycker inte ASUS kan leva på sitt gamla ryckte att göra bra hårdvara enbart, räcker liksom inte längre.
Dessutom är ASUS budget grejor inget bättre än någon annan tillverkare.

Man kan ju undra om ASUS tävlar med EA om sämsta företaget.
https://www.trustpilot.com/review/www.asus-uk.com
https://www.trustpilot.com/review/www.asus.com

Känner likadant, ASUS gör riktigt bra produkter, aldrig haft kontakt med deras support förrns nu, kanske får tänka om nästa gång så man får bra support.

Permalänk
Medlem

@MuffinManxD: Vad är felmeddelandet exakt och vad menas med att den "inte fungerar alls", utifall någon sitter på en lösning på problemet?

Permalänk
Skrivet av svaj:

@MuffinManxD: Vad är felmeddelandet exakt och vad menas med att den "inte fungerar alls", utifall någon sitter på en lösning på problemet?

Håller på o göra en återställning på datorn just nu så ska kolla senare.

Permalänk

Haft samma problem, lösningen var att blåsa rent hela hårddisken och installera rent windows och ladda ner drivrutiner från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Samma problem

Skrivet av MuffinManxD:

Jag var i kontakt med Asus efter att NetOnNet bad mig kontakta deras kundservice av mjukvaruproblem.

Det felet jag har är att grafikdrivrutinerna på laptopen går inte att uppgradera, får upp en varningsruta att det inte går att starta varje gång AMD Catalyst Control Center startas och när jag installerar drivrutinen och startar om datorn funkar inte den alls. Jag har testat allt från att avinstallera o installera i felsäkert läge och även ominstallerat Windows flertalet gånger, testat uppdatera grafikdrivrutinen osv. (Både från AMD's hemsida och från Asus hemsida.)

Jag var inne i NetOnNets butik, eftersom det är garanti kvar på produkten. De sa att mjukvarufel hanteras i regel av Asus.

Nu till det värsta:
Fick ett nummer av dem som jag ringde där en väldigt otrevlig man med väldigt tråkig och negativ ton sa ''Jag kan inte hjälpa dig, du får googla det själv eller kontakta AMD, vi har bara hand om service o reparation'' när jag frågade varför inte han kunde hjälpa mig.
Kollade AMD's hemsida, de ber mig kontakta ASUS (Vilket är självklart, det är ju Asus som tillverkat produkten). Vart ska jag gå tillväga? Blev riktigt missnöjd av deras support. Aldrig ASUS igen.

Har även kontaktat NetOnNet igen om detta, får se vad de säger.

Herregud Asus, ni är ju ett stort jävla skämt.

Jag besitter exakt samma problem just nu, köpt asusdator från Netonnet och har exakt samma fel med drivrutinerna till grafikkortet. Tänkte bara kolla hur det löste sig för dig och hur du gick tillväga?

Skickades från m.sweclockers.com